BRC – TAC RALLY TIELT 2022

Vincent Verschueren wint de 47ste TAC Rally met overwicht

“Spannend tot de laatste meters…” 

TAC Rally – na KP 14
Het was al van de Sezoensrally 2018 geleden dat Vincent Verschueren nog eens op het hoogste schavotje stond in het Belgisch rallykampioenschap, maar deze keer is het opnieuw gelukt. Vincent Verschueren en Filip Cuvelier hebben de 47ste TAC Rally, de derde manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, gewonnen. Zelfs vermogensverlies op de allerlaatste klassementsproef kon de VW-rijder niet van de zege houden. In een razend spannende slotfase ging de tweede plaats naar Niels Reynvoet voor Maxime Potty, die een ultieme aanval bekocht met een lekke band.

De eerste leider in de wedstrijd was echter Gino Bux, die de snelste tijd realiseerde op de openingsproef. Met zijn Skoda leek Bux een goede zaak te doen in het kampioenschap, maar op de derde proef brak de versnellingsbak. Vanaf dat moment nam Vincent Verschueren, die in Tielt zijn eerste BRC-manche van het seizoen reed, overtuigend de wedstrijd in handen om uiteindelijk met 58″1 voorsprong te winnen.

“En toch was het nog spannend tot de laatste meters, want op de laatste proef, de Poelberg, had ik vermogensverlies en moest ik een reset doen van de motor,” vertelde de 42-jarige Oost-Vlaming duidelijk opgelucht. “Na de eerste ronde heb ik de wedstrijd gecontroleerd. Ik reed een vlot ritme, zonder in gevaarlijke koorden te duiken om lekke banden te vermijden. We hebben echt een goede set-up gevonden voor de VW Polo!”

De tweede plaats was lang in handen van Pieter-Jan. Michiel Cracco, maar toen die de koppeling van zijn Hyundai moest wisselen, had zijn team 3 minuten te veel tijd nodig om de wissel uit te voeren. Met 30″ tijdstraf viel Cracco terug naar de vierde plaats achter Niels Reynvoet en Maxime Potty. Cracco trok in de achtervolging, maar op de voorlaatste proef ging hij over de limiet en van de baan.

“We hadden de set-up van de Hyundai harder gezet om onze tweede plaats terug te pakken, want die hadden we stevig in handen toen de koppeling stuk ging. Maar, met die harde vering verloren we plots de controle toen de wagen uit een koord sprong,” vertelde navigator Jasper Vermeulen.

Niels Reynvoet ging de slotproef in met 0″3 voorsprong en de Skoda-rijder uit Kruisem hield stand. De tweede plaats is zijn mooiste resultaat ooit in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. “Ik kwam aan de start om vertrouwen op te doen en om zeker te finishen. Maar, ik wilde de tweede plaats ook niet zomaar prijsgeven. Deze tweede plaats doet enorm veel deugd,” vertelde de Skoda-rijder.

Maxime Potty zette op de laatste proef alles op alles, maar hij maakte een foutje op de laatste proef en bereikte de finish met een lekke band. “Dat hoort bij het spelletje. Ik heb het geprobeerd en daarbij heb ik een foutje gemaakt,” aldus de 22-jarige Citroën-piloot. “Deze ochtend vond ik het heel moeilijk om de grip van het asfalt in te schatten. Ik ontdekte de proeven en wilde vooral finishen om een goede zaak te doen in het kampioenschap.”
Het leek te lukken met een mooie derde plaats, maar de naaf van het voorwiel was stuk, waardoor Potty zijn mooie podiumplaats nog verloor. Zo ging de derde plaats nog naar Sébastien Bedoret, die kampte met een gebrek aan evoluties op de Ford Fiesta. “We hebben de afstellingen van de auto verbeterd en we hebben hard gewerkt om de Fiesta onder de knie te krijgen voor de volgende wedstrijden. Tegen dan hoop ik technisch over de juiste evoluties te beschikken, maar dat zal afhangen van de leveringstermijnen.”

Timothy Van Parijs was veruit de snelste Porsche-rijder, al hield Glenn Janssens tot zijn motorproblemen goed stand. Met een vierde plaats algemeen, de zege in GT en vooral de overwinning in de BRC Master Cup, werkte Van Parijs een quasi perfecte wedstrijd af, ondanks een slipper op de Poelberg. Dennis Rostek eindigde op een mooie vijfde plaats, voor Bert Coene, tweede in de Master Cup met zijn Ford Fiesta Rally2 van de eerste generatie.

In het Junior BRC werd de wedstrijd volledig gedomineerd door Gilles Pyck, die zelfs 7de algemeen werd met zijn nieuwe Renault Clio Rally4. De tweede plaats ging naar Jonas Dewilde voor Maxim Decock. In het Historic BRC stond er geen maat op Paul Lietaer, 8ste algemeen met zijn Opel Ascona 400, voor Pieter-jan Maeyaert met zijn BMW M3 en Jeroen Van Wanseele in de Ford Escort gehuurd bij Lietaer.

In de M Cup was Philip Lommers de snelste en Benoit Verlinde schreef de eerste manche van de Clio Trophy Belgium op zijn naam voor Jeroen Catelin en Casper Nielsen.

Gilles Pyck oppermachtig en titelkandidaat

TAC Rally

De derde manche van het Junior Belgian Rally Championship, de TAC Rally, was met 11 deelnemers sterk bezet. Voor de eerste keer streden de jongeren in de Clio Trophy met hun Clio’s Rally5 ook mee voor punten  in het Junior BRC. Favoriet Gilles Pyck domineerde de wedstrijd en hij profileert zich meteen als een van de titelkandidaten.

Van bij de start reed Gilles Pyck een strak tempo. Hij domineerde de klasse RC4 en reed beheerst naar een prachtige 7de plaats algemeen met de Renault Clio Rally4. “We hadden vooraf niet veel getest met de Clio, buiten een testdag in de buurt van Ieper. Ik moest dit weekend de auto ontdekken en hij is nog beter dan ik dacht. Het chassis is geweldig en de motor heeft bijzonder veel koppel, waardoor hij heel efficiënt en snel is. We hebben vlot gereden, zonder overdreven risico’s te nemen, en de tijden overtroffen onze verwachtingen. Dat belooft!,” aldus Gilles Pyck.

Met 11 bonuspunten (na aftrek van de geneutraliseerde proeven) en de 25 punten voor de overwinning, doet Gilles Pyck een prima zaak in het kampioenschap. Want, de Junior-titel is het hoofddoel. “Na de titel vorig jaar in de Clio Trophy, willen we Renault graag de Junior-titel bezorgen. Daarvoor zullen we het duel aan moeten gaan met Tom Rensonnet, die de eerste twee wedstrijden won met een Clio Rally4. Ik kijk al uit naar de eerste confrontatie, ook met Charles Munster, besluit Gilles Pyck.

Met de TAC Rally wordt op zaterdag 9 april de derde wedstrijd van het Junior Belgian Rally Championship verreden. De Clio Trophy Belgium opent in Tielt ook zijn seizoen, waardoor het startveld goed gevuld is bij de jongeren. De favoriet is trouwens geen onbekende van de Clio Trophy, want de Clio-kampioen van vorig seizoen start als favoriet in deze manche van het Junior BRC.

Jonas Dewilde stuurde zijn Peugeot 208 naar een mooie tweede plaats. “Ik had graag een scratch gereden, maar daar voor was Gilles gewoon te snel. We zijn een keer rechtdoor gegaan op de Poelberg, maar na die verwittiging ging alles weer goed. Deze tweede plaats was het maximum wat er voor ons mogelijk was hier,” vertelde Jonas.

Maxim Decock was blij met zijn derde plaats in de Opel Corsa Rally4. “Gelet op onze erg beperkte ervaring, vind ik het al een prestatie om de finish te halen van deze TAC Rally, die ongelofelijk verraderlijk was. Je moet weten dat het pas de tweede rally van Colin, mijn navigator is. We hebben ons eigen tempo gezocht en dat werd beloond,” aldus Maxim.

De twee meisjes aan de start met een Rally5, haalden helaas de finish niet. Camille Mazuin ging hard van de baan op de Oosthoek, terwijl Clémentine Benoit vast kwam te zitten in de modder na een kleine schuiver. Ook Lander Dhaene ging al vroeg van de baan.

Bij de jongeren met een Rally5, stond er geen maat op Benoit Verlinde, vierde junior, voor Casper Nielsen, de Deen die snel was in zijn eerste wedstrijd met de Clio.
“Alle respect voor Nielsen, want we hebben echt een stevig tempo gereden en hij bleef goed in de buurt. Het was ook onze eerste deelname in Tielt. Echt hachelijke momenten hebben we niet gehad, maar het ging wel hard,” vertelde Benoit Verlinde rustig.
“We kregen een verwittiging op de Poelberg, waar ik even op twee wielen ging toen ik diep sneed. Het glad asfalt en de diepe coupures, daar moest ik aan wennen, maar ook aan het koppel van de Clio-motor. Ik heb altijd met een atmosferische motor gereden,” vertelde Casper Nielsen.

Pierre Manuel Brasseur werd zesde, voor Thibaut Vandeputte en Nikolai Bruyneel, die ook wat tijd verloor door een schuiver toen hij de controle verloor toen hij op een top in de remmen ging en de wagen plots dwars ging.

Klassement Junior BRC (na 3/10 wedstrijden): 1. T. Rensonnet 72 punten; 2. J. Dewilde 51; 3. G. Pyck 36; 4. M. Decock 28; 5. Ch. Munster (L) 18; 6. M. Dalsager (DK) 15; 7. B. Verlinde 12; 8. C. Nielsen 10; 9. P-M. Brasseur 8; 10. Th. Vandeputte 6; 11. N. Bruyneel 4

Paul Lietaer indrukwekkend snel met zijn Opel Ascona 400

TAC Rally

Paul Lietaer had aangekondigd dat zijn nieuwe Opel Ascona 400 een M3-killer zou worden en hij heeft woord gehouden. De snelle snor uit Heestert gaf iedereen in Historic het nakijken in de TAC Rally, met een ongelofelijke 8ste plaats algemeen als bonus.

Al op de eerste proef werd Bjorn Syx, een van de favorieten, uitgeteld voor de zege. De BMW-rijder liet zich verrassen in een gladde bocht en eindigde met de neus in de gracht. Het kostte minuten om de M3 te bevrijden. Later in de wedstrijd zou Syx opgeven met een kapotte achterbrug.

Vooraan kregen we een spannend duel te zien tussen Paul Lietaer en Pieter-Jan Maeyaert. Na de eerste lus was het verschil amper 0″3, maar vanaf dat moment trok de Polle alle registers open. Hij sloeg een kloof van 58″ op PJ Maeyaert, wat hem bovendien een ongelofelijke 8ste plaats algemeen opleverde.

“De Opel Ascona 400 heb ik bijna helemaal zelf gebouwd. Alleen voor de motor doen we een beroep op onze Duitse tuner, die een 2,4-liter 16-klepper heeft gebouwd. We hebben 350 pk op de achterwielen, maatje 285. Dat gaat vooruit,” lachte Paul, die als piloot natuurlijk het grootste aandeel heeft in de zege, want je moet dat vermogen ook aan de grond en op de baan kunnen krijgen. “Ik wist dat het een BMW-killer kon worden, want hij is lichter en korter dan de Manta en hij heeft meer vermogen. Misschien kunnen we voortaan ook de oudere R5’s en Porsches bekampen.”

PJ Maeyaert strandde na een al even sterke wedstrijd op de 9de plaats algemeen, als tweede Historic, met zijn nieuwe BMW M3 E30. “Ik ben tevreden. De auto is super, al is hij minder speels dan de Escort Millington. Alleen kon ik met 330 pk in de M3 nog niet mee met Paul. Ongelofelijk,” lachte PJ Maeyaert.

Na een lange discussie over toegekende normtijden, werd Jeroen Van Wanseele op de derde plaats geklasseerd, 3″ voor Danny Kerckhof.
“Ik had gedacht dat het verschil met mijn Escort groot zou zijn, maar niet dat het zo enorm groot zou zijn. Je hebt gewoon geen tijd om na te denken. Raak je het gas aan, dan reageert de motor bijzonder snel en bruut,” vertelde de lokale Ford-garagehouder die voor de gelegenheid de Escort RS1800 van Lietaer huurde.

Danny Kerckhof strandde nipt op de vierde plaats met zijn BMW M3 E30,  door de normtijden waar na de finish wat discussie over ontstond. Christophe Kerkhove, de leider in het kampioenschap, deed opnieuw een goede zaak met een vijfde plaats en de overwinning in PTN. Sasha Oosterlinck eindigde op de zevende plaats, voor Koen Verhaeghe en Mathieu Lietaer.

Tim Van Parijs snelste Master met zijn Porsche 997 GT3

TAC Rally

De BRC Master Cup, een competitie voor ervaren rallypiloten van 50+, leeft bij de deelnemers. Dat bleek ook dit weekend in de TAC Rally, waar Tim Van Parijs en Bert Coene een mooi duel uitvochten voor de zege. De Porsche-rijder bekroonde zijn sterke wedstrijd met een knappe vierde plaats algemeen.

Bert Coene nam de beste start bij de Masters, maar de streekrijder moest vanaf de tweede ronde zijn meerdere erkennen in de Porsche-specialist.
“Ik wist dat ik op een droog parcours de Porsche niet achter me kon houden,” vertelt Bert Coene. “We hebben bewust een versnellingsbak met korte verhoudingen. Dan reageert de Fiesta vinniger in korte situaties, wat ik graag heb, maar de wagen heeft maar een topsnelheid van 172 km/h. Voor mij is dat voldoende snel, maar tegen de Porsche met zijn hogere topsnelheid kwamen we te kort.”

Coene heeft het wel geprobeerd, maar uiteindelijk was Tim Van Parijs toch een maatje te sterk. “Ja, we zijn de snelste van de “oudjes”,” lachte Tim. “We hebben ons weer goed geamuseerd. Ik ging een keer rond op de Poelberg, omdat ik wat te veel show wilde geven, en in de eerste ronde reden we lek. Verder was het een mooie strijd.”

Na de Porsche GT, de Fiesta Rally2, ging de derde plaats bij de Masters naar de winnaar in Historic, Paul Lietaer met zijn Opel Ascona 400. De Polle was1’40” sneller dan die andere snelle en nog altijd gedreven 60er, Patrick Snijers. Die stond aan de start met een Ford Fiesta Rally3, een 4×4 met een kleine 1,0 turbomotor onder de motorkap.
“We hebben 1’40” straftijd gekregen en we verloren zeker nog een minuut door onze problemen met de ophanging en de transmissie in de eerste lus. Zonder die straftijd hadden we kort bij Bert Coene gestaan. Dat bewijst dat deze Fiesta Rally3 heel wat potentieel heeft. Een plezante auto,” lachte Patrick Snijers, gemotiveerd zoals we hem kennen.

Cris Algoedt werd vijfde bij de Masters, na een sterke prestatie in de M Cup. Henri Schmelcher, die dit seizoen is overgestapt naar de Porsche 991 GT3 ex-Dekens, werd zesde voor Danny Kerckhof, tweede in Historic.

Na drie wedstrijden blijft Jimmy D’hondt aan de leiding in de tussenstand van de BRC Master Cup voor Verstappen, Cunin en Van Parijs, de drie winnaars van de respectievelijke manches in Haspengouw, de Semois en Tielt.

Jony Van de Walle wint voor eigen publiek 

1″6 verschil na 158 km tegen de chrono. De strijd voor de overwinning in de 2WD Trophy was bijzonder spannend in de TAC Rally. Na 14 klassementsproeven had Jony Vande Walle nog nipt 1″6 voorsprong op Aaron Duville, die op de slotproef nog een keer alles op alles zette.

“Ik ben blij met deze overwinning in mijn eigen Tielt,” lachte Jony, die in Tielt woont. “Ik was wellicht te voorzichtig op de Poelberg en in Schuiferskapelle viel er een beetje regen. Ik had aanvankelijk wat twijfels over de 2WD Trophy, maar het is een toffe formule, want we rijden uiteindelijk de volledige wedstrijd.”

Aaron Duville, de 24-jarige Renault-rijder uit Geraardsbergen, waar zijn vader vroeger service deed voor Patrick Linthout, strandde nipt op de tweede plaats. “Ik heb op de voorlaatste proef 36″ goed kunnen maken, maar we zijn op een zucht gestrand. Jammer. Maar er komen nog kansen, want ik zal meerdere manches van de 2WD Trophy afwerken,” vertelde Aaron Duville.

Dimitri Bruyneel, de broer van Nikolai en de zoon van Dominique, kwam 9 jaar na zijn laatste rally nog eens aan de start. Met de kleine Peugeot 106 Gr.A werd hij derde: “En ik heb me geweldig geamuseerd met deze kleine voortrekker. Mijn broer heeft me terug overtuigd om mee te doen. Ik heb zijn Peugeot overgenomen en ik zal me nog een paar keer amuseren met deze auto. Vroeger heb ik veel op onverhard gereden in Frankrijk. Dit was een van mijn eerste asfaltrally’s.”

Vierde in de 2WD Trophy werd Stefaan T’joens, die reed met de Clio die hij zelf bouwde in… 2007. Een betaalbare auto die ideaal is voor de 2WD Trophy. De vijfde plaats was voor Bruno de Wilde, na drie wedstrijden de nieuwe leider in de tussenstand van de 2WD Trophy.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *