Porsche Supercup gaat door als Formule 1-ondersteuningsserie tot 2030®

  • Internationale one-make cup verlengt contract met Formule 1 voor een recordperiode van acht jaar®
  • Acht races in het kader van de Europese Grands Prixop de Supercup-kalender van 2023
  • Individuele rondes van de Porsche Carrera Cup Japan en Porsche Carrera Cup Asia gaan ook door als onderdeel van het Formule 1-ondersteuningsprogramma®
  • Samenvatting van het 30e Porsche Supercup seizoen
Porsche en de Formule 1 hebben hun samenwerking met acht jaar verlengd, langer dan ooit tevoren in één contract, wat betekent dat de supportserie op het FIA Formula One World Championship zal zijn geweest.®kalender voor bijna vier decennia. In 2023 maakt de Porsche Mobil 1 Supercup deel uit van acht Europese Formule 1-races. Het 31e Supercup-seizoen begint in mei als een ondersteuningsrace voor de FORMULA 1 GRAN PREMIO DEL MADE IN ITALY E DELL’EMILIA-ROMAGNA 2023, met de finale op de FORMULA 1 GRAN PREMIO D’ITALIA 2023 in september.®

Stuttgart. De Porsche Mobil 1 Supercup gaat verder als supportserie voor het FIA Formula One World Championship., zoals het sinds 1993 elk seizoen zonder uitzondering heeft gedaan. Beide partners hebben de overeenkomst met acht jaar verlengd tot 2030. Voor het seizoen 2023 maakt de internationale one-make cup die wordt betwist met de 375 kW (510 PS) Porsche 911 GT3 Cup deel uit van acht Europese Grand PrixGebeurtenissen. De kalender van 2023 omvat Imola (Italië), Monte Carlo (Monaco), Spielberg (Oostenrijk), Silverstone (Verenigd Koninkrijk), Boedapest (Hongarije), Spa-Francorchamps (België), Zandvoort (Nederland) en Monza (Italië). Verder behouden de Porsche Carrera Cup Asia en de Porsche Carrera Cup Japan hun plaatsen in het ondersteuningsprogramma van de Formule 1-races in China en Singapore of Japan tot 2030.

“De Porsche Supercup is sinds 1993 een vaste waarde in geselecteerde Formule 1-weekenden. En dit gaat niet veranderen: beide partijen zijn akkoord gegaan met een contractverlenging van acht jaar. Dit onderstreept het grote vertrouwen dat de Formule 1 heeft gesteld in ons concept en ons team, zowel vandaag als in de afgelopen 30 jaar”, aldus Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport.

“De Formule 1 is het ideale platform voor coureurs en teams in de Porsche Mobil 1 Supercup om hun bekwaamheid op het hoogste internationale niveau te demonstreren. De beste van Porsche’s nationale one-make cups komen samen in de Supercup. Ik ben ook trots op het feit dat de respectievelijke nationale Porsche Carrera Cups in de toekomst zullen worden voortgezet als onderdeel van het ondersteuningsprogramma bij verschillende Formule 1-evenementen buiten Europa. We zullen ook onze aanwezigheid in Noord-Amerika behouden en onze betrokkenheid nog verder uitbreiden”, voegt Michael Dreiser, Sales Director Porsche Motorsport, toe.

Stefano Domenicali, President en CEO van de Formule 1, zei: “Porsche is al 30 jaar een belangrijk onderdeel van het Formule 1-weekend. Ik kijk ernaar uit om onze langdurige relatie voort te zetten, die iets speciaals oplevert voor onze fans in ons Europese seizoen en daarna. Het is het zoveelste teken van onze groei en invloed als platform dat grote merken hun relaties met ons en het potentieel dat er is voor al onze partners willen blijven uitbreiden.”

Voor de Porsche Mobil 1 Supercup 2023 zijn er 28 vaste plaatsen beschikbaar voor geregistreerde deelnemers. Afhankelijk van de capaciteit van de circuits kunnen extra gastrijders zich inschrijven. Bij de meeste Supercup-races van vorig seizoen trakteerden 32 Porsche 911-voertuigen fans op de volgepakte tribunes op spannende races.



Porsche Mobil 1 Supercup kalender 2023*
19 – 21 mei: Imola (Italië)
25 – 28 mei: Monte Carlo (Monaco)
30 juni – 2 juli: Spielberg (Oostenrijk)
7 – 9 juli: Silverstone (Verenigd Koninkrijk)
21 – 23 juli: Boedapest (Hongarije)
28 – 30 juli: Spa-Francorchamps (België)
25 – 27 augustus: Zandvoort (Nederland)
1 – 3 september: Monza (Italië)
* onder voorbehoud van wijzigingen

Vijf winnaars, één kampioen: Een terugblik op het 30e Supercup-seizoen
Een driestrijd om de titel bepaalde het Porsche Mobil 1 Supercup-seizoen 2022. Aanvankelijk pakte Dylan Pereira de eerste plaats in het klassement met een overwinning bij de openingsrace in Imola. Bij vlagen moest de in Luxemburg geboren militair atleet deze positie afstaan aan titelverdediger Larry ten Voorde (Team GP Elite) uit Nederland. Pas in de seizoensfinale in Monza zegevierde de BWT Lechner Racing-coureur uiteindelijk over tien Voorde en Porsche Junior Laurin Heinrich (SSR Huber Racing) uit Duitsland. Pereira vierde drie overwinningen gedurende het seizoen, met elk tien Voorde, Heinrich en ook Marvin Klein (CLRT). één keer naar de bovenste trede van het podium klimmen.

Supercup rookie Bastian Buus vestigde in de loop van het seizoen twee records. Rijdend voor het BWT Lechner Racing-team won de Deen het rookieklassement in alle acht races en leidde hij zelfs twee keer het hele veld aan het stuur van zijn Porsche 911 GT3 Cup. Hij claimde de eerste plaats tijdens de Supercup-race in Le Castellet, Frankrijk, en maakte ook zijn stempel als de jongste winnaar in de geschiedenis van de Supercup: Buus was 19 jaar, een maand en vijf dagen oud. Hij sloot het jaar af op de vierde plaats overall.

De sterke prestaties van Buus en Pereira legden ook de basis voor de titelwinst van BWT Lechner Racing in het teamklassement. Het doorgewinterde team uit Oostenrijk sleepte deze prestigieuze prijs voor de elfde keer in de wacht. De Noor Roar Lindland (Pierre Martinet van Alméras) nam voor de vierde keer de ProAm-trofee mee naar huis.

In totaal stonden er in het seizoen 2022 53 coureurs uit 19 landen op de acht grids. Vijfvoudig wereldkampioen motor jorge Lorenzo deed mee als gastrijder: de Spanjaard reed de VIP 911 bij de seizoensopener in Imola. Daarnaast werden Supercup-races betwist tijdens de Formule 1-races in Monaco, Frankrijk, Oostenrijk, België, het Verenigd Koninkrijk en Nederland, waarbij Monza in Italië opnieuw de finale organiseerde. De hoogste gemiddelde snelheid over het jaar werd door de kampioen Dylan Pereira op iets minder dan 175 km/u gezet. De snelste raceronde werd gedraaid door zijn teamgenoot Harry King op Monza, waarbij de Brit een gemiddelde snelheid van meer dan 190 km/u klokte.Net

als vorig jaar reden de Porsche 911 GT3 Cup-auto’s op Esso Renewable Racing Fuel, een biobased brandstofmengsel uit hernieuwbare bronnen. Het vermogen van de zescilinder boxermotoren met een cilinderinhoud van ongeveer vier liter bleef onveranderd op 375 kW (510 pk). Naast de technisch identieke raceauto’s garandeerden de controleracebanden van Michelin ook een gelijk speelveld voor iedereen en aangrijpende race-actie.Alle

circuits meldden bomvolle tribunes, met de FORMULA 1 LENOVO BRITISH GRAND PRIX 2022 als hoogtepunt van het seizoen: Officiële cijfers tonen 401.000 toeschouwers op de tribunes op Silverstone gedurende het hele weekend. Supercupfans konden de actie ook op het scherm volgen. Meer dan twee dozijn tv-stations zonden de acht races live of als een opgenomen programma uit in meer dan 100 landen in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Azië, Australië en Afrika. Aanvullende livebeelden en informatie werden verstrekt door het officiële Formule 1internet-kanaal (f1tv.formula1.com). Daarnaast voorzag de Porsche Motorsport Hub (motorsports.porsche.com) fans van live timing van oefensessies, kwalificatie en races.

“Het 30e seizoen bleek een van de spannendste in de geschiedenis van de Supercup te zijn: vijf winnaars in acht races spreken boekdelen voor het hoge prestatieniveau onder de coureurs,” zegt Oliver Schwab, Projectmanager Porsche Mobil 1 Supercup. ” Bovendien, omdat dit het tweede jaar is dat de 992-generatie Porsche 911 GT3 Cup wordt gereden, zijn de verschillen tussen de individuele teams nog meer geslonken. Dit betekent dat de Supercup, die deel uitmaakt van de Formule 1-evenementen, zijn positie als vlaggenschip van alle Porsche nationale one-make cups opnieuw op indrukwekkende wijze heeft onderstreept. Hiervoor wil ik de selecties, de coureurs, onze partners en mijn hele team bedanken.”

De Porsche Mobil 1 Supercup 2022 in aantallen

401.000toeschouwers werden geteld door de Britse Grand Prix-organisatoren tijdens het weekend van het evenement – een record in een seizoen vol uitverkochte races.

190,289km/u betekende de gemiddelde snelheid voor de snelste raceronde van het seizoen die de Britse racer Harry King (BWT Lechner Racing) in Monza neerzette. Aangezien deze race werd onderbroken door een safety car fase, was dit niet de snelste race overall.

174.656km/u – de hoogste gemiddelde snelheid over een raceafstand. Supercupkampioen Dylan Pereira (Luxemburg/BWT Lechner Racing) won met dit tempo op Spa-Francorchamps.

53coureurs namen deel aan de acht ronden van de Porsche Mobil 1 Supercup 2022: 28 geregistreerde deelnemers en 25 gastrijders. Tot die laatste groep behoorde de vijfvoudig wereldkampioen motorrijden Jorge Lorenzo. De Spanjaard reed met de VIP-auto bij de seizoensopener in het Italiaanse Imola.

32Porsche 911 GT3 Cup raceauto’s stonden op de grid bij de meeste Supercup races.

21coureurs binnen een seconde in de kwalificatie: Zo competitief was het op de Red Bull Ring in Spielberg als onderdeel van het Oostenrijkse Grand Prix-weekend.

19landen waar de coureurs in het seizoen 2022 vandaan kwamen. De meesten kwamen uit Nederland met twaalf vaste deelnemers plus gastrijders. Porsche Junior Laurin Heinrich, de viervoudig Supercup-kampioen Michael Ammermüller en Sebastian Freymuth (allen SSR Huber Racing) kwamen uit Duitsland. Ook vertegenwoordigd: Australië, Oostenrijk, België, Brazilië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Zweden, Zwitserland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Bovendien deed een Israëlische coureur voor het eerst in de 30-jarige geschiedenis van de Supercup mee.

5verschillende coureurs wonnen minstens één race: Overall winnaar Dylan Pereira won drie keer, rookie kampioen Bastian Buus twee keer en Larry ten Voorde, Porsche Junior Laurin Heinrich en Marvin Klein (Frankrijk/CLRT) elk één keer.

0,370seconden was het gat tussen winnaar Bastian Buus en Harry King bij de Supercup-race in Monza – geen enkele andere race was dichterbij in 2022.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait