Rally México: Preview TOYOTA GAZOO Racing richt zich op nieuwe hoogten met GR YARIS Rally1 HYBRID

TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team gaat nieuwe uitdagingen aan met zijn GR YARIS Rally1 HYBRID-deelnemer wanneer Rally México een langverwachte terugkeer maakt voor ronde drie van het 2023 FIA World Rally Championship-seizoen.

Dit wordt het eerste bezoek van het kampioenschap aan Mexico en het Amerikaanse continent sinds 2020. Naast het feit dat het de eerste gravelronde van het seizoen is, met omgevingstemperaturen tot 30 °C die een schril contrast vormen met de winterse omstandigheden van rally Monte-Carlo en rally zweden, zal het evenement een belangrijke nieuwe test bieden voor de nieuwste generatie Rally1-auto’s die vorig jaar werden geïntroduceerd.

In de bergen van de regio Guanajuato rond de stad León klimmen de etappes naar het hoogste punt van het seizoen op meer dan 2700 meter boven de zeespiegel. Op zo’n grote hoogte kan de ijlere lucht het vermogen van verbrandingsmotoren met maar liefst 20 procent verminderen. De extra 100 kW-boost van elektrisch vermogen die de hybride eenheden van de Rally1-auto’s bieden, zou daarom bijzonder waardevol kunnen zijn, maar de verminderde lucht die beschikbaar is voor koeling in combinatie met de ruwe grindwegen zal zoals altijd een zware test voor betrouwbaarheid vormen. Een extra complicatie is dat testen buiten Europa verboden is, waarbij TGR-WRT onlangs naar Zuid-Spanje is gegaan om te proberen de waarschijnlijke omstandigheden zo goed mogelijk te simuleren.

Het team zal hopen de eerste overwinning in de Rally méxico te herhalen die het bij zijn laatste bezoek drie jaar geleden behaalde met Sébastien Ogier. De Fransman heeft in totaal zes eerdere overwinningen in Mexico – een gezamenlijk record – inclusief in elk van de laatste drie bezoeken van het WRC en zal terugkeren in de line-up van het team om zijn tweede start van 2023 te maken, na zijn overwinning op Rallye Monte-Carlo in januari. Hij sluit zich aan bij de seizoensrijders Kalle Rovanperä en Elfyn Evans van het team en wordt genomineerd om punten te scoren, terwijl Takamoto Katsuta zijn Mexicaanse debuut maakt in een vierde auto met de steun van het TGR WRC Challenge Program.

De rally vindt plaats op ongeveer 400 kilometer ten noordwesten van de hoofdstad Mexico-Stad, en de altijd enthousiaste lokale fans zullen zeker aanwezig zijn voor de populaire openingsetappe in de historische stad Guanajuato op donderdagavond, wanneer elke coureur twee runs door de geplaveide straten en oude mijntunnels zal doen.

Een herhaalde lus van drie etappes in de heuvels boven Guanajuato op vrijdag begint met de bekende El Chocolate-test. De dag wordt afgesloten met twee superspeciale etappes op de terugweg naar het servicepark in León, waaronder de nieuwe Las Dunas-test die in het weekend vier keer wordt gereden. Zaterdag staat in het teken van het Sierra de Lobos-gebergte wanneer er nog twee keer een lus van drie etappes over de volledige lengte wordt gelopen. De finale van zondag bestaat uit vier verschillende etappes, gevolgd door Las Dunas door de langste test van het weekend: de 35,39 kilometer van Otates. De laatste twee etappes bevatten secties die al twee keer zijn gereden in de Derramadero-test van zaterdag, met de rally-eindigende Power Stage om te eindigen over de gelijknamige sprong van El Brinco.

 

Citaten:
Jari-Matti Latvala (teambaas)
“We zijn erg enthousiast om terug te gaan naar Mexico na een paar jaar weg te zijn geweest. Er hangt daar meestal een geweldige sfeer en de rally is altijd een moeilijke uitdaging geweest voor de teams en coureurs. Je moet veel dingen kunnen beheren met de hitte en de hoogte, en dit zal onze eerste keer zijn dat we met deze auto naar Mexico gaan, en dus de eerste keer dat we de hybride technologie in die omstandigheden gebruiken. Betrouwbaarheid zal de sleutel zijn en ons team heeft hard gewerkt om ons zo goed mogelijk voor te bereiden. De positie op de weg is meestal ook een grote factor, maar ik denk dat onze coureurs aan de start op een goede plek moeten staan met sterke mogelijkheden om te vechten. We kijken er naar uit en hopelijk strijden we weer om de overwinning.”

Kalle Rovanperä (Coureur auto 69)
“Het is leuk om na een lange tijd weer het grind op te gaan, en het is vooral lang geleden dat we voor het laatst in Mexico waren. Ik weet zeker dat het een lastig evenement wordt zoals altijd; met de grote hoogte is het een van de meest gespecialiseerde gravelrally’s op de kalender. Maar het is echt spannend om daar terug te gaan. Als team hebben we veel werk verzet om de auto en het tempo te verbeteren voor ruwe gravelomstandigheden, en het was leuk om al in onze recente test in Spanje te zien dat we zeker in de goede richting gaan. Ik ben heel blij dat ik niet als eerste op de weg in Mexico start – slechts één positie kan een groot verschil maken. Het is misschien nog steeds moeilijk in vergelijking met degenen die achter ons beginnen, maar we zullen natuurlijk ons best doen.”

Elfyn Evans (Coureur auto 33)
“Het is goed om Mexico dit jaar weer op de kalender te hebben. Het is een evenement dat altijd een beetje een cultuurschok oplevert in termen van het klimaat in vergelijking met de eerste twee rondes, en het is altijd een grote uitdaging. Dit is voor het eerst sinds een paar jaar weer op die echt grote hoogte en we kunnen altijd veel hitte en droog grind verwachten. Het is erg moeilijk om die omstandigheden te repliceren bij het testen in Europa in deze tijd van het jaar, maar we hebben geprobeerd het zoveel mogelijk te simuleren. Wanneer de wegen droog en los zijn, is tractie de sleutel, en we hebben aan alle delen van de auto gewerkt om te proberen elk aspect te optimaliseren en zo klaar mogelijk te zijn.”

Sébastien Ogier (Rijdersauto 17)
“Toen ik wist dat rally México terug zou komen, moest ik het meteen in mijn agenda zetten als een evenement dat leuk zou zijn om nog eens te doen. Het is waar alles voor mij begon in het WRC, want het is eigenlijk waar ik mijn debuut maakte in 2008, en sindsdien zijn er veel goede herinneringen en veel succes daar geweest. De sfeer is altijd leuk, met ook mooie podia. Ik had sinds Portugal vorig jaar niet echt op dit type gravel gereden, dus de recente test in Spanje was belangrijk voor mij om het best mogelijke gevoel te vinden. Het zal interessant zijn om te zien hoe de hybride kan helpen tegen het gebruikelijke vermogensverlies dat we op grote hoogte voelen. Meer dan ooit kan het belangrijk zijn om het zo efficiënt mogelijk te gebruiken, omdat het een groot verschil kan maken voor de prestaties.”

 

Volg ons!

Volg TOYOTA GAZOO Racing WRT:
Facebook: https://www.facebook.com/TOYOTAGAZOORacingWRC
Twitter: https://www.twitter.com/TGR_WRC (@TGR_WRC)
Instagram: https://www.instagram.com/tgr_wrc/ (@TGR_WRC)
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCCtALHup92q5xIFb7n9UXVg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait