De nieuwe Porsche 718 Cayman GT4 RS

Stuttgart. Wanneer 500 pk (368 kW) van een hoogtoerige middenmotor een puristisch leeggewicht van 1.415 kg ontmoet, is het tijd om de term ‘rijplezier’ opnieuw te definiëren: de Porsche 718 Cayman GT4 RS is het nieuwe vlaggenschipmodel in de 718-familie – een niet-conforme rijdersauto die is ontworpen om indruk te maken met zijn lichtgewicht constructie, extreem wendbare chassisopstelling, verfijnde aerodynamica en unieke soundtrack. Of hij nu wordt gereden op smalle, kronkelende bergwegen of gesloten racebanen, de 718 Cayman GT4 RS is de koning van het compacte middenmotorgamma. Op de Nürburgring Nordschleife presteert hij meer dan 23
seconden beter dan zijn broer, de 718 Cayman GT4.
De atmosferische flat-six motor, bekend van de 911 GT3 Cup racewagen en het productiemodel van de 911 GT3-serie, vormt het middelpunt van een sportwagen die is ontworpen voor maximaal rijplezier.
De motor draait tot 9.000 tpm. Ten opzichte van de 718 Cayman GT4 heeft de 718 Cayman GT4 RS 80 pk extra (59 kW), wat resulteert in een gewicht/vermogensverhouding van 2,83 kg/pk. Het maximumkoppel is verhoogd van 430 naar 450 Nm.

Een van de opvallende kenmerken van de nieuwe, top-of-the-range 718 zijn de procesluchtinlaten achter de bestuurders- en passagiersruiten. De 718 Cayman heeft hier normaal gesproken kleine zijruiten. De nieuwe luchtinlaten verbeteren zowel de luchtstroom als creëren tegelijkertijd een opwindend inlaatgeluid vlak naast de oren van de inzittenden. De karakteristieke luchtinlaten voor de achterwielen zijn behouden gebleven en worden gebruikt voor motorkoeling.
Zoals elk modern RS-model is de nieuwe 718 GT4 RS exclusief verkrijgbaar met de Porsche dual clutch transmissie (PDK).
Deze versnellingsbak schakelt razendsnel door zijn zeven versnellingen en garandeert maximale prestaties. Met de schakelpaddles kunnen bestuurders hun handen aan het stuur houden, zelfs wanneer ze handmatig schakelen. Als alternatief kunnen ze de opnieuw ontworpen keuzehendel op de middenconsole gebruiken.
De sportieve PDK met lage ratio ondersteunt de ongelooflijke acceleratie van deze sportwagen met middenmotor.
De 718 Cayman GT4 RS sprint in slechts 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u (GT4 met PDK: 3,9 seconden) en heeft een topsnelheid van 315 km/u (GT4 met PDK: 302 km/u), die hij in de zevende versnelling bereikt.
In typische RS-stijl is lichtgewicht constructie een bepalend element van het nieuwe 718 Cayman GT4 RS-ontwerp.
De tweezitter weegt slechts 1.415 kilogram, met een volle brandstoftank en zonder bestuurder zoals gedefinieerd door de DIN-norm, die 35 kg minder is dan een met PDK uitgeruste 718 GT4. Deze gewichtsreductie wordt bereikt dankzij het gebruik van koolstofvezelversterkte kunststof (CFRP) voor componenten zoals de motorkap en voorvleugels. Lichtgewicht tapijten besparen ook gewicht, net als het verminderen van de hoeveelheid isolatiemateriaal. De achterruit is gemaakt van lichtgewicht glas. Lichtgewicht deurpanelen met textiele openingslussen en netten op de opbergvakken maken de zoektocht compleet om elke overbodige gram te elimineren. De nieuwe vaste achtervleugel, de zwanenhalsbevestiging en aluminium vleugelsteunen zijn een onderscheidend element van het exterieurontwerp. Dit zeer efficiënte vleugelprincipe is afgeleid van de Porsche 911 RSR GT-racewagen en werd voor het eerst toegepast in een Porsche-serieproductieauto met de 911 GT3. In combinatie met de 30 millimeter lagere rijhoogte ten opzichte van de 718 Cayman, de opvallende ventilatieopeningen op de voorste wielkasten, de aerodynamisch geoptimaliseerde bodembetimmering met connected achterdiffusor, de multi-verstelbare voordiffusor en de nieuwe voorspoilerlip met doorkleden aan de zijkanten, genereert de GT4 RS in de Performance-modus die is gereserveerd voor gebruik op circuits ongeveer 25 procent meer downforce dan de GT4.
Aanpassingen aan het chassis dragen ook bij aan de betere
prestaties. Kogelgewrichten binden het chassis stevig aan de carrosserie voor een nog nauwkeurigere en directere bediening. Het verstelbare, circuitklare chassis heeft een RS-specifieke schokdemperopstelling, evenals aangepaste veer- en antirolstangsnelheden.
Het optionele Weissach-pakket gaat nog een stap verder in het dynamische design van de GT4
RS. De voorste bagageruimteklep, procesluchtinlaten, koelluchtinlaten, airboxafdekking, buitenspiegel bovenbekleding en achtervleugel hebben een koolstofweefselafwerking. De titanium uitlaatpijpen lijken op het uitlaatsysteem van de Porsche 935. Ook de gemonteerde rolkooi aan de achterzijde is gemaakt van titanium. Het bovenste gedeelte van het dashboard is bekleed met Race-Tex-materiaal en in de achterruit is een groot Porsche-logo geïntegreerd. Met het Weissach-pakket kunnen 20-inch gesmede magnesium wielen tegen meerprijs worden besteld in plaats van de 20-inch gesmede aluminium wielen.
Al deze verbeteringen ten opzichte van de 718 Cayman GT4 maken van de GT4 RS het meest compromisloze en scherpste lid van de 718-familie.

Dat blijkt vooral op de Nürburgring Nordschleife. Tijdens de laatste fase van de set-up aanpassingen, Porsche merkambassadeur Jörg Bergmeister, 20,832 kilometer lange baan in 7:09.300 minuten. De GT4 RS bedwon de kortere 20,6 km-versie, die eerder als benchmark diende, in 7:04.511 minuten – 23,6 seconden sneller dan de 718 Cayman GT4.
De unieke Porsche Design Chronograph 718 Cayman GT4 RS, door Porsche Design exclusief gemaakt voor kopers van het voertuig, is net zo dynamisch als zijn vierwielige
tegenhanger. Het horloge profiteert ook van een lichtgewicht ontwerpconcept met hoogwaardige functies op basis van de robuuste, hightech kenmerken van titanium. De opwindrotor is gemodelleerd naar de velgen van de sportwagen en kan net als de auto in verschillende kleuren worden gespecificeerd.
De nieuwe Porsche 718 Cayman GT4 RS viert zijn wereldpremière op de Los Angeles Auto Show en is nu te bestellen voor een basisprijs van 141.338 euro (inclusief 19 procent
btw). De levering begint in december. Daarnaast is de GT4 RS leverbaar met het optionele Weissach-pakket om de aerodynamica verder te verbeteren. De 718 Cayman GT4 RS Clubsport-raceversie viert ook zijn première in Los Angeles en zal vanaf 2022 in verschillende nationale en internationale raceseries worden gelanceerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait