Opnieuw in gebruik genomen: Porsche bewaart de geschiedenis van de 959 Parijs-Dakar

Een auto die 14.000 kilometer kan overleven in de woestijnen en savannes van Afrika kan overal ter wereld terecht. De Porsche 959 Parijs-Dakar beheerste in 1986 de slopende rally van Frankrijk naar West-Afrika. De 959, waarin Jacky Ickx en Claude Brasseur tweede werden achter het winnende Franse team van René Metge en Dominique Lemoyne – in een identieke auto – is nu weer klaar om gereden te worden. De heringebruikname werd de afgelopen maanden uitgevoerd door het Porsche Heritage and Museum-team samen met hun collega’s van Porsche Classic. De meerdelige documentaire “959 Paris-Dakar” op het Porsche YouTube-kanaal biedt spannende inzichten in het inbedrijfstellingsproces.

Stuttgart. De startopstelling van de Parijs-Dakar Rally in 1986 werd gedomineerd door vrachtwagens en terreinwagens. De drie Porsche 959-auto’s uit Zuffenhausen vielen op – de derde, een serviceauto bestuurd door projectmanager Roland Kussmaul en Wolf-Hendrik Unger, behaalde de zesde plaats. Tot op de dag van vandaag heeft het Porsche Museum het complete trio bewaard als onderdeel van zijn collectie. “De winnende auto blijft onaangeroerd en we bewaren hem als het ware in een soort tijdcapsule, waarbij alle fysieke sporen van de rally zo lang mogelijk bewaard zijn gebleven”, legt Kuno Werner, hoofd van de museumwerkplaats, uit.

In de jaren 1980 bracht het team twee jaar door met het transformeren van de 959 in een rallyauto. De ingenieurs versterkten de ophanging met dubbele schokdempers op de vooras en monteerden terreinbanden. Als het oppervlak geen vierwielaandrijving vereiste, verdeelde het elektrohydraulisch geregelde middendifferentieel het vermogen variabel over de voor- en achteras. Hierdoor kan de Porsche snelheden tot 210 km/u halen. Racedirecteur Peter Falk herinnert zich de eerste drie rally’s: 1984 met de Porsche 953 en de volgende twee jaar met de 959 Parijs-Dakar: “Het was echt geweldig dat we alle auto’s over de finish kregen en de race bij onze eerste poging wonnen. Toen zei de heer Bott: ‘We moeten weer gaan, één keer is niet genoeg.’ Toen, in 1985, vielen alle drie onze auto’s uit de race. Dat was verwoestend. Daarna waren we vastbesloten om weer te gaan racen. Ook al waren we allemaal een beetje ziek van het hele gebeuren nadat we alles hadden verloren. In 1986 deden we het opnieuw. Alle drie de auto’s finishten en we hadden een 1-2 overwinning.”

Revisie: het verhaal van de auto authentiek vertellen
“We willen de originele staat behouden en de auto slechts licht reviseren terwijl we technische gebreken elimineren”, zegt Werner. Omdat de als tweede geplaatste auto uit 1986 nog in zeer goede staat verkeerde, wisten de verantwoordelijken voor de heringebruikname zo min mogelijk te vervangen met behoud van het maximale aantal originele onderdelen. Er stonden zo’n 18.000 kilometer op de teller van de 959 Parijs-Dakar – de lengte van de rally plus een paar duizend kilometer erbovenop. Net als zijn tegenhanger in serieproductie werd de rallyauto ook aangedreven door een lucht- / watergekoelde flat-six-motor met samengestelde turbo. Door de lage brandstofkwaliteit werd het vermogen van de zescilindermotor teruggebracht tot 294 kW (400 pk). “De 959 Parijs-Dakar is een prototype, een van de redenen waarom de heringebruikname zo’n emotioneel geladen aangelegenheid is”, zegt Uwe Makrutzki, hoofd van de fabrieksrestauratie van Porsche Classic. “In 1986 stond de auto voor een uitdaging en nu stonden we voor een andere.” De teams van Makrutzki en Werner werkten hand in hand en bespraken alles tot in detail. Porsche Classic demonstreerde, reviseerde en monteerde de motor, versnellingsbak en aandrijflijn opnieuw voor het project. Alle onderdelen vertoonden weinig of geen schade. “De auto was in zeer goede staat, zonder grote defecten of corrosie. Zoals bij elke restauratie met de specifieke missie om zoveel mogelijk substantie te behouden, heeft het team elk onderdeel afzonderlijk bekeken en gedeeltelijke reparaties uitgevoerd waar dit onvermijdelijk was. Veel van de originele onderdelen hadden de prototypestatus van bijna-serieproductie,” besluit Werner.

Voor deze slopende langeafstandsparcours heeft de sportwagenfabrikant in de jaren 1980 veel functies geoptimaliseerd, waaronder de installatie van de motorregeleenheden (ECU’s). Deze werden hoog in de auto geplaatst, zodat deze rivieren kon oversteken zonder dat de ECU’s beschadigd raakten. Porsche bereidde ook de oliekoeler en olieleidingen onder de achtervleugels voor op de rally en bracht motorsportgenen over in de auto door de aluminium steun te perforeren. Om het gewicht nog verder te verminderen, ponste de sportwagenfabrikant gaten in de remschijven en koos voor een carrosserie, deuren en motorkappen gemaakt van Kevlar. De experts in Stuttgart bereikten daarom een relatief laag drooggewicht voor de auto van 1.260 kilogram.

Tijdens de demontage van de 959 ontdekte het team zand en vuil uit de Afrikaanse woestijn. Sinds de terugkeer van de auto uit de rally waren de carrosserie en mechanische onderdelen nooit gescheiden. “Omdat dit voor ons geen alledaags iets was, was het fascinerend. Modderig vuil liet ons vandaag zien dat de 959 Parijs-Dakar door rivieren ging en water in het binnenland had ervaren”, zegt Werner. Kleine gebieden van corrosie waar de Kevlar-carrosseriedelen tegen het metalen frame werden geslepen als gevolg van de fysieke druk van rallyrijden op hoge snelheid werden bewaard in plaats van gerepareerd om de geschiedenis van de auto te behouden. “We hebben de kabelbinders zelfs precies gelaten waar ze waren na het testen en reviseren van alle onderdelen. Het uiterlijk van de auto is immers niet na te bootsen.” Versnellingsbakexpert Klaus Kariegus is ook een fan van het Afrikaanse stof op de auto en de authenticiteit die het vertegenwoordigt. “De auto heeft zijn kwaliteit en duurzaamheid bewezen. Zelfs zand en stof van hard racegebruik kon de technologie niet schaden. In die tijd werden ook hoogwaardige materialen gebruikt”, zegt Kariegus. Makrutzki’s team, dat bestaat uit vier 959-specialisten, zorgde voor de functionaliteit van de technologie en het behoud van de historische sporen van de rally’s. “Alleen door de schade van toen te bewaren, kunnen we het verhaal authentiek vertellen en bewaren”, besluit Werner.

Sneeuw en gruis: een spectaculaire setting voor de onthulling
Om het verhaal uit 1986 zo authentiek mogelijk te vertellen, nodigde het Porsche Heritage and Museum-team Jacky Ickx uit voor de onthulling van de auto na de voorzichtige revisie. De oud-piloot van de als tweede geplaatste 959 Parijs-Dakar had de eer om als eerste met de opnieuw in gebruik genomen auto te rijden, in een steengroeve. “In de auto kwamen de herinneringen meteen bij me terug toen ik me de mensen herinnerde die het destijds allemaal mogelijk maakten”, zegt hij. Het team telde op dat moment slechts 18 mensen. De teamspirit was sterk en leverde geen geringe bijdrage aan het succes dat volgde. “Iedereen wilde met de auto de weg op rijden. Toen besloot Porsche om de 959 in te zetten voor een rally in de woestijn. Het is fantastisch dat ik deel mag uitmaken van dit verhaal”, zegt Ickx. De rally was een ongelooflijke uitdaging en ook de perfecte proeftuin voor vierwielaandrijving. Niemand had dit succes van hem en zijn rallyteam verwacht. “De woestijn is als de oceaan – geen twee zandduinen en geen twee golven zijn hetzelfde,” concludeert hij.

Voor Le Mans-winnaar Timo Bernhard, die Ickx vergezelde bij de onthulling van de gereviseerde auto, zijn de ervaringen van zijn collega-coureur uit 1986 fascinerend. “Ik herinner me buitengewone rallyscènes waarin de helikopters de auto’s niet konden volgen omdat ze zo hard gingen”, zegt Bernhard. Bijna vier decennia later vat Ickx de eerste koers samen in drie woorden: “Herinneringen, emoties, passie.” Voor Kuno Werner, Hoofd van de Museumwerkplaats, is de onthulling ook iets heel bijzonders: “De 959 stond vele jaren stil voordat hij de kans kreeg op een geheel nieuwe reünie met zijn oorspronkelijke chauffeur op deze sneeuw en gruis. Dit is een bron van trots geweest voor ons hele Porsche Heritage and Museum-team.”

Te zien op Retro Classics en op het Porsche YouTube-kanaal
Van 23 tot 26 februari kunnen bezoekers de auto in Stuttgart zien op het Retro Classics-evenement, als onderdeel van de speciale tentoonstelling ’75 Years of Porsche Sports Cars’ in het atrium / oostelijke ingang van het expositiecentrum. Voor degenen die niet in staat zijn om persoonlijk te bezoeken, kunnen er nog steeds spannende inzichten in het heringebruiknameproces worden genoten. Een camerateam vergezelde zowel de Porsche Heritage en Museum- als Porsche Classic-teams in de aanloop naar de heringebruikname.

Het eerste deel van de documentaire ‘959 Parijs-Dakar’ is vanaf 1 februari 2023 integraal beschikbaar op het YouTube-kanaal van Porsche. Op 3, 5, 7, 9 en 11 februari volgen nog vijf films. Kijkers kunnen zich verheugen op spannende inzichten in de originele staat van de auto, de demontage van de motor, de carrosserie, de revisie en herinstallatie van de motor en de eerste rit van de gereviseerde auto. Informatie en trailers voor alle verdere afleveringen zijn te vinden op Facebook en Instagram @porsche.museum.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait