Sezoensrally 2013 - autoliefhebbers 2013

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Sezoensrally 2013

Sport auTo > Rally BE
De winnaars van De Sezoensrally Bocholt 2013

Vier op vier voor Fast Freddy!

Freddy Loix met Focus WRC domineerde weeral van start tot finish en nam daarmee zijn eerste zege in Bocholt.Na zijn vorige drie zeges blijft hij daarmee comfortabel aan de leiding in het kampioenschap met het maximum van de punten. Hij moest daarvoor wel rekening houden met een aantal Nederlanders. Dit waren o.a. Erik Van Loon met een Focus WRC die tweede werd op 1’05” en Erik Wevers met een Fiësta WRC die derde eindigde op 2’24” nadat hij een elektrisch probleem had in het begin van de wedstrijd. Op de vierde plaats eindigde Bob De Jong Mitsubishi WRC die af te rekenen had met een lekke band. Vijfde werd Hein Jonkers in zijn Lancer EVO 6.5. Op de zesde plaats stond er terug een landgenoot,met name thuisrijder Gunther Monnens met een Lancer EVO X, die op 16” van Jonkers eindigde maar wel Klasse 3 op zijn naam schreef. Zevende werd Patrick Snijers met een BMW 130i en werd daarmee eerste bij de GT’s. Het verwachtte duel tussen Van Woensel en Snijers was niet lang aan de orde nadat Het differentieel brak van diens BMW. Nadat eerder Princen forfait gaf voor de Sezoens kon Filip Pyck een uitstekende zaak doen in het kampioenschap, en dat deed hij door tweede te worden in Klasse 3 en een mooie achtste plaats algemeen. De R2-klasse werd gewonnen door Cédric De Cecco met een Peugeot 208. Het Junior-kampioenschap werd op het laatste beslist met een overwinning voor Matias Boon met een Fabia R2 die 0,8 sec voorsprong had op Timo van der Marel die op zijn beurt de Fiësta-Trophy won. Bij de Historics ging de overwinnig naar Chris Debyser in een Ford Escort MK2. Na een zware sortie van Deveux nam Debyser de leiding over nadat hij 3 minuten had verloren in het begin van de wedstrijd. Cornelis in extremis met de Opel Monza had uitzicht op de tweede plaats maar op de voorlaatste kp brak de cardan van de Opel. Zo kon Debyser naar een ruime overwinning rijden. Tweede werd Mylleville met zijn Porsche 911 en derde werd Van Rompuy met een Ascona.De zege in het RACB Rally-Criterium ging naar Franky Boulat in een BMW M3. Tweede werd Lommers eveneens in een BMW M3 en de derde plaats was voor T’Joens in een Subaru.

Verslag: Baudot Guy                                  



Voorbeschouwing  37ste Sezoensrally Bocholt.

Complete voorbeschouwing “Sezoensrally 2013”

Het BFO Belgian Rally Championship is met de Sezoensrally aan zijn vierde manche toe. Na de editie van vorig jaar die na het spijtige ongeval vervroegd werd stilgelegd,hebben de organisatoren van Racing Team Moustache beslist om tijdens het komende Pinksterweekend op 17 en 18 mei toch een nieuwe editie van de sezoensrally te organiseren. Met zijn 30% onverhard of Maaskiezel zoals men zegt is dit het buitenbeentje van het kampioenschap. Zo denken er ook spijtig genoeg een aantal toppers van het kampioenschap erover waardoor ze niet aan de start komen. Zo komt Freddy Loix met zijn Ford Focus WRC als leider met het maximum van de punten naar Bocholt afgezakt en door de afwezigheid van een aantal concurrenten kan hij zo zijn voorsprong nog wat uitdiepen. Tegenstand zal hij wel krijgen uit Nederlandse hoek van ondermeer Erik Wevers met een Ford Fiësta WRC en Erik Van Loon met een Ford Focus WRC. Wat de ereplaatsen betreft komen Bob De Jong met een Mitsubishi Lancer WRC , Ferdi Biesheuvel  en Bert Cornelis beiden met een Subaru WRC in aanmerking. Cornelis,die voor de Sezoensrally een volledige nieuwe livery op zijn Subaru zal hebben. Zo krijgen we toch een zestal WRC’s aan de start. Wie ook nog voor de ereplaatsen kan gaan is Hermen Kobus met zijn Ford Fiësta S2000 die het de WRC’s wat moeilijk kan maken.

Slowly Sideways
Dit jaar komt er ook een delegatie van Slowly Sideways naar Bocholt afgezakt en deze zullen alle proeven meerijden. Dit zijn  mooi Historic en Group B rallywagens. Ze zijn met een tiental ingeschreven. Hier kan je meer informatie vinden i.v.m. de wagens www.slowly-sideways.be .


Nissan 350 Z challenge
Dit jaar komen er ook een mooi aantal Nederlanders naar Bocholt afgezakt om de Nissan 350 Z-challenge te bekampen. De Sezoensrally is de enige buitenlandse editie voor dit kampioenschap. Dit jaar zullen de deelnemers van de cup ook kunnen rijden op Bio-brandstof. En dit door een akkoord tussen de RACB en KNAF.

Timing en Parcours
Er word zoals gewoonlijk 3 lussen van 4 KP’s gereden. De KP’s zelf blijven grotendeels ongewijzigd. De jump op de proef Veldhoven zal gezien de omstandigheden van vorig jaar niet meer  worden aangedaan. Op de proef van Gerdingen zal de brug over de viervaksweg Bocholt-Bree de publiekstrekker zijn.  

Rallycentrum
Het rallycentrum is zoals gewoonlijk gelegen op en rond het Kerkplein van Bocholt. De deelnemers rijden ook elke ronde over het podium op het Vrijthof in Bree. Een dagticket kost dit jaar 15€ omdat de organisator beslist heeft een korting te geven en een programmaboekje kost 5€. Tickets kan je op de dag zelf bekomen aan het rallycentrum of bij Q8-Renault Deckers in de Fabrieksstraat 115 in Kaulille.


Baudot Guy




Voorlopige deelnemerslijst: http://sezoensrally.be/nl/deelnemers/
Timing: http://sezoensrally.be/docs/timing.pdf
Rallycentrum en servicezone: http://sezoensrally.be/docs/servicezone.pdf


Overwinning historics voor Debyser-Depoortere  na woelige eindfase.

Co-piloot Bjorn Depoortere:”Regen, regen en nog eens regen. Zo waren alvast de verkenningen op vrijdag samen te vatten. Van echte maaskiezel was er dan ook dit jaar eigenlijk geen sprake, het leek meer op een vastgereden modderige ondergrond, met hier en daar grote plassen water die het er zeker niet gemakkelijker gingen op maken.

Met concurrenten Deveux en Mylleville, beide Porsches, en Cornelis in de Opel Monza, ambieerden we zeker een podiumplaats en indien mogelijk een overwinning, want Chris rijdt enorm graag op onverhard en hij deed er in het verleden al zeer veel ervaring op.
Voor KP1 klokten we dan ook als 2de af, slechts 5.8 seconden trager dan Deveux.
Het beloofde dus spannend te worden, ware het niet dat op KP2 opnieuw de sputterende motor roet in het eten kwam gooien. Direkt 27 seconden aan de broek op 1 KP. Gelukkig was er dan service, maar het gekende euvel raakte ook voor de volgende 4 KPs niet opgelost. Resultaat na 6 KPs: 3de plaats, op meer dan 2 minuten achterstand op leider Deveux, en 48 seconden op nummer 2, nl. Cornelis.
Mylleville zat ondertussen al minuten achter ons nadat hij gestart was op de verkeerde banden en een ophangingsarm achteraan de Porsche brak.

Maar , na deze service kwam eindelijk de oplossing voor het sputteren : een voedingskabel voor de ontsteking werd vervangen en weg alle problemen en frustraties (We dachten zelfs aan opgeven).
Alle winstkansen leken op dat moment wel onmogelijk door de verloren tijd, dus wilden we met het nodige spectakel wel een podiumplaats binnenhalen.
We waren blij dat we terug konden meestrijden zoals het hoort en dat zag je niet alleen in Chris z'n rijstijl met veel heerlijke dwarse passages, maar ook aan de veel betere tijden.

In de laatste ronde ligt het onverhard er het moeilijkste bij en in die ronde valt dan ook de beslissing van de Sezoens. En zo ging het er ook dit keer aan toe : Ook al had Deveux 2 min 30 sec voorsprong, toch was het geluk weer niet aan zijn kant en ging de Porsche er zwaar af. De Porsche vatte zelfs vuur, maar de bemanning bleef gelukkig ongedeerd.
Zo schoven wij door naar de eerste plaats, maar moesten we wel nog Cornelis op voldoende afstand houden. Echter, Cornelis brak op de voorlaatste KP een aandrijfas en verdween zo uit de wedstrijd.
Op die manier behaalden we na deze woelige eindfase onze overwinning (voor mij als copiloot m'n eerste overwinning in een BK rally). Al bij al hadden we daar een dubbel gevoel bij gezien de zware crash van Dirk waar we 1 minuut later op die plaats wel even de schrik van ons leven hadden opgedaan toen we de wagen zagen. Langs deze weg wensen wij ook nog even Dirk & Luc een hart onder de riem te steken.

Met dank aan het serviceteam, de sponsors en de supporters !
Nu in topconditie met de Escort naar Ieper. Be there.”


 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu