BRC RALLY 2022 Haspengouw

Stéphane Lefebvre, van start tot finish.

Rally van Haspengouw

Zaterdag opende het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2022 met de Rally van Haspengouw in Sint-Truiden en omgeving. De 24ste editie van de klassieker in de fruitstreek werd van start tot finish gedomineerd door de Fransman Stéphane Lefebvre. De vroegere fabrieksrijder van Citroën in het Wereldkampioenschap Rally hield Gino Bux, de revelatie van de wedstrijd, en Ghislain de Mevius achter zich.

24 edities heeft het geduurd voor de Rally van Haspengouw (opvolger van de Haspengouw Rally, de klassieker uit de jaren ’80) een buitenlandse winnaar kreeg. Met Stéphane Lefebvre heeft de wedstrijd meteen een grote naam op het palmares, want de Nordist is een vroegere Junior Wereld- en Europees kampioen. Dit jaar doet Lefebvre een gooi naar de Belgische titel voor Citroën en hij opent meteen met een klinkende zege.
“Ik ontdekte het parcours van de Rally van Haspengouw en de omstandigheden maakten het lastig, want op dit parcours wisselt de grip voortdurend. Uiteindelijk maakten we geen fouten, terwijl de concurrentie wel steken liet vallen. In de slotfase was ik nog erg voorzichtig om niet lek te rijden. Deze eerste zege is een mooi begin van het kampioenschap,” lachte Lefebvre, die al uitkijkt naar de volgende afspraak, de South Belgian Rally binnen drie weken in Vresse-sur-Semois.

Gino Bux, vorig jaar winnaar van de Stellantis Rally Cup, debuteerde in de topklasse. Samen met Nicolas Gilsoul, de vroegere navigator van Thierry Neuville in het WRC, werd hij onverhoopt tweede algemeen. “Dit is ver boven de verwachtingen. Nee, hier durfde ik niet van dromen. Drie snelste tijden en dan nog een tweede plaats, dat is waanzinnig mooi, zeker omdat ik hier voor de eerste keer aan de start stond,” genoot Gino Bux, voormalig rijder van het RACB National Team.

Ghislain de Mevius was matig tevreden met de derde plaats, op 42″80 van Lefebvre. “Ik ben eigenlijk helemaal niet ontevreden. Ik was sneller dan Adrian Fernémont, dus de snelheid zat er wel in, maar vandaag waren Lefebvre en Bux een fractie sneller. Ach, het zijn details. Ik kijk al uit naar de South Belgian Rally, waar het vorig jaar ook goed ging.”

Adrian Fernémont strandde net naast het podium, nadat hij op de eerste klassementsproef al 25″ verspeelde door een indrukwekkende schuiver. “We werden verrast door enorm veel water op de baan. Ik wist dat er water stond, maar het blijft moeilijk om in te schatten hoe diep de plas is. Ik ging een fractie te snel en we gingen vier keer rond. Dan ben je even je gedrevenheid en je vertrouwen kwijt. Uiteindelijk kan ik wel leven met de vierde plaats, want dit is niet mijn geliefd parcours,” aldus de titelverdediger.

William Wagner, de Belgische Fransman die aan de start stond met een VW Polo van team Sarrazin, was best tevreden met de vijfde plaats als voorbereiding op de Rallye du Touquet. Net zoals Kris Princen blij was met het plezier dat hij beleefde aan het stuur van de Citroën DS3 WRC, een wagen die hij puur voor de fun huurde en waarmee hij deze ochtend meteen een minuut verloor door een probleem met de handrem.

Maxim Potty, nog steeds slechts 22 jaar, eindigde op de 8ste plaats. Veelbelovend voor de volgende manches van het Kroon-Oil BRC. De andere verrassing van de dag was Jos Verstappen, de vroegere F1-rijder en de papa van Max Verstappen. Na een sterke start en een 4de plaats na de eerste lus, stuurde Verstappen zijn Citroën naar de 9de plaats. Knap voor zijn rallydebuut en meteen goed voor een zege in de Master Cup. “Ik heb enorm genoten van deze eerste rally, maar ik besef dat ik nog veel te leren heb. Maar, ik heb me erg geamuseerd,” vertelde Verstappen, die net voor Jonas Langenakens, de lokale specialist uit Landen, eindigde.

Pechvogels van de Rally van Haspengouw waren onder andere Xavier Bouche (van de baan), Niels Reynvoet (van de baan) en Patrick Snijers (motor stuk).

In het Junior BRC ging de zege overtuigend naar Tom Rensonnet met de Renault Clio Rally4.  In Historic ging de zege naar Bjorn Syx, na de opgave van Dirk Deveux. Patrick Diels was de snelste in de M Cup en Bart Vandevelde was de beste in de nieuwe 2WD Trophy met zijn Renault Clio.

 

Opdracht volbracht voor Tom Rensonnet
Rally van Haspengouw

In de Rally van Haspengouw streden uiteindelijk zes teams voor de punten in het Junior Belgian Rally Championship, waaronder twee buitenlandse teams: de Deen Mads Dalsager en de Nederlandse Rus Vitalii Antonov. Tom. Rensonnet hield de eer van ons land hoog door zijn zwart-geel-rode Renault Clio Rally4 overtuigend naar de overwinning te sturen.

Een klinkende overwinning en 11 bonuspunten voor evenveel snelste tijden. Tom Rensonnet begon uitstekend aan zijn tweede seizoen in de kleuren van het RACB National Team in de Rally van Haspengouw, waar hij het parcours ontdekte.
“Ik ben heel tevreden,” lachte Tom Rensonnet. “Het was mijn eerste wedstrijd samen met Loïc Dumont, mijn nieuwe co-rijder en man van de streek. En ik moest natuurlijk wennen aan de Clio Rally4, een topwagen. Je ken hem echt niet vergelijken met de Rally5. Deze versie is een echte koersmachine. Het was de bedoeling om hier zoveel mogelijk punten te scoren en dat is gelukt. We laten één bonuspuntje liggen op de eerste proef, maar daar was iets mis met de tijdwaarneming. Afspraak in de South Belgian Rally!”

Jonas Dewilde stuurde zijn Peugeot 208 Rally4 naar een mooie tweede plaats op 2’37” van de winnaar. “Dit was een goede voorbereiding op de start van de Stellantis Rally Cup in de South Belgian Rally. We blijven wel kampen met erg veel wielspin, zeker op een glad parcours zoals hier in Sint-Truiden. Verder ging ik even van de baan op de tweede proef, waarbij de radiator beschadigd werd. De motor liep even warm, maar gelukkig haalden we tijdig het servicepark,” vertelde de jonge rijder uit Staden.

Derde werd de 25-jarige Deen Mads Dalsager, die in zijn tweede rallyseizoen kiest voor een campagne in het Junior BRC: “We rijden in hetzelfde Nederlandse team als Casper Nielsen. Ik zal de 6 wedstrijden van het Deens kampioenschap combineren met het Junior BRC en mogelijk nog een paar rally’s in Nederland. Ik heb genoten van deze wedstrijd.”

Vitalii Antonov, genavigeerd door Christian Van der Rijsen, maakte vorig jaar in Spa al kennis met de Belgische rallysport. Hij stuurde zijn Clio Rally5 naar de 4de plaats.

Pechvogel van de wedstrijd was Corentin Fiasse, die met een klein mechanisch probleem moest opgeven op de allereerste klassementsproef in Walshoutem. Corentin maakte als eerste gebruik van het nieuwe reglement dat toelaat om vanaf de volgende sectie opnieuw te starten na een opgave. Helaas legde hij de Clio even verder op het dak. Casper Nielsen, die aanvankelijk ook wilde starten in het Junior-klassement, verscheen met zijn Peugeot 106 Maxi aan de start, een wagen waarmee geen punten gescoord kunnen worden in het Junior BRC. Ook Maxim Decock haalde de finish niet met zijn Opel Corsa Rally4. De Opel-rijder bracht op de tweede proef al een bezoekje aan een boomgaard, waarna de motor warm liep.

Klassement Junior BRC (na 1/10 wedstrijden): 1. T. Rensonnet 36 punten; 2. J. Dewilde 18; 3. M. Dalsager (DK) 15; 4. V. Antonov (NL) 12; 5. M. Decock 1

Winst voor smaakmaker Bjorn Syx

Rally van Haspengouw

De openingsmanche van het Historic Belgian Rally Championship, de Rally van Haspengouw, leverde meteen een heel boeiende strijd op voor de overwinning. Topfavoriet Bjorn Syx moest tot het uiterste gaan om Dirk Deveux bij te benen. Na de opgave van de Ford-rijder ging de zege naar de smaakmaker met zijn indrukwekkende BMW M3 E30.

Er werd uitgekeken naar de eerste tijden van Patrick Snijers met de BMW M3 E30 van zijn navigator Wim Soenens, maar we zullen nooit weten wat het potentieel was. De motor ging op de eerste proef al stuk. Niet Bjorn Syx nam het commando, maar wel Dirk Deveux, die optimaal gebruik maakte van de vierwielaandrijving op zijn Ford Sierra Cosworth. Nadat alles vernieuwd werd deze winter, leek de Ford weer betrouwbaar, maar bij het ingaan van de slotronde werd de Sierra opnieuw geveld door motorproblemen.

Bjorn Syx, smaakmaker met zijn spectaculaire rijstijl, was ondertussen genaderd tot op drie seconden van de Ford, want op het drogere parcours kon hij de 350 paarden wel via de achterwielen kwijt op de weg. Syx won overtuigend, maar aan de titel denkt de piloot uit Poperinge niet. “Nee, ik heb voorlopig geen wagen. Deze keer reed ik met de M3 E3 van Mats Van den Brandt. Een M3 met een iets verschillend karakter en een nog betere versnellingsbak van Drenth. Ik heb me geweldig geamuseerd, maar het was zeker niet evident om het vermogen kwijt te kunnen in de eerste ronde. De titel? Nee, ik ga niet zoveel wedstrijden rijden. Wellicht is Ieper in het WRC mijn volgende.”

Syx, 11de algemeen, eindigde ruim voor Danny Kerckhof, tweede in Historic met zijn BMW M3 E30. “Ik heb erg veel respect voor de tijden die Bjorn rijdt met zijn M3,” aldus de West-Vlaming. “Je mag nog veel power hebben, je moet ze ook op de baan kunnen houden en lef hebben. Ik heb mijn eigen wedstrijd gereden. Alles ging prima.”

Frank Jorissen werd derde met zijn mooie Opel Ascona 400, voor Michael America in zijn Ford Escort. Christophe Kerkhove keerde na 9 jaar terug in het Historic BRC met zijn schitterende Porsche 911. “Om gezondheidsredenen heb ik lange tijd niet gereden. Daardoor was het fysiek ook zwaar en dit parcours is niet ideaal voor onze Porsche, die nog altijd dezelfde is als destijds.”

Dirk Vermeersch werd zesde met zijn Fiat 124 Spider GT, voor de titelverdedigers Pierre Jamin en René Beyers met hun originele DAF 66 Marathon.

 

Jos Verstappen debuteert met winst in de Master Cup

Rally van Haspengouw

Eerste rally, eerste trofee. Het rallydebuut van Jos Verstappen, voormalig F1-coureur en de papa van Max, is niet onopgemerkt gebleven. Integendeel, de Nederlander maakte indruk met zijn snelheid. Na een knappe vierde plaats na de openingsronde, eindigde Verstappen op de 8ste plaats in zijn eerste rally. Daarmee won hij ook de allereerste manche van de BRC Master Cup, een competitie voor 50+ rijders.

“Ik heb enorm genoten van de rally. Het is heel uitdagend als rallyrijder, want er komt zoveel op je af. Elke bocht kan er anders bij liggen dan tijdens de verkenningen, je weet niet waar er modder ligt, je moet heel goed luisteren naar je navigator… Zeker in het donker was het moeilijk. Ik heb nog veel te leren, maar dit is een mooi begin,” aldus een heel enthousiaste Jos Verstappen. Navigator Kris Botson was ook onder de indruk: “In de snelle situaties moet hij voor niemand onderdoen. Zijn wagenbeheersing is indrukwekkend. Het moeilijkste blijft het verwerken van de nota’s en het lezen van de weg, maar dat is een kwestie van ervaring.”

Xavier Bouche, die zijn programma heeft uitgebreid om de Master Cup te rijden, ging op de vierde proef al van de baan. Daardoor kon Jimmy D’Hondt de tweede plaats pakken in zijn thuisrally. “Ik heb me goed geamuseerd,” lachte de rallyrijder uit Gingelom. “We hadden één warm moment, toen ik door de laaghangende zon in Boekhout een rempunt miste. We schoven op de talud en ik dacht dat de radiator stuk was, maar gelukkig haalden we toch de finish.”

Zijn kameraad Johnny Poelmans, die voor de eerste keer startte met de ex-Verstaen Ford Fiesta Rally2, werd derde bij de Masters. “Deze Ford is een echte koersauto, in vergelijking met mijn Mitsubishi van vorig jaar. Het was voor een gentleman-driver niet zo makkelijk om me aan te passen aan deze auto. In de volgende rally’s zal het beter gaan. Ik denk dat we een mooie strijd krijgen bij de Masters, want ik ga het Jimmy niet cadeau geven,” besloot Johnny lachend.

Kurt Braeckevelt, tweede in de M Cup achter de ongenaakbare Patrick Diels, werd vierde bij de Masters, voor Henri Schmelcher, die de strijd in GT met de ex-Dekens Porsche 991 GT3.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.