BRC Rally van Haspengouw 2023

NAPA Autoparts partner van… Tom Boonen en het Kroon-Oil BRC

Op zaterdag 25 februari gaat het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2023 van start met de Rally van Haspengouw. Ook dit seizoen zal NAPA Autoparts partner zijn van het kampioenschap en bovendien ook partner van een van de publiekstrekkers, want wielerkampioen Tom Boonen is al enkele jaren ambassadeur van NAPA Autoparts.

Meteen na zijn eerste rally-ervaring in de Legend Boucles @ Bastogne, begon Tom Boonen plannen te maken om een volgende rally te rijden. De viervoudige winnaar van Parijs-Roubaix, drievoudige winnaar van de Ronde van Vlaanderen en vooral onze Wereldkampioen Wielrennen van 2005 is bijzonder gecharmeerd door het rallyrijden. Bovendien is de Bom van Balen ook gepassioneerd door auto’s. Het resultaat is zijn deelname aan de Rally van Haspengouw met een schitterende Lancia Delta HF Integrale. Erwin Mombaerts zal opnieuw de nota’s lezen.

Tom Boonen is al enkele jaren ambassadeur van NAPA Autoparts en daar vond hij meteen steun voor dit project. “We kregen een telefoontje van Tom met de vraag of we hem zouden  volgen naar de rallysport. Dat was natuurlijk geen probleem, want we hebben onze samenwerking als partner van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship verlengd,” vertelt Marketing Manager Filip Cavens. “We hebben vastgesteld dat we onze doelgroep, garagebedrijven, mecaniciens en autoliefhebbers, prima bereiken als partner van de Promotor van het BRC. Vooral de zichtbaarheid van ons merk, NAPA, zowel op televisie als op sociale media, was uitstekend. Daarom hebben we onze samenwerking verlengd. Met Tom Boonen aan de start, hebben we een prima ambassadeur van NAPA Autoparts in de wedstrijd. Ik ben er trouwens zeker van dat Tom ook een uitstekende ambassadeur zal zijn voor de rallysport in het algemeen,” besluit Filip Cavens.

“We zijn heel blij met de verlenging van de samenwerking met NAPA Autoparts. Dankzij de samenwerking van NAPA Autoparts, zal het Kroon-Oil Belgian Rally Championship ook dit seizoen weer uitgebreid te volgen zijn op televisie en sociale media,” besluit BRC Promotor Stevy Courteyn.

 

 

Volg de Rally van Haspengouw Live op Facebook en op televisie

De winterstop is voorbij. Op zaterdag 25 februari gaat het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2023 van start. De openingsmanche is de Rally van Haspengouw, verreden in en om Sint-Truiden. De wedstrijd zal ook deze keer uitgebreid live te volgen zijn via de BRC Live Shows en nadien ook op televisie.
Op vrijdag 24 februari om 16h verzamelen de meeste topteams met hun Rally2’s op de Markt van Sint-Truiden voor een fotosessie en een interview. De tenoren worden gepolst naar hun ambitie in deze Rally van Haspengouw, maar ook in het kampioenschap. De persconferentie zal vrijdagavond te bekijken zijn op de Facebookpagina van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship.

Ook dit seizoen zal de BRC Promotor de wedstrijden uitgebreid live in beeld brengen via Facebook. In de Rally van Haspengouw staan 6 BRC Live Shows op het programma met rechtstreekse beelden vanaf de klassementsproeven, afgewisseld met interviews bij de finish van de proef en analyses van de tijden door onze vakkundige presentatoren.

Op zaterdag staan drie lussen van 4 proeven op het programma en de helft van die proeven zijn rechtstreeks te volgen via de BRC Live Shows. We beginnen met KP 1 Walshoutem om 8h30, gevolgd door KP 3 Boekhout om 10h15. In de tweede ronde gaan we live vanaf KP 6 Gingelom om 13h10, gevolgd door KP 7 Boekhout om 14h25. In de laatste ronde gaan we live naar KP 9 Walshoutem om 17h. En natuurlijk volgen we live de ontknoping van de wedstrijd op KP 12 Gelmen om 19h05. Wie pakt de eerste zege van het seizoen? Je ziet het live in deze laatste BRC Live Show gepresenteerd vanuit de BRC Studio bij Droneport, het Rally HQ van deze Rally van Haspengouw.

Alle 13 wedstrijden van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship zullen dit seizoen dezelfde return en promotie krijgen op televisie, met op zondag meteen een uitgebreide reportage op Sporza (na de finish van Kuurne-Brussel-Kuurne, om 17h15) en korte items in Sportweekend en RTBF 100% Sport.

Op maandag zal een review clip gepubliceerd worden op de sociale media en vanaf 2 maart is de samenvatting van 24 minuten te bekijken op 150 televisiezenders in binnen-en buitenland, in eigen land onder andere op Sport10 en op RTBF Auvio, in Nederland op Ziggo Sport, maar ook in de Verenigde Staten, Afrika, Zuid-Amerika, het Midden-Oosten, en zelfs Australië.

Je hoeft dus niets te missen van de 25ste Rally van Haspengouw, de openingswedstrijd van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship.

De 25ste Rally van Haspengouw opent  
met een indrukwekkend startveld

De 25ste editie van de Rally van Haspengouw opent op zaterdag 25 februari het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2023. Organisator Topspeed Rally Club Haspengouw kan uitpakken met een indrukwekkend startveld van 80 teams. De eerste van de zes Championship Events krijgt alle tenoren aan de start.

Voor de titel in het Belgian Rally Championship strijden de wagens van de klassen RC2, RC3, RC4, RC5 en RGT voor de titel, waarbij 7 resultaten zullen meetellen. Daarbij mogen maximaal 2 resultaten zijn behaald in Cup-events. Wie een gooi wil doen naar de titel kan dus best goed scoren in minimaal vijf Championship Events, zoals in deze Rally van Haspengouw.

Voor de Belgian Rally Cup tellen de klassen RC2 en RGT niet mee. Voor de Cup worden alle resultaten meegeteld behaald in de 13 wedstrijden op de kalender.

Omdat titelverdediger Stéphane Lefebvre, vorig jaar winnaar in Haspengouw, niet aan de start komt, zal vice-kampioen Gino Bux het nummer 1 dragen op zijn Volkswagen Polo GTI Rally2. We zijn benieuwd Bux zich kan aanpassen aan deze wagen, vorig jaar nog bestuurd door Vincent Verschueren, en aan de nota’s gelezen door Anthony Bourdeaud’hui, zijn nieuwe navigator. De Fransman William Wagner start ook met een VW Polo GTI, maar hij speelt geen rol in de strijd voor de punten.

Tweevoudig Belgisch kampioen Adrian Fernémont stapte over naar PTR Racing om een gooi te doen naar de titel met de Skoda Fabia Rally2 Evo. De andere Fabia’s zijn in handen van teamgenoot Nicola Stampaert, John Wartique, Marc Timmers, genavigeerd door Stéphane Prévot, en Emile Breittmayer, die de proeven van Haspengouw zal ontdekken.

Vijfvoudig winnaar van de Rally van Haspengouw, Kris Princen, heeft gekozen voor een Citroën C3 Rally2, het wapen waarmee Lefebvre vorig seizoen domineerde. Princen lijkt goed gewapend om voor eigen publiek een gooi te doen naar winst. Maxime Potty en Cédric De Cecco dromen ongetwijfeld ook van een podiumplaats. De twee andere Citroëns worden bemand door de Nederlanders Roger Hodenius en Richard Pex.

Bij Hyundai mikt Cédric Cherain resoluut op de titel. De nieuwe rekruut van BMA wil schitteren met de Hyundai i20 N Rally2, net zoals zijn teamgenoten Charles Munster, voormalig Junior-kampioen, en Bastien Rouard.

Dat is echter niet het enige spektakel dat we mogen verwachten, want met vijf snelle Porsches aan de start, mogen we zeker een paar GT3’s in de top 10 verwachten, al hangt dat vooral van de weersomstandigheden af. Glenn Janssens is opnieuw van de partij, net als Gunther Monnens, Henri Schmelcher en Tuur Vanden Abeele. Nieuw in het GT-veld is Marvyn Henrard, die het volledige seizoen het nummer “3” op zijn 997 GT3 zal dragen.

Kortom, er zal heel wat spektakel zijn op de 12 proeven van de 25ste Rally van Haspengouw op zaterdag 25 februari, want dit is slechts het eerste kwart van het 80 wagens sterke startveld. Verder zal er zeker spanning zijn in de Moood M-Cup, het Junior BRC, de Lady Rally Cup en het Historic BRC, waar wielerheld Tom Boonen zijn eerste stappen zal zetten in het Belgisch rallykampioenschap aan het stuur van een Lancia Delta Integrale. De eerste wagen rijdt zaterdag om 8h over het startpodium en omstreeks 20h, na 12 proeven en 137 km tegen de klok, zal de winnaar gekend zijn.

Enkele rijders aan het woord

Maandagavond werd de 25ste editie van de Rally van Haspengouw voorgesteld in Droneport, de locatie die dit weekend fungeert als hoofdkwartier van de rally. Enkele toppers kwamen aan het woord.

Kris Princen – Peter Kaspers – Citroën C3 Rally 2 – nr. 6
“We zijn er weer bij in onze thuisrally. Elk jaar lijken we met pensioen te gaan, maar voor Haspengouw kriebelt het toch. Vorig jaar heb ik me enorm geamuseerd met de WRC. Deze keer komen we aan de start met de C3 Rally2 van PH Sport. De jonge tenoren van het BRC gaan bijzonder hard. Ik weet niet hoe ver we kunnen komen. We gaan gewoon ons best doen. Het belangrijkste is dat we ons amuseren en vooral dat de wedstrijd veilig kan verlopen. Daarom een oproep aan alle toeschouwers om de veiligheidszones vrij te houden en op een veilige plaats te gaan staan. De rijders zijn ook maar mensen die foutjes kunnen maken en ook de mechaniek kan falen.”

Marc Timmers – Stéphane Prévot – Skoda Fabia Rally2 – nr. 12
“Het is exact 33 jaar geleden dat ik samen met Stéphane Prévot op het podium stond in Haspengouw. Daarom stelde ik aan Stéphane voor om nog eens samen te rijden. Vorig weekend was hij nog aan het werk in Qatar, maar dit weekend zullen we samen rijden op de proeven in Haspengouw. Momenteel woon ik in Spanje. Daarvoor heb ik jaren in Bilzen gewoond, dus ik ken de streek wel. Waarom ik weer aan de start kom? Ik had zin om eens met een Rally2 te rijden. Ik heb de auto vorige week getest. In vergelijking met de WRC’s die ik gekend heb, is de Skoda helemaal niet bruut of agressief. Wat wel indruk maakt zijn de remmen. Je kan extreem laat remmen. Ook de laterale grip is indrukwekkend. Daarom gaat het erg hard in de bochten. De limiet van de auto ligt verder dan ik me kan inbeelden, dus ik moet zelf mijn grenzen wat verleggen. Het doel? Met de absolute toppers zoals Kris Princen, Adrian Fernémont of Gino Bux ga ik me niet meten. Dat is niet realistisch. Maar, ergens in de buurt van de top 5 moet kunnen, net als winst in de Master Cup…”
 
Jonas Langenakens – Kenneth Delvaux – Mitsubishi Lancer Evo7 – nr. 23
“Ik heb even getwijfeld om een Rally2 te huren of te kopen, maar uiteindelijk kan je dan toch niet rivaliseren met de toppers die veel vaker met zo een machine rijden. Mijn zoon Tibo is heel actief als wielrenner en ik volg hem graag, dus veel tijd om zelf te rijden is er niet. We gaan weer van start met onze vertrouwde Mitsubishi Lancer Evo7, die voorzien is van andere schokdempers. Vroeger kon je met een Mitsubishi vooral in modderige omstandigheden nog concurreren met een R5. Die tijd is voorbij, want het onderstel van een Rally2 is bijzonder efficiënt. Daarom is droog weer voor ons wellicht beter, want op het vlak van vermogen zitten we met onze Lancer goed. Ik hoop vooral een probleemloze wedstrijd te rijden.”
 
Tom Boonen – Erwin Mombaerts – Lancia Delta Integrale – nr. 26
“De fascinatie voor autosport heb ik via mijn grootvader meegekregen. Die werkte als ijsventer, onder andere op Circuit Zolder en op het circuit van Francorchamps en ik mocht met hem mee naar de races gaan kijken. De passie is gebleven. Na mijn carrière begon ik te racen, gewoon omdat racen veel toegankelijker is dan rally. Je hebt Track days om eens met een snelle auto op circuit te rijden en dan is de stap naar een echte racewagen op je eigen niveau niet zo groot. Voor rally kan je niet oefenen. In de Legend Boucles heb ik de smaak voor rally te pakken gekregen en maandag na de wedstrijd heb ik Erwin Mombaerts, mijn copiloot, al gebeld met de vraag of we de Rally van Haspengouw konden rijden. Ik ken de streek, want ik kwam hier ook vaak trainen als wielrenner. We rijden met een Lancia Delta Integrale, een auto waar ik vroeger een schaalmodel van in mijn kast had staan. Het is misschien niet de makkelijkste auto, maar wel een legendarische en voor een Rally2 is het nog wat te vroeg. Laat me eerst maar rustig wat ervaring opdoen. Ik heb heel even met de Lancia gereden onder begeleiding van Kevin Abbring. De kennismaking op snelheid, dat is voor donderdag op de shakedown.”

Jonas Dewilde favoriet tussen de fruitbomen 

Rally van Haspengouw

De Rally van Haspengouw is op zaterdag 25 februari de openingswedstrijd van het Junior Belgian Rally Championship, voorbehouden voor rijders jonger dan 27 jaar op 1 januari 2023 die rijden met een Rally4 of Rally5 wagen. In de Rally van Haspengouw wordt Jonas Dewilde als favoriet getipt voor de zege.

Het reglement in het Junior BRC bepaalt dat voor de eindstand van het kampioenschap de 6 beste resultaten mee zullen tellen, waarvan er minstens 4 behaald moeten zijn in “Mandatory events”. Zo staan er 6 op de kalender, waaronder deze Rally van Haspengouw. De beste zes resultaten mogen behaald worden in 7 genomineerde wedstrijden. In tegenstelling tot de voorbije jaren, zijn er geen bonuspunten meer te verdienen voor gereden snelste tijden.

Het kampioenschap wordt betwist met wagens van categorie Rally4 en Rally5, terwijl ook de Opel Adam Cup en Ford Fiesta R2 National punten kunnen scoren.

Favoriet in Haspengouw is Jonas Dewilde, vorig seizoen al derde in de eindstand achter Tom Rensonnet en Gilles Pyck, die er deze keer niet bij zijn. Bovendien heeft Dewilde de overstap gemaakt naar een Renault Clio Rally4, de wagen die vorig seizoen domineerde.

Hij neemt het op tegen de jonge Brit Fraser Anderson, die we vorig seizoen al eens in ons land aan het werk zagen in de Omloop van Vlaanderen. De 20-jarige Anderson heeft zich ingeschreven voor het kampioenschap en hij rijdt met een Ford Fiesta Rally4. Benieuwd hoe snel hij zal zijn bij zijn debuut in Haspengouw.

De derde Junior aan de start is Lyssia Baudet die de kleuren van het RACB National Team verdedigt met een Renault Clio Rally5. De jongedame, die vorig seizoen enkel de Condroz Rally reed, zal in de eerste plaats ervaring op willen doen en punten willen scoren voor de nieuwe Lady Rally Cup.

Dirk Deveux favoriet in eigen streek

Rally van Haspengouw

Het Historic Belgian Rally Championship zal dit seizoen een heel ander verloop kennen. Niet alleen tellen slechts de 6 beste resultaten mee, waarbij zowel de punten in de klasse als in het algemeen klassement meegerekend worden, maar vooral werd de indeling van de klassen grondig gewijzigd. Door auto’s met een vergelijkbaar potentieel in dezelfde klasse onder te brengen, krijgen we wellicht een spannender kampioenschap.

In HRC1 vinden we de favoriet terug, meer bepaald Dirk Deveux met zijn Ford Sierra 4×4 Cosworth. De voormalige Historic-kampioen uit Alken kent de streek als geen ander. Frank Baert komt ook met zijn Sierra Cosworth aan de start. De twee Ford-rijders hebben een pak ervaring, wat niet gezegd kan worden van hun concurrent in de klasse. Tom Boonen, genavigeerd door Erwin Mombaerts, komt immers voor de eerste keer aan de start van een echte snelheidsrally. En dat met een legendarische Lancia Delta HF Integrale geprepareerd door MCC uit het Nederlandse Veghel.
“Ik ga mezelf de tijd geven om de auto te leren kennen op de shakedown,” tempert de wielerkampioen de verwachtingen. “Ik heb nog niet op snelheid gereden met de Delta en ik hoor dat het niet de makkelijkste auto is…”
Een al even exclusieve bolide is de Ferrari 308 GTB van Olivier Breittmayer, die dit seizoen het volledige Historic BRC wil rijden, deze keer ook met een Belgische licentie.

Bij de overige kanshebbers rekenen we zeker Frank Jorissen met zijn Opel Ascona 400 in de legendarische kleuren van Guy Colsoul, maar ook de overige Escort-rijders Michael America, Nick Hoens, Etienne-Philippe Courtin, Reinaud Van Eecke en Bram Schrooten. Dirk Vermeersch is ook weer van de partij met zijn Fiat 124 Spider Abarth.

Afspraak zaterdagavond om 20h om te weten of Dirk Deveux zijn favorietenrol heeft waargemaakt in deze Rally van Haspengouw.

Marc Timmers gaat voor goud
Rally van Haspengouw

Ook in 2023 kunnen piloten die de 50 jaar bereikt hebben, strijden voor de BRC Master Cup, waarvoor alle resultaten behaald in de 13 manches op de kalender mee zullen tellen. In deze Rally van Haspengouw is titelverdediger Jimmy D’hondt niet van de partij, hoewel het zijn thuisrally is, terwijl Jos Verstappen forfait moest geven. Maar, er staan nog snelle routiniers aan de start.

Op de persconferentie liet de 63-jarige Marc Timmers al verstaan dat de zege bij de Masters hem wel interesseert. “Waarom niet?” lachte Timmers, die het rijden met een Skoda Fabia Rally2 zal ontdekken. “Ik besef heel goed dat het moeilijk zal zijn om de snelle jongeren te volgen, maar ik wil toch dicht bij de top 5 eindigen.”
Marc Timmers, genavigeerd Stéphane Prévot, stond in 2018 voor de laatste keer aan de start in Haspengouw, toen met een Subaru Impreza WRC, samen met Peter Kaspers.

Bij de Rally2’s krijgt Timmers weerwerk van Richard Pex, die zich heeft ingeschreven. Dat heeft Roger Hodenius (nog) niet gedaan. Henri Schmelcher verdedigt de eer van de 50+piloten in RGT. Nog een outsider is Franky Boulat, titelhouder in de M-Cup, terwijl Patrick Diels in eigen streek ook altijd erg sterk is. Logischerwijze vinden we heel wat ervaren Masters in Historic, met Dirk Deveux, Frank Jorissen, Olivier Breittmayer, Dirk Vermeersch en Frank Baert, om er maar enkele te noemen.

Met drie lussen van 4 proeven, goed voor 137 km tegen de chrono, zal het op zaterdag 25 februari belangrijk zijn om meteen in het goede ritme te zitten.


De toppers staan aan de start

In de 2WD Trophy zullen dit seizoen niet meer alle resultaten meetellen. In principe tellen per team de resultaten behaald in de eerste 6 wedstrijden. Wie een wedstrijd niet wil nomineren, moet dit vooraf melden, zodat het resultaat van een later te rijden wedstrijd mee kan tellen. Een logische beperking van de kosten in deze categorie die budgetvriendelijk is, want er wordt gereden op straatbanden en op normale commerciële benzine.
Heel wat smaakmakers zijn van de partij in deze openingswedstrijd, te beginnen met titelhouder Bruno de Wilde in een Renault Clio. Stefaan T’joens, vorig jaar vice-kampioen na een spannende titelstrijd met de Wilde, gaat het duel aan, terwijl ook Bart Vandevelde, vorig jaar winnaar in Haspengouw, met een Clio ten strijde trekt. Ook Christiaan Spelmans, David Conard en Christophe Henderix rekenen op de snelheid van hun Clio’s.
De broers Olrik en Marco Hanegreefs zijn kanshebbers met hun Peugeot 206 RC, net als Guy Grosjean met zijn Peugeot 205.
Met 20 wagens aan de start, neemt de 2WD Trophy een kwart van het startveld voor zijn rekening in deze Rally van Haspengouw.

Pirelli exclusief bandenleverancier
van de titelkandidaten 


Zaterdag gaat het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2023 van start met de Rally van Haspengouw in Sint-Truiden. Ook in 2023 zal Pirelli de exclusieve bandenleverancier zijn voor deelnemers die rijden in de klassen RC1, RC2, de categorie van de Rally2’s, en RC3. De Italiaanse bandenfabrikant biedt bovendien alle deelnemers in deze klassen een korting op de catalogusprijs en stelt een aantal interessante winstpremies ter beschikking, zowel in gratis banden als in geld. In tweedaagse Championship-events wordt de wedstrijd afgesloten met een Pirelli Powerstage, waar premies en vooral extra bonuspunten te verdienen zijn.

De tweedaagse Championship-wedstrijden, de Rally van Wallonië, de Ardeca Ypres Rally en de Spa Rally, zullen afgesloten worden met een Pirelli Powerstage, waar bijkomende punten te verdienen zijn voor de vijf snelsten (5-4-3-2-1 punt). Bovendien zijn er premies voor de snelste drie (2.000 euro voor de 1ste – 1.000 euro voor de 2de – 500 euro voor de 3de).

In elk van de 13 wedstrijden van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship biedt Pirelli trouwens 20 gratis banden aan, verdeeld over de top 10 algemeen, voor wie rijdt met een RC1, RC2 of RC3. Voor deze rijders zijn er na elke wedstrijd gratis banden (5 voor de winnaar, 4 voor de 2de, 3 voor de 3de, 2 voor de 4de en 1 gratis Pirelli band voor de 5de tot en met de 10de). De procedure om de Pirelli banden te bestellen en premies in te wisselen is ongewijzigd gebleven. Die procedure wordt gepubliceerd op de Sportity App van het BRC (login BRC22).

Banden, premies en bonuspunten, ook dit seizoen stelt Pirelli weer een heel interessante prijzenpot ter beschikking in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait