Het National Automuseum The Loh Collection organiseert een exclusief seminar over de wereld en geschiedenis van het merk Bugatti. Voorheen onbekend archiefmateriaal en beeldmateriaal zullen worden tentoongesteld, waarbij de evolutie van het merk in de loop van de tijd wordt verkend.
Op 8 en 9 november 2024 zal een panel van experts, waaronder voormalig Bugatti Director of Design Achim Anscheidt, zich verdiepen in hun ervaringen en kennis van Bugatti’s historische ontwikkeling en typisch authentieke designevolutie.
Samen zullen deze experts een breed scala aan Bugatti-onderwerpen onderzoeken, zoals de impact van Ettore Bugatti’s beroemde mantra, “Als het vergelijkbaar is, is het niet langer Bugatti”, zowel historisch als in de moderne tijd. Het panel bespreekt inzichten in de geschiedenis van de Bugatti-familie, inclusief het werk van de artistieke leden, de toekomstige impact van AI op auto-ontwerp en hoe het kan integreren met Bugatti’s traditionele technische waarden, en het verhaal van Bugatti’s 120-jarige reis.
Het seminar zal gebruik maken van hedendaagse foto’s, originele correspondentie en authentieke ontwerptekeningen om de geest van de legendarische fabriek in Molsheim tot leven te brengen. Het in kaart brengen van de tragische achtergrond van de beproevingen van het merk na de Tweede Wereldoorlog, de betekenis van de gebroeders Schlumpf en hun Bugatti-collectie en de wedergeboorte van het merk onder Romano Artioli in Campogalliano, tot aan de bouw van de indrukwekkende W16-motor en het begin van het moderne Bugatti-tijdperk onder Ferdinand Karl Piëch.
Aan de hand van niet eerder gepubliceerde tekeningen en foto’s van ontwerpmodellen uit de periode 2004-2023 zal Achim Anscheidt terugdenken aan de inspanningen om een tweede modelserie te ontwikkelen als aanvulling op – of opvolger – van de Veyron en het pad volgen van meer dan een dozijn modelontwerpen naar het definitieve ontwerp van de Bugatti Chiron. Anscheidt zal ook een kijkje geven in het ontwerp van de onlangs onthulde Tourbillon. Onder de gasten die zich hebben aangemeld voor het tweedaagse seminar is Mate Rimac, CEO van Bugatti Rimac.
“Bugatti is een buitengewoon merk – gecreëerd, gekoesterd en gepromoot door buitengewone mensen, van Ettore en Jean Bugatti tot Romano Artioli en Ferdinand Piëch. Tijdens dit speciale evenement kunnen we helpen om zoveel van die speciale verhalen te belichten, ondersteund door de kostbare Bugatti-artefacten van de Loh-collectie.”
Stuurman Rimac
CEO van Bugatti Rimac