Op weg naar naar de Lancia Design Day: het “brute” ontwerp van Stratos, Rally 037 en Delta

De Stratos, Rally 037 en Delta race “monsters” zijn geboren om te winnnen, modellen met een perfecte balans van minimalistische geometrische vormen gericht op het bereiken van de beste prestaties.

• De ronde achterlichten, de aerodynamische vleugel en de eclectische combinatie van primaire kleuren in het interieur gaven de Lancia Stratos een futuristisch designmodel datnog steeds eigentijds is.

• De gedurfde, “functionele” voor- en achtervormen en de hoekige “kelk” van de Lancia Rally 037 maken hem tot de essentie van de rallycompetitie. 

• De emblematische C-stijl van de Delta, geërfd van de traditionele modellen, compenseert de radicale brutaliteit van de verbrede wielkasten.

 

“Geïnspireerd worden door auto’s als Delta, Rally 037 en Stratos is ieders droom. Deze drie brute en efficiënte auto’s hebben Lancia tot het meest bekroonde merk in de geschiedenis van de rallysport gemaakt,” aldus Luca Napolitano, CEO van Lancia. “Hun primaire vormen, radicale geometrieën, ronde achterlichten en aerodynamische vleugels maken allemaal deel uit van onze designgeschiedenis en hebben ons geïnspireerd voor toekomstige Lancia-modellen.”

 

Lancia Stratos past zich aan als “als een rennerspak dat de spieren vormt”.

De Lancia Stratos was in feite een “brutale en efficiënte” racewagen geboren om te winnen. Het brak de mal omdat het zo anders was dan andere modellen uit die tijd. Geïnspireerd door het prototype ‘Strato’s Zero’ uit 1970 – gemaakt door Bertone naar een ontwerp van Gandini – werd de definitieve versie in 1971 geïntroduceerd met een futuristische wigvorm en een V6-motor uit de Ferrari Dino 246. De voorkant is strak en loopt over in de wielkasten, terwijl de aflopende voorruit overgaat in de voorstijl en doorloopt naar de zijruiten. Het dak daalt verticaal af over de achterruit, die wordt omarmd door de grote motorkap. De achterzijde onderscheidt zich door ronde achterlichten en een agressieve vleugel. Toen Nuccio Bertone, de bedenker van het prototype, de definitieve versie van de Lancia Stratos zag, zei hij: “Het past de bestuurder en de bijrijder als een spierballenpak.”

Alles aan de auto is ontworpen voor de rallysport, te beginnen met de motorkap en de lichtgewicht achterklep – inclusief de bijbehorende vleugels – die een grotere opening hebben voor snellere reparaties tijdens races. Ook het interieur van de Lancia Stratos is revolutionair, want het is volledig gericht op de bestuurder en ontworpen om resultaten te boeken en emoties op te roepen: twee zitplaatsen en slechts twee compartimenten voor de racehelmen, wat ook voor de wegversie een onderscheidend kenmerk is. De “colour-blocking” van het interieur creëert een continu contrasteffect, dat deel uitmaakt van het typische eclecticisme van Lancia, dankzij het gebruik van primaire kleuren als blauw, rood en geel.

De Lancia Stratos HF Groep 4 won driemaal op rij de Rally van Monte Carlo en nog twee titels in het World Rally Manufacturers’ Championship (in 1975 en 1976), evenals het Europese rijderskampioenschap, gevolgd door de overwinning van Sandro Munari in de FIA World Rally Drivers’ Cup in 1977.

En vanaf 1975 droeg de Lancia Stratos de witte en groene livery van Alitalia, waarbij het Italiaanse vlaggenembleem van de luchtvaartmaatschappij doormidden was gesneden en in een wigvorm was geharmoniseerd tot een van de mooiste liveries uit de autosportgeschiedenis.

 

Lancia Rally 037, de agressieve en minimalistische stijl van de wereldkampioen rally van 1983

Met scherpe, “functionele” vormen aan voor- en achterzijde is de Lancia Rally 037, beter bekend als “037” omdat dat de codenaam was voor het project, een pure sportwagen die herinnert aan de beroemde overwinning van David op Goliath. De Lancia Rally 037 was de laatste tweewielaangedreven auto die in 1983 het wereldkampioenschap rally won en daarmee sterkere vierwielaangedreven concurrenten versloeg.

Zijn oorspronkelijke gemengde monocoque- en buizenstructuur werd ontworpen door de Pininfarina-werkplaats, en had een agressieve en elegante carrosserie, die een hoge aërodynamische lading kon leveren. Om zijn efficiëntie te maximaliseren, werd hij uitgevoerd in polyester met glasvezelversterkingen, met de twee lichtgewicht motor- en kofferkappen die volledig kunnen worden verwijderd.

Het minimalistische en gestroomlijnde interieur, essentieel voor een rallyauto, en enkele aerodynamische ‘aanhangsels’ aan de stijl en achterkant, waaronder een opvallende achterspoiler, maakten hem nog efficiënter.

Op basis van de Beta Montecarlo werd de Lancia Rally 037 niet ontworpen voor massaproductie, maar als voorbereidende auto voor de rallysport.

Zijn officiële debuut in zijn wegversie vond plaats op het Autosalon van Turijn in 1982. Het jaar daarop, in 1983, won de Lancia Rally 037 het wereldkampioenschap voor constructeurs, behaalde de tweede plaats in het wereldkampioenschap voor coureurs, evenals het Europese en Italiaanse kampioenschap met Miki Biasion, die kort daarna uitkwam voor het officiële Lancia Martini team.

 

Lancia Delta, de ontwerpevolutie van de meest succesvolle rallyauto aller tijden.

Alleen al het noemen van de naam Delta bezorgt auto- en rallyliefhebbers over de hele wereld rillingen. En meer dan dat, het is het jaar 1988 dat onmiddellijk in gedachten komt, toen de Delta HF 4WD, die Lancia’s entree markeerde in de sector van sedans met vierwielaandrijving, de iconische Delta HF Integrale werd. Iedereen herinnert zich zijn agressieve voorkant, met zijn vergrote luchtkanaal en verbrede wielkasten met zijn grotere banden.

In de loop der jaren evolueerde het model verrijkt met een reeks technische en stilistische verbeteringen.

De Delta HF Integrale 16V met de opvallende ‘uitstulping’ in de motorkap, die de nieuwe motorkop moest herbergen, werd opgevolgd door de Delta HF Integrale 16V Evoluzione, waarbij de vleugels nog groter werden en een opvallende spoiler aan de onderkant van het dak verscheen. Het Italiaanse merk maakte van deze buitengewone compacte wegauto de meest succesvolle rallyauto aller tijden. De vierwielaangedreven Lancia Delta HF, in vier evolutionaire versies, won namelijk zes keer het wereldkampioenschap voor constructeurs (1987-1992), vier keer het wereldkampioenschap voor piloten (1987-1989 en 1991), één keer het Production World Rally Championship (Groep N) in 1987, zes keer het European Rally Championship (1987-1991 en 1993) en twee keer het Production European Rally Championship (Groep N) in 1988 en 1989. De Lancia Delta HF Integrale was een droom voor autosportliefhebbers en tegelijkertijd een nachtmerrie voor concurrenten die zijn suprematie moesten accepteren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *