De nieuwe boekenkast voor september 2022

Nieuwe boeken voor de autofan

 

Českoslovenští Karosaří. 1. Díl – Pardubický Kraj.

Dit boek is het eerste deel van een reeks over de Tsjechische koetswerkbouwers (karosáři) en behandelt de streek van Pardubice, zo’n 100-tal kilometer ten oosten van Praag. Dat het in het Tsjechisch geschreven is, maakt het uiteraard niet echt makkelijk. Spijtig dat de meeste Tsjechische auteurs geen dubbele structuur Tsjechisch en Engels toepassen.

De vele foto’s, documenten en constructieplannen maken het boek dan wel weer interessant.

In 9 hoofdstukken komen de verschillende koetswerkbouwers uit die streek aan bod, de bekendste onder hen is Sodomka.

Het is een bijzonder boek met prachtige foto’s uit lang vervlogen tijden, over een deel van de autogeschiedenis die in onze contreien onbekend is.

 

Auteurs: J. Junek/ M. Stepan. Taal: Tsjechisch.

ISBN: 978-80-907-2601-7. 24 x 30 cm. 207 blz.

Uitgever: Museum Ve Vysokem Myte.

 

Citroën cars 1934 to 1986. A pictorial history.

In Veloce’s reeks ‘A pictorial history’ verschenen reeds afleveringen over Morris, Austin, Ford, Riley/Wolseley, Rover, Triumph/Standard en Rootes.

Het zijn compacte boekjes, dus veel ruimte om diepgaand over de verschillende modellen te schrijven is er niet.

De keuze 1934 tot 1986 is begrijpelijk, dat is namelijk de periode van de klassieke Citroëns, alhoewel de periode 1918 tot bijvoorbeeld 1970 me liever was geweest.

De modellen komen niet in chronologische volgorde aan bod maar per type, wat een eigenaardig beeld geeft want zo krijg je de SM voor de 2pk  voorgeschoteld. Dit boek lijkt me minder overzichtelijk dan de vorige uitgaves van andere auteurs. Niettemin is het een mooie aanvulling op de Citroën-lectuur.

 

Auteur: J. Parish. Taal: Engels.

ISBN: 978-1-787116-36-8. 15 x 21 cm. 152 blz.

Uitgever: Veloce Publishing. veloce.co.uk

 

Eloge de la voiture; Défense d’une espèce en voie de disparition.

Auteur Thomas Morales bouwt in verschillende korte verhalen een passionele verdediging op voor de nu vaak verguisde auto, waarin hij zijn stelling vooral via zintuiglijke ervaringen beschrijft.

Zo heeft hij het over de onvergetelijke reizen als kind op de achterbank in de auto, de geuren van de motor en het interieur, of het geluid van de in toeren gaande motor. Dan heeft hij het ook over de gebeurtenissen van vroeger, de televisiesterren, de kranten, kortom hij schept een nostalgisch beeld van een samenleving waarin de auto nog geliefd was en maatschappelijk als evident en aangenaam vervoersmiddel aanvaard werd.

Met zijn vlotte pen slaagt hij erin om een boeiend betoog te schrijven en door zijn grappige details nooit saai of belerend over te komen.

Vanwege de reeks korte verhalen is het boek makkelijk in episodes te lezen en dus uiterst geschikt als lectuur in bed of in de wachtzaal van een of andere dokter. Toch moet ik twee minpuntjes vermelden. Halfweg het boek begint de auteur meer en meer in herhaling te vervallen waardoor de grappige en frisse indruk meer en meer afneemt. Een ander minpunt is de gebrekkige kwaliteit van de binding van het boek die je merkt als de bladen dreigen los te raken.

 

Auteur: T. Morales. Taal: Frans.

ISBN: 978-2-268-10069-2. 15 x 22 cm. 227 blz.

Uitgever: Editions du Rocher. editionsdurocher.fr

 

Audi RS. Geschichte-Modelle-Technik.

Net als bij de andere Duitse merken besefte men bij Audi al vlug dat het creëren van een sportieve lijn positief zou afstralen op het imago.

Zo ontwikkelde Audi de RS2, die bij Porsche gebouwd werd, en die als eerste geldt in de lange reeks RS modellen. Het was het geesteskind van de rustloze, geniale car guy, Ferdinand Piëch. Ik herinner me nog de in een krachtig ‘Brillantblau’ uitgevoerde perswagen die ons toen in 1994 ter beschikking werd gesteld. In het boek worden achtereenvolgens alle RS modellen per categorie behandeld: de ‘Kompaktklasse’ (RS3) , de ‘Mittelklasse (RS 2-4-5), de ‘Obere Mittelklasse’ (S en RS 6, 7, e-tron GT), de SUV’s (RS Q3-8), de sportwagens (TT RS) en de studies of conceptwagens.

Een prachtig boek met vele mooie foto’s en afbeeldingen, telkens voorzien van uitgebreide tabellen met technische gegevens. Achteraan vind je een RS-Lexikon met een verklaring voor alle trefwoorden en een overzicht van de ontwikkeling van het middendifferentieel. Schön!

 

Auteur: C. Bergander. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-86852-209-9. 25 x 29 cm. 256 blz.

Uitgever: Heel Verlag Königswinter (D). heel-verlag.de

 

Elvis Presley.

Elvis Aaron Presley, die stierf op 16 augustus 1977, hield van motoren en auto’s. Uiteindelijk bezat hij er meer dan 200. Zo zei hij ooit: ‘Men kan zeggen, dat auto’s en vrouwen mijn liefste hobby zijn’.

In de reeks Motorlegenden verschenen reeds titels over James Dean en James Bond 007, nu is dus Elvis aan de beurt. In een 17 tal hoofdstukken kom je alles te weten over The King, met uiteraard de klemtoon op motoren en auto’s.

De vele foto’s in kleur of zwart/wit alleen al maken het boek interessant.

Achteraan vind je nog een tijdtabel en bibliografie. Well done!

 

Auteur: S. Tesche. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-613-04437-1. 18 x 23 cm. 238 blz.

Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart. motorbuch-verlag.de

 

Toutes les voitures du monde. Spécial Salon 2023.

Ieder jaar brengt het Franse L’Auto-Journal in juli een Salonnummer uit, een blik in mijn boekenkast leert me dat ik mijn eerste kocht in 1971. (Maar ze bestonden reeds eerder… )

Toen waren ze nog extra groot in formaat, nu is dat ongeveer A4.

In dit salonnummer vind je een overzicht van alle in Frankrijk verkochte wagens en merken, met foto’s en tabellen, plus een 40 pagina’s tellend overzicht van de productie in de hele wereld.

Een prachtig en interessant werkinstrument, zeker nu de beroemde Automobil Revue Katalog vanaf dit jaar niet meer verschenen is.

 

Taal: Frans. Uitgever: L’Auto-Journal (F)

Nr° 1113 van 13 juli 2022. 22 x 29 cm. 394 blz.

 

Drews. Karosseriebau Wuppertal. Handwerklicher Erfindergeist der Nachkriegszeit.

Na de WO II moest alles herop gebouwd worden en was er in Duitsland een tekort aan zowat alles.

Ook in de auto-industrie werd weer vanaf nul gestart. Vele kleine bedrijven maakten van de nood een deugd en ‘recycleerden’ auto’s die nog iet of wat recuperabel waren. Een van die bedrijven was het carrosseriebedrijf van de gebroeders Drews in Wuppertal.

De wetgeving was nog niet zo wurgend als nu en met veel goede wil en een groot deel verbeelding en vakkennis, kon je al een eind ver geraken.

Zo deed ook het Karosseriewerk Drews dat algauw contacten aanknoopte met belangrijke figuren uit de autosport. Op de Nürburgring vonden weer de eerste manifestaties plaats en ondernemers en piloten zochten werkplaatsen die snel materiaal konden bouwen om terug te gaan racen.

Zo kwamen er bij Drews opdrachten binnen van Veritas, AFM (Alexander von Falkenhausen) of voor de Scampolo van piloot Walter Komossa.

Dit boek beschrijft de geschiedenis van het Karosseriewerk Drews in alle details, een van de auteurs is immers kleinzoon Joachim Drews.

Het bedrijf bouwde koetswerken op basis van Mercedes-Benz, Alfa Romeo, Opel, DKW, Panhard (Veritas), BMW en vele andere. Zo was er zelfs een ‘VW Porsche’ in 1952 besteld door Fritz Hermann uit Hannover. Het koetswerk, ontworpen door Drews, stond op het platformchassis van een VW Kever terwijl een 1,5 liter ‘60’ Porschemotor werd ingebouwd.

Uiteindelijk sloot de firma de deuren in 2001, de laatste jaren fungeerde het bedrijf meer als herstellingsbedrijf met plaat- en spuitwerk.

Het boek toont een schat aan materiaal (foto’s en afbeeldingen) en beschrijft de vele projecten. De chronologie in het boek is soms moeilijk te volgen maar met alle materiaal uit eerste hand is het een waardevolle bron voor wie zich interesseert aan die typische, speciale carrosserie-bouwers uit de periode na WO II.

 

Auteurs: J. Drews/ M. Seehusen. Taal: Duits.

21 x 30cm. 243 blz.

Geen ISBN nummer, te bestellen bij Ingenieurbüro Joachim Drews in Wuppertal.

 

Audi A2. Meilenstein und Kultobjekt.

De eind 1999 op de markt gebrachte Audi A2 was een clever design dat zijn tijd vooruit was. Niettegenstaande de vele technische innovaties en de aluminium Audi Spaceframe techniek, brak de A2 nooit echt door. De geplande jaarproductie van 60.000 stuks werd nooit gehaald en in de zomer van 2005 werd de lijn gestopt na iets meer dan 176.000 gebouwde A2’s.

Een van de oorzaken was de eigenzinnige lijn, naar Bauhaus-inspiratie zoals de meer geslaagde Audi TT. Een andere reden ligt in de dure bouwwijze en de prijs van de gekozen onderdelen en motoren.

Met andere woorden, de A2 was zijn tijd eigenlijk te veel vooruit.

Dit boek, gerealiseerd in samenspraak met Audi tradition, getuigt van de kwaliteit waar Delius-Klasing bekend voor staat.

De vele foto’s, technische afbeeldingen en competent geschreven teksten maken dit boek tot een juweeltje voor de boekenkast!

 

Auteur: D-M. Conradt. Taal:Duits.

ISBN: 978-3-667-11398-6. 28 x 30 cm. 252 blz.

Uitgever: Delius-Klasing Verlag Bielefeld (D). delius-klasing.de

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait