BRC Sezoensrally 2022

Kris Princen wint voor de vierde keer de Sezoensrally

Grégoire Munster pakt de punten

 

Sezoensrally – 14 mei

Onder een zalige lentezon, genoten duizenden rallyfans van de  45ste Sezoensrally, de vijfde manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. De wedstrijd bleef erg spannend tot de laatste meters. Uiteindelijk won Kris Princen voor de vierde keer in Bocholt, voor Grégoire Munster en Vincent Verschueren.

Na een scratch op de openingsproef van Vincent Verschueren, nam Gino Bux het commando in de openingsronde over. De Skoda-rijder moest op de 7de proef, Steenberg, Grégoire Munster laten passeren. De Hyundai-rijder bleef leider tot het ingaan van de slotronde. Daarin maakte Kris Princen, die in de namiddag op dreef kwam met zijn Citroën DS3 WRC, het verschil. De tweevoudige kampioen van België won voor de vierde keer de Sezoensrally, maar Grégoire Munster pakte de zege voor het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, want daarin kan Princen geen punten scoren met zijn WRC.

“Deze overwinning zag ik echt niet aankomen,” bekende Kris Princen na de finish. “Ik mikte op een podiumplaats, maar na de eerste drie proeven vonden we een afstelling waarmee de Citroën minder agressief reageerde. Op het onverhard bleek de WRC heel snel en efficiënt. We hebben deze zege zeker niet cadeau gekregen. Ik heb heel hard aangevallen.”

Grégoire Munster, tweede op 7″7, scoorde de maximale punten voor het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. Met zijn Hyundai i20 Rally2 gaf de winnaar van de editie van 2021 alle BRC-deelnemers het nakijken.

“We hebben vandaag goed gewerkt. Deze ochtend had ik veel last van onderstuur in trage situaties. Het was ook nog maar de tweede wedstrijd in België op een droog parcours met de Hyundai i20 Rally2. We hebben de set-up verbeterd en we hebben ons naar de leiding geknokt, maar tegen de power van de WRC, die 80 pk meer heeft, waren we machteloos. Het is geen zege, maar we hebben wel ons potentieel getoond en ik geef me zeker nog niet gewonnen in de strijd voor de Belgische titel,” verklaarde de 23-jarige Grégoire Munster.

De strijd voor de derde podiumplaats bleef razend spannend tot de finish. Vincent Verschueren begon met een voorsprong van 0″3 op Gino Bux aan de slotproef en hij stelde zijn podiumplaats veilig op 14″00 van de winnaar.
“We hebben alles gegeven op de laatste proef, want ik wilde absoluut de derde plaats pakken,” lachte Verschueren. “We hebben twee keer tijd verloren op de proef van Goolder, waar de bodem van onze Polo tegen de grond kwam omdat het onverhard te diep was uitgereden. Maar, ik ben blij met deze tweede plaats voor het kampioenschap. We deden weer mee voor de zege en dat was het belangrijkste. Deze podiumplaats geeft me zelfs meer voldoening dan de overwinning eerder dit jaar in Tielt.”

Gino Bux was ontgoocheld dat hij naast het podium greep op 22″10. “Ik heb de startprocedure twee keer gemist, waardoor ik de motor liet stilvallen bij de start van de laatste proef. Een stomme fout  die ons zeker een vijftal seconden en het podium kost. Nee, ik ben niet tevreden. Ik heb te veel kleine foutjes gemaakt. Er zat meer in,” vertelde Bux, die tweede blijft in het kampioenschap.

Pieter-Jan Michiel Cracco stuurde zijn Hyundai i20 naar een Top 5, na een wedstrijd waarin hij heel wat progressie maakte op de maaskiezel. Hij besliste het duel met Maxime Potty in zijn Citroën C3 Rally2 in zijn voordeel in de slotfase van de wedstrijd.

Gunther Monnens bekroonde een bijzonder sterke wedstrijd voor eigen publiek met een prachtige zevende plaats algemeen en de zege in GT. “Het was ongetwijfeld de moeilijkste Sezoensrally die ik ooit gereden heb,” vertelde Gunther. “Met een Porsche 991 GT3 op de maaskiezel rijden is al niet makkelijk, maar zeker niet wanneer de kiezel er zo droog bij ligt. Door de aanhoudende droogte was het stof weg, maar bleven enkel de rollende kiezelsteentjes over. Meer zat er zeker niet in met deze Porsche. Ik ben heel tevreden.”

Zijn grote concurrent Cédric Cherain werd 8ste en tweede bij de GT’s, maar wel op meer dan twee minuten van zijn rivaal. Jourdan Serderidis werd 9dde, als winnaar in de BRC Master Cup, voor de Oostenrijker Julian Wagner, de verrassende winnaar in de Stellantis Rally Cup voor Marijan Griebel. In de M Cup stond er geen maat op Franky Boulat, die won voor Patrick Diels en Kurt Braeckevelt.

Jonas Dewilde was de beste in het Junior BRC, na de opgave van Charles Munster, die na een koprol de transmissie van zijn Opel Corsa Rally4 brak. In Historic was Christophe De Leeuw de ganse dag dominant, maar in de laatste ronde verloor hij zes minuten door een elektrische panne. Daardoor ging de overwinning naar Dirk Deveux met zijn Ford Escort.

In de 2WD Trophy ging de overwinning naar de broers Hanegreefs uit Herk-de-Stad.

 

Jonas Dewilde beste Junior op de maaskiezel

Na twee overwinningen van Tom Rensonnet en Gilles Pyck, werd de vijfde manche van het Junior Belgian Rally Championship gewonnen door Jonas Dewilde. Op de maaskiezel van de Sezoensrally ging Charles Munster twee keer in de fout. Het bood Jonas Dewilde de kans om zijn tweede overwinning ooit te boeken in het Junior BRC, nadat hij vorig jaar ook dal de beste jongere was in Ieper.

Zoals verwacht nam Charles Munster meteen het commando in handen, maar op de derde proef, Goolder, ging hij over de kop met zijn Opel Corsa Rally4. Met bijna 2’50” tijdverlies zat er voor de Junior-kampioen niets anders op dan voluit te mikken op snelste tijden. Maar, even later moest hij de strijd staken na een gebroken aandrijfas. Zo miste Munster de tweede lus. In de derde ronde ging de Corsa-rijder opnieuw van start. Het leverde hem nog eens 4 snelste tijden en evenveel bonuspunten op, maar opnieuw ging Charles Munster in de fout. In Veldhoven, op de laatste proef, knalde hij op een chicane, met heel wat schade aan de Corsa als gevolg.

Jonas Dewilde liet de kans niet liggen. De jonge rijder uit Staden had zich goed voorbereid. “Vorig jaar had ik geen optimaal gevoel op de kiezelstroken. Daarom reden we de shakedown. Daar kon ik wennen aan het speciale gevoel op onverhard. We hebben snel en zuiver gereden,” vertelde Jonas Dewilde.

Even ging Jonas Dewilde in de fout, op asfalt. “Op KP 7, Steenberg, liet ik me in de laatste bocht even verrassen door grind op het asfalt. We gingen aan hoge snelheid twee keer rond en staken even vast. Het kostte me de scratch op die proef, maar na die verwittiging hebben we ons niet meer laten verrassen. De overwinning is binnen!”

Een overwinning die hem aan de leiding brengt in de tussenstand van het Junior BRC, maar op het einde van het seizoen zal hij 15 punten moeten laten vallen van de 82 punten die hij al scoorde. In de eindafrekening van 6 resultaten moeten immers drie scores zitten behaald in de 4 “mandatory” events die nog komen. Dat betekent dat Jonas slechts drie scores kan inbrengen van de 4 die hij nu al behaald heeft.

Nikolai Bruyneel kende een heel bewogen wedstrijd. In de tweede ronde liet hij zich verrassen op de rondkoers van De Hees, maar hij scoorde wel zijn eerste scratch van het seizoen. “Ik haalde de Nederlander Paul Souman in. Na een heel snelle strook met waaiers die vol gas genomen konden worden, miste ik mijn rempunt omdat ik niets zag in het stof. We gingen van de baan in een sloot. De klap was hard, met heel wat schade aan de Clio als gevolg. De achtertrein is krom, maar we rijden verder,” aldus Nikolai Bruyneel, die door navigator Jasper Maelfait gepusht werd om verder te rijden. Een goede keuze. “Ja, want op de allerlaatste proef pakten we nog de tweede plaats bij de Juniors.”

De 25-jarige Dean Meuris uit Bocholt reed de tweede rally uit zijn carrière, nadat hij vorig jaar in het Criterium debuteerde. “Ik heb me geweldig geamuseerd. Mijn enige doel was de finish bereiken en dat is gelukt met deze Ford Fiesta van XLT. Ik heb weer genoten van mijn thuiswedstrijd,” lachte Dean.

Klassement Junior BRC (na 5/10 wedstrijden): 1. J. Dewilde 82 punten; 2. G. Pyck 79 punten; 3. T. Rensonnet 72; 4. B. Verlinde 31; 5. M. Decock 28; 6. N. Bruyneel 27; 7. Ch. Munster 26; 8. C. Nielsen (DK) 25; 9. P-M. Brasseur 16; 10. M. Dalsager (DK) & D. Meuris 15; 12. L. Nuyts 12; 13. C. Benoit 10; 14. Th. Vandeputte & C. Mazuin 6

Deveux wint na pech voor De Leeuw bij de Historics

Sezoensrally

Autosport kan hard zijn. Vraag het maar aan Christophe De Leeuw. De lokale gravelspecialist domineerde de wedstrijd in Historic met zijn Opel Ascona A, maar een elektrische panne kostte hem de overwinning. Die ging naar Dirk Deveux, die voor de gelegenheid zijn Ford Sierra Cosworth ruilde voor de Escort.

Na een vroege opgave van Patrick Mylleville (wiel afgebroken) en Frank Jorissen (mechanisch), werd de wedstrijd gedomineerd door Christophe De Leeuw. De Opel Ascona-rijder reed 2 minuten weg van zijn dichtste concurrent, maar op KP 12, Steenberg, ging het fout. “De motor viel plots stil. Het leek een elektrische panne. We hebben gezocht naar de oorzaak en het bleek een fiche te zijn die was losgekomen onder het dashboard. Het kostte me wel bijna 6 minuten om de oorzaak te vinden… Heel zuur om de zege zo te moeten inleveren. We zijn zelfs nog tweede geworden,” aldus Christophe De Leeuw, de morele winnaar, aangeslagen.

Dirk Deveux profiteerde om zijn eerste zege van het seizoen te scoren. Een opsteker na de opgave in Haspengouw. “Deze overwinning doet deugd,” lachte Dirk Deveux, die de wagen wel naar het podium moest duwen omdat de startmotor de geest had gegeven. “Het was een heel zware wedstrijd voor de mechaniek. Dat blijkt wel uit het aantal opgaves.”

De derde plaats ging naar Nick Hoens, de 33-jarige Opel-rijder die voor de eerste keer werd genavigeerd door Kurt Declerck. Eric Louies bekroonde zijn 40ste deelname aan de Sezoensrally met een 4de plaats, voor het Antwerpse duo Dirk Vermeersch en Michel Vandergeeten. Christophe Kerkhove, leider in het Historic BRC, moest in de slotfase door motorproblemen opgeven.

Jourdan Serderidis neemt de leiding in de Masters Cup

Sezoensrally

In de BRC Master Cup heeft Jourdan Serderidis zijn favorietenrol waargemaakt in de Sezoensrally. De Belgische Griek was van start tot finish de sterkste bij de 50+ rijders, wat hem een tweede opeenvolgende overwinning opleverde in de BRC Master Cup, goed voor de leidersplaats in de tussenstand.

Jourdan Serderidis was dan ook tevreden bij de finish. “Het begon nochtans niet goed, want in de eerste ronde maakte ik heel wat foutjes. We reden ook de ganse wedstrijd zonder launch control, omdat die functie niet werkte. Dat kostte ons wellicht een seconde per start, wat op het einde van de dag toch ook 15 seconden verschil maakt. Ik had donderdag bij M-Sport nog getest met de hybride Puma Rally1, maar dan sta je op een gravelophanrcoging en met gravelbanden. Hier op de maaskiezel heb je veel minder grip. Het was echt een moeilijke wedstrijd,” vertelde Jourdan Serderidis, die nu naar de WRC manche in Sardinië trekt voor een strijd met Freddy Loix bij de WRC Masters.

Steve Vanbellingen werd tweede bij de “routiniers”. Ook hij aan het stuur van een Skoda Fabia R5 van SXM. “De Skoda voelde meteen beter aan dan de Fiesta eerder dit jaar, maar de maaskiezel was voor mij heel moeilijk. Bij momenten was het overleven, want die hoge snelheden op de kiezel zijn niet evident. Toch heb ik me geamuseerd en vond ik steeds beter mijn draai. Dit doet deugd. Als ik hier had moeten opgeven, dan zou ik de helm aan de haak gehangen hebben.

Derde in de Master Cup was Henri Schmelcher, opnieuw heel regelmatig met zijn Porsche 991 GT3. De top 5 bij de 50+-rijders werd vervolledigd door Didier Bosseloir, die enorm genoot van het rallyrijden op onverhard bij zijn kennismaking met het parcours in Bocholt, en Kurt Braeckevelt, opnieuw sterk derde in de M Cup.

De broers Hanegreefs aan het feest in de 2WD Trophy 

In de 2WD Trophy toonden de winnaars van de openingswedstrijden dat hun zeges geen toeval waren. Bart Vandevelde domineerde de openingsronde met zijn Clio, maar door technische problemen moest hij de strijd staken. Jony Van de Walle, eerder dit jaar de sterkste in zijn thuisbasis Tielt, nam het commando over. De Opel-rijder leek op weg naar de overwinning, maar de laatste passage op Goolder was er te veel aan.

“Heel jammer,” sakkerde Jony. “We hadden de overwinning voor het grijpen, maar in Goolder viel ik plots helemaal zonder remmen. We gingen van de baan, maar gelukkig konden we de schade beperken tot een kleine twee minuten.”

Van de Walle strandde op de tweede plaats, achter de broers Olrik en Marco Hanegreefs uit Herk-de-Stad met hun gekende Peugeot 206 RC. “In de namiddag verloren we heel wat tijd in het stof achter Christophe Kerkhove, die motorproblemen had met zijn Porsche. Uiteindelijk hebben we dan toch de 2WD Trophy nog gewonnen. En op heel gewone straatbanden!,” benadrukte Olrik Hanegreefs.

Met een derde plaats deed Bruno De Wilde een prima zaak om de leiding in de tussenstand te behouden. De Honda-rijder straalde bij de finish. “Wat een heerlijk parcours! Ik heb echt genoten van het rijden op maaskiezel,” lachte Bruno De Wilde. “We hadden wel wat problemen. In de slotfase verloren we de VTec en een pak vermogen, maar we reden ook een groot deel van de wedstrijd met een versnellingsbak die uit de derde versnelling reed. En nu gaan we ons voorbereiden op Ieper.”

Erwin Mombaerts werd vierde met zijn Clio, voor Stefaan T’joens, die op de allerlaatste proef nog 5 minuten verloor door een elektrische panne aan de benzinepomp. Het kostte hem de tweede plaats. Baert Schoenaers, Eddy Buntinx, Lieven Brulez en Simon Puype maakten het klassement in 2WD compleet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.