Škoda Superb: 90 jaar succes

  • Vierde moderne generatie van de Škoda Superb die 90 jaar na de introductie van zijn historische voorganger op de markt komt
  • De wereldpremière van de nieuwe generatie vindt dit najaar plaats
  • De Superb biedt traditioneel technologische innovatie en een uitstekend design
  • Sinds 1 zijn er meer dan 550.000.2001 exemplaren van alle moderne Superb-generaties geproduceerd

Mladá Boleslav, 4 mei 2023 – De nieuwe vierde generatie Škoda Superb wordt dit najaar geïntroduceerd, 90 jaar na de lancering van het eerste historische model van de Superb-reeks, die tussen 1934 en 1949 werd geproduceerd. Meer dan 50 jaar later werd de eerste generatie van de moderne Škoda Superb uitgebracht, waarmee het merk Škoda terugkeerde naar de middenklasse. Het volgende hoofdstuk van het succesverhaal begon in 2008 met de introductie van de tweede generatie Škoda Superb. Voor het eerst was de serie verkrijgbaar in twee carrosserieversies met state-of-the-art assistentiesystemen. De derde generatie, die sinds 2015 op de markt is, is de eerste Superb-serie die wordt gebouwd op het modulaire MQB-platform van de Groep. Het gamma werd in 2019 uitgebreid met een plug-in hybride variant – de Superb iV.

Historische Škoda Superb, 1934-1949
Tegen de tijd dat de historische Superb in 1934 in productie ging, had Škoda al verschillende topmodellen geproduceerd. De Superb was echter in veel opzichten innovatief; de bedrading aan boord werkte met een toen nieuw 12 V-systeem, dat vandaag de dag nog steeds in auto’s wordt gebruikt. Samen met zijn tijdgenoten was de Superb gebaseerd op een innovatief ontworpen chassis. Het traditionele langsframe met een kanaalsectie werd vervangen door een geavanceerd ruggengraatframe met een centrale buis, verdeeld in twee balken aan de voorzijde. Dit ontwerp maakte het niet alleen mogelijk om de aandrijfas in de buis van het frame te huisvesten, maar creëerde ook meer ruimte voor de onafhankelijke wielophanging, wat zorgde voor een superieur rijcomfort. De Superb was ook het eerste model van het merk met hydraulische remmen met één circuit met gelijke actie op alle vier de wielen. Tijdens de productie begonnen motoren met de recent ontwikkelde OHV-kleppentrein in 1938 in Superb-auto’s te worden geïnstalleerd. En in tegenstelling tot sommige van zijn voorgangers, zoals de luxe Hispano-Suiza, werd de Superb volledig in eigen huis bij Škoda ontwikkeld. De carrosserie, die in 1939 een aanzienlijke modernisering onderging, werd gebouwd van een houten houten houten carrosserie met buitenste metalen plaatpanelen, waardoor de Superb in verschillende carrosserievarianten kon worden vervaardigd; Vijf civiele en drie militaire versies werden uitgerold tijdens de 13-jarige productieperiode. Hij was leverbaar met SV- of kopkleppermotoren met vermogens van 40,5 tot 70,7 kW en cilinderinhouden van 2.492 tot 3.991 cm
3. De meeste motoren hadden zes cilinders, met uitzondering van de Superb 4000, die een V8-cilindermotor onder de motorkap had. Dit betekende dat de Superb 4000 het meeste vermogen en de grootste cilinderinhoud in de serie had. Een van de weinige overgebleven Superb 4000 is nu een van de meest waardevolle tentoonstellingen van het Škoda Museum in Mladá Boleslav. Ongeveer 900 civiele en 1.600 militaire voertuigen van alle Superb-varianten werden geproduceerd tussen 1934 en 1949.

Terugkeer van het vlaggenschip, 2001-2008
2001
was een jaar met vele hoogtepunten voor het merk Škoda, waaronder het tienjarig jubileum onder de vleugels van de Volkswagen-groep. De Škoda Fabia werd gelanceerd als sedan, waarbij Škoda ook zijn kenmerkende Simply Clever-concept van praktische innovaties introduceerde. Het belangrijkste evenement van het jaar was echter de presentatie van de Superb sedan na een onderbreking van 50 jaar. Dit verhoogde het profiel van het merk Škoda en positioneerde het onder de fabrikanten van auto’s uit de hogere middenklasse. De eerste generatie Superb werd onthuld op de Autosalon van Genève in september 2001 en werd gebouwd op het PL 45-chassisplatform. Deze werd voor de Škoda Superb met 100 mm verbreed, waardoor hij een uitzonderlijk ruim interieur kreeg. De serie beschikte ook over een uitgebreid scala aan motoren; de eerste moderne generatie van de Superb bood zowel benzine- als dieselmotoren, variërend van een 1,8-liter viercilinder turbo met 110 kW (150 pk) tot de topversie – een 2,8-liter V6 met 142 kW (193 pk). Het bracht verschillende primeurs met zich mee voor het merk Škoda, waaronder bi-xenonkoplampen, Tiptronic-automaat, het Coming Home-verlichtingssysteem en elektronisch geregelde remassistent, die de remwerking verbeterde. De multi-link voorwielophanging en in de lengterichting gemonteerde motoren waren ook uniek onder de Škoda’s. In 2006 onderging de eerste generatie Superb een facelift, waarbij het kenmerkende C-vormige achterlichtconcept werd geïntegreerd.

Derde Superb generatie inclusief plug-in hybride aandrijving, vanaf 2015
In februari 2015 werd de derde generatie Superb in Praag gepresenteerd in een liftback-carrosserieversie, een paar maanden later gevolgd door de stationwagonvariant. Met behulp van het modulaire MQB-platform van de Volkswagen Group kon de derde generatie Škoda Superb nu alle nieuwste technologieën bevatten. Voor het eerst profiteerde het model van een DCC Adaptive Chassis, tri-zone climate control en assistentiesystemen zoals Traffic Jam Assist en Emergency Assist. Adaptive Cruise Control ACC, Lane Assist en Travel Assist waren ook beschikbaar voor de Superb-reeks. Ook het aantal Simply Clever-functies steeg flink; dit was de eerste keer dat Škoda bijvoorbeeld een virtueel kofferbakpedaal, een 230 V-aansluiting voor achterpassagiers en paraplu’s in de panelen van beide voorportieren aanbood. Na de facelift van 2019 kreeg de derde generatie Superb extra state-of-the-art uitrusting, zoals Matrix-LED-koplampen, Predictive Adaptive Cruise Control en KESSY keyless opening voor alle deuren. Het belangrijkste was dat de serie werd uitgebreid met een nieuwe variant – de plug-in hybride Superb iV met 1.4 TSI PHEV-motor. Tot op heden heeft Škoda Auto sinds 1 meer dan 550.000.2001 Superb-auto’s van alle soorten en generaties geproduceerd, waarvan meer dan 780.000 superbs van de derde generatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait