De avonturen van “Mirabelle”: deel 1

De avonturen van “Mirabelle”

Mogen wij even voorstellen: “Mirabelle “ is een Fiat Barchetta geboren in mei 1995 in de ateliers van “Maggiora” Italie .

In “Wikipedia” vonden we volgene definitie:

De Fiat Barchetta, spreek uit bar-ket-ta, is een kleine roadster van Fiat op basis van de Punto. Hij werd gebouwd van 1995 tot 2005.

De Fiat Barchetta was vanaf het begin in diverse kleuren verkrijgbaar en niet zoals ten onrechte wordt beweerd alleen verkrijgbaar in oranje.

Barchetta betekent bootje. Deze term komt uit de geschiedenis van tweezits sportwagens.

In 2001 heeft Fiat het uiterlijk van de Barchetta enigszins aangepast. De meest in het oog springende wijziging betreft het toevoegen van een derde remlicht op de kofferbak. In 2003 gaf Fiat de Barchetta een uitgebreidere facelift, bestaande uit een nieuw front, nieuwe voor- en achterbumpers en andere uiterlijke details.

Er zijn verschillende special edition-versies uitgebracht.

Technische specificaties

  • Motor: 1.8 DOHC 16V VFD
  • Cilinderinhoud: 1747 cc
  • Maximaal vermogen: 96 kW/131 pk bij 6300 tpm
  • Maximaal koppel: 164 Nm bij 4300 tpm
  • Cilinders: 4 in lijn
  • Kleppen/cilinder: 4
  • Brandstof: benzine
  • Brandstofsysteem: sequentiële multipoint-injectie
  • Topsnelheid: 200 km/u (fabrieksopgave)
  • Ledig gewicht: 1060 kg
  • 0–100 km/u: 8,7 s

Productiejaren:              1995-2005

Productieaantal:           57890 stuks

 

De Fiat Barchetta is het werk van de Italiaanse ontwerpers van het Fiat Centro Stile, Alessandro Cavazza en Andreas Zapatinas, die het silhouet in 1990 schetsten. Hij was projectmanager tot de lancering in 1994 (met het projectnummer 183 voor de interne code van het merk Fiat) voordat hij werd gepromoveerd tot directeur van het Alfa Romeo-stijlcentrum[3].

Oorspronkelijk, zoals vaak het geval is bij Fiat, werden twee afzonderlijke projecten voor de toekomstige Barchetta ontwikkeld en bleven ze in competitie. Ze kregen codenamen die verwijzen naar pizza’s:

de Marinara, waaruit de Barchetta is voortgekomen die we kennen;

de Diavola, die het basisconcept van de Fiat Coupé overnam, ontworpen door Chris Bangle.

De Fiat Barchetta volgt 10 jaar later de Fiat 124 Sport Spider op en wacht zelf 10 jaar voordat hij een erfgenaam krijgt, met de Fiat 124 Spider die in 2015 werd gepresenteerd. Zijn concurrenten van die tijd waren Mazda MX-5, MG F, BMW Z3 of Mercedes SLK, enz.

Kenmerken

De auto is gebaseerd op het platform van de Fiat Punto uit 1993, waarvan de wielbasis is ingekort maar uitgerust met een 1.747 cm3 16V-motor met een vermogen van 130 pk bij 6.300 tpm, dezelfde motor waarin ook de Fiat Coupé(e) en de HGT-versie van de Punto waren uitgerust[4],[5].

Deze motor, die deel uitmaakt van de Fiat Pratola Serra modulaire motorenfamilie, uitgerust met een fase-omvormer op de nokkenas, maakte een snelheid van 201 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u mogelijk in minder dan 9 seconden. Het maximale koppel is 16,1 kgm bij 4.300 tpm. Minstens 80% van dit koppel is beschikbaar tussen ongeveer 2.250 en 6.500 tpm. In 1999 voerde de fabrikant een technische wijziging door die was voorbehouden aan het Fiat-netwerk. Het elektronische motormanagement werd verplaatst van het passagierscompartiment naar het motorcompartiment en het aluminium inlaatspruitstuk werd vervangen door een spruitstuk met variabele geometrie, dat de acceleratie verder verbeterde en tegelijkertijd het niveau van de uitstoot van verontreinigende stoffen zeer licht beperkte. Deze ontwikkeling anticipeerde op de toekomstige Euro 3-norm die in 2001 van toepassing zou zijn.

De cabinestructuur was de meest stijve ooit gebouwd met een torsiesterkte van 50.000 kgm/rad. Maggiora bood ook een “sport” prototype aan met verminderde bodemvrijheid, een zelfblokkerend differentieel, 16″ wielen en een motor verhoogd tot 160 pk.

Op de Internationale Autosalon van Genève in 2007 werd een conceptauto “Bertone Fiat Barchetta Concept” gepresenteerd, geïnspireerd op dit model, dat sindsdien is tentoongesteld in het Bertone Museum in Caprie.

Productie

Productiviteit

Voor de uiteindelijke ontwikkeling van de Barchetta produceerde Fiat in 1994 163 pre-productieexemplaren. De productie van de productieauto’s begon pas in januari 1995, nadat de directie van Fiat de handelsnaam had gevalideerd, die vanaf 8 april 1995 aan de klanten moest worden geleverd.

De productie van de Barchetta werd opgesplitst in verschillende operationele fasen. Het chassis en de carrosserie zijn gemaakt en geassembleerd door de firma ILCAS, gevestigd in Sparone, nabij Turijn. De kale carrosserieën werden vervoerd naar de werkplaatsen van de Bertone Carrozeria in Grugliasco, ten zuiden van dezelfde stad, om te worden geverfd en vervolgens afgeleverd bij de Maggiora Carrozzeria, in de voormalige Lancia-werkplaatsen in Chivasso, ten oosten van Turijn, waar de motoren van de Fiat FPT-fabriek in Pratola Serra werden geassembleerd en de auto’s werden voorzien van interieurbekleding.

Na de stopzetting van de activiteiten van het bedrijf Maggiora eind 2002 werden er geen auto’s meer geproduceerd tot juni 2003, toen de assemblage-eenheden opnieuw werden geïnstalleerd in een werkplaats van de gigantische Fiat-Mirafiori-fabriek. De productie eindigde in juni 2005, ondanks de nog steeds grote vraag, vooral van de Britse markt, terwijl de auto nooit werd aangepast voor het stuur rechts.

Tot zover de theorie van de “Barchetta”. Over nu naar de eerste stappen van “Mirabelle” .

Wij werden de blijde eigenaar van “Mirabelle” ergens eind 2021 en reden daarvoor naar het Oost Vlaamse Lochristie. Aldaar, vonden wij de ietwat verwaarloosde schone uit de advertentie, tussen nog een paar exoten op een boerderijtje. Reden van verkoop, de eigenaar kocht de “Barchetta” voor zijn vriendin, te laat overwegend dat zij een beperkt rijbewijs had voor “automaat” een optie de “Mirabelle “ niet voorhanden heeft. Na een beetje palaveren werd ze de onze, voor een prijsje waar je geen nieuwe fiets voor kunt kopen .  Met de hulp van “Charlie” en zijn aanhanger werd de terugtocht  aangevat en kwam de schone in onze garage in Oostkamp terecht.

We waren niet meteen van plan om “Mirabelle” meteen in het verkeer te brengen daar ze de status van “Oldtimer” nog niet had bereikt en de inschrijvingskost tot zowat het verdubbelen van haar aankoopprijs zou lijden. Nog even in de box en stilletjes in orde brengen tot aan haar dertigste verjaardag leek ons een beter idee.

Die dertigste verjaardag vierde ze uiteindelijk vorig maand mei en ze is daarbij een van eerste “Barchetta’s” die de status van oldtimer kan ambiëren aangezien de eerste “Barchtetta’s”  pas vanaf  april 1995 op de markt werden gebracht. Volgens het onderhoudsboekjes kunnen we vaststellen dat de eerste eigenaar een Duitse persoon betreft die ergens in de buurt van Keulen vertoefde en daar ook bij een lokale Fiatdealer zijn onderhoud liet doen. Later verkaste ze naar Nederland om in en rond Arnhem en Nijmegen te toeren waar ook de lokale Fiat dealer zich over toen nog naamloze “Mirabelle” ontfermde. Via Lochristie en Oostkamp belandt ze tenslotte in  Beernem waar ze haar 30ste verjaardag vierde en nu ook officieel het statuut van Oldtimer kreeg .

Tot zover onze eerste aflevering van de avonturen van “Mirabelle” , binnenkort vertellen we u de story sedert haar aankomst in Oostkamp en haar eerste kilometers als  officieel gekeurd en rijdende oldtimer.

Alain Mervilde

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait