SPORTIEVE REGLEMENTEN AANGEKONDIGD VOOR SEIZOEN 9

De Formule E en de FIA hebben vandaag een reeks updates aangekondigd van de sportieve reglementen voor seizoen 9 van het ABB FIA Formula E World Championship na goedkeuring door de FIA World Motor Sport Council.

Ronden vervangen de tijd:

Races lopen over ronden in plaats van een bepaalde tijdsperiode. Om de consistentie met de overstap naar ronden te behouden, worden Safety Car- en Full Course Yellow-onderbrekingen van het racen nu gecompenseerd door extra ronden, ter vervanging van de extra racetijdfunctie.

Attack Charge wordt later in seizoen 9 geïntroduceerd bij geselecteerde races:

Attack Charge zal later in seizoen 9:
Formula E tijdens geselecteerde races worden geïntroduceerd en de FIA heeft samengewerkt met strategische technologiepartners om baanbrekende batterij- en oplaadmogelijkheden te ontwikkelen waarmee de nieuwe kleinere, snellere en lichtere Gen3-auto’s tijdens de race een boost van energie kunnen krijgen.

Deze samenwerking heeft geresulteerd in de ontwikkeling van een batterij die in staat is om binnen 30 seconden 4 kWh energie te ontvangen – de meest geavanceerde EV-batterij ter wereld – geleverd door een 600 kW-booster.

Een verplichte Attack Charge-stop van 30 seconden tijdens een vooraf bepaalde periode in de race ontgrendelt twee verbeterde Attack Mode-periodes die later in de race worden ingezet, waarbij het vermogen van de Gen3-raceauto’s zal toenemen van 300 kW naar 350 kW.

Attack Charge zal later in seizoen 9 worden getest bij geselecteerde races. Het bestaande Attack Mode-formaat van een tijdelijke powerboost die tijdens de race door coureurs wordt geactiveerd, blijft behouden in races waar Attack Charge niet is geïmplementeerd. Fanboost is stopgezet en zal niet te zien zijn in seizoen 9.

Rookie-coureurs krijgen platform om indruk te maken:

Elk team moet gedurende het seizoen minstens twee 1-sessies vrije training voltooien met een coureur die nog nooit eerder in het kampioenschap heeft deelgenomen. Het doel is om aanstormende coureurs de kans te geven om de unieke kwaliteiten van de Formule E-racerij te ervaren en bij te dragen aan de vooruitgang van het team.

Jamie Reigle, CEO van de Formule E, zei: “Onze bijgewerkte sportreglementen zijn het bewijs van de voortdurende evolutie en positieve impact van het ABB FIA Formule E-kampioenschap voor coureurs, teams, partners en fans in de EV-wereld voor consumenten. De combinatie van sportieve verbeteringen, een stapsgewijze verandering in de prestaties van de auto, geavanceerde batterijtechnologie en de innovatie van Attack Charge zal ons racen competitiever en leuker maken en tegelijkertijd de toekomst voor EV-ontwikkeling laten zien. Dit is de kern van wat de Formule E wilde bereiken en we kijken ernaar uit om de nieuwe generatie tot leven te zien komen in seizoen 9.”

Alberto Longo, mede-oprichter en Chief Championship Officer, Formule E, zei: “We creëren de perfecte omstandigheden voor de allerbeste coureurs en teams om te slagen en te winnen. Door over te schakelen naar ronden krijgen teams een grotere mate van racestrategieplanning. De introductie van Attack Charge tijdens races later in het seizoen voegt een geheel nieuwe dimensie toe aan de racestrategie voor teams en interesse voor fans. We bereiden ons ook voor op de toekomst met de mogelijkheid voor nieuwe coureurs in het kampioenschap om plaats te nemen en te laten zien wat ze kunnen.”

Pablo Martino, Head of Formula E Sporting Matters, FIA, zei: “Profiterend van een succesvol seizoen 8, hebben we nu verdere kleine wijzigingen aangebracht in het raceformat terwijl we proberen het ABB FIA Formule E-wereldkampioenschap naar een steeds breder publiek te brengen en teams aan te moedigen om nieuw talent te testen. Met de komst van de langverwachte Gen3-eenzitter, een 22-koppige grid met iconische autonamen en enkele van de beste coureurs in de sport, ben ik ervan overtuigd dat het nieuwe tijdperk van de Formule E helder zal zijn.”

De Gen3 raceauto is de snelste, lichtste, krachtigste en efficiëntste elektrische raceauto ooit gebouwd. Het debuteert in ronde 1 van het ABB FIA Formule E-wereldkampioenschap in Mexico-Stad op 14 januari 2023.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait