Lamborghini Revuelto: de eerste supersport V12 hybride HPEV

  • Het nieuwe paradigma voor supersportwagens: presentatie van de eerste Lamborghini High Performance Electrified Vehicle met 1015 CV
  • Revolutionaire architectuur, met atmosferische V12-motor in combinatie met achttraps dwarse versnellingsbak met dubbele koppeling en drie elektromotoren
  • 13 rijmodi en vierwielaandrijving ook beschikbaar in volledig elektrische modus voor de absolute rijervaring
  • Aerodynamica en design drukken de maximale synergie uit tussen efficiëntie, functionaliteit en stijl
  • Volledig meeslepende ervaring voor bestuurder en passagier met het nieuwe Lamborghini Infotainment System

Sant’Agata Bolognese, 29 maart 2023 – In het 60-jarig jubileumjaar van het merk presenteert Automobili Lamborghini Revuelto[1], de eerste supersport V12 hybride plug-in HPEV (High Performance Electrified Vehicle). Revuelto definieert een nieuw paradigma op het gebied van prestaties, sportiviteit en rijplezier door zijn ongekende nieuwe architectuur; innovatief ontwerp; maximale efficiëntie aerodynamica; en een nieuw carbon frame concept. Een vermogen van 1015 CV wordt geleverd door het gecombineerde vermogen van een geheel nieuwe verbrandingsmotor samen met drie elektromotoren, naast een versnellingsbak met dubbele koppeling die voor het eerst zijn debuut maakt op een 12-cilinder Lamborghini.

De aandrijflijn combineert hoge specifieke vermogenselementen: de nieuwe 127 CV/liter verbrandingsmotor werkt synergetisch met twee axiale fluxmotoren aan de voorzijde die een uitstekende gewicht-vermogensverhouding leveren, met een radiale flux elektromotor die boven de eerste achttraps versnellingsbak met dubbele koppeling is geplaatst en debuteert op een 12-cilinder Lamborghini. De drie elektromotoren worden aangedreven door een lithium-ion batterij met een hoog specifiek vermogen (4500 W/kg) dat ook een volledig elektrische rijmodus ondersteunt.

“De nieuwe Revuelto is een mijlpaal in de geschiedenis van Lamborghini en een belangrijke pijler in onze Direzione Cor Tauri elektrificatiestrategie”, aldus Stephan Winkelmann, voorzitter en CEO van Lamborghini. Het is een unieke en innovatieve auto, maar tegelijkertijd trouw aan ons DNA: de V12 is een iconisch symbool van ons supersporterfgoed en geschiedenis. Revuelto is geboren om de mal te doorbreken, door een nieuwe 12-cilindermotor te combineren met hybride technologie, waardoor de perfecte balans wordt gecreëerd tussen het leveren van de emotie die onze klanten willen met de noodzaak om de uitstoot te verminderen.”  

Koolstofvezel, geproduceerd door ambachtelijk vakmanschap in de Sant’Agata Bolognese fabriek, is het belangrijkste structurele element in de nieuwe auto, niet alleen gebruikt in de monofuselage en het frame, maar ook voor veel elementen van de carrosserie. Het uitgebreide gebruik van koolstofvezel en lichtgewicht materialen, gecombineerd met het krachtige motorvermogen, draagt bij aan het bereiken van de beste gewicht-vermogensverhouding in de geschiedenis van Lamborghini: 1,75 kg / CV.

De nieuwe Revuelto combineert deze eigenschappen om prestatiecijfers te leveren op het hoogtepunt van zijn segment: acceleratie van 0-100 km/u in slechts 2,5 seconden en een topsnelheid van meer dan 350 km/u. Deze cijfers worden gecombineerd met zijn uitzonderlijke dynamiek dankzij de introductie van elektrische torque vectoring en vierwielaandrijving die ook beschikbaar is in de volledig elektrische rijmodus, waardoor de Revuelto supersportwagen zijn versterkte kwaliteiten zowel op het circuit als in het dagelijks rijden tot uitdrukking brengt.

“Met Revuelto tillen we de ervaring van het rijden in een Lamborghini naar een hoger niveau”, aldus Rouven Mohr, Lamborghini Chief Technical Officer. “Revuelto zet een belangrijke stap voorwaarts op het gebied van reactiviteit en reactievermogen om het meest emotionele en natuurlijke rijgedrag in elke omgeving te garanderen. Revuelto is een auto die de hoogste prestaties levert, maar ons doel vanaf het begin was om het te bevestigen op het hoogtepunt van de rij-emoties.”  

Ontwerpen

Revuelto brengt de toekomst van Lamborghini-design vandaag naar de weg. Het blijft constant voor het exclusieve Lamborghini-design-DNA, maar vestigt een geheel nieuwe stilistische taal. Het verbindt met de iconische en legendarische Lamborghini V12-auto’s uit het verleden in de nieuwe vorm, terwijl de nieuwe proporties de deur naar de toekomst openen.

Hoewel Revuelto een kwantumsprong maakt in een geheel nieuw auto-ontwerp, zowel extern als intern, is de inspiratie van eerdere V12-legendes nog steeds duidelijk. Beginnend met het Countach-prototype uit 1971 en zijn perfecte proporties ontwikkeld op een enkele lengtelijn, was deze auto verantwoordelijk voor het creëren van een pure en essentiële stijl gecontextualiseerd in het Space Age-tijdperk. Het definieerde het Lamborghini V12 supersportwagen-DNA en introduceerde een van de meest onderscheidende Lamborghini V12-elementen: de verticaal openende schaardeuren, die bijdragen aan het creëren van het karakter van Revuelto.

De nieuwe auto houdt ook vast aan de onnavolgbare proporties van de Diablo en het zwevende blad op het achterspatbord, terwijl de gespierdheid en hellende voorkant van de Murciélago duidelijk is.

“De Revuelto is adrenaline zichtbaar gemaakt”, zegt Mitja Borkert, Lamborghini Head of Design. “Het ontwerp van de nieuwe Lamborghini Revuelto openteen fascinerende deur naar de toekomst van onze uniekedesigntaal. Op het eerste gezicht is Revuelto een intrigerende Lamborghini V12 van de volgende generatie, met allelijnen diede monocoque omarmen eneen vrij uitzicht op de V12 HPEV-aandrijflijn vieren.

“De unieke en herkenbareY-vormigelichtsignatuuris belangrijk in ditnieuwetijdperk vanonze meest iconischevlaggenschipauto, en het interieur is eendramatischesprong voorwaarts in het definiëren van de nieuwe ontwerprichting van Lamborghini. Onze filosofie van “voel je als een piloot” is levendig en zichtbaar in elk detail: de bestuurder en passagierzijndiep geïntegreerd in het zeer lichtgewicht Y-vormige ontwerp van dashboard en middenconsole, dat de sensaties van een raceauto repliceert, maar met een perfecteintuïtievebalans tussen digitale en fysiekebedieningselementen. “

Met de Revuelto lanceert Lamborghini een nieuwe Space Race, die een designtaal inluidt die zich aanpast aan de uitdagingen die elektrificatie met zich meebrengt en de vormen en proporties van supersportwagens van de nabije toekomst voorbestemt. Het ontwerp is geïnspireerd op lucht- en ruimtevaartelementen, gekenmerkt door gebeeldhouwde oppervlakken die worden omsloten door twee lijnen die van voren beginnen en de cabine en motor omarmen, taps toelopend naar de zeshoekige uitlaten.

De lucht- en ruimtevaartelementen gaan harmonieus samen met een dierlijke gespierdheid die aan de voorkant begint: de haaienneussectiemodellering van de brede monolithische koolstofvezel kap brengt een gevoel van kracht en snelheid over. Dit wordt geëvenaard door de koplampclusters met Y-vormige dagrijverlichting – een onderscheidend stilistisch kenmerk van het hedendaagse Lamborghini-ontwerp – omlijst door aerodynamische bladen die de splitter verbinden met de motorkap zelf. De zijvinnen, gelegen achter de voorste wielkasten, kanaliseren de luchtstroom langs de zijkanten en de uitgesproken concaviteiten van de deuren naar de zijluchtinlaten, die scherpe randen hebben die de pijlen aan de voorkant weerspiegelen.

Het dak combineert meer hoofdruimte met esthetische kwaliteiten en specifieke aerodynamische functies. Het verzonken profiel leidt lucht naar de achtervleugel, maar biedt tegelijkertijd meer hoofdruimte in de cabine voor zowel de bestuurder als de passagier.

De achterzijde is een eerbetoon aan de hybride V12. De volledig blootgestelde longitudinale motor benadrukt het mechanische hart van de Revuelto en verbindt het visueel met de dubbele zeshoekige uitlaat met daarboven de geometrisch geprofileerde vleugel, omlijst door koplampclusters met de Y-vormige lichtsignatuur.

De “Y” is ook het kenmerk van het op de bestuurder gerichte interieurontwerp dat is beïnvloed door de “feel like a pilot”-filosofie. Het interieur weerspiegelt het geheel nieuwe futuristische ontwerp van het exterieur: elk aspect van de cockpit is duidelijk Lamborghini, een combinatie van een perfecte balans tussen een digitale en fysieke ervaring, zowel in dagelijkse rij- als circuitomgevingen. Het visuele midden van de cabine herbergt een uitgesproken koolstofvezelprofiel, met een “ruimteschip” -ontwerp dat de centrale ventilatieopeningen en het 8,4 “verticale touchscreen, het technologische hart van de auto, omsluit.

Met Revuelto initieert Lamborghini een nieuwe meeslepende, gedeelde rijervaring, waarbij piloot en copiloot tegelijkertijd dezelfde informatie kunnen bekijken op de displays in de 12,3″-digitale cockpit aan de bestuurderszijde en op het 9,1”-display dat op het dashboard aan de passagierszijde is geïnstalleerd. Revuelto introduceert de “swipe”-functie in een Lamborghini, waardoor de piloot en copiloot applicaties en informatie van het centrale display naar de zijdisplays kunnen verplaatsen met hetzelfde intuïtieve, gebarengemak als het gebruik van een smartphone. De drie digitale schermen spelen niet alleen in op de behoefte aan stilistische reinheid waardoor de meeste fysieke knoppen konden worden geëlimineerd, maar implementeren ook nieuwe functies waarmee de bestuurder zich volledig kan concentreren op het rijden, net als in een raceauto.

Het stuurwiel is geïnspireerd op de racewereld en de ervaring van de Essenza SCV12. De vier rotors op de spaken worden gebruikt voor het selecteren van zowel de rijmodi als het hefsysteem en de kanteling van de achtervleugel van de auto. Het intuïtieve ontwerp van de cockpit en de bedieningselementen zorgen voor een onderscheidend Lamborghini-gevoel: knoppen worden gebruikt om onder andere de richtingaanwijzers en de launch control te activeren, terwijl de bestuurder te allen tijde een optimale grip op het stuurwiel kan behouden.

De Revuelto combineert zijn persoonlijkheid als een op het circuit geïnspireerde supersportwagen met een karakter dat is ontworpen voor dagelijks rijden met uitzonderlijke functionaliteit. In de ontwerpfasen is veel aandacht besteed om ervoor te zorgen dat de cabine ruim en praktisch is en perfect is uitgerust voor circuituitjes. Het dakontwerp biedt 26 mm meer hoofdruimte dan de Aventador Ultimae, terwijl de nieuwe monofuselage 84 mm meer beenruimte biedt, waardoor er extra ruimte achter de stoelen overblijft voor bagage tot de grootte van een golftas. Deze ruimte is een aanvulling op het compartiment onder de motorkap, waar twee cabinewagens in passen. Om het leven aan boord nog comfortabeler te maken, zijn bovendien functionele elementen zoals opbergvakken onder het middendashboard en tussen de twee stoelen opgenomen, evenals een bekerhouder ingebouwd in het dashboard aan de passagierszijde.

Personalisatie

Revuelto is het productiemodel van Lamborghini dat het meeste potentieel biedt voor personalisatie. In feite worden 400 carrosseriekleuren aangeboden, samen met nog veel meer personalisatie-opties die de klant tot zijn beschikking heeft, waardoor een volledig individuele supersportwagen kan worden gecreëerd. De duurzame sportiviteit van Revuelto stopt niet bij de technische specificaties van de plug-in hybride: alle gebruikte verven zijn op waterbasis in plaats van op basis van oplosmiddelen.

‘Duurzaamheid’ gaat door in het hele interieur van de auto en weerspiegelt de aandacht van het bedrijf voor het vermijden van afval dat de modus operandi van het Lamborghini-universum is geworden. Dit omvat bekledingsmaterialen, gesneden in de Lamborghini ‘selleria’ met behulp van machines van de nieuwste generatie: dit beperkt afval zoveel mogelijk zonder de ambachtelijkheid en borduurprocessen aan te tasten, waarin ‘handgemaakt’ doorgaat als een punt van uitmuntendheid binnen Lamborghini.

De cabine wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van zichtbare koolstofvezel die wordt gebruikt op het dashboard, in de zeshoekige ventilatieopeningen en om het dashboard en de centrale ventilatieopeningen te omlijsten. De bekleding combineert fijn leer met de nieuwe ultralichte Corsa-Tex stof in Dinamica® microvezel, gemaakt van gerecycled polyester via een productieproces op waterbasis. De klant kan het interieur van zijn auto aanpassen door te kiezen voor een uitgebalanceerde mix van leer en Corsa-Tex, of de voorkeur geven aan één materiaal, afhankelijk van zijn voorkeur, met 70 beschikbare kleuropties.

Aërodynamica

Functie en stijl delen een unieke missie op de Lamborghini Revuelto: aerodynamische efficiëntie. De nieuwe lay-out van de supersportwagen heeft andere ontwerpvereisten in vergelijking met de Aventador, die de aerodynamische ontwikkeling van de auto heeft beïnvloed. De ontwikkeling was gebaseerd op vier pijlers: efficiëntie; synergie tussen de componenten; integratie tussen de componenten; en design.

Optimale efficiëntie werd bereikt door een combinatie van hoge downforce en minimale weerstand. Een van de belangrijkste elementen in deze strategie is de nieuwe actieve achtervleugel, gemaakt om de beste aerodynamische prestaties in alle rijomstandigheden te garanderen. Om deze reden zijn geheel nieuwe actuatoren ontwikkeld, die de belasting in elke situatie optimaal beheren dankzij drie verschillende instellingen.

De positie van de vleugel verandert afhankelijk van de rijmodus en dynamiek, of kan handmatig door de bestuurder worden gewijzigd op basis van zijn of haar voorkeuren met behulp van de speciale rotor op het stuurwiel. De “gesloten” stand (lage luchtweerstand) zorgt voor een minimale weerstand, bijvoorbeeld bij het rijden in de elektrische modus. Deze positie is ook het meest geschikt voor brandstofverbruik. Het verbetert de topsnelheidswaarden en zorgt toch voor stabiliteit. De “high downforce position” daarentegen maximaliseert de downforce door de wendbaarheid en handling van de Revuelto te optimaliseren.

Het voorste gedeelte van de nieuwe supersportwagen uit Sant’Agata onderscheidt zich door een koolstofvezelsplitter met een radiale voorrand in het centrale deel en schuin in het laterale deel, waardoor wervelingen worden gegenereerd die de frontale belasting verhogen en de lucht afbuigen, waardoor de wielen worden vermeden. Het centrale gebied heeft een vorm die de stroom kanaliseert naar vier vortexgeneratoren aan de achterkant, bestaande uit smalle gebogen bladen in de onderkant die essentieel zijn voor het verhogen van de energie van de luchtstroom die de auto aan de onderkant raakt. Dit genereert op zijn beurt extra downforce en stuurt de luchtstroom naar de diffuser, die nog nooit zo extreem is geweest in een V12. De diffuser voert aerodynamische functies uit door de inkomende stroom uit de bodemplaat te halen via een gedifferentieerd kanaalsysteem tussen het centrale deel met een lage helling (11° versus de 7° van de Aventador Ultimae) en het laterale deel met een hoge helling (15° versus 8° van de Aventador Ultimae). De diffuser vervult ook een structurele en koelfunctie voor de motorruimte.

Kortom, de nieuwe ontwerpbenadering stelde de Revuelto in staat om de aerodynamische belasting aan de voorkant met 33% en de achterbelasting met 74% te verhogen in vergelijking met de Aventador Ultimae (onder maximale belastingsomstandigheden).

De synergie tussen componenten blijkt uit de focus op het koelpatroon dat de nieuwe Lamborghini Revuelto onderscheidt. De voorradiator genereert hete lucht die op de juiste manier moet worden beheerd om de prestaties van de zijradiatoren niet te schaden. Naar buiten gerichte lamellen op het radiatorrooster aan de voorzijde leiden de stroom hete lucht weg van het wiel en weg van de zijradiatoren, terwijl vinnen aan weerszijden van de voorbumper de aerodynamische weerstand verminderen.

Alle elementen zijn ontworpen en ontworpen om de luchtstroom te optimaliseren. Zelfs de deurgrepen vervullen een aerodynamische functie dankzij het Y-sectie vleugelprofiel: een oplossing waarmee ze de stroom verse lucht die ze ontvangen van de voorkap kunnen omleiden naar een van de horizontale vinnen langs de zijkant, die naar de radiator worden geleid.

De maximale integratie tussen de componenten komt tot uiting in het koelpatroon van het remsysteem, waarbij aerodynamica onderdeel wordt van het systeem. De twee voorwielophangingsdeflectoren en de grille in de wielkasten zijn ontworpen om niet alleen de koeling van de voorremmen te verbeteren – de deflectors onttrekken lucht aan de voordiffusor en kanaliseren deze naar de rem – maar ze zijn ook gevormd om de weerstand in het wiel goed te verminderen, waardoor eventuele compressieverschijnselen worden beperkt en de belasting aan de voorkant wordt verhoogd.

Aan de achterkant verzamelen de twee NACA-kanalen voor de achterwielen stroom van de onderkant en leiden deze naar het koelkanaal van de achterrem.

Het koolstofvezel dak speelt ook een belangrijke aerodynamische rol met een structurele functie die de binnenruimte verbetert. Het vleugelprofielontwerp met een uitgehold centraal deel leidt lucht naar de luchtinlaten aan de achterkant en bijgevolg naar de omvormer en elektromotor op de versnellingsbak, terwijl de zijvolumes van het dak meer hoofdruimte bieden voor zowel bestuurder als passagier.

Monofusolage

De Revuelto is gebaseerd op een nieuw op de luchtvaart geïnspireerd chassis, de ‘monofuselage’. Naast een monocoque die volledig is gemaakt van multi-technologie koolstofvezel, beschikt het over een frontstructuur in forged composites; een speciaal materiaal gemaakt van korte koolstofvezels gedrenkt in hars. Deze technologie werd al in 2008 door Lamborghini ontwikkeld en gebruikt in zijn eerste structurele toepassingen.

De monofuselage betekent een belangrijke stap voorwaarts ten opzichte van de Aventador op het gebied van torsiestijfheid, lichtgewicht kwaliteiten en rijdynamiek. Bovendien is de Revuelto de eerste supersportwagen die is uitgerust met een 100% koolstofvezel voorstructuur: koolstofvezel wordt ook gebruikt voor de voorste kegelstructuren om een niveau van energieabsorptie te garanderen dat aanzienlijk hoger is in vergelijking met een traditionele metalen structuur – het dubbele van dat van het aluminium voorframe van de Aventador – gecombineerd met een aanzienlijke gewichtsvermindering.

In feite is de Revuelto monofuselage 10% lichter dan het Aventador-chassis en het voorframe is 20% lichter dan zijn aluminium voorganger. De torsiestijfheid is ook verbeterd met een waarde van 40.000 Nm/°, een stijging van +25% ten opzichte van de Aventador en een garantie voor de beste dynamische capaciteiten in zijn klasse.

Het ontwerpconcept dat ten grondslag ligt aan de ontwikkeling van de nieuwe monofuselage is gebaseerd op de maximale integratie tussen componenten. Dit wordt geoptimaliseerd dankzij de introductie van uitgebreide Forged Composites-technologie en de ontwikkeling van de monolithische rockerring. Dit gebruik van koolstofvezel maakt de Revuelto uniek in de supersportwagenarena: het ringvormige onderdeel met één element is gemaakt van CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic) en vormt de draagstructuur van de auto. De rockerring omsluit en verbindt de Gesmede Composiet elementen zoals de kuip, de voorste firewall en A-stijl.

De meer traditionele, maar niet minder efficiënte, technologie van autoclaafcomposietproductie met voorgeïmpregneerd materiaal bleef behouden voor de dakconstructie. De geautoclaveerde koolstofvezel voldoet aan hoge technische, esthetische en kwaliteitseisen, aangevuld met vakmanschap in het zeer gespecialiseerde hand lay-up proces, dat het resultaat is van jarenlange kwaliteitsgedreven eigen productie van composietmateriaalcomponenten. Het is een productiebeslissing die de klant ook maximale veelzijdigheid geeft in dakaanpassing.

Het achterchassis is gemaakt van zeer sterke aluminiumlegeringen en is voorzien van twee belangrijke holle gietstukken in het achterste koepelgebied: deze integreren de schoktorens van de achterwielophanging en de ophanging van de aandrijflijn in een enkel onderdeel met gesloten traagheidsprofiel, wat een aanzienlijke vermindering van het gewicht, een toename van de stijfheid en een aanzienlijke vermindering van de laslijnen garandeert.

De Revuelto vertegenwoordigt een nieuw “jaar nul” met betrekking tot het gebruik van koolstofvezel in de autoproductie, samengevat in het acroniem AIM (Automation, Integration, Modularity). ‘Automatisering’ verwijst naar de introductie van geautomatiseerde en gedigitaliseerde processen in materiaaltransformatie, met behoud van traditionele Lamborghini-productie, zoals in de discipline composieten.

‘Integratie’ heeft betrekking op de integratie van verschillende functies in één component door de ontwikkeling van compressiegieten. Dit proces maakt gebruik van voorverwarmde polymeren om de productie van componenten met een breed scala aan lengtes, diktes en complexiteit mogelijk te maken, waardoor een optimale integratie tussen componenten wordt gegarandeerd om een hoge torsiestijfheid te garanderen. Ten slotte verwijst ‘Modulariteit’ naar het modulair en dus flexibeler en efficiënter maken van de toegepaste technologieën, om in te spelen op alle producteisen en -kenmerken.

Aandrijflijn en lay-out

De auto heeft een ongekende lay-out en aandrijflijn: de atmosferische 6,5-liter V12-middenmotor wordt aangevuld met drie elektromotoren, waarvan er één is geïntegreerd in de nieuwe achtversnellingsbak met dubbele koppeling. Deze wordt dwars gemonteerd en voor het eerst achter de verbrandingsmotor geplaatst. In wat sinds de dagen van de Countach de transmissietunnel is, bevindt zich in plaats daarvan een lithium-ionbatterij, die de elektromotoren aandrijft.

De elektromotoren verhogen de vermogensafgifte bij lage toerentallen en kunnen de nieuwe Revuelto ook veranderen in een puur elektrische auto, waardoor de totale CO2-uitstoot met 30% wordt verminderd[2] in vergelijking met de Aventador Ultimae.

Een unieke architectuur

Lamborghini is sinds de oprichting synoniem met V12-motoren. Het allereerste Lamborghini-model met deze karakteristieke motor was de iconische 350GT die in 1963 werd gelanceerd. De eerste keer dat een elektromotor werd gekoppeld aan een 12-cilinder verbrandingsmotor in een Lamborghini was in 2019 met de Sián, die een 25 kW elektrische motor gebruikte om de vorige generatie V12 te ondersteunen, waarbij de elektrische energie werd opgeslagen in een supercondensator.

De Revuelto introduceert een ongekende hybride architectuur en een nieuwe generatie V12. De auto wordt gelanceerd als het allereerste High Performance Electrified Vehicle – HPEV: een plug-in hybride supersportwagen uitgerust met een lichtgewicht high-power lithium-ionbatterij, gehuisvest in de transmissietunnel in het centrale deel van het chassis. Het is een innovatieve oplossing, ontworpen om de uitstoot te verminderen in vergelijking met de vorige V12 en tegelijkertijd de prestaties te maximaliseren.

De nieuwe L545-motor heeft een inhoud van 6,5 liter en is de lichtste en krachtigste 12-cilindermotor ooit gemaakt door Lamborghini. In totaal weegt hij slechts 218 kilogram: 17 kilogram minder dan de Aventador-eenheid. De Revuelto heeft de motor 180 graden gedraaid in vergelijking met de Aventador-lay-out. De superquadro V12 levert 825 CV bij 9250 toeren per minuut dankzij het opnieuw ontworpen distributiesysteem dat een maximaal toerenbereik van 9500 tpm ondersteunt. Het specifieke vermogen is 127 CV per liter, het hoogste vermogen in de geschiedenis van Lamborghini’s 12-cilindermotoren, terwijl het maximale koppel 725 Nm is bij 6750 tpm.

De luchtinlaatkanalen naar de cilinders zijn opnieuw ontworpen om de luchttoevoer te verhogen en een optimale luchtstroom in de verbrandingskamer te garanderen. De verbranding in de eigenlijke motor is ook geoptimaliseerd, dankzij de regeling van ionisatie in de kamer met twee regeleenheden: een oplossing die al in de Aventador werd gebruikt en nu is overgebracht naar het nieuwe model. Het nieuwe verbrandingssysteem wordt ook gekenmerkt door een verhoogde compressieverhouding (12,6:1 ten opzichte van 11,8:1 voor de Aventador Ultimae). De vloeistofdynamica van de uitlaat is ook verbeterd om de tegendruk bij hoge toerentallen te verlagen en het specifieke vermogen te verhogen.

Vanaf het allereerste begin stonden Lamborghini-auto’s bekend om hun unieke emotionele en onmiskenbare geluid. Bijzondere aandacht is besteed aan de ‘soundtrack’ van de nieuwe L545 om de toon van de motor te benadrukken, die al melodieus is bij lage toerentallen en vervolgens oploopt tot een natuurlijk harmonieus crescendo.

Elektrische vierwielaandrijving

De Revuelto behoudt een van Lamborghini’s sterkste tradities: vierwielaandrijving. Naast de verbrandingsmotor die de achterwielen van stroom voorziet, maken nu een paar elektromotoren hun debuut op de vooras, die elk tractie leveren aan een van de voorwielen. Er is ook een derde elektromotor boven de achttraps versnellingsbak met dubbele koppeling geplaatst die stroom kan leveren aan de achterwielen, afhankelijk van de geselecteerde rijmodus en de omstandigheden.

Het gecombineerde koppel van de verbrandingsmotor en drie elektromotoren biedt prestatieniveaus die zelfs binnen het domein van supersportwagens uniek zijn, met 725 Nm geproduceerd door de verbrandingsmotor en 350 Nm van elk van de voorste elektromotoren. In totaal levert de krachtbron een gecombineerd maximaal vermogen van 1015 CV.

De twee elektromotoren aan de voorzijde zijn oliegekoelde axiale fluxeenheden en bieden een uitzonderlijke gewichtsverhouding: 18,5 kilogram van elk van de 110 kW-eenheden. Naast het leveren van vermogen aan de voorwielen, hebben ze ook een torque vectoring-functie, het optimaliseren van de rijdynamiek en het recupereren van de energie die wordt geproduceerd tijdens het remmen. In de elektrische modus is de Revuelto alleen voorwielaangedreven om het energieverbruik te optimaliseren, terwijl elektrische aandrijving naar de achteras op aanvraag wordt geactiveerd wanneer dat nodig is.

De Lamborghini Revuelto is uitgerust met een lithium-ion batterijpakket met een hoog specifiek vermogen (4500 W/kg) in de centrale tunnel, waardoor het zwaartepunt zo laag mogelijk blijft en een optimale gewichtsverdeling wordt gegarandeerd. De batterij wordt beschermd door een lagere structurele laag en is verbonden met de voorste elektromotoren, de achterste elektromotor en een geïntegreerde oplaadeenheid.

De batterij is 1550 mm lang, 301 mm hoog en 240 mm breed en bevat pouchcellen met een totale capaciteit van 3,8 kWh. Wanneer de lading tot nul daalt, kan deze worden opgeladen met behulp van zowel gewone huishoudelijke wisselstroom als laadkolomstroom tot 7 kW aan vermogen, en volledig opgeladen in slechts 30 minuten. Hij kan ook worden opgeladen tijdens regeneratief remmen vanaf de voorwielen of rechtstreeks vanuit de V12-motor in slechts zes minuten.

In een versnelling komen

De adoptie van een nieuw platform heeft geleid tot innovatieve technische beslissingen met betrekking tot de versnellingsbak: het zenuwcentrum van de hybride plug-in unit. De adoptie van een nieuw platform heeft geleid tot innovatieve technische beslissingen met betrekking tot de versnellingsbak: het zenuwcentrum van de hybride plug-in unit. Om zijn doelen te bereiken, werd een nieuwe compacte transmissie-eenheid ontwikkeld, die in staat is om aan de behoeften van zo’n krachtige elektrische krachtbron te voldoen en in navolging van Revuelto zal de volgende generatie supersportwagens uit Sant’Agata Bolognese worden uitgerust. De integratie van een natte dubbele koppeling als de meest efficiënte en prestatiegerichte oplossing, zorgt voor een optimaal beheer van het koppel van 725 Nm bij 6750 tpm van Revuelto’s verbrandingsmotor.

De nieuwe achtversnellingsbak is dwars achter de longitudinale V12-motor geplaatst, om ruimte in de tunnel te laten voor de lithium-ionbatterij die de elektromotoren voedt. Het is een technische oplossing die uniek is in de wereld van high-performance auto’s en Lamborghini opnieuw op het snijvlak van autotechniek plaatst. De lay-out helpt de wielbasis van de auto binnen de perken te houden en ondersteunt een effectieve gewichtsverdeling voor de beste rijdynamiek.

In de 60-jarige geschiedenis van Lamborghini zijn slechts twee andere V12-auto’s uitgerust met een dwarse achterwielkast: de revolutionaire Miura die in 1966 werd gelanceerd en die ook een middenachter dwarsgeplaatste motorindeling aannam; en de Essenza SCV12, een op het circuit gerichte hypercar met een longitudinale motor en dragende dwarsversnellingsbak.

De interne structuur van de nieuwe versnellingsbak heeft twee verschillende assen in tegenstelling tot de gebruikelijke drie. De een beheert de even genummerde versnellingen, de ander de oneven getallen. Beide schakelen dezelfde rotor in. Deze lay-out helpt om het totale gewicht laag te houden en tegelijkertijd ruimte te besparen.

De ontwikkeling van een achttraps transmissie met dubbele koppeling (DCT) komt voort uit de wens om een eenheid te creëren die alles biedt wat nodig is voor sportief rijden, zoals snel schakelen, terwijl de opname van een achtste verhouding helpt het brandstofverbruik en de rijeigenschappen tijdens het cruisen te optimaliseren.

Een bijzonder kenmerk is het ‘continu terugschakelen’, waarbij meerdere versnellingen tijdens het remmen worden verlaagd door simpelweg de linkerpeddel ingedrukt te houden, waardoor de bestuurder het gevoel van totale controle krijgt.

Afgezien van de elektrische componenten is de nieuwe DCT-versnellingsbak lichter en sneller in termen van schakelsnelheid in vergelijking met de zeventraps dubbele koppelingseenheid die wordt gebruikt in het Huracán-assortiment. De dwarse lay-out heeft ook gezorgd voor een ruimer interieur van de cabine, waardoor er meer ruimte achter de bestuurder en passagier is ontstaan om het comfort te verbeteren.

De versnellingsbak met dubbele koppeling is extreem compact; slechts 560mm lang, 750mm breed en 580mm hoog. Het totale gewicht is slechts 193 kg, inclusief een nieuw onderdeel dat fundamenteel is voor de hybride architectuur van de auto: de achterste elektromotor, met een maximaal vermogen van 110 kW en een piekkoppel van 150 Nm.

Deze elektromotor bevindt zich boven de versnellingsbak en fungeert ook als startmotor en generator, en levert energie aan de voorste elektromotoren via de batterij in de transmissietunnel. In volledig elektrische modus kan het ook vermogen leveren aan de achterwielen die, naast de e-motoren die de voorwielen aandrijven, elektrische vierwielaandrijving mogelijk maakt. Hoe het systeem functioneert, hangt af van de rijmodus die is ingeschakeld, dankzij een ontkoppelingsmechanisme met een speciale synchronizer die de verbinding met de versnellingsbak met dubbele koppeling mogelijk maakt. Wanneer de elektromotor extra vermogen levert aan de V12-verbrandingsmotor, bevindt deze zich in de P3-positie, gescheiden van de versnellingsbak, terwijl deze in de P2-positie gaat om de batterij bij lage snelheden op te laden en wanneer hij geparkeerd staat, ook ten dienste van een startmotor.

In de P3-positie kan de Revuelto een elektrische vierwielaangedreven auto worden, afhankelijk van de gekozen rijmodus, waarmee lamborghini’s vierwielaandrijvingstraditie zelfs in de elektrische modus wordt voortgezet.

Achteruitversnelling wordt geleverd door de twee voorste elektromotoren, maar als er extra momentum nodig is, kan ook de achterste elektromotor in werking treden, die de achteras en wielen activeert. Als gevolg hiervan kan de Revuelto alle vier de wielen in de elektrische modus aandrijven, zelfs bij het achteruitrijden in omstandigheden met weinig grip.

Absolute rijervaring

Revuelto is ontworpen en ontwikkeld om absolute opwinding en controle te leveren in alle situaties en in alle gripomstandigheden, waardoor de bestuurder een niveau van vertrouwen en verbinding met de auto krijgt dat nog nooit eerder is ervaren.

De innovaties die de Revuelto aan de top van zijn categorie plaatsen, zijn onder meer de architectuur en balans van de auto; de geavanceerde benadering van het chassis en het aerodynamische ontwerp; en de nieuwe hybride aandrijflijn die het mogelijk maakt om de ondersteuning van de elektromotor te maximaliseren en nieuwe rijmodi te introduceren, waaronder elektrische 4WD, voor in totaal 13 verschillende rijervaringen.

De auto heeft een ongekende lay-out: een 6,5-liter atmosferische V12-middenmotor, drie elektromotoren, waarvan er twee zich op de voorste e-as bevinden en één geïntegreerd in de nieuwe 8-traps transmissie met dubbele koppeling, voor het eerst achter de verbrandingsmotor en dwars op de V12. De tunnel, een ruimte die traditioneel is gereserveerd voor de versnellingsbak sinds het tijdperk van de Countach, is nu de locatie van een nieuwe lithium-ionbatterij met een hoog specifiek vermogen die de elektromotoren aandrijft.

De nieuwe architectuur zorgt voor een optimale gewichtsverdeling (44% aan de voorkant en 56% aan de achterkant), waardoor ze dichter bij het zwaartepunt komen en de lengte van de wielbasis wordt geoptimaliseerd, wat resulteert in een perfecte balans die de Revuelto extreem wendbaar en effectief maakt, zowel op de weg als in de bochten van een circuit. Dit vermogen wordt ook versterkt door de verhoogde stijfheid van de antirolstangen (+11% vooraan en +50% achteraan) en door de verminderde stuuroverbrenging (-10% ten opzichte van de Aventador Ultimae): een aanpak die al met succes is getest op de Huracán STO[3].. De mogelijkheden van de Revuelto worden aangevuld door het vierwielbesturingssysteem, dat aanzienlijk bijdraagt aan het gevoel van een auto die wendbaar, responsief en compact is, maar tegelijkertijd stabiel en nauwkeurig, en door de speciaal ontwikkelde Bridgestone Potenza Sport-banden met een genereuzere voetafdruk vooraan (+4% in vergelijking met de Aventador Ultimae).

Dankzij de e-as introduceert Lamborghini met de Revuelto voor het eerst in zijn geschiedenis elektrische torque vectoring en huldigt het Lamborghini Dinamica Veicolo 2.0-systeem in. Elektrische torque vectoring verhoogt de wendbaarheid van de auto in smalle bochten en de stabiliteit in bochten met hoge snelheid, waardoor het koppel optimaal over elk wiel wordt verdeeld en in synergie met het vierwielbesturingssysteem wordt gewerkt. Bovendien grijpt de nieuwe torque vectoring, in tegenstelling tot conventionele systemen, alleen in op de remmen wanneer dit strikt noodzakelijk is, om de efficiëntie te maximaliseren en een meer natuurlijke rijstijl en een nog hoger prestatieniveau te garanderen. Bij het remmen dragen de e-as en de achterste elektromotor bij aan de vertraging, waardoor de belasting van de remmen tijdens het opladen van de batterij wordt verminderd.

Ook het onderstel levert een substantiële bijdrage aan de rijdynamiek. De Revuelto is de eerste Lamborghini die is uitgerust met de nieuwe op de luchtvaart geïnspireerde monofuselage, een ultralichte integrale koolstofvezelstructuur (met een gewicht van 10% minder dan het Aventador-chassis) die hoge prestaties in energieabsorptie combineert met verhoogde torsiestijfheid (+ 25% in vergelijking met de Aventador), waardoor de Revuelto uitzonderlijk stabiel is en bijdraagt aan het algehele gevoel van compactheid en responsiviteit van de auto.

Actieve aerodynamica speelt een essentiële rol en bereikt nieuwe niveaus van efficiëntie en downforce: respectievelijk +61% en +66% in situaties met hoge belasting in vergelijking met de Aventador Ultimae, vooral dankzij de frontsplitter en het dakontwerp dat de luchtstroom naar de hoogrenderende achtervleugel kanaliseert. De aerodynamica werkt in synergie met de semi-actieve wishbone-ophanging, bestuurd door het Lamborghini Vertical Control-systeem dat speciaal is ontworpen voor de Revuelto, dat elektronisch verticale krachtuitwisselingen beheert, zoals plotselinge belastingsoverdrachten tijdens het rijden op het circuit, waarbij de ophanging en het gedrag van de achtervleugel in realtime worden aangepast.

Om te reageren op de hoogste prestatiesituaties zijn ook het remsysteem en het remkoelsysteem opnieuw ontworpen. De auto is voorzien van de nieuwste generatie CCB Plus (Carbon Ceramic Brakes Plus). De voorste remklauwen met tien zuigers in plaats van zes, worden gecombineerd met schijven van 410x38mm (in plaats van de vorige 400x38mm van Aventador Ultimae); aan de achterzijde zitten 4-zuiger remklauwen en 390x32mm schijven (in plaats van de vorige 380x38mm). Schijven zijn bedekt met een wrijvingslaag voor betere prestaties, thermisch beheer en akoestisch comfort bij het remmen.

Aerodynamica draagt bij aan de efficiëntie van het systeem, omdat het paar voorwielophangingsstrips en de grille in de wielkasten zijn ontworpen om niet alleen de koeling van de voorremmen te verbeteren – de deflectors trekken lucht uit de voordiffusor en kanaliseren deze naar de rem – maar ze zijn gevormd om de weerstand in de wielput te verminderen, het beperken van eventuele compressieverschijnselen, terwijl de belasting aan de voorkant toeneemt. Bovendien verzamelen de twee NACA-kanalen voor de achterwielen stroom van de onderkant en leiden deze naar het koelkanaal van de achterrem.

Samen met het hybridesysteem debuteren drie nieuwe speciale rijmodi: Recharge, Hybrid en Performance, te combineren met de Città (City), Strada, Sport en Corsa-modi, selecteerbaar via de twee rotors op het opnieuw ontworpen stuurwiel, voor een totaal van 13 dynamische instellingen die de verschillende persoonlijkheden en het potentieel van de Revuelto benadrukken, afhankelijk van de situatie en het type weg, of spoor, waarop het wordt gereden.

Città is bijvoorbeeld de rijmodus die is ontworpen voor dagelijks rijden in stedelijke centra, ook zonder uitstoot; als de lithium-ionbatterij die de elektromotoren aandrijft moet worden opgeladen en er geen laadstations beschikbaar zijn, grijpt de V12 in om hem in slechts enkele minuten volledig op te laden (oplaadmodus). Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk om toegang te krijgen tot historische stadscentra met emissiebeperkingen in elektrische modus. Het veersysteem, de tractiecontrole en de versnellingsbak zorgen voor maximaal comfort, net zoals de verminderde aerodynamische weerstand città tot de meest brandstofefficiënte modus maakt met een maximaal vermogen van 180 cv.

De Strada-modus is perfect geschikt voor dynamisch dagelijks rijden en lange ritten, waarbij een verhoogd comfort wordt gecombineerd met verhoogde sportiviteit, met een vermogen tot 886 CV. De V12 is altijd actief en zorgt ook voor een constante staat van opladen van de batterij die is geoptimaliseerd en maximaal wordt gepusht in de oplaadmodus. De voorste e-as ondersteunt torque vectoring en de actieve aerodynamica zorgt voor maximale stabiliteit bij hoge snelheden, bijvoorbeeld op de snelweg.

Het selecteren van de Sport-modus verandert de persoonlijkheid van de Revuelto en het gedrag van de auto zal een opwindende rijervaring bieden met een plezierige rijvaardigheid en responsieve oriëntatie in elk van de drie combineerbare modi: Recharge, Hybrid en Performance. De verbrandingsmotor, geholpen door het hybride systeem, is actief in alle drie de situaties en levert maximaal 907 CV aan vermogen met het geluid van de V12 uitgedrukt in zijn meest meeslepende tonen. De versnellingsbak reageert met maximale responsiviteit, terwijl de ophanging en aerodynamica de wendbaarheid en het rijplezier van de auto in bochten verbeteren.

Het toppunt van dynamiek en vermogen, zowel op het gebied van prestaties als geluid, wordt bereikt in Corsa, de rijmodus die is ontworpen om de dynamische mogelijkheden van de Revuelto op het circuit te benadrukken. In de Performance-modus drukt de aandrijflijn de piek van zijn potentieel uit door 1015 CV te leveren, en de besturing van het hybride systeem is gekalibreerd om het meeste uit de e-as te halen in termen van zowel torque vectoring als vierwielaandrijving, voor een ultrasportieve maar toegankelijke aandrijving. In de Corsa Recharge-modus is het mogelijk om prioriteit te geven aan de batterij, waardoor het opladen wordt gemaximaliseerd. Voor ervaren bestuurders is het ook mogelijk om de ESC uit te schakelen om het maximaal beschikbare vermogen te ervaren zonder actieve bedieningselementen en de sensatie van een staande start op vol vermogen te voelen dankzij de “launch control” -functie, die kan worden geactiveerd door de knop in het midden van de linkerrotor ingedrukt te houden.

Banden

Lamborghini’s bandenpartner voor Revuelto is Bridgestone, dat op maat gemaakte Potenza Sport-banden heeft ontwikkeld om de sportieve en snelle mogelijkheden van de nieuwe auto te verbeteren.

De premium high-performance Potenza Sport-banden zijn verkrijgbaar als gemengde montage met 265/35 ZRF20 op de vooras en 345/30 ZRF21 op de achteras, evenals met 265/30 ZRF21 aan de voorzijde en 355/25 ZRF22 aan de achterzijde, beide met run-flat technologie. Deze technologie ondersteunt bestuurders om veilig te blijven rijden, zelfs na een lekke band; voor minstens 80 km bij 80 km/u met 0-bar druk voor extra gemoedsrust voor bestuurders.

Er is ook een prestatiecombinatie ontworpen, die is voorzien van 265/35 ZR20 op de vooras en op de achterste 345/30 ZR21 Potenza Sport (tubeless versie). Zowel run-flat als tubeless oplossingen leveren uitstekende high-speed prestaties, uitstekende stuurprecisie en respons, en uitzonderlijke grip op droge en natte oppervlakken.

Om aan alle behoeften van de revuelto-bestuurders te voldoen, zijn speciaal ontworpen Bridgestone Blizzak LM005-banden een optie voor gebruik in de winter, met uitstekende grip op sneeuw, samen met responsieve besturing en precisie op droge en natte oppervlakken.

De Bridgestone-banden zijn ontworpen met behulp van Bridgestone’s baanbrekende Virtual Tyre Development-technologie, waardoor grondstoffen en emissies tijdens de ontwikkeling worden verminderd.

HMI, Infotainment, Connectiviteit en ADAS

De Revuelto biedt een volledig nieuw Human Machine Interface (HMI) systeem bestaande uit drie displays: een 12,3′ instrumentenpaneel, 8,4′ centraal display en daarnaast een 9,1′ display. Het systeem heeft een frisse look en feel, met 3D-graphics, animaties, widgets en styling. De drie displays worden beheerd door één technologisch ‘brein’ binnen een uniform ontwerp, wat zorgt voor zowel een consistente gebruikersinterface in termen van kleuren en afbeeldingen, als coherente interactie op alle schermen.

Het nieuwe Revuelto-infotainmentsysteem biedt nieuwe functies die personalisatie en maatwerk mogelijk maken om een authentieke, meeslepende Lamborghini-ervaring te creëren. Met name met een veegbeweging met twee vingers kan de eigenaar infotainmentcontent verplaatsen naar het instrumentenpaneel of naar het passagiersdisplay. Met een soortgelijk gebaar kan de eigenaar favoriete functies onthouden, zodat ze slechts een aanraking verwijderd zijn.

Het nieuwe stuurwielontwerp is geïnspireerd op de interactie met het stuur van een Squadra Corse-raceauto, waardoor het gevoel van een piloot ontstaat. De extra bedieningselementen zorgen ervoor dat alle voertuigdynamiek en multimediacommando’s comfortabel binnen handbereik zijn. Met de Revuelto kan de passagier genieten van de sensaties van een copiloot, dankzij de dynamische rij-informatie die beschikbaar is op het speciale passagiersdisplay.

Het navigatiesysteem is volledig opnieuw ontworpen en ontwikkeld, met behulp van kaarten die in realtime zijn gedownload om ervoor te zorgen dat ze altijd worden bijgewerkt voor de vereiste gebieden. Routeberekening en het zoekmechanisme zijn nu aanzienlijk sneller met behulp van online servers. Navigatie bevat ook realtime verkeersinformatie, het weer en andere geïntegreerde informatie, zoals een online bank met continu bijgewerkte nuttige punten, waaronder parkeerplaatsen, tankstations en beschikbaarheid van laadpunten. Naast locaties worden andere informatie zoals openingstijden, prijzen en gebruiksgegevens weergegeven waar beschikbaar.

Amazon Alexa biedt toegang tot voertuigbesturingsfuncties zoals klimaat, navigatie en media via spraakopdrachten. Deze komen bovenop standaard Alexa-functies met betrekking tot entertainment en de bediening van smart home-apparaten. Alexa voor Lamborghini Revuelto integreert ook de What3Words-functionaliteit die, in combinatie met het ingebouwde navigatiesysteem, het mogelijk maakt om naar elke plaats ter wereld te rijden, zelfs als het geen specifiek adres heeft.

Lamborghini Revuelto beschikt over een gerenoveerd entertainmentsysteem, met een origineel nieuw ontwerp. Het nieuwe online radiosysteem heeft duizenden stations beschikbaar, met een zoekfunctie op basis van populariteit, genre en land. SiriusXM 360L (voor de Amerikaanse markt) is een aanzienlijke upgrade in vergelijking met eerdere SiriusXM en biedt nu aanzienlijk meer verbonden inhoud, waaronder shows, sport, podcasts, Pandora en Xtra.

Het Lamborghini Revuelto connected infotainmentsysteem kan in de loop van de tijd evolueren. Met het geïntegreerde Over-the-Air software-updatesysteem krijgt het voertuig updates aangeboden om verdere inhoud te bieden. Het verbeterde systeem ondersteunt de functionaliteitsupdate van niet alleen het infotainmentdisplay, maar ook het instrumentenpaneel en het passagiersdisplay.

Lamborghini Revuelto is verbonden met een groeiend aantal extra toepassingen, waaruit de eigenaar kan kiezen om zijn voertuigervaring aan te passen en te personaliseren. Omdat de veiligheid van klanten altijd voorop staat, integreert Lamborghini Revuelto zowel noodoproep als pechhulp. Het systeem reageert proactief in het geval van een storing om de klant hulp te geven. Het Lamborghini Connect-voertuigvolgsysteem kan ongeautoriseerd gebruik van de auto detecteren en niet alleen de eigenaar op de hoogte stellen, maar ook communiceren met een 24-uurs beveiligingscentrum dat klanten zal helpen bij het herstellen van het voertuig. Lamborghini Revuelto heeft wereldwijde ondersteuning met meer dan 30 talen om een zeer nauwkeurige lokalisatie-ervaring te garanderen.

De interactie met de Lamborghini Revuelto gaat door, zelfs nadat de motor is uitgeschakeld. Met behulp van de Lamborghini Unica mobiele applicatie kan de eigenaar constant de status van de auto controleren, inclusief het brandstofniveau, de batterijlading, het elektrische bereik en de exacte positie wanneer hij geparkeerd staat. De Unica-app maakt ook een reeks bewerkingen op afstand mogelijk, zoals het vergrendelen en ontgrendelen van deuren, het laten klinken van de claxon of het activeren van de lichten van de auto, sommige functies zijn ook beschikbaar met Apple Watch. De eigenaar heeft de controle over zijn auto, zelfs als hij door een ander wordt bestuurd. Maximale snelheidsparameters kunnen worden ingesteld, evenals uur- en gebruikslimieten via geolocatie: als de auto een ingestelde snelheid overschrijdt, de limieten van een bepaald gebied overschrijdt of na een bepaalde tijd wordt gebruikt, wordt de eigenaar gewaarschuwd via de app.

De Lamborghini Revuelto biedt maximale veiligheid voor zijn klanten. Gegevens die door het voertuig worden beheerd, worden beschermd door cyberbeveiligingsnormen en gegevensbeschermingsregels toe te passen. De klant kan altijd bepalen of en welke gegevens worden verwerkt zoals uiteengezet door de toepasselijke wetgeving, aangezien de auto is ontworpen in toepassing van de privacy by design-benadering.

In Revuelto introduceert Lamborghini voor het eerst een complete ADAS (Advanced Driver Assistance System), die geavanceerde functies bevat om de veiligheid en het dagelijks rijden te verbeteren dankzij een geavanceerd systeem van camera’s, radar en sensoren. Het pakket bevat Active Lane Departure Warning (ALDW), dat rijstrookmarkeringen bewaakt en de besturing corrigeert als de bestuurder per ongeluk de rijstrooklijn overschrijdt. Bovendien bewaakt Lane Change Warning (LCW) dode hoeken en waarschuwt de bestuurder voor gevaar voordat hij van rijstrook wisselt. Adaptive Cruise Control (ACC) regelt de snelheid van de auto en de afstand tot de voorligger, waarbij autonoom wordt versneld of geremd.

Om het manoeuvreren makkelijker en veiliger te maken, is Revuelto uitgerust met Rear Cross Traffic Alert (RCTA). Bij het achteruitrijden waarschuwt het apparaat de bestuurder als er obstakels achterop steken en remt het bij een dreigende aanrijding. Bovendien maakt het camerasysteem het mogelijk om de functies voor achteraanzicht en bovenaanzicht op het dashboard weer te geven: de bestuurder kan niet alleen het achteraanzicht zien, maar ook een virtueel overzicht van de auto van bovenaf gezien.

De koplampen bieden Auto Adaptive dimlicht met bochtenfunctie om het zicht in alle rijomstandigheden en tijdens manoeuvres te verbeteren. Het grootlicht is uitgerust met een no-glare matrixfunctie (afhankelijk van de markt) die automatisch onafhankelijke sectoren bestuurt voor een nauwkeurigere en comfortabelere rijervaring: bovendien bieden ze ook een extra boostfunctie om een lichtdiepte van ongeveer 400 m te bereiken.

TECHNISCHE FICHE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait