Wereldwijde zoektocht naar Porsche Penske Motorsport met de nieuwe 963

  • Porsche Penske Motorsport zet elk twee auto’s in ’s werelds grootste endurance-serie
  • Het ontwerp van de nieuwe Porsche 963 komt voort uit de zegevierende 956- en 962-klassiekers
  • Ervaren fabrieksrijders en ervaren sportwagenkampioenen achter het stuur
Het Porsche Penske Motorsport-team stuurt de nieuwe Porsche 963 op jacht naar algemene overwinningen in ’s werelds grootste endurance-races. Vanaf 2023 zullen twee van de hybride LMDh-spec prototypes worden ingezet in zowel het FIA World Endurance Championship als het IMSA WeatherTech SportsCar Championship.

Stuttgart. Het racevoertuig dat vandaag (vrijdag 24 juni) op Goodwood in Engeland werd onthuld, vliegt in de typische Porsche-racekleuren: wit, rood en zwart. In de cockpits van de 500 kW (680 pk) racers worden ervaren en kampioenschapswinnende prototyperijders gekoppeld aan doorgewinterde specialisten uit porsche’s fabrieksrijdersteam. Porsche Penske Motorsport bereidt zich op twee locaties voor op deze missies: de vestiging in Mannheim (Duitsland) is verantwoordelijk voor het FIA World Endurance Championship, met de IMSA WeatherTech SportsCar Championship-voertuigen geprepareerd in Mooresville, North Carolina, VS.

“Na 7.889 testkilometers in de eerste helft van 2022 zijn we op een zeer goed pad, maar er is nog werk aan de winkel voor de start van volgend seizoen”, schetst Thomas Laudenbach, Vice President Motorsport. “Onze nieuwe Porsche 963 moet de erfenis van legendarische modellen zoals de 917, 935, 956, 962 en de 919 Hybrid voortzetten. Ik ben ervan overtuigd dat we goed gepositioneerd zullen zijn als het gaat om technologie en we hebben ook de relevante teamstructuren gecreëerd om ons klaar te stomen voor overwinningen in de spannende competitie tussen veel fabrikanten en verschillende concepten.”

Het officiële racedebuut van de Porsche 963 staat gepland voor januari 2023 tijdens de 24 uur van Daytona in de VS. Inmiddels heeft het FIA WEC de deur geopend voor testen als onderdeel van de komende wereldkampioenschapsraces dit jaar. Porsche Penske Motorsport mikt op een niet-competitieve generale repetitie tijdens de laatste ronde van het seizoen in Bahrein in november.

“In de afgelopen maanden zijn onze mensen bij Porsche Motorsport en Team Penske uitgegroeid tot een efficiënt en toegewijd team – het Porsche Penske Motorsport Team”, jubelt Urs Kuratle, Director Factory Motorsport LMDh. “We zullen krachtige rijdersploegen hebben in de vier fabrieksauto’s. De samenwerking met onze jarenlange bandenpartner Michelin en de chassisfabrikant Multimatic verloopt vlekkeloos. De Porsche 963 moet dit najaar gehomologeerd worden. Tot die tijd willen we verder komen met proefritten en aanvullende inzichten opdoen. We kunnen bijna niet wachten op ons eerste uitje.”

De coureurs die zijn geselecteerd voor de races in het World Endurance Championship en het IMSA WeatherTech SportsCar Championship zijn de ervaren fabrieksrijders Kévin Estre (Frankrijk), Michael Christensen (Denemarken), André Lotterer (Duitsland), Laurens Vanthoor (België), Matt Campbell (Australië), Mathieu Jaminet (Frankrijk) en de ervaren sportwagencoureurs Dane Cameron (VS) en Felipe Nasr (Brazilië). In de eerste ontwikkelingsfase speelde Frédéric Makowiecki een sleutelrol: tijdens de uitrol in Weissach in januari reed de Fransman de eerste meters in de Porsche 963 en draaide hij ook de eerste ronden in de simulator. Andere rijdersaankondigingen, waaronder die voor de endurance-races op Daytona, Sebring en Road Atlanta (Petit Le Mans), zullen op een later tijdstip worden gedaan.

Barcelona: Motorsport: Porsche Test 2022 on February, 13, 2022, (Photo by Hoch Zwei)

Porsche Penske Motorsport bereidt in totaal vier 963 voor op ’s werelds belangrijkste sportwagenraces op zijn bases in Mooresville (North Carolina) en Mannheim (Duitsland). De WEC-faciliteit in het Duitse Baden-Württemberg is een voormalig Porsche-centrum van Penske Automotive, gebouwd volgens de modernste normen. De uitwisseling van gegevens tussen de drie hightech centra van Porsche Penske Motorsport gebeurt bijna in real-time. Het WEC-team neemt dit najaar zijn intrek in het pand in Mannheim.

Jonathan Diuguid is managing director van Porsche Penske Motorsport: “De verwachtingen zijn extreem hoog”, erkent de Amerikaan. Niet alleen van het publiek, maar ook van Porsche en Team Penske, die in het verleden samen geweldige autosporthoofdstukken hebben geschreven.” Diuguid en Travis Law (Competition Director) zullen het wereldwijde Porsche Penske Motorsport Team begeleiden, met direct toezicht en beheer van zowel de FIA WEC- als IMSA-programma’s. De dagelijkse activiteiten van het FIA WEC-team worden geleid door Bernhard Demmer (General Manager) en Francis Schammo (Team Manager). Joel Svensson (Team Manager) zal verantwoordelijk zijn voor het IMSA-kampioenschap in Noord-Amerika.

In overeenstemming met de LMDh-voorschriften is de Porsche 963 gebaseerd op een chassis van de LMP2-categorie. Dit nieuw ontwikkelde voertuigchassis wordt geleverd door het Canadese hightechbedrijf Multimatic. Bosch, Williams Advanced Engineering en Xtrac dragen de standaard hybride componenten bij. In het hart van de aandrijflijn bevindt zich een 4,6-liter V8 Biturbo. De motor is gebaseerd op de high-performance 918 Spyder hybride sportwagen. Het DNA gaat terug naar de RS Spyder-racewagen, waarmee Porsche en Team Penske tussen 2005 en 2008 vele overwinningen behaalden. Het ontwerp van de nieuwe Porsche 963 is afkomstig van de zegevierende 956- en 962-klassiekers uit de jaren 1980. Een doorlopende strook verlichting aan de achterzijde weerspiegelt het onderscheidende kenmerk van de nieuwste 992-generatie 911. Het wit-rood-zwarte voertuigontwerp is een eerbetoon aan de succesvolle raceauto’s van Porsche. En een andere traditie leeft voort: de nieuwe Porsche 963 zal vanaf het eerste jaar van de competitie beschikbaar zijn voor klanten. De eerste Porsche-klantenteams zullen hun programma de komende dagen al communiceren.

Voor de beoogde campagne in het FIA World Endurance Championship WEC en het IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IWSA) – ’s werelds twee meest langeafstandsraceseries, waaronder de 24 uur van Le Mans, de 24 uur van Daytona en de 12 uur van Sebring – bundelt Porsche Penske Motorsport zijn krachten met sterke en bewezen partners. Bandenfabrikant Michelin zet zijn nauwe alliantie voort, net als ExxonMobil met zijn merk Mobil1. Naast de softwarespecialist Ansys, die als officiële technologiepartner het wereldwijde team ondersteunt met geavanceerde simulatieoplossingen, is ook de Penske Corporation, die een aantal dochterondernemingen en merken zal uitlichten, aan boord als officiële partner. Met zijn expertise in ontwikkeling en engineering sluit Multimatic zich aan bij het project als technologiepartner. De luxe horlogemaker TAG Heuer voegt zich ook bij het wereldwijde team als officiële timingpartner van het Porsche Penske Motorsport-team. Het modemerk Hugo Boss als kledingpartner en outfitter van het team en het sport lifestylebedrijf Puma als technische partner voor brandwerende racekleding vervolledigen het portfolio van toppartnerschappen van Porsche Penske Motorsport.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.