Nieuwe boeken voor de autofan. Vincent ARPONS

L’Alsace. Berceau de l’automobile.

De meeste Franse automerken vonden begin vorige eeuw in de regio’s rond Parijs en Lyon hun thuisbasis. Maar ook in de Elzas (en in het aanpalende Franche-Comté) ontwikkelden zich toen enkele belangrijke autofabrieken, een logisch gevolg van de nabijheid van ertsmijnen en zware industrie.

Na de Frans-Duitse oorlog van 1870 was de Elzas door Duitsland ingelijfd en dat bleef zo tot 1918, toen de Fransen het gebied terug opeisten.

Bijgevolg gingen merken als Bugatti, De Dietrich of Mathis van start met een Duitse identiteit maar zouden na WO I tot de Franse auto-industrie behoren. De familie de Dietrich was een invloedrijke factor in de lokale industrie en zowel Emile Mathis als Ettore Bugatti zetten hun eerste stappen als medewerkers van de De Dietrich-fabriek. In dit boek krijg je een beschrijving van het ontstaan van de auto-industrie in de Elzas, van de drie belangrijke merken Bugatti- De Dietrich- Mathis, maar ook van die van kleine spelers als Ducommun, Chatel-Jeannin of Michel bijvoorbeeld. Ook Peugeot (waarvan het zwaartepunt in de Franche-Comté ligt) en het bijzondere mooi Musée National de l’Automobile (voorheen Schlumpf) komen aan bod. Interessante lectuur!

 

Auteur: Baron A. de Dietrich. Taal: Frans.

ISBN: 978-2-909449-44-9. 21 x 24 cm. 212 blz.

Uitgever: Est Libris. est-libris.com

 

Opel Jahrbuch 2022.

Uitgever Podszun en auteur Bartels zijn net als ieder jaar stipt op de afspraak met hun Opel jaarboek. Het is, dankzij de bijdragen van enkele co-auteurs, opnieuw een verzameling geworden van interessante artikels en onderwerpen, uiteraard allemaal gerelateerd aan het merk uit Rüsselsheim.

Een kleine greep uit de inhoud: een studie van de Opel-emblemen, het verhaal van de Opel zes-cilinder, 50 jaar Opel Diesel, 30 jaar Astra, 30 jaar SUV etc.

Kortom, het werpt net als ieder jaar een boeiende blik op de rijke geschiedenis van het Duitse merk. Schön!

 

Auteurs: E. Bartels e.a. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-7516-1026-1. 17 x 24 cm.

Uitgever: Podszun, Brilon (D). podszun-verlag.de

 

High-Tech Motoren von Volkswagen. G-Lader, Direkteinspritzer, VR- und W-Motoren.

Volkswagen heeft in de laatste decennia flink geëxperimenteerd met allerlei motorformules, sommige al succesvoller dan andere.

Wie herinnert zich niet de Polo en Golf met G40 of G60 compressor, de VR (onder andere de V5 als 5 cilinder!) of W8 krachtbronnen voor de Passat etc.

De meest succesvolle constructies blijken wel de W12 en W16 voor respectievelijk Bentley en Bugatti.

In dit boek word je meegenomen in de geheime wereld van al die exotische motoren en leer je ook verschillende constructies kennen die nooit in serieproductie geraakt zijn. Bijzonder boeiend!

 

Auteurs: M. Willmann/E. Kittler. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-613-04428-9. 21 x 29 cm. 239 blz.

Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart (D). motorbuch.de

 

Maserati. Panorama des modèles illustrés.

Uitgever ETAI blijft in deze moeilijke tijden erg actief en de nieuwste producten mogen er best wezen. Over Maserati verschenen al heel wat boeken, maar door de wijze waarop dit boek is opgevat, betekent het een waardevolle aanvulling van de boekenkast!

Ieder model sinds het ontwerp voor Isotta-Fraschini van 1920 en de start van Maserati in 1922 wordt beschreven, met foto(‘s) geïllustreerd en van technische uitleg voorzien. Daarbij horen uiteraard de wedstrijdwagens, aangezien Maserati een hele tijd geen echte serieproductie had.

Het boek is een rijke bron aan info over het merk maar is ook een handig naslagwerk voor wie snel wat wil opzoeken over een bepaald Maserati-type, dat geldt tot en met de recente MC20. Heel leerrijk zijn de ‘annexes’ op het einde van het boek: hier vind je de historiek van het embleem, de lijst van de modellen met technische gegevens en chassisnummers, het sportief palmares etc. Een prachtig boek en een must voor de autofan!

 

Auteur: D. Bordes. Taal: Frans.

ISBN: 979-10-283-0513-0. 25 x 30 cm. 159 blz.

Uitgever: E.T.A.I. France. editions-etai.fr

 

Mercedes-Benz C111. Fackelträger, Traumsportwagen und Rekordjäger.

Dit moet wel het ultieme boek zijn over de Mercedes C111.

Een van de auteurs, Wolfgang Kalbhenn, werkte immers in de onderzoeksafdeling Wankelmotoren vanaf 1969, maar ook Gerhard Heidbrink bekleedde functies bij Mercedes -Benz Classic, terwijl de derde man, Joachim Hack, reeds auteur is van verschillende autoboeken.

Dit trio ging aan de slag om de boeiende geschiedenis van de C111 op papier te zetten en dat resulteerde in deze 431 bladzijden tellende gigant.

Het is een ongemeen rijke bron aan info geworden over de fel begeerde maar nooit in productie genomen sportwagen uit Stuttgart.

Tussen 1969 en 1980 was er niet één C111 maar waren er verschillende types en doorontwikkelingen, met Wankel-motor, V8- of 5 cilinder Diesel- krachtbron. Het boek bevat tal van historische foto’s, tabellen, tekeningen en artikels. In een woord, een monument!

 

Auteurs: W. Kalbhenn/ G. Heidbrink, J. Hack. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-613-04137-0. 24 x 27 cm. 431 blz.

Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart (D). motorbuch.de

 

Mercedes-Benz G-Klasse. Der Off-Road Klassiker mit Stern.

De G-klasse van Mercedes-Benz is niet alleen bekend voor zijn doordachte 4×4 techniek maar is tevens qua model heel herkenbaar.

Deze allrounder voelt zich net zo goed thuis op ruig terrein als voor de trappen van het theater, hij levert zijn diensten aan brandweerlui maar ook aan boswachters of oliesjeiks, dat alles reeds 40 jaar lang.

Dit rijk geïllustreerde boek gaat diep in op de ontstaansgeschiedenis en de evolutie, met als kers op de taart de tabellen met afmetingen, technische kenmerken en soorten uitvoeringen. Knap werk!

 

Auteur: J. Sand. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-95843-868-2. 25 x 29 cm. 224 blz.

Uitgever: Heel Verlag Königswinter (D). heel-verlag.de

 

NSU. Alle Automobile von 1905 bis 1977.

Voor de jongere autofans klinkt de naam NSU misschien niet zo bekend meer in de oren, je ziet het merk bij ons ook niet al te vaak op oldtimerbeurzen. NSU heeft nochtans een rijke geschiedenis, startend in 1905, waarna de eerste fase eindigt bij WO II. Na 1945 legt NSU zich vooral toe op de productie van tweewielers om dan in 1958 terug auto’s te produceren, startend met de Prinz. Het merk verbindt zich in die tijd aan het lot van de Wankelmotor, iets wat met de dichtingsproblemen van de rotor en het princiepsgebonden hoge verbruik leidt tot een financieel drama.

In 1969 wordt het overgenomen door VW-Audi, dat de laatste modellen zoals de geniale Ro80 of strakke K70 (als NSU ontwikkeld maar met VW-embleem op de markt gebracht) langzaam uitfaseert.

Dit boek in de reeks Typenkunde Classic biedt je een mooi overzicht van wat NSU ooit produceerde, compleet met verhelderende tekst en technische gegevens. Auteur Klaus Arth schreef reeds meerdere NSU boeken.

 

Auteur: K. Arth. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-667-10690-2. 17 x 25 cm. 152 blz.

Uitgever: Delius-Klasing Bielefeld (D). delius-klasing.de

 

La Simca 1000 de mon père.

In de ETAI-reeks ‘…de mon père’ ontbrak nog een aflevering over de populaire Simca 1000 maar deze leemte is nu gevuld.

Als een van de laatste verwezenlijkingen van de Simca/Pigozzi-periode en net als de kort daarop volgende 1300/1500 getekend door de onvolprezen Italiaanse stylist Mario Revelli de Beaumont, verovert de 1000 snel de markt van de kleine stadsauto’s. Van 1961 tot 1978 kent de 1000 heel wat evoluties en varianten. Met zijn motor achterin is het een van de laatste vertegenwoordigers van een formule die al gauw wordt vervangen door de nieuwe generatie voorwielaandrijvers. Maar net die motoropstelling blijkt dan weer een voordeel in de ontwikkeling van sportversies zoals de Rallye en Rallye 1/2/3 die meteen de strijd aangaan met de R8 Gordini. Auteur Collin vertelt je alles over de Simca 1000, een typisch icoon van de jaren zestig en van een schitterende periode die, helaas, nooit meer terug komt.

 

Auteur: M-A. Colin. Taal: Frans.

ISBN: 979-1-0283-0515-4. 22 x 24 cm. 120 blz.

Uitgever: E.T.A.I. France. editions-etai.fr

 

Mercedes G-Modell.

Delius-Klasing en auteur Norbert Giesen wijden in deze aflevering van de reeks ‘Bewegte Zeiten’ een overzicht aan de beroemde en tijdloze 4×4 die door Mercedes in samenwerking met het Oostenrijkse Puch werd ontwikkeld. Het blijft weliswaar een compact boek maar biedt veel foto’s en een overzichtelijke tabel met technische gegevens.

 

Auteur: N. Giesen. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-667-12230-8. 17 x 25 cm. 110 blz.

Uitgever: Delius-Klasing Bielefeld (D). delius-klasing.de

 

Deutsche Lieferwagen und Transporter seit 1898.

Bij het lezen van dit boek sta je versteld van het grote aantal merken dat bestelwagens en lichte vrachtwagens produceerde bij onze Duitse buren. De auteur graaft dan ook diep, tot in 1898, en neemt daarbij zelfs merken mee zoals Mathis (in Straatsburg, Elzas) dat tot WO I logischerwijze bij de Duitse constructeurs behoorde.

Tal van die constructeurs zijn ons onbekend of kennen we nauwelijks van hun personenwagenproductie. Wie kent namen als Bergmann, Falke of Podeus? Het is een prachtig naslagwerk geworden,met verhelderende teksten en bijgaande technische tabellen. Een echte must voor de boekenkast.

 

Auteur: W. Gebhardt. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-613-04414-2. 23 x 27 cm. 318 blz.

Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart (D). motorbuch.de

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.