Porsche 911 GT3 RS viert 50 jaar Carrera RS 2.7

De 2023 Porsche 911 GT3 RS maakte vandaag zijn eerste persoonlijke verschijning op The Quail, A Motorsports Gathering, slechts twee dagen na zijn digitale wereldpremière. De showauto – aangepast door de GT Model Line en Style Porsche – is een eerbetoon aan de 911 Carrera RS 2.7 uit 1972.

“Amerika is het tweede huis van de 911 en een speciaal eerbetoon exclusief voor de VS is de perfecte manier om de50e verjaardag van de 911 Carrera RS 2.7 te vieren,” zei Gruner. “Zovelen van ons verafgoodden de originele auto uit 1972. We willen een speciale ervaring creëren die exclusieve opties op de nieuwe GT3 RS combineert met een unieke lijst met bijbehorende items. Samen zal het een spannend en individueel eerbetoon zijn aan de RS-lijn. Dit is een live project in een vroeg stadium en wordt gemaakt door enthousiastelingen, voor liefhebbers als een gezamenlijke inspanning van onze collega’s in Zuffenhausen, Flacht en ons team in Amerika. De ideeën en concepten zijn erg opwindend en we hebben veel plezier met het ontwikkelen ervan – we kijken er allemaal naar uit om binnenkort meer details met u te delen.”

Passend bij Monterey Car Week is het getoonde model uitgebreid gepersonaliseerd. Afgewerkt in wit met belangrijke gebieden in Python Green, is de auto een directe verwijzing naar de iconische witte en groene kleurconfiguratie die in 1972 werd aangeboden op het eerste 911 “RS” -model, evenals een nieuwe interpretatie ervan. In dit geval is de carrosserie afgewerkt in niet-metallic wit, inclusief luchtinlaten aan de zijkanten die zijn gespoten om te matchen met modelaanduidingsafbeeldingen aan de zijkanten en achterkant in Python Green, gesmede aluminium wielen in Python Green met witte krijtstrepen. Exclusieve design achterlichten benadrukken het groen-op-wit thema door de rode kleur van de achterlichten en het derde remlicht te elimineren. Ten slotte zijn de zijplaten aan de linker- en rechterkant van de grote achtervleugel wit gespoten met RS-logo’s in Python Green.

“Porsche Exclusive Manufaktur stelt klanten in staat om hun auto te personaliseren tot een punt waarop het voertuig net zo goed een weerspiegeling van hen is als van Porsche”, aldus Karl-Heinz Volz, directeur van Exclusive Manufaktur Options. “Personalisatie is een Porsche-traditie die teruggaat tot ons eerste productiemodel, de 356, toen een klant vroeg om een ruitenwisser toe te voegen aan de achterruit van zijn auto. Tegenwoordig is het een ongelooflijk uitgebreid personalisatieprogramma, dat opties biedt, variërend van kleine veranderingen tot echte eenmalige creaties.”

De koplampen zijn ook voorzien van een krijtstreepring in het wit, iets dat niet beschikbaar is via de normale lijst met in de fabriek beschikbare opties. De kleurencombinatie zet zich voort in de auto met bijpassende stiksels, sierpanelen in wit die passen bij het exterieur.

“Als autoliefhebber die opgroeide, waren mijn muren bepleisterd met modellen waar ik bijzonder dol op was. Een van de meest invloedrijke was de 911 Carrera RS 2.7. Als jong kind sprak het tot de verbeelding en zelfs vandaag de dag tovert het een glimlach op mijn gezicht,” zei Andreas Preuninger, Director GT Model Lines. “Daar kwam de stylinginspiratie van de 996 GT3 RS vandaan, een van mijn eerste projecten bij Porsche. Op dat moment voelde die auto helemaal extreem aan, dus kleuren die naar de voorvader knikken, waren logisch. Vandaag is het een zeer emotioneel moment voor mij om hulde te brengen aan het eerste 911 RS-model met onze meest extreme en capabele 911 GT3 RS tot nu toe.”

Over de 2023 911 GT3 RS

De 2023 Porsche 911 GT3 RS is het meest extreme straatlegale 911-model tot nu toe. Zijn 4,0-liter atmosferische boxer zescilindermotor genereert 518 pk en toeren tot 9.000 tpm (911 GT3 RS: Brandstofverbruik* gecombineerd (WLTP) 13,4 l/100 km, CO₂-uitstoot* gecombineerd (WLTP) 305 g/km, Brandstofverbruik* gecombineerd (NEDC) 12,7 l/100 km, CO₂-uitstoot* gecombineerd (NEDC) 289 g/km). Dat vermogen wordt uitsluitend naar de achterwielen geleid via een zeventraps PDK-automaat met dubbele koppeling. Door uitgebreid gebruik te maken van van de motorsport afgeleide aerodynamica, genereert het meer dan 900 lbs. van downforce bij 124 mph en 1.895 lbs downforce bij 177 mph.

Dit is ook het eerste voorbeeld van een 911 GT3 RS met actieve aerodynamica, een functie die wordt gebruikt om ongelooflijke niveaus van downforce te bieden, vertragingsondersteuning te bieden door een luchtrem te creëren en door een Drag Reduction System (DRS) aan te bieden dat aerodynamische elementen kan herpositioneren om de weerstand op commando van de bestuurder in bepaalde omstandigheden te verminderen.

Over de 1972 / 1973 911 Carrera RS 2.7

Vijftig jaar geleden kende de wereld de 911 Carrera RS 2.7 als de snelste sportwagen van Duitsland. Het begon als een homologatiespecial en bevatte veel technologische innovaties. Het was de krachtigste versie van de eerste generatie 911, die 210 pk genereerde bij 6.300 tpm en 188 lb.-ft. koppel bij 5.100 tpm van zijn luchtgekoelde flat-six ontwikkeld door Hans Mezger en Valentin Schäffer.

Een krachtigere motor was slechts een deel van het succesverhaal. Net als de nieuwe 911 GT3 RS introduceerden windtunneltests en aerodynamische wetenschap nooit eerder geziene technologie in de 911. De ducktail, nu evenzeer een icoon van stijl als een element van functie, was van cruciaal belang bij het bereiken van stabiliteit bij hoge snelheden. Het ontgrendelde niet alleen de mogelijkheid om sneller te rijden, maar het deed dit ook zonder extra weerstand op te lopen. In feite verminderde het de luchtweerstandscoëfficiënt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait