De nieuwe Mercedes-Benz GLA: een sportieve, compacte SUV met talrijke noviteiten

·      Nieuw design voor en achter

·      Standaard high-performance led-koplampen, met lederlook ARTICO/stof beklede comfortstoelen, met leder bekleed stuurwiel en 10,25” mediadisplay

·      Nieuwe generatie MBUX en opgewaardeerd rijassistentiepakket

·      Geëlektrificeerde aandrijflijnen en doorontwikkelde hybride aandrijflijn

Mercedes-Benz GLA 250 e (preliminary figures: fuel consumption combined, weighted: 1.4-1.1 l/100 km; CO2 emissions combined, weighted: 31-24 g/km; electricity consumption combined, weighted: 23.8-21.1 kWh/100 km)
Information on fuel consumption, CO2 emissions, electricity consumption and range is provisional and was determined internally in accordance with the “WLTP test procedure” certification method. Neither confirmed values from an officially recognised testing organisation nor an EC type approval nor a certificate of conformity with official values are available to date.. Deviations between the data and the official values are possible.

Mercedes-Benz geeft de compacte GLA SUV een aanzienlijke upgrade met tal van noviteiten en een uitgebreidere standaarduitrusting. De nieuwe grille met verticale lamellen en een horizontale vin scherpt het krachtige karakter aan. Daarnaast onderstreept de motorkap met subtiele powerdomes de zelfverzekerde uitstraling. De vernieuwde voorbumper met visuele onderrijbeveiliging wijst op de offroad-genen van de GLA.

Daarbij komt nog de gemoderniseerde lichtsignatuur in de standaard high-performance led-koplampen en de led-achterlichten. Mercedes-Benz breidt het optie-aanbod uit met de nieuwe lak spectraalblauw en vier extra velgdesigns. In de basisuitvoering staat de nieuwe GLA op 17” vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen, hoogglanzend zwart en glansgedraaid. Optioneel zijn ook 18” tot 20” velgen leverbaar.

Het vrijstaande dubbele scherm is een van de highlights in het aanzienlijk opgewaardeerde interieur. Het omvat nu standaard een 7” en een 10,25” display voor respectievelijk het combi-instrument en het multimediadisplay. Twee 10,25” displays in widescreenlook zijn optioneel leverbaar. Ze bieden een holistische hightech-ervaring en versterken de open ruimte-architectuur. Het stuurwiel van de huidige generatie is standaard bekleed met leder; als alternatief is lederlook ARTICO leverbaar. Voor het eerst is ook stuurverwarming leverbaar voor de AMG Line.

Vereenvoudigde aanbodstructuur met uitgebreide standaarduitrusting

De nieuwe GLA is standaard uitgerust met comfortstoelen. Ze zijn bekleed met lederlook ARTICO en stof met een 3D-reliëf in zwart. Optioneel zijn ze ook leverbaar in de trendy kleur saliegrijs. Bij de uitrustingslijn Progressive is er keuze uit drie interieurkleuren: zwart, macchiatobeige en saliegrijs. In de AMG Line is de standaard stoelbekleding van lederlook ARTICO/microvezel MICROCUT nu ook leverbaar in de kleur bahiabruin. In totaal zijn er vier bekledingskleuren leverbaar voor de AMG Line: zwart, bahiabruin, saliegrijs en de nieuwe kleur red pepper gecombineerd met zwart. De stoffen bekleding van de comfortstoelen is gemaakt van 100 procent gerecycled materiaal. In het geval van de bekleding lederlook ARTICO/ microvezel MICROCUT is deze verhouding 65 procent in het zitvlak en 85 procent in de onderzijde.

Mercedes-Benz heeft de standaarduitrusting van de GLA aanzienlijk opgewaardeerd en de aanbodstructuur nog preciezer afgestemd op specifieke klantwensen. Zo omvat de basisuitrusting naast het lederen stuurwiel en de led-koplampen ook de grootlichtassistent, een achteruitrijcamera en het USB-pakket. Vanaf de uitrustingslijn Progressive hebben klanten ook de beschikking over het parkeerpakket en het spiegelpakket. Andere functionele uitrustingen worden gebundeld in pakketten die zijn afgestemd op de wensen van klanten. Wat betreft designkenmerken als kleuren, bekledingen, sierdelen en velgen kunnen klanten hun voertuig individueel configureren.

Mercedes-Benz GLA 250 e (preliminary figures: fuel consumption combined, weighted: 1.4-1.1 l/100 km; CO2 emissions combined, weighted: 31-24 g/km; electricity consumption combined, weighted: 23.8-21.1 kWh/100 km)
Information on fuel consumption, CO2 emissions, electricity consumption and range is provisional and was determined internally in accordance with the “WLTP test procedure” certification method. Neither confirmed values from an officially recognised testing organisation nor an EC type approval nor a certificate of conformity with official values are available to date.. Deviations between the data and the official values are possible.

Nieuwste generatie MBUX met intuïtieve bediening en software met leermogelijkheden

De GLA beschikt nu ook over de nieuwste generatie MBUX met nieuw ontworpen weergavestijlen: waar ‘Klassiek’ alle relevante bestuurdersinformatie biedt, maakt ‘Sportief’ indruk met de dynamische toerenteller. ‘Subtiel’ reduceert de displays tot de essentiële inhoud. In combinatie met de drie modi Navigatie, Assistentie en Services plus de tien kleurenwerelden van de sfeerverlichting zijn er tal van individualiseringsmogelijkheden. Alle eerdere functies – zoals Media, Telefoon, Voertuig, etc. – zijn nog steeds beschikbaar. Ze kunnen gemakkelijk worden bediend via het touchscreen of de vingerpads op het stuurwiel. De touchbediening in de middenconsole is komen te vervallen.

Bij de herziening van het telematicasysteem stonden een nieuw design en betere prestaties centraal. Smartphones kunnen nu draadloos verbinding maken met het voertuig via Apple CarPlay of Android Auto Wireless. Voor nog meer connectiviteit heeft de GLA nu een extra USB-C-aansluiting en een groter USB-laadvermogen. Alle USB- aansluitingen zijn nu verlicht.

Door het activeren van online services in de Mercedes me-app[1] is de intelligente spraakassistent nog beter in staat tot dialoog en leren. Het systeem leert de bestuurder kennen en onthoudt de gebruikelijke instellingen of gebruikelijke routes. Afhankelijk van de situatie stelt het dan gepersonaliseerde infotainment-, comfort- en voertuigfuncties voor – passend bij de rijsituatie. Uiteraard kan de bestuurder dit voorstel indien nodig afwijzen met de functie “Nu niet voorstellen“ of permanent deactiveren met “Niet meer voorstellen“. Het voertuig onthoudt deze verzoeken ook. Bepaalde acties kunnen zelfs zonder het commando “Hey Mercedes” worden geactiveerd. Daarnaast kan de spraakassistent uitleg geven over voertuigfuncties. De audiogids ‘Tourguide’ voegt als onderdeel van de MBUX spraakassistent van Mercedes me een spannende functie toe aan reisinformatie – aanvankelijk alleen in Duitsland. Wanneer het spraakcommando “Hey Mercedes, start Tourguide” wordt gegeven, leest MBUX interessante feiten voor over bezienswaardigheden langs de route. Het systeem reageert op de circa 3.400 bruine informatieborden langs de Duitse snelwegen.

In combinatie met de nieuwste generatie MBUX biedt het optionele Burmester® surround sound system nu de intense Dolby Atmos audio-ervaring. Hierdoor krijgt muziek meer ruimte, helderheid en diepte. Bovendien past Dolby Atmos zich aan elke afspeelomgeving aan. Dit betekent dat fans muziek kunnen horen met ongeëvenaarde helderheid, zoals bedoeld door de makers in de studio.

Mercedes-Benz GLA 250 e (preliminary figures: fuel consumption combined, weighted: 1.4-1.1 l/100 km; CO2 emissions combined, weighted: 31-24 g/km; electricity consumption combined, weighted: 23.8-21.1 kWh/100 km)
Information on fuel consumption, CO2 emissions, electricity consumption and range is provisional and was determined internally in accordance with the “WLTP test procedure” certification method. Neither confirmed values from an officially recognised testing organisation nor an EC type approval nor a certificate of conformity with official values are available to date.. Deviations between the data and the official values are possible.

Digitale extra: nieuwe minigames

Een nieuwe digitale extra doet zijn intrede in de GLA met het optionele individualiseringspakket[2] voor de Mercedes connect-services. Een selectie van minigames, die speciaal zijn ontwikkeld voor de touchscreens en de touch control-buttons op het stuurwiel, verandert de compacte SUV in een mobiele gameconsole: wie bijvoorbeeld tijdens een laadstop de wachttijd wil overbruggen, kan alleen spelen of de strijd aangaan met medepassagiers. Klassiekers als Sudoku, Shuffle Puck, Pairs, Match 3 en een quiz zijn momenteel aan boord.

De nieuwe GLA-modellen zetten ook een stap vooruit op het gebied van veiligheidsondersteuning. Met behulp van de spoorassistent kunnen bestuurders dankzij de actieve stuurregeling nog comfortabeler sturen. Het next generation parkeerpakket ondersteunt ook parkeren in lengterichting en biedt 360°-visualisatie bij camera-ondersteund parkeren. Voor het eerst is ook de aanhangwagenassistent leverbaar voor de GLA. De camera vergemakkelijkt het achteruit manoeuvreren. Voorwaarde is een trekhaak met ESP®-aanhangwagenstabilisatie in combinatie met het parkeerpakket met 360°-camera.

Uitgebreid aanbod geëlektrificeerde aandrijvingen

Om het verbruik en de uitstoot verder te verminderen, zijn alle benzinemotoren in de nieuwe GLA geëlektrificeerd. Het motorengamma omvat viercilinders met standaard een zeven- of achttraps DCT-transmissie met dubbele koppeling. De mild-hybrids zijn uitgerust met een extra 48V-boordnet voor de riemaangedreven startdynamo (RSG). De RSG verhoogt kortstondig het vermogen met 10 kW. Dit biedt ondersteuning bij het wegrijden. De RSG verhoogt ook het comfort: naast het trillings- en geluidsarme starten van de motor maakt het ook uitrollen (‘zeilen’) met uitgeschakelde verbrandingsmotor mogelijk. Bovendien recupereert de RSG energie tijdens het remmen en uitrollen en voorziet zo zowel het 12V-boordnet als de 48V-accu van elektrische energie.

Meer vermogen en een grotere actieradius voor de plug-in hybrids

De doorontwikkelde plug-in hybride aandrijflijn van de GLA 250 e (gewogen brandstofverbruik gecombineerd (WLTP voorlopig) 1,4-1,1 l/100 km; gewogen CO2-emissie gecombineerd (WLTP voorlopig) 31-24 g/km; gewogen energieverbruik gecombineerd (WLTP voorlopig) 23,8-21,1 kWh/100 km)[3] kenmerkt zich vooral door een hoger prestatieniveau. De grotere bruikbare energie-inhoud van de doorontwikkelde HV-accu zorgt ook voor een grotere elektrische actieradius. Het vermogen van de elektromotor is met 5 kW toegenomen tot 80 kW, terwijl het systeemvermogen gelijk blijft. Qua laden zijn er nog steeds drie opties beschikbaar: naast de 3,7 kW standaardoptie kan de accu nu optioneel worden geladen met wisselstroom en tot 11 kW. Verder is het mogelijk om de accu te laden met gelijkstroom en tot 22 kW. Dit verkort de laadtijden nog verder. Mercedes-Benz heeft ook de visualisatie van de hybride functies op de headunit geactualiseerd.

De 2,0 liter viercilinder dieselmotor combineert een soepele loop en een soevereine vermogensafgifte met een eigentijdse efficiëntie. Hij is leverbaar in drie vermogens- en koppelniveaus. De motor is onder meer voorzien van een eentraps turbo met variabele turbinegeometrie. De cilinderkop en het carter zijn gemaakt van lichtgewicht aluminium. De door Mercedes-Benz ontwikkelde NANOSLIDE®-coating vermindert de wrijving tussen de cilinderwand en de stalen zuiger. Dit verlaagt het verbruik en de uitstoot. De versies met de variabele vierwielaandrijving 4MATIC komen als gevolg van de modelwijziging te vervallen.

Mercedes-Benz GLA 250 e (preliminary figures: fuel consumption combined, weighted: 1.4-1.1 l/100 km; CO2 emissions combined, weighted: 31-24 g/km; electricity consumption combined, weighted: 23.8-21.1 kWh/100 km)
Information on fuel consumption, CO2 emissions, electricity consumption and range is provisional and was determined internally in accordance with the “WLTP test procedure” certification method. Neither confirmed values from an officially recognised testing organisation nor an EC type approval nor a certificate of conformity with official values are available to date.. Deviations between the data and the official values are possible.

Motorenoverzicht[4]

Plug-in hybrid GLA 250 e
Cilinderinhoud cm³ 1.332
Nominaal vermogen benzinemotor kW/pk 120/163
bij t/min 5.500
Nominaal koppel benzinemotor Nm 270
Nominaal vermogen elektromotor kW/pk 80/109
Nominaal koppel elektromotor Nm 300
Systeemvermogen kW/pk 160/218
Systeemkoppel Nm 450
Nominale accucapaciteit kWh 11,5
Gewogen brandstofverbruik gecombineerd (WLTP voorlopig) l/100 km 1,4-1,1
Gewogen CO2-emissie gecombineerd (WLTP voorlopig) g/km 31-24
Gewogen energieverbruik gecombineerd (WLTP voorlopig) kWh/100 km 23,8-21,1
Gewogen elektrische actieradius (WLTP voorlopig) km 62-70
Benzinemotoren GLA 180 GLA 200 GLA 220 4MATIC GLA 250 4MATIC
Cilinderinhoud cm³ 1.332 1.332 1.991 1.991
Nominaal vermogen kW/pk 100/136 100/136 140/190 165/224
bij t/min 5.500 5.500 5.500 5.500
Extra vermogen boost kW/pk 10/14 10/14 10/14 10/14
Nominaal koppel Nm 230 270 300 350
Gewogen brandstofverbruik gecombineerd (WLTP voorlopig) l/100 km 7,4-6,7 7,3-6,6 8,2-7,4 8,2-7,4
Gewogen CO2-emissie gecombineerd (WLTP voorlopig) g/km 168-151 167-151 186-168 186-169
Dieselmotoren GLA 180 d GLA 200 d GLA 200 d

4MATIC

GLA 220 d

4MATIC

Cilinderinhoud cm³ 1.950 1.950 1.950 1.950
Nominaal vermogen kW/pk 85/116 110/150 110/150 140/190
bij t/min 3.400 3.400 3.400 3.800
Nominaal koppel Nm 280 320 320 400
Gewogen brandstofverbruik gecombineerd (WLTP voorlopig) l/100 km 5,9-5,3 5,9-5,3 6,2-5,6 6,2-5,6
Gewogen CO2-emissie gecombineerd (WLTP voorlopig) g/km 154-140 154-140 162-146 164-148

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait