- Op het circuit: Volkswagen wordt vertegenwoordigd door twee verbeterde Golf GTI Clubsport 24h02, aangedreven door alternatieve brandstof
- In de spotlight: Volkswagen presenteert het jubileummodel03 ter gelegenheid van de 50e verjaardag van de Golf GTI voor het publiek
- Ereronde: 40 sportieve Volkswagen-auto’s voor 200.000 fans op de Nürburgring Nordschleife
Binnenkort komt er een bijzonder GTI-weekend aan: tijdens de ADAC 24-uursrace op de Nürburgring op vrijdag 20 juni presenteert Volkswagen de wereldpremière van de krachtigste productie-Golf GTI die tot nu toe is gebouwd. Prestaties, uiterlijk, uitrusting? Nog steeds geheim. Maar nu al kan worden onthuld dat het voertuig een jubileummodel van topklasse is ter gelegenheid van de 50e verjaardag van de GTI volgend jaar, die Volkswagen viert met deze bijzondere auto. Dit is nog maar het begin van wat een raceweekend op maat van Volkswagen-fans zal worden: slechts een dag later zullen twee verbeterde Golf GTI Clubsport 24h-auto’s de grote uitdaging aangaan en deelnemen aan de 24-uursrace op het circuit met de bijnaam ‘Groene Hel’ voor naar verwachting 200.000 toeschouwers.

Twee snelle GTI’s, twee sterke teams: De Golf GTI Clubsport 24h met startnummer 19 wordt bestuurd door race- en Volkswagen-testrijder Benny Leuchter (D), zevenvoudig wereldkampioen rallycross Johan Kristoffersson (S), Heiko Hammel (D) en Nico Otto (D). Jasmin Preisig (CH), Fabian Vettel (D), Timo Hochwind (D) en Christian Gebhardt (D) zullen deelnemen aan de tweede Golf GTI Clubsport 24h met startnummer 76. Beide Golf GTI Clubsport 24 auto’s worden geprepareerd en ingeschreven door Max Kruse Racing uit Duisburg.
E20 voor een grotere actieradius en lagere emissies: De twee Golf GTI Clubsport 24h-auto’s starten in de AT3-klasse voor voertuigen met alternatieve brandstoffen. Voor de auto’s zal de innovatieve Shell E20 bio-ethanolbrandstof worden gebruikt, die in samenwerking met Volkswagen is ontwikkeld. Het extreem klopbestendige mengsel maakt een bijzonder efficiënte werking van de GTI-motor mogelijk. Dit vermindert niet alleen de CO aanzienlijk2 emissies, maar vergroot ook de actieradius per tankvulling.

Opstarten, sleepcoëfficiënt omlaag: De 397 pk (291 kW) en 265 km/u Golf GTI Clubsport 24h is in veel details geoptimaliseerd ten opzichte van vorig jaar. Benny Leuchter: “Een nieuw reglement voor de voertuigclassificatie heeft het startgewicht van de Golf met 30 kilogram verhoogd. Dat compenseren we door het vermogen met zo’n 50 pk te verhogen.” Bovendien heeft het Volkswagen Team Max Kruse Racing de aerodynamica en dus de efficiëntie verder verbeterd. Leuchter: “We hebben de luchtstroom naar de achtervleugel veranderd door de vleugel verder naar achteren te verplaatsen. Hierdoor genereren we minder luchtweerstand terwijl de downforce gelijk blijft.”
Geoptimaliseerde gewichtsverdeling: “Tegelijkertijd hebben we onder andere door het gebruik van lichtgewicht componenten een betere gewichtsverdeling bereikt”, voegt Johan Kristoffersson toe. “Bovendien ligt het zwaartepunt van de GTI lager, wat de prestaties ten goede komt.” De focus lag ook op het garanderen van de hoogst mogelijke betrouwbaarheid van alle onderdelen over de totale afstand. De auto’s hebben ook lichtere wielen van Protrac – hun lagere gewicht vermindert de roterende massa’s, wat op zijn beurt roterende en zwaar belaste onderdelen zoals de wiellagers beschermt. Leuchter voegt eraan toe: “Elk klein beetje extra duurzaamheid verhoogt de kans om de 24 uur door te komen.”
De baan is de grootste tegenstander: Het rijderskwartet van Leuchter, Kristoffersson, Hammel en Otto demonstreerde het ongelooflijke potentieel van de Golf GTI Clubsport 24h door in 2024 de eerste plaats in de AT3-klasse te behalen. Nog een klasseoverwinning en een goede positie in het algemeen klassement zijn ook de doelen voor 2025. Maar de 24-uursrace op de Nordschleife is en blijft een moeilijke en onvoorspelbare uitdaging. Jasmin Preisig: “De baan is onze grootste tegenstander omdat de weersomstandigheden vaak onzeker zijn, er ongelukken gebeuren voor je neus of vuil of puin op het asfalt terechtkomt. De omstandigheden veranderen voortdurend. Daarom heb je uiteindelijk ook geluk nodig om de enorme afstand zonder problemen te overbruggen. Ik zeg altijd: als je na deze lange uren de finish bereikt, heb je al gewonnen.”
