Elektrisch rijden zorgt voor laadpaalstress volgens TEST AANKOOP

XC40 Recharge Pure Electric P8 Sage Green - exterior static
Alle reclame van grote automerken voor elektrische modellen ten spijt, is het doorkruisen van ons land, van west naar oost, met een volledig elektrische auto nog verre van een evidentie, zo blijkt uit onderzoek van Test Aankoop dat in het kader van het Europese EVE-project, de beschikbaarheid en kwaliteit van oplaadinfrastructuur op het terrein onderzocht.  Een individuele en relatief dure investering (oplaadpunt) is onontbeerlijk, aldus Test Aankoop.  De consumentenorganisatie legde zijn ervaringen vast op video die nu te bekijken is op haar YouTube-kanaal. Test Aankoop gaat nu de verschillende autoriteiten op deze kwestie wijzen.

 

 

 

Doorkruis je België volledig elektrisch?

In het kader van het Europese EVE-project had Test Aankoop de taak om te controleren in welke mate er beschikbare oplaadinfrastructuur aanwezig was op een traject dat het hele grondgebied doorkruist, van Oostende tot ’s lands hoogste punt, Signal de Botrange.  Al vanaf de start kwam de kwestie van de autonomie aan bod.  Bij gebrek aan adequate oplaadapparatuur had het uitgekozen voertuig heel wat verrassingen in petto voor de bestuurder van Test Aankoop.  Ook onderweg wachtte de chauffeur van de consumentenorganisatie nog andere verrassingen. De details zijn te zien in een video die beschikbaar is op het YouTube-kanaal van Test Aankoop .

 

Lessen en tips …

 

Uit deze praktijktest besluit Test Aankoop volgende zaken:

 

1. Een investering in een individueel oplaadstation, thuis of op het werk, waarmee sneller en betrouwbaarder kan worden opgeladen en dit om verrassingen bij het starten te voorkomen, blijkt onontbeerlijk;

 

2. De gemiddelde elektrische wagen is ongetwijfeld functioneel voor korte ritten in de stad of buiten de kern maar zeker nog niet om het land te doorkruisen (toch niet wat België betreft);

3.  De infrastructuur voor snelladen is in België ontoereikend (een tiental in de directe omgeving van autosnelwegen);

4.  De infrastructuurleveranciers zijn wijdverspreid met verschillende abonnementen, apps en prijzen;

5.  Snelladen is erg duur in België en niet alle auto’s laten het gebruik van de snellaadmethode toe (tijdens de volledige laadcyclus). De consument moet ook hierover beter in detail worden geïnformeerd.

 

Test Aankoop spreekt autoriteiten aan

 

De reclame voor elektrische modellen neemt exponentieel toe en is alomtegenwoordig.  Het feit dat fabrikanten kandidaat-kopers richting deze modellen duwen is op zich geen slechte zaak, maar eerlijk gezegd is de aankoop van een elektrische wagen nog niet voor iedereen weggelegd (hoge prijs) en stemt het best even goed tot nadenken gezien de staat van de huidige infrastructuur in België. Links en rechts hoort men wel de politieke wil om het netwerk van oplaadstations uit te bouwen, maar we zijn er nog lang niet, klinkt het bij de consumentenorganisatie.  Daarom zal Test Aankoop stappen zetten om de autoriteiten van deze problematiek bewust te maken. Dit is belangrijk als we consumenten willen helpen en aanmoedigen om de CO2-uitstoot van hun autogebruik drastisch te verminderen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *