DE Ypres Historic Rally 2018 by Wilfried Geerts.

Paul Lietaer blijft ongeslagen 
 

Het zaterdaggedeelte van de Las Vegas Ypres Historic Rally werd een afvallingsrace. Leider Mats Van den Brand moest zijn BMW M3 aan de kant zetten na een schuiver op Zillebeke, waar hij de collector beschadigde. Stefaan Stouf had intussen wel zijn opmars al verder gezet, en het leek er op dat hij goed op weg was naar een overwinning. Maar in de laatste ronde kreeg de Nieuwpoortse visboer problemen met de Ford Sierra Cosworth. Uiteindelijk moest hij de handdoek in de ring gooien.

Intussen waren we ook al kleppers als Harri Toivonen, Jari Latvala, Didier Vanwijnsberghe en Guino Kenis kwijt geraakt door mechanische problemen. Tijdens de refueling vatte de Lancia Stratos van Steve Perez vuur.

Paul Lietaer liet de kans niet liggen om zijn achtste overwinning binnen te halen in de Ypres Historic Rally, deze keer met de wagen waarmee hij in 1986 in Ieper al eens 7dewerd. Dit was trouwens de 158steoverwinning van Paul Lietaer in zijn 40-jarige carrière.

“Ik moet toegeven dat Stefaan Stouf dit jaar in Ieper de snelste was, maar rally is een mechanische sport en je wagen moet ook betrouwbaar zijn om te winnen. Onze Opel Manta 400 heeft dit jaar nog geen krimp gegeven. Ook deze keer was hij feilloos en ik ben trots op het feit dat we met onze achterwielaandrijver de 4×4’s en moderne M3’s hebben verslagen. In het kampioenschap doen we in elk geval een gouden zaak. We kunnen met vertrouwen uitkijken naar de volgende wedstrijden,” lachte Lietaer.

Na de opgaves van merkgenoten Jensen en Kenis vochten Tom Van Rompuy en Danny Kerckhof uit wie de dichtste ereplaatsen ging bezetten. Via een kanontijd op de laatste snelheidsrit in Zonnebeke kon Tom zijn BMW M3 nog net naar de tweede plaats sturen. “Voor ons het maximaal haalbare, want wat Paul Lietaer met zijn Opel laat zien, daar heb ik enorm veel respect voor. Wij hebben voor die tweede plaats geknokt en we doen een goede zaak in het kampioenschap,” aldus Van Rompuy.

Danny Kerckhof werd derde, eveneens met een BMW M3, voor Porschisten Johnsen, die op de laatste proef nog op de velg over de finish kwam, en Wagner.