ROLLS-ROYCE SPECTRE ONTHULD: DE EERSTE VOLLEDIG ELEKTRISCHE AUTO VAN HET MERK

In 1900 voorspelde de medeoprichter van Rolls-Royce, Charles Rolls, een elektrische toekomst voor de auto. Nadat hij een elektrisch voertuig had gekocht met de naam The Columbia Electric Carriage, voorzag hij de geschiktheid ervan als een schoon, geruisloos alternatief voor de verbrandingsmotor – op voorwaarde dat er voldoende infrastructuur was om het te ondersteunen. Vandaag, meer dan 120 jaar later, is het tijd voor Rolls-Royce Motor Cars om de profetie van zijn grondlegger te vervullen.

  • Rolls-Royce debuteert Spectre, de eerste volledig elektrische auto van het merk
  • Spectre is een vervulde profetie, een nagekomen belofte en een voltooide onderneming
  • Spectre “laat zien hoe perfect Rolls-Royce geschikt is voor elektrificatie”
  • Spectre luidt het begin in van het volledig elektrische tijdperk voor Rolls-Royce Motor Cars
  • Gebouwd op de Rolls-Royce volledig aluminium architectuur van luxe
  • Spectre maakt gebruik van nieuwe SPIRIT-softwarearchitectuur met volledige Whispers-integratie
  • ’s Werelds eerste Ultra-Luxury Electric Super Coupé is de spirituele opvolger van de Phantom Coupé
  • Eerste klantauto’s die in het vierde kwartaal van 2023 worden geleverd

“Spectre bezit alle kwaliteiten die de Rolls-Royce legende hebben veiliggesteld. Deze ongelooflijke auto, vanaf het allereerste begin bedacht als ons eerste volledig elektrische model, is stil, krachtig en laat zien hoe perfect Rolls-Royce geschikt is voor elektrificatie. De volledig elektrische aandrijflijn van Spectre zal het aanhoudende succes en de relevantie van het merk verzekeren en tegelijkertijd de definitie van elk kenmerk dat een Rolls-Royce tot een Rolls-Royce maakt, drastisch verhogen.

“Bij Rolls-Royce Motor Cars gaat perfectie over meer dan het maken van de allerbeste producten. Het is een cultuur, een houding en onze leidende filosofie. Inderdaad, het is onze grondlegger Sir Henry Royce die zei: ‘streef naar perfectie in alles wat je doet’. Spectre is binnen deze cultuur bedacht. Het is perfect afgestemd op de gevoeligheden van onze tijd. Het geeft de richting aan voor de toekomst van ons merk en beantwoordt perfect een oproep van de meest veeleisende individuen ter wereld om de elektrische auto-ervaring te verbeteren, omdat Spectre eerst een Rolls-Royce is en daarna een elektrische auto.

“Dit is het begin van een gedurfd nieuw hoofdstuk voor ons merk, onze buitengewone klanten en de luxe-industrie. Om deze reden geloof ik dat Spectre het meest perfecte product is dat Rolls-Royce ooit heeft geproduceerd.”
Torsten Müller-Ötvös, Chief Executive Officer, Rolls-Royce Motor Cars

“De elektrische auto is perfect geruisloos en schoon. Er is geen geur of trilling. Ze moeten heel nuttig worden als er vaste laadpalen geregeld kunnen worden.”
Charles Stewart Rolls, mede-oprichter, Rolls-Royce, 1900

Een profetie vervuld. EEN BELOFTE NAGEKOMEN. EEN BUITENGEWONE ONDERNEMING.

In 1900 voorspelde de medeoprichter van Rolls-Royce, Charles Rolls, een elektrische toekomst voor de auto. Nadat hij een elektrisch voertuig had gekocht met de naam The Columbia Electric Carriage, voorzag hij de geschiktheid ervan als een schoon, geruisloos alternatief voor de verbrandingsmotor – op voorwaarde dat er voldoende infrastructuur was om het te ondersteunen. Vandaag, meer dan 120 jaar later, is het tijd voor Rolls-Royce Motor Cars om de profetie van zijn grondlegger te vervullen.

Deze profetie had niet in vervulling kunnen gaan zonder een recentere belofte, toen Rolls-Royce CEO, Torsten Müller-Ötvös, zich publiekelijk inzette voor elektrificatie door aan te kondigen dat hij binnen het huidige decennium een volledig elektrische Rolls-Royce op de markt zou brengen. De profetie van Charles Rolls en de belofte van Torsten Müller-Ötvös leidden tot een historisch moment. In september 2021 bevestigde het merk dat het was begonnen met het testen van Spectre, de eerste Rolls-Royce die vanaf het allereerste begin werd bedacht en ontworpen als een elektrische auto.

Om ervoor te zorgen dat deze transformerende auto voldoende was voorbereid op de meest veeleisende consument ter wereld – de Rolls-Royce-klant – bedacht het merk het meest uitputtende testprogramma dat het ooit had bedacht. Spectre wordt onderworpen aan een reis van meer dan 2,5 miljoen kilometer, die meer dan 400 jaar gebruik voor een Rolls-Royce simuleert. Bij de voltooiing in 2023 zal Spectre een vervulde profetie vertegenwoordigen, een belofte nagekomen en een voltooide onderneming.

Spectre is niet alleen een historisch moment voor Rolls-Royce, maar ook een historisch moment voor elektrificatie – with Spectre, het merk bevestigt dat de technologie een standaard heeft bereikt die de Rolls-Royce-ervaring kan bevatten. Daartoe heeft Rolls-Royce bevestigd dat tegen het einde van 2030 zijn volledige productportfolio volledig elektrisch zal zijn.

DE TOEKOMST BEGINT

Spectre is meer dan een auto. Het is een intentieverklaring en een symbool van een mooie, gedurfde toekomst terwijl Rolls-Royce een volledig elektrisch tijdperk ingaat. Deze toewijding aan een volledig elektrische aandrijflijn zal de Rolls-Royce-ervaring alleen maar verbeteren – direct koppel, stille loop en het gevoel van één onmerkbare versnelling hebben de kenmerken gedefinieerd van een buitengewone canon van producten die teruggaan tot de allereerste Rolls-Royce, de 10 H.P.

Uit 1904 Met Spectre heeft Rolls-Royce een revolutionair ‘Decentralised Intelligence’-systeem gebruikt dat de vrije en directe uitwisseling van informatie tussen meer dan 1.000 mogelijk maakt voertuigfuncties, waardoor de gevierde rijkwaliteit van het merk verder wordt verhoogd. De ontwerpers hebben een eigentijdse maar tijdloze esthetiek vastgelegd die de iconografie van het merk aanzienlijk verbetert terwijl het aan zijn elektrische tijdperk begint. De ambachtslieden hebben een reeks hedendaagse prêt-à-porter personalisatiemogelijkheden gecreëerd, waaronder Starlight Doors en Illuminated Fascia, die klanten inspireren om hun eigen bespoke visies te realiseren.

DESIGN

Met de onthulling van Spectre schept Rolls-Royce een nieuw precedent in de creatie van een volledig originele klasse van auto’s: de Ultra-Luxury Electric Super Coupé. Deze aanduiding verwijst naar de toegeeflijke proporties van Spectre, gespecificeerd als reactie op een toezegging dat er geen grotere luxe is dan die van de ruimte.

De ontwerpers van het merk zijn diep geworteld in de context die hun auto’s innemen. Daarom is hun inspiratie afkomstig uit werelden ver buiten de auto-industrie, waaronder haute couture, modernistische beeldhouwkunst, nautisch ontwerp, kleermakerij en hedendaagse kunst. Bij het bedenken van de belangrijkste schetsen voor Spectre, werden de creatieven van het merk aangetrokken door moderne jachtconcepten, met name de helderheid en precisie van lijn, intelligent gebruik van reflectie en toepassing van taper om silhouetten te emotionaliseren.

Vanaf de voorkant wordt de splitkoplampbehandeling van Spectre doorsneden door de breedste grille die ooit aan een Rolls-Royce is geschonken. De schoepen van de Pantheon-grille zijn nu gladder in sectie en een flusher fit, ontworpen om de lucht rond de voorkant van de auto te leiden.

De ontspannen hoek en gepolijste roestvrijstalen afwerking van de grille doet veel om de aanwezigheid van Spectre te verbeteren met behulp van omgevingsreflectie. Samen met een aerody-getuned Spirit of Ecstasy-beeldje – zelf het product van 830 gecombineerde uren ontwerpmodellering en windtunneltests – verbetert de grille de ongekende luchtweerstandscoëfficiënt van de auto, die met slechts 0,25cd de meest aerodynamische auto van Spectre Rolls-Royce ooit maakt.

Deze intelligente behandeling is getrouwd met de iconografie van Spectre’s spirituele voorganger, de Phantom Coupé. Spectre erkent duidelijk zijn voorvader met zijn royale proporties en gespleten koplampbehandeling – een eigentijds Rolls-Royce-designprincipe. De scherpe daglichtrijverlichting van Spectre benadrukt de heerszuchtige breedte van de auto van twee meter en wordt gecompenseerd door lagere lampkrimpers die op het eerste gezicht verduisterd lijken, maar sieradendoosachtige verduisterde chroombehuizingen voor de koplampen verbergen. Om de uitdrukking van Spectre in het donker te bevestigen, is de grille zacht verlicht, met 22 LED’s die de gezandstraalde achterkant van elk van de schoepen verlichten, hun zachte gloed weerspiegeld in de gepolijste vooroppervlakken voor een subtiele en driedimensionale nachtsignatuur.

In profiel trekt de scherpe, verticale boeglijn aan de voorkant van Spectre het oog naar achteren naar zijn monolithische flanken. De onderste lijn – bekend als de ‘waft line’ – leent rechtstreeks van het jachtontwerp. In plaats van beweging te overdrijven met drukke detaillering of appliqués, stopt spectre’s koetswerk zachtjes in de dorpel, verlicht het oppervlak en creëert een ongecompliceerd gevoel van beweging door de weg die eronder passeert te reflecteren, net zoals de romp van een racejacht de oceaan reflecteert terwijl deze door water snijdt. Deze ‘waft line’ is de visuele weergave van de ‘magic carpet ride’ en de opwaartse beweging naar voren is geïnspireerd op de zacht opheffende boeg van een versnellende motorboot.

Het meest dramatische kenmerk van het silhouet is de fastback van Spectre, die herinnert aan de meest suggestieve auto’s en waterscooters in de geschiedenis. De naadloosheid van de kasverharding draagt aanzienlijk bij aan het bereiken van de laagste luchtweerstandscoëfficiënt ooit voor een Rolls-Royce. Na de achterkant van de daklijn zijn de achterlichten geplaatst in het grootste enkele carrosseriepaneel dat ooit voor een Rolls-Royce is geproduceerd, dat zich uitstrekt van de A-stijl tot de bagageruimte. De juweelachtige verticale achterlichten zelf zijn kleurloos voor neutraliteit, in afwachting van de talloze kleurstellingen die door klanten tijdens het inbedrijfstellingsproces zijn geselecteerd. Hun precisie en kleinere afmeting vormen een aanvulling op de royale stroom van de carrosserie van de gespierde schouders naar achteren in het staartgedeelte met zijn karakteristieke taps toelopende planweergave.

De proportionele eisen van de schaal van Spectre vereisten dat Rolls-Royce zijn wielstrategie aanmoedigde. Spectre is de eerste productie tweedeurs coupé die is uitgerust met 23-inch wielen in bijna honderd jaar.

Binnenin is Spectre voorzien van de meest technologisch geavanceerde Bespoke-functies tot nu toe, geïnspireerd door de tijdloze mystiek van de nachtelijke hemel. Voor het eerst op een serieproductie Rolls-Royce is Spectre verkrijgbaar met Starlight Doors, die 4.796 zacht verlichte ‘sterren’ bevatten. De koetsdeuren kunnen ook in gebruik worden genomen met een achtergrond van houten Canadel Panelling, die zijn naam ontleent aan de baai in Zuid-Frankrijk waar Sir Henry Royce en zijn ontwerpteam hun winters doorbrachten.

Het etherische nachtelijke thema gaat verder met Spectre’s Illuminated Fascia. Ontwikkeld in de loop van twee jaar en meer dan 10.000 collectieve uren, bevat het het Spectre-naamplaatje omringd door een cluster van meer dan 5.500 sterren. Aan de passagierszijde van het dashboard zijn de verlichtingen volledig onzichtbaar wanneer de auto niet in bedrijf is.

Naast de buitengewone, verlichte oppervlakken is Spectre uitgerust met een volledig opnieuw ontworpen digitale architectuur van luxe genaamd SPIRIT, gepresenteerd in typische Rolls-Royce-stijl. SPIRIT beheert niet alleen de functies van de auto, maar is ook naadloos geïntegreerd in de Whispers-applicatie van het merk, waardoor klanten op afstand met hun auto kunnen communiceren en kunnen terugkerenive live informatie samengesteld door de luxe intelligentie specialisten van het merk.

Voor het eerst kunnen klanten hun Bespoke-opdracht nu uitbreiden tot buiten de fysieke wereld en naar de digitale architectuur die ten grondslag ligt aan SPIRIT. Geïnspireerd door de liefde van de klanten van het merk voor op maat gemaakte uurwerken, kan de kleur van de wijzerplaten nu de interieurtint van de auto aanvullen.

Zoals met alle Rolls-Royce-auto’s, biedt de interieursuite van Spectre klanten bijna oneindige op maat gemaakte mogelijkheden. Het geheel nieuwe ontwerp van de voorstoel is geïnspireerd op Britse kleermakerswerk, met reverssecties die in contrasterende of bijpassende kleuren kunnen worden weergegeven met de hoofdbasis. Op maat gemaakte stiksels, borduurwerk en ingewikkelde biesjes zijn, zoals altijd, overwogen in hun oprichting.

ALL-ALUMINIUM ARCHITECTURE OF LUXURY

In 2003 werd de eerste Phantom uit het Goodwood-tijdperk, gebouwd op zijn eigen Bespoke-architectuur. Deze renaissance van het merk was Rolls-Royce 1.0. Hierna werd de ‘Architecture of Luxury’ bedacht – een nieuwe, zeer flexibele volledig aluminium spaceframe-architectuur en visionair staaltje van engineering, dat kon worden aangepast voor elektrische aandrijving, evenals de Phantom-, Cullinan- en Ghost-modellen en Coachbuild-projecten van vandaag. Deze uitbreiding van het aanbod van het merk was Rolls-Royce 2.0. De mogelijkheid om de Architecture of Luxury aan te passen voor elektrische aandrijving was een fundamentele overweging toen deze voor het eerst werd bedacht. Het is echter pas nu dat de elektrische aandrijftechnologie geavanceerd genoeg is om de Rolls-Royce-ervaring te vervullen. De introductie van een volledig elektrische aandrijflijn en Decentralised Intelligence in het portfolio van het merk vertegenwoordigt Rolls-Royce 3.0 en het begin van het gedurfde nieuwe volledig elektrische tijdperk.

Door er vanaf het begin voor te zorgen dat de Architecture of Luxury kon worden afgestemd op de vereisten van een volledig elektrische Rolls-Royce, verzekerden de ingenieurs van het merk de continuïteit van de ervaring van zijn huidige portfolio, waarvan elke evolutie veel heeft gedaan om het voortdurende wereldwijde succes van het merk veilig te stellen. Inderdaad, de inherente flexibiliteit van de architectuur en het gemak van integratie van een elektrische aandrijflijn heeft ingenieurs, ontwerpers en ambachtslieden vrijgemaakt om zich te concentreren op de kwaliteit van de ervaring, authenticiteit van ontwerp en innovatie in Bespoke.

Voor Spectre hebben de ingenieurs van Rolls-Royce nog meer voordelen ontsloten. De geavanceerde geëxtrudeerde aluminium profielen en de integratie van de batterij in de structuur van de auto maken het mogelijk om 30% stijver te zijn dan elke vorige Rolls-Royce. De flexibiliteit van de architectuur heeft ingenieurs ook in staat gesteld om de vloer halverwege tussen de dorpelstructuren te plaatsen in plaats van bovenop of eronder. Er is een kanaal gemaakt voor bedrading en klimaatregelingsleidingen tussen de batterij en de vloer, waarbij de batterij eronder is gemonteerd, waardoor een perfect glad ondervloerprofiel ontstaat. Dit creëert niet alleen een lage zitpositie en omhullende cabine, maar realiseert ook een secundaire functie voor de batterij – bijna 700 kg geluiddempend.

DIGITALE ENGINEERING

Voor Spectre hebben de ingenieurs van Rolls-Royce veel van hun discipline zien slingeren van de werkplaats naar de digitale ruimte. Spectre is de meest verbonden Rolls-Royce in de geschiedenis, en in het benutten van de kracht van de opmerkelijke Decentralised Inte van de autoer is meer dan ooit behoefte aan deskundige menselijke ervaring.

Om de continuïteit van de Rolls-Royce-ervaring en de voortgang ervan te waarborgen, selecteerde het merk de meest ervaren test- en ontwikkelingsingenieurs om het project te leiden, van wie sommigen al meer dan twee decennia bij het merk werkten en verantwoordelijk waren voor het creëren van de eerste Phantom uit het ‘Goodwood-tijdperk’. Deze ingenieurs beschrijven de ervaring die Spectre biedt als vergelijkbaar met “Rolls-Royce in high definition” vanwege de snelheid en nauwkeurigheid van de reactie van de auto op een wereldwijde verspreiding van weg- en weersomstandigheden.

Om dit te realiseren, is een speciale besturing handgemaakt voor elk van de 141.200 zender-ontvangervariabelen, en in bijna alle gevallen hebben ingenieurs nog een aantal subvariabelen ontworpen voor variaties in klimaat, grondsnelheid, wegtype, voertuigstatus en rijstijl. Deze zijn gemaakt in de loop van Spectre’s 2,5 miljoen kilometer testprogramma, zowel op geavanceerde testterreinen als op echte wegen over de hele wereld.

PLANAIRE OPHANGING

Bij het testen van Spectre omvat het proces extreme rijomstandigheden – de ontwikkeling van de auto begon op slechts 55 km van de poolcirkel in Arjeplog, Zweden, bij temperaturen zo laag als -40 graden Celsius, en het zal doorgaan in zuidelijk Afrika, bij temperaturen tot 55 graden Celsius. Toch vindt 55% van de tests plaats op de wegen waarop veel productie Spectres zullen worden gereden. Van bijzonder belang was de Franse Rivièra. Het was aan de Côte d’Azur dat Spectre’s digitaal geïntegreerde evolutie van het gerenommeerde Planar-veersysteem werd afgerond.

Planar-ophanging is een orkest van systemen met nauwkeurig gedefinieerde reacties op de input van de bestuurder en de wegomstandigheden, mogelijk gemaakt door de nieuwste software- en hardwareontwikkelingen, die Rolls-Royce’s kenmerkende ‘magische tapijtrit’ leveren.

Met behulp van een reeks nieuwe hardwarecomponenten en gebruikmakend van de snelle verwerkingsmogelijkheden van Spectre, kan het Planar-systeem de antirolstangen van de auto ontkoppelen, waardoor elk wiel onafhankelijk kan werken, waardoor de schommelbeweging wordt voorkomen die optreedt wanneer een kant van een voertuig een golving in de weg raakt. Dit vermindert ook hoogfrequente rijonvolkomenheden veroorzaakt door tekortkomingen in de kwaliteit van het wegdek.

Zodra een bocht als dreigend wordt geïdentificeerd, koppelt het Planar-systeem de componenten terug en verstijft het dempers, het vierwielbesturingssysteem wordt vervolgens voorbereid op activering om moeiteloos in- en uitstappen te garanderen. In bochten worden 18 sensoren bewaakt en worden stuur-, rem-, vermogensafgifte- en ophangingsparameters aangepast zodat Spectre stabiel blijft. Het resultaat is moeiteloze controle.

VERMOGEN, BEREIK EN AFMETINGEN

De uiteindelijke vermogens-, acceleratie- en bereikcijfers worden nog verfijnd, aangezien de buitengewone onderneming van finessing Spectre zijn laatste fase ingaat voordat deze in het tweede kwartaal van 2023 wordt afgerond. Voorlopige gegevens tonen aan dat Spectre naar verwachting een volledig elektrisch bereik van 320 mijl / 520 kilometer WLTP zal hebben en 900 Nm koppel zal bieden uit zijn 430 kW-aandrijflijn. Verwacht wordt dat het 0-60 mph zal bereiken in 4,4 seconden (0-100 km / h in 4,5 seconden).

Met maDe maanden van testen en optimalisatie van Spectre zijn nog steeds in het verschiet, deze cijfers kunnen worden gewijzigd voorafgaand aan de officiële bevestiging voorafgaand aan de marktintroductie in Q4 2023.

SPECTRE AFMETINGEN:
Aantal deuren / zitplaatsen 2 deuren / 4 zitplaatsen

Lengte voertuig 5453 mm / 214.685 in

Voertuig breedte 2080 mm / 81.889 in

Hoogte voertuig (onbeladen) 1559 mm / 61.377 in

Wielbasis 3210 mm / 126.378 in

Draaicirkel 12,7 m

Leeggewicht 2975 kg

 

MARKTDEBUUT

Spectre is per direct beschikbaar voor commissie, met de eerste klantleveringen die beginnen in Q4 2023. Spectre pricing zal worden gepositioneerd tussen Cullinan en Phantom.

CO2-UITSTOOT &VERBRUIK.

WLTP: Stroomverbruik: 2,9 mi/kWh. / 21,5 kWh/100km*. Elektrisch bereik: 323 mijl / 520 kilometer*. Co2-uitstoot 0 g/km.

*Voorlopige gegevens nog niet bevestigd, onder voorbehoud van wijzigingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait