Wintertijd, dus ook winterbanden-tijd!

Over de invoering van zomer- en wintertijd zijn de meningen tussen voor- en tegenstanders nog steeds verdeeld. Over het nut van winterbanden bestaat echter geen discussie: “De banden van je auto zijn het enige contact met het wegdek en maken het verschil tussen een veilige en een minder veilige rit”, legt Filip Rylant van TRAXIO uit. “Zomerbanden verliezen immers veel van hun efficiëntie van zodra de temperatuur daalt onder de 7°C. Winterbanden daarentegen hebben een andere rubbersamenstelling waardoor ze soepel blijven bij lagere temperaturen. Ze hebben ook een ander profiel: de profielblokken hebben veel meer lamellen, die als het ware de waterfilm op de rijweg “breken” waardoor een winterband een grotere trekkracht krijgt. Dit “klauweffect” zorgt  voor een betere grip op het gladdere wegdek in winterse omstandigheden”.

Winterbanden zijn geen marketingtruc

Er is daadwerkelijk een groot verschil tussen winter – en zomerbanden. Bij lage temperaturen garandeert een winterband een betere grip en dat kan resulteren, in een beduidend kortere remafstand op een besneeuwde of beijzelde weg. Zo bedraagt de remafstand op een besneeuwde weg aan 50km/u 50m met een zomerband en 23m met een winterband. Een belangrijk verschil, wetende dat een paar centimeter soms het verschil kunnen maken in het steeds drukkere verkeer.

In België zijn winterbanden vlg. het verkeerreglement niet verplicht, maar wel aangeraden”, verduidelijkt Filip Rylant. “Winterbanden moeten wettelijk een minimale profieldiepte hebben van 1,6mm, maar voor extreme winterse omstandigheden raadt de sector eerder 4 mm aan. Het tijdig vervangen van zomer- door winterbanden draagt dus bij tot een verhoogde veiligheid voor alle weggebruikers, maar uiteraard is het ook van belang om je rijstijl aan te passen aan de winterse omstandigheden.”

Hoe herken je winterbanden? En wat met vierseizoenbanden?

Gecertificeerde winterbanden zijn voorzien van een kenmerk op de zijwand met een sneeuwvlok in een berg met 3 pieken: het zogenaamde Alpine- of sneeuwvloksymbool, officieel 3PMSF-symbool (Three Peak Mountain Snow Flake) genaamd.

Een bandenfabrikant mag deze markering enkel aanbrengen indien de winterprestaties bewezen zijn op basis van een voorgeschreven prestatietest op besneeuwde ondergrond. Je vindt deze markering ook terug op de meeste  vierseizoenbanden, die een verdedigbaar alternatief kunnen zijn om een heel jaar door te blijven rijden in gematigde klimaatzones met slechts matige en occasionele sneeuwval. Bepaalde landen zoals Duitsland en Luxemburg verplichten het gebruik van  banden met een 3PMSF markering “wanneer de omstandigheden dat vereisen” zonder evenwel een specifieke tijdsperiode te bepalen zoals dat bv. wel het geval is in Oostenrijk.

Rolling Wheel

Tijdens een recent onderzoek naar de staat van de banden waarmee de Belgische automobilist op weg is, bleek dat  4,7% van de voertuigen voorzien is van minstens één band waarmee een probleem zou kunnen zijn. Opvallend is dat ook 6,5% van de chauffeurs in volle zomer rondreden met winterbanden, met alle nadelige gevolgen qua slijtage, wegligging en veiligheid vandien. Een reden te meer om tijdig de zomer- en winterbanden te wisselen en regelmatig uw banden te laten controleren door een specialist.

Tijdig afspraak maken

TRAXIO raadt alle automobilisten aan niet te wachten op vorst of sneeuw om hun zomerbanden om te wisselen voor winterbanden. Je kan hiervoor best terecht in je garage of bij een bandencentrale.

Om deze wissels vlot te laten verlopen is het aangeraden om tijdig een afspraak te maken teneinde onnodige wachttijden te vermijden.

Tijdig winterbanden monteren kan – in combinatie met een aangepaste rijstijl – een enorme verbetering betekenen op vlak van verkeersveiligheid.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait