Renault Clio: onze geschiedenis, uw verhalen

Sinds zijn lancering in 1990 is Renault Clio een constant succesverhaal geweest, met wereldwijd bijna 16 miljoen verkochte exemplaren! Dat maakt hem tot de meest verkochte Franse auto ooit. Nu de facelift van de vijfde generatie voor de deur staat, blikken we terug op het verhaal van Clio met cijfers, beelden en getuigenissen. Want iedereen heeft wel een herinnering met Clio!

Het succesverhaal van Clio

Als uithangbord van het Renault-gamma is Clio de meest verkochte Franse wagen ooit. Sinds 1990, het jaar waarin zijn eerste generatie werd gelanceerd, werden er bijna 16 miljoen Clio’s verkocht in niet minder dan 120 landen.

Een onwaarschijnlijk getal. Om een idee te geven: als je die 16 miljoen Clio’s achter elkaar zou zetten, zouden ze een ketting vormen die 1,6 keer de aarde omspant. Stapel je ze op elkaar, dan zouden ze 75.000 keer zo hoog zijn als de Eiffeltoren! Duizelingwekkende cijfers.

Waaraan hij dat succes dankt? Bij zijn marktintroductie als vervanger van Renault 5 heeft Clio een ware revolutie ontketend in het segment van de veelzijdige stadswagens. Door zijn hogere positionering op alle vlakken (onderstel, kwaliteit, uitrusting enz.), maar ook door de grote verscheidenheid aan versies, waardoor iedereen een Clio op maat vond, en door prijzen die erg toegankelijk bleven. ‘Niet duur genoeg, mijn zoon’, luidde de reclameslogan.

Elke generatie wist het DNA en de verworvenheden van de vorige generatie zo sterk te verbeteren dat Clio ruim dertig jaar na zijn geboorte nog steeds een van de meest emblematische wagens in zijn segment is, ongeacht waar hij wordt verkocht. Ook moet het gezegd dat Clio zich de luxe heeft gepermitteerd om het niet een maar twee keer tot Auto van het Jaar in Europa te schoppen! En ook vandaag nog lopen er elke dag meer dan 1.400 Clio’s van de band in de fabrieken van Bursa (Turkije) en Novo Mesto (Slovenië). In Bursa rijdt er elke minuut een Clio van de productielijn!

Iedereen heeft een herinnering met Clio

In Boulogne-Billancourt, de bakermat van het merk Renault, spraken we niet alleen voorbijgangers aan, maar ook een verkoper en klanten van de concessie RRG Boulogne, om te polsen naar hun Clio-verhalen. En we waren niet teleurgesteld! Iedereen heeft wel een mening, een herinnering of een anekdote over ‘de kleine auto die alles heeft van een grote’.

“De Clio is echt een superauto. Hij was mijn eerste auto en de eerste van mijn zoon. Hij leerde ermee rijden en heeft nu zijn eigen Clio. Wat mij betreft, is de laatste generatie een echte eyecatcher. Ik vind hem prachtig!” Nelly

 “Ik kan alleen maar positieve dingen zeggen over de Clio! Hij verbruikt niet veel, laat zich gemakkelijk parkeren … Voor mijn persoonlijk gebruik is hij perfect!” Dominique

 “Ik heb heel intense momenten beleefd met mijn Clio 3. Vandaag, na zestien jaar, ruil ik hem in voor een Clio 5. Ik hou van zijn afmetingen: niet te klein, niet te groot.” Véronique

 “Ik heb een Clio 2, Clio 3 en Clio 4 gehad. Ik heb honderdduizenden kilometers afgelegd met de Clio.” Georges

“Clio was mijn eerste auto als mama. Mijn schoonouders gaven me hun Clio toen ik in 1999 mijn zoon kreeg. Ik had nog nooit zo’n comfortabele auto gehad.” Sophie

 “Mijn vader reed met een Clio, mijn zus heeft met een Clio gereden, mijn vrouw heeft met een Clio gereden. Het is een auto die generaties overbrugt.” François-Xavier

De Clio-saga in zestien beelden

Een overzicht van Clio’s die u kent en Clio’s waar u misschien nog nooit van hebt gehoord.

De allereerste Clio

In 1990 volgt Clio Renault 5 op. Met zijn hogere positionering brengt hij een ware revolutie teweeg in het segment van de stadswagens. Clio baant zich al snel een weg naar de top van de Franse verkoopcijfers en wordt uitgeroepen tot Auto van het Jaar 1991 in Europa.

Clio 16S

In maart 1991, nauwelijks een jaar na zijn lancering, krijgt Clio een sportieve versie, de 16S, die de Renault 5 GT Turbo opvolgt. Met zijn 140 pk sterke 1.8 F-motor, zijn onberispelijke weggedrag en zijn gespierde look wordt hij op slag een hit.

Clio Baccara

Net als de ‘Supercinq’ voor hem heeft Clio vanaf 1991 recht op een chique Baccara-versie. Het lederen interieur en de houten bekleding worden aangevuld met een luxueuze uitrusting en een motor met 92 pk. Vanaf 1997 krijgt deze afwerking de naam Initiale.

Clio S

In 1992 wordt sportiviteit voor iedereen betaalbaar. Met Clio S biedt Renault een dynamische en betaalbare versie van zijn stadswagen. Dezelfde 1.4 Energy-motor maar met een specifieke versnellingsbakspreiding, zodat de versnellingen elkaar sneller opvolgen en de motor heerlijk brult wanneer hij in de toeren klimt.

Clio Williams

De iconische Clio Williams ziet het levenslicht in 1993. Met zijn naam die naar de Formule 1-renstal Williams-Renault verwijst, verwerft hij meteen een plaats in de sportwagengeschiedenis. Zijn kleur ‘Bleu Sport Nacré’, zijn goudkleurige Speedline-velgen, zijn motor met 150 pk en zijn stijve ophanging maken hem tot de ultieme kleine sportieveling van zijn tijd.

Opvallende beperkte reeksen

Chipie, Be Bop, MTV, Oasis, Night and Day, Aïda enz.: de carrière van Clio I wordt gekenmerkt door tal van speciale reeksen, waarvan de meeste in het collectieve geheugen gegrift staan. Dit is Clio Be Bop, die standaard werd uitgerust met een autoradio.

Elektrische Clio

Als pionier op het gebied van elektrische wagens presenteert Renault reeds in 1995 een elektrische Clio met een rijbereik tussen 80 en 100 kilometer. Net als zijn tegenhangers met verbrandingsmotor beschikt het model over vier volwaardige plaatsen, een elegante zetelbekleding en een moderne uitrusting. Hij laat zich in acht uur opladen aan een standaard huishoudstopcontact.

Clio Maxi

In de rally verricht de Groep A-versie van Clio al snel wonderen op het asfalt van de nationale kampioenschappen. In 1995 maakt Clio Maxi (hier bestuurd door wijlen Philippe Bugalski) zijn opwachting in de categorie ‘Kit-Car’.

Clio II

De tweede generatie van Clio, die in 1998 wordt gelanceerd, krijgt een groter en afgeronder koetswerk dat de interieurruimte ten goede komt. Zijn complete gamma biedt iedereen een Clio op maat van zijn of haar behoeften. Ook aan de sportievelingen is gedacht, met Clio R.S. en Clio V6.

Clio Symbol

Op bepaalde markten die – zelfs voor stadswagens – de voorkeur geven aan vierdeursmodellen, wordt Clio verkrijgbaar met een vlakke kofferklep. Als eerste in zijn soort verschijnt Clio Symbol in 1999 op de markt. De naam ‘Clio’ wordt al snel achterwege gelaten, zodat enkel de naam ‘Symbol’ overblijft. Op sommige markten wordt hij ‘Thalia’ gedoopt. Het model krijgt nog een opvolger in 2008 en 2012 alvorens in 2021 plaats te ruim voor de Taliant.

Clio V6

Clio V6 is gemakkelijk herkenbaar aan zijn extra brede vleugels, een verwijzing naar R5 Turbo, en werd ontwikkeld door Renault Sport. Zijn zescilinder ligt achter de rug van de bestuurder en levert in 2000 maar liefst 230 pk. Deze versie is vandaag een echt collector’s item geworden.

Clio III

In 2005 ziet de derde Clio-generatie het levenslicht en alweer wordt het model naar een hoger niveau getild. Hij onderscheidt zich door een complete uitrusting en behaalt vijf sterren in de EuroNCAP-crashtests. Deze Clio-generatie wordt opnieuw tot Auto van het Jaar verkozen.

Clio Grand Tour Concept

In 2007 blikt de erg stijlvolle concept-car Clio Grand Tour vooruit op de toekomstige breakversie van Clio III, die in 2008 op de markt komt. Ook op Clio IV wordt deze versie aangeboden.

Clio IV

De vierde Clio-generatie, die inspiratie put uit de concept-car DeZir, wordt in 2012 gelanceerd. Als eerste wagen met de nieuwe visuele identiteit van Renault biedt hij tal van personaliseringsmogelijkheden en krijgt hij een GrandTour-versie voor gezinnen.

Clio Mio

Clio Mio, die in 2012 wordt gelanceerd, is een specifieke Clio-versie voor de Zuid-Amerikaanse markt op basis van Clio II. In zijn vier jaar durende carrière worden er bijna 550.000 exemplaren van gebouwd!

Clio V E-TECH

Clio V, die begin 2019 werd onthuld, wordt geëlektrificeerd met de uiterst efficiënte E-TECH-hybridemotor. Hij wijdt een gloednieuw, hoogtechnologisch interieur in en beschikt over doorgedreven rijhulpsystemen zoals een autonoom rijsysteem van niveau 2.

 

En de saga is nog lang niet aan haar einde toe. Op dinsdag 18 april laat Clio ons kennismaken met zijn nieuwe gezicht. Wordt vervolgd ..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *