DS Automobiles en PENSKE AUTOSPORT onthullen de DS E-TENSE FE23 Gen3

  • DS PENSKE presenteert zijn DS E-TENSE FE23-auto voorafgaand aan de ABB FIA Formula E World Championship seizoen negen officiële test, die zal plaatsvinden in Valencia (Spanje) tussen 13 en 16 december
  • Lichter, efficiënter en krachtiger, de derde generatie 100% elektrische eenzitter is ontwikkeld door de concurrentiedivisie van DS Automobiles, DS Performance
  • De DS E-TENSE FE23 wordt bestuurd door huidig wereldkampioen Stoffel Vandoorne en Jean-Eric Vergne: de enige tweevoudig kampioen in de elektrische categorie.

DS Automobiles begint aan een belangrijke mijlpaal in zijn geschiedenis in het ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap.

Na een ongelooflijk succesvolle tweede generatie die tussen 2019 en 2020 een paar rijders- en teamstitels opleverde, evenals een aantal ongeëvenaarde records (10 overwinningen, 15 pole-positions en 28 podiums), heeft de door Stellantis gesteunde outfit officieel zijn DS E-TENSE FE23 onthuld waarmee het seizoen negen in 2022-23 zal betwisten.

De derde generatie 100% elektrische auto, met zijn direct herkenbare zwart-gouden kleurstelling, belichaamt perfect het ethos van DS Automobiles en is het bewijs van de nieuwste technologische sprong.

De FE23 heeft een aantal belangrijke veranderingen ten opzichte van zijn voorganger. De Gen3-auto’s zijn de snelste ooit gezien in het Formule E-wereldkampioenschap, met een topsnelheid van 280 km / u, terwijl ze ook 60 kg lichter zijn dan de Gen2-auto. Het belangrijkste is echter efficiëntie – met meer dan 40% van de energie die in een race wordt gebruikt, afkomstig van regeneratie tijdens het remmen.

Cruciaal is dat de DS E-TENSE FE23 ook krachtiger is, met 350 kW in vergelijking met 250 kW in de Gen2-auto, en is uitgerust met vierwielaandrijving. Een nieuwe aandrijflijn vooraan voegt 250 kW extra toe aan de achterkant, waardoor het regeneratievermogen wordt verdubbeld tot een totaal van 600 kW. Tot slot is de Gen3 dankzij de nieuwe voorwielaandrijving de eerste Formule E-auto zonder hydraulische achterremmen.

De DS E-TENSE FE 23, ontwikkeld door DS Performance, de racedivisie van DS Automobiles, zal het favoriete wapen zijn voor het DS PENSKE-team en zijn coureurs: titelverdediger in de Formule E Stoffel Vandoorne en Jean-Eric Vergne – de enige coureur in de geschiedenis van de Formule E die de titel meer dan eens heeft gewonnen.

Gesterkt door de nieuwe samenwerking met PENSKE AUTOSPORT, blijft DS Automobiles zich inzetten voor het behalen van meer overwinningen en titels, evenals nieuwe records, in het volledig elektrische kampioenschap dat een vector van versnelling blijft voor zijn onderzoeks- en ontwikkelingswerk. Meer dan ooit is deze verbintenis een belangrijk project voor DS Automobiles, dat vanaf 2024 100% elektrisch zal worden.

Seizoen 9 van de Formule E belooft een van de meest competitieve te worden sinds de inaugurele campagne in 2014 begon, dankzij de innovatieve nieuwe Gen3-auto, 11 teams op de grid en vernieuwde sportieve reglementen. Raceafstanden worden nu bepaald door een aantal ronden in plaats van tijd, terwijl teams hun Attack Mode tijdens de pitstops snel kunnen opladen.

 

Belangrijkste kenmerken van de DS E-TENSE FE23 Gen3:

Prestaties en efficiëntie:

  • Aandrijflijn ontwikkeld door DS Performance
  • Maximaal vermogen: 350 kW (476 CH)
  • Topsnelheid: 280 km/u (geoptimaliseerd voor stratencircuits)
  • Remmen: De nieuwe voorste aandrijflijn voegt 250 kW toe aan de 350 kW die achteraan wordt gegenereerd. Elektrisch remsysteem (brake-by-wire) op alle vier de wielen.
  • Energieterugwinningsvermogen tijdens het remmen: 600 kW
  • 40% van de energie die tijdens een race wordt gebruikt, is afkomstig van regeneratie tijdens het remmen

Duurzaamheid:

  • Volgens de leverancier behoren de Gen3-batterijen tot de meest geavanceerde en duurzame ooit gemaakt. Ze zijn gemaakt met mineralen uit milieuverantwoorde bronnen, terwijl de batterijcellen aan het einde van hun levensduur worden hergebruikt en gerecycled.
  • Vlas en gerecycled koolstofvezel zullen voor het eerst worden gebruikt bij de constructie van de carrosserie van de auto. De koolstofvezel zal worden gerecycled uit de Gen2-auto’s om de totale hoeveelheid nieuw koolstofvezel te verminderen.
  • De koolstofvoetafdruk van de Gen3 is vanaf de ontwerpfase gemeten om de genomen energiebesparende maatregelen en de algehele impact op het milieu te documenteren. Alle onvermijdelijke emissies zullen worden gecompenseerd als onderdeel van de netto koolstofvrije verbintenis van de Formule E.

 

Béatrice Foucher, CEO van DS Automobiles:

« Innovatie is geboren uit concurrentie! Sinds de oprichting van DS Automobiles hebben we elektrificatie centraal gesteld in onze wereldwijde strategie. Onze successen in de Formule E, als eerste premiumfabrikant in de categorie, en onze talrijke records behaald met de tweede generatie auto, hebben onze technologische knowhow versterkt en onze reputatie versterkt. Vandaag beginnen we aan een nieuw hoofdstuk met een gerenommeerd team, uitzonderlijke coureurs en een duidelijk doel: titels blijven winnen om de lancering van onze nieuwe exclusief elektrische modellen vanaf 2024 te begeleiden. »

 

Eugenio Franzetti, directeur van DS Performance:

« Dit is een uiterst opwindend moment voor DS Performance. Na onze enorme successen met de Gen2-auto, onthullen we vandaag de nieuwe DS E-TENSE FE23: onze lichtere, snellere en krachtigere formule E-auto van de derde generatie. Het is ook een gloednieuw hoofdstuk voor het team dat we openen met PENSKE AUTOSPORT, een van de grootste namen in de hele autosport. De komende seizoenen wordt onze nieuwe auto toevertrouwd aan twee geweldige coureurs, Stoffel Vandoorne en Jean-Eric Vergne. Deze twee kampioenen zijn extreem snel en betrouwbaar en zullen ongetwijfeld de technologische capaciteiten van onze auto’s en het merk DS laten zien. »

 

Jay Penske, eigenaar en teambaas van DS PENSKE:

« Dit seizoen is een bepalend moment voor het team. Een nieuwe generatie raceauto’s, een nieuwe aandrijflijn en een historische alliantie met een fabrikant die we al jaren bewonderen. We kunnen niet enthousiaster zijn voor seizoen 9! We geloven dat onze vooruitzichten voor het seizoen ongelooflijk sterk blijven met Stoffel en JEV die de sterkste en meest ervaren line-ups in de serie hebben veiliggesteld. Ik kijk uit naar uitstekende resultaten dit seizoen en de start van een reis met DS en Stellantis in Mexico-Stad in januari 2023. »

 

Stoffel Vandoorne, regerend wereldkampioen Formule E:

«Ik ben een grote fan van de nieuwe livery en ik kan niet enthousiaster zijn om het eindproduct te delen. We hebben een extreem spannend racejaar voor de boeg en ik ben opgepompt om vanaf het begin van het seizoen in Mexico de druk op de andere teams te kunnen leggen! »

 

Jean-Éric Vergne, Formule E-kampioen 2018 en 2019:

« Ik ben blij om in de rij te staan in deze auto! De livery zorgt ervoor dat de auto er erg glad, snel en agressief uitziet, wat onze teambenadering vertegenwoordigt! We delen allemaal dezelfde passie voor onze sport en wanneer passie efficiëntie en hard werken ontmoet, is het succes nooit ver weg. Ik kan niet wachten om onze nieuwe DS E-TENSE FE23 naar nieuwe hoogten te brengen. »

Kerncijfers sinds DS Automobiles in de Formule E kwam:

  • 89 wedstrijden
  • 4 kampioenschapstitels
  • 15 overwinningen
  • 44 podia
  • 22 pole positions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait