Speciale tentoonstelling “Spirit of Carrera RS” over de voormalige snelste sportwagen in Duitsland

 De Porsche 911 Carrera RS 2.7 is een onbetwist icoon van de autogeschiedenis, uniek en onvergetelijk. Vijftig jaar na de wereldpremière eert het Porsche Museum het met een speciale tentoonstelling, “Spirit of Carrera RS”. Vanaf 20 september 2022 staat de Porscheplatz in Zuffenhausen in het teken van de “ducktail”, “RS” of “2.7”, zoals de sportwagen onder Porsche-liefhebbers bekend staat.

Toen de RS op 5 oktober 1972 op de Autosalon van Parijs werd onthuld, was het de eerste serieproductieauto ter wereld met voor- en achterspoilers. De vereisten voor het 911-basisvoertuig voor racen en rallyrijden waren duidelijk gedefinieerd: licht en snel waren de sleutelwoorden. Om de doelstellingen te bereiken, ontwikkelden Hans Mezger en Valentin Schäffer de 2,7-liter zescilinder boxermotor met brandstofinjectie vanaf de grond af nieuw. In de Sport-versie ging de 210 pk sterke Coupé van 960 kg in 5,8 seconden van 0 naar 100 km/u en kwam uit op bijna 245 km/u. De precieze aerodynamica die destijds werd ontworpen met raceauto’s in het achterhoofd, maakt de RS vandaag de dag nog steeds uniek. “Het is de meest directe technologieoverdracht van autosport naar serieproductie die ooit heeft plaatsgevonden. Tot op de dag van vandaag is hier niets aan veranderd en het maakt deel uit van een gemodelleerde traditie bij Porsche”, zegt Andreas Preuninger, hoofd GT-voertuigen.

Het Porsche Museum vertelt het verhaal van de RS en zijn raceneef, de RSR, niet alleen door de auto’s en anekdotes, maar ook met films, foto’s, raceposters en interactieve functies. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld hun eigen aangepaste RS samenstellen door aan het modeldetail en kleurenwiel van de caleidoscoop te draaien. Om zoveel mogelijk persoonlijke wensen te vervullen, hield Porsche met de Carrera RS 2.7 vast aan het maatwerkprincipe. Kopers konden kiezen uit een breed scala aan kleuren en uitrustingsopties. De sterke vraag verraste de sportwagenfabrikant, die aanvankelijk slechts 500 in serie geproduceerde auto’s voor homologatie had gepland. Centraal in de speciale tentoonstelling staat een felgele 911 Carrera RS 2.7 in Touring-specificatie, evenals een zeldzaam prototype in groen metallic. De voertuigen, ontwikkelingsdocumenten, reclamefolders, prijslijsten, het Carrera-logo en een artikel uit het klantenmagazine Christophorus beschrijven het pad van het ontwikkelingsvoertuig naar de productieklare Porsche.

Bezoekers kunnen zich ook verheugen op het zien van andere buitengewone auto’s uit de familielijn van de ducktail die vijf decennia Porsche-geschiedenis beslaat. Met het duo van de 911 (964) RS en 911 (993) RS breidde Porsche de RS-familie uit met luchtgekoelde sportwagens. Het watergekoelde tijdperk wordt vertegenwoordigd door de modellen 911 (996) GT3 RS, 911 (997) GT3 RS, 911 (991) GT3 RS en 911 (992) Sport Classic, waarvan de laatste een collector’s edition is van de Heritage Design Series van Porsche Exclusive Manufaktur en een vaste achterspoiler heeft. De bijnaam van de auto uit het rijk van de vogelanatomie is geïnspireerd op de vorm van de achterspoiler. Bij hoge snelheden drukt de ducktail de 911 tegen de grond en vermindert zo de lift om de ideale balans te bereiken en hogere topsnelheden mogelijk te maken. Met de RS een halve eeuw geleden bereikte de sportwagenfabrikant de perfecte synthese tussen gewicht, vermogen, aerodynamica en rijdynamiek. Licht, snel, raceklaar en goedgekeurd voor de weg.

Het Porsche Museum is geopend van dinsdag tot en met zondag, van 09:00 tot 18:00 uur. U vindt de actuele hygiënespecificaties op de website: https://www.porsche.com/germany/aboutporsche/porschemuseum/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.