Nieuw boek voor de autofan. Vincent Arpons

Art Fitzpatrick & Van Kaufman. Masters of the Art of Automobile Advertising

 

Onder de vele autoliefhebbers zijn er heel wat die een mooie verzameling hebben van reclames uit tijdschriften en van folders van automerken.

Dat is goed te merken aan de belangstelling en het grote aanbod op de talrijke oldtimerbeurzen.
En eerlijk gezegd, wie houdt er niet van die met zwier getekende afbeeldingen uit vroegere jaren, toen interesse en liefde voor auto’s nog niet de verboden bezigheid was die het nu lijkt te zijn…?

We staan er vaak niet bij stil dat deze mooie tekeningen het werk waren van echte artiesten, voor wie het een voltijdse job was.

Het was een kunst op zich, waar de auto-industrie dankbaar gebruik van maakte om haar producten in de schijnwerpers te stellen en aan de man te brengen.

Vooral in Amerika, waar de automerken in de periode 1945-1970 hun ‘golden years’ beleefden, waren de folders en de tijdschriftreclames echte juweeltjes van illustratiekunst. Tot de fotografie en de computer deze vorm van publiciteit verdrongen.

Van de illustratoren die voor de reclame-agencies werkten bleven velen anoniem, maar er is een duo dat met zijn prachtige tekeningen (vooral voor Pontiac) een echt fenomeen werd in de sector.

Art Fitzpatrick en Van Kaufman, bekend als Fitz and Van, begonnen na de Tweede Wereldoorlog samen Mercury-advertenties te tekenen en gingen vervolgens door naar Buick.

Eenmaal bij GM, stond de deur natuurlijk open naar andere divisies. Het was in die periode dat Pontiac af wou van zijn opa/oma-imago en dat de dynamische ‘Bunkie’ Knudsen, samen met zijn ingenieurs Pete Estes en John DeLorean (inderdaad die DeLorean… ) het merk naar een jonger publiek wou brengen. De Pontiac-afbeeldingen uit de beroemde ‘wide track’ periode vormen zowat het summum uit de auto-illustratiekunst.

Ook al wekt deze stelling in Amerika nog steeds wrevel bij heel wat collega’s illustratoren, die zeker niet onverdienstelijk waren, toch moet gezegd dat Fitz en Van ontzettend goed op elkaar waren ingesteld en onbetwistbare reclamepareltjes afleverden.

Het was Fitz die de auto’s tekende terwijl Van ze van een mooi achtergronddecor voorzag, ieder had zijn vaste taak. Beiden gingen ze vaak op reis in Europa en namen ze foto’s in Parijs of langs de Italiaanse Bloemenriviera, om ze later in hun tekeningen te gebruiken.

Dit prachtige boek schetst de loopbaan van Fitz & Van, beschrijft hun karakters en werkmethodes en illustreert hun talent met vele mooie afbeeldingen.

Wie van het onderwerp houdt, krijgt hier een unieke blik op de gouden jaren van Amerika’s auto-industrie en de bijdrage die dit bijzonder duo eraan leverden.

 

Ter info, het boek is makkelijk verkrijbaar via Waft Publishing in Antwerpen en kost €57, excl. €5 port binnen België.

 

 

Om meer te begrijpen van de werkwijze van de sector en hoe illustratoren aan hun informatie kwamen en die verwerkten, volgt aansluitend een algemeen artikel over het beroep van ‘the illustrator’. Enjoy it!

Auteur: R. Keil. Taal: Engels.

ISBN: 978-0-9779236-2-5. 22 x 29 cm landscape formaat. 200 blz.

Uitgever: Advection Media. advectionmedia.com

 

Waft Publishing, Vlaamse kaai 8 2000 Antwerpen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait