De Est Georg Linnamäe wint de Rallye des Ardennes.

 

Bij zijn terugkeer op de kalender van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, kende de Rallye des Ardennes een bewogen wedstrijdverloop. De wisselvallige weersomstandigheden maakten het extra lastig voor de 86 teams die zich hadden ingeschreven. Uiteindelijk schreef de Est Georg Linnamäe de wedstrijd op zijn naam na een spannend duel met streekrijder Bastien Rouard, eveneens in een Hyundai i20 N Rally2.

Na de overwinning van de Franse Belg William Wagner (VW Polo GTi Rally2) in de Rally van Haspengouw en het succes van Maxime Potty (Citroën C3 Rally2) in de South Belgian Rally, betekent deze overwinning van de Estse belofte al de derde overwinning van een rijder met een verschillende nationaliteit. Het beste bewijs dat het hoge niveau van het BRC steeds meer rijders van internationaal niveau aantrekt. Dat Ott Tänak, de wereldkampioen van 2019, buiten wedstrijd aan de start stond met de officiële Ford Puma Rally1 Hybrid om de volgende manche van het WRC in Kroatië voor te bereiden, bevestigde nog eens de internationale uitstraling.

De wedstrijd zelf werd de ganse dag gedomineerd door de Hyundai i20 N Rally2’s. Bastien Rouard pakte zijn speelkameraden bij de start koud. Hij profiteerde optimaal van zijn ervaring op dit parcours om twee snelste tijden te rijden en de leiding in de wedstrijd te nemen. Daarna werd hij als leider afgelost door Georg Linnamäe met een gelijkaardige Hyundai. Allebei maakten ze een foutje in de loop van de dag, maar ze bleven in elkaars buurt. Het verschil bij het ingaan van de slotronde bedroeg amper 3 seconden in het voordeel van de Est, die besliste in de finale nog een tandje bij te steken. Hij won uiteindelijk met 27″2 voorsprong op Rouard. “De omstandigheden waren heel moeilijk voor mijn eerste ervaring met deze Hyundai op asfalt,” verklaarde de winnaar, die ook de maximale punten scoorde voor het kampioenschap. “Het was een uitstekende voorbereiding voor de Rally van Kroatië. Ik ben heel tevreden met deze overwinning, want ik begon aan de wedstrijd met een gebrek aan parcourskennis in vergelijking met mijn rivaal.”

Bastien Rouard, tweede, heeft alle redenen om trots te zijn op dit resultaat tegenover een piloot die in WRC2 actief is. “Ik heb nog hard aangevallen op de eerste twee proeven van de slotronde, maar ik besefte al snel dat aandringen geen zin had zonder overdreven risico’s te nemen. Natuurlijk had ik liever gewonnen voor eigen publiek, maar ik doe in elk geval een prima zaak in het kampioenschap en het is mijn beste score ooit in het BRC. Ik voel me heel goed in deze Hyundai.”

Ook voor de laatste trede op het podium werd een fel duel uitgevochten door twee pechvogels die nogal wat tijd verloren door mechanische problemen. Maxime Potty zag zijn wedstrijd meteen verknald door een gebroken aandrijfas, wat hem bijna 2 minuten kostte. Grégoire Munster verloor op zijn beurt bijna 1’30” door problemen met de pop-off valve. Met een ultieme aanval op de allerlaatste proef, slaagde de leider in het kampioenschap er nipt in om zijn Citroën C3 Rally2 op het podium te parkeren ten koste van de piloot van de Ford Fiesta Rally2.
“Er zat zeker meer in, maar na onze ongelukkige start, is dit nog een onverhoopte podiumplaats en doen we nog een goede zaak,” aldus Potty. Grégoire Munster was minder tevreden: “Ik heb de ganse dag het gebrek aan vermogen van de Ford Fiesta Rally2 gecompenseerd door maximaal aan te vallen. Op en over de limiet. Het probleem met de pop-off valve sloeg ons helaas uit koers voor de overwinning.”

Thibaud Mazuin, vijfde, was de beste van de outsiders. Hij klopte Junior Planckaert, sterk bij zijn kennismaking met de Rallye des Ardennes, en Jourdan Serderidis (VW Polo). De Griekse Belg, de eigenlijke weldoener van de wedstrijd (hij zorgde voor de deelname van Ott Tänak, Georg Linnamäe en Grégoire Munster), won het klassement in de BRC Master Cup, voorbehouden voor rijders ouder dan 50 jaar. Achter dit trio tartte Marvin Henrard de wetten van de fysica om zijn Porsche 997 GT3 op de baan te houden en meesterlijk de strijd in GT te winnen. Petje af ook voor Johan Van Den Dries, negende en eerste met een voortrekker aan het stuur van zijn Peugeot 208 Rally4. De top 10 werd afgesloten door de Nederlander Ingo Ten Vregelaar met een Ford Fiesta Rally3. Een mooi resultaat voor Ten Vregelaar die voor de eerste keer in België in actie kwam.
Het belangrijkste slachtoffer van het verraderlijke parcours was Gino Bux die net na halfweg aan hoge snelheid van de baan ging met de VW Polo GTI Rally2.

De Renault Clio’s Rally5 van de Clio Trophy Belgium verzorgden het spektakel tot de allerlaatste meters. De overwinning van Lander Depotter kwam nooit in gevaar, nadat hij erg sterk van start ging. De strijd voor de tweede plaats was wel spannend. Pierre-Manuel Brasseur voelde in de slotfase, na een straftijd van een minuut, de hete adem van Lyssia Baudet in zijn nek. De jongedame zette eerst Nikolai Bruyneel onder druk, waardoor die van de baan ging op KP 11. Vervolgens strandde ze op amper 3 seconden van Brasseur.

In Historic was Dirk Deveux al vroeg verlost van zijn speelkameraad Tom Boonen, die in de openingsronde de strijd moest staken toen de versnellingsbak van zijn Lancia Delta Integrale brak. De piloot van de Ford Sierra Cosworth 4×4 reed gecontroleerd naar een verdiende overwinning voor de Escort van Patrick Deblauwe. De strijd in de 2WD Trophy werd gewonnen door Christiaan Spelmans met zijn Renault Clio RS.

Lander Depotter domineert van start tot finish

Rallye des Ardennes

In de derde manche van het Junior Belgian Rally Championship kregen de deelnemers een nieuw parcours voor de wielen. De proeven van de Rallye des Ardennes bleken, in combinatie met het regenweer, bijzonder uitdagend en verraderlijk. In deze moeilijke omstandigheden voelde Lander Depotter, genavigeerd door Jasper Maelfait, zich uitstekend in zijn sas. De 20-jarige piloot uit Avelgem domineerde de wedstrijd van start tot finish met zijn Renault Clio Rally5.

“De eerste twee klassementsproeven waren heel technisch en lagen er heel verraderlijk en modderig bij. We reden een vlot tempo, zonder overdreven aan te vallen, maar toch bleek dat we een kleine kloof hadden geslagen. De twee andere proeven waren sneller en vergden een rijstijl zoals op circuit. Daar was het moeilijker om het verschil te maken. Toen ik in de tweede ronde mijn voorsprong nog wat kon vergroten, hadden we een marge die we de rest van de dag konden controleren. Ik had zelf niet verwacht dat het zo goed zou gaan, want ik had hier nog nooit gereden,” vertelde Lander Depotter, de nieuwe leider in het Junior BRC.

Pierre-Manuel Brasseur stuurde zijn Clio Rally5 naar de tweede plaats. “Ik ben heel tevreden. Ik merkte dat Lander op de gladde stroken met veel modder meer vertrouwen had. Ik heb me op de tweede plaats geconcentreerd,” vertelde Brasseur, die na een straftijd van een minuut nog nipt 3 seconden voorsprong had op Lyssia Baudet, de jongedame die de kleuren van het RACB National Team verdedigt.
“Ik wist niet dat Pierre-Manuel straftijd had gekregen, anders had ik op de laatste proeven nog wat harder kunnen aanvallen,” vertelde Lyssia. “Ik ben wel superblij over onze wedstrijd. Vanaf het begin zaten we in het goede ritme op dit moeilijke parcours.”

Aaron Duville miste nog wat ervaring in de Clio Rally5 om dichter bij de top 3 aan te sluiten. In de openingsronde verloor hij op KP 3, Fonds de Lesse, een halve minuut door een uitstapje in een modderig veld. Hij werd mooi vierde, voor Lander Dhaene, die met zijn Clio in de openingsronde op een muurtje knalde en daardoor heel wat tijd verloor. Zijn serviceteam kon de achtertrein weer recht trekken, zodat hij nog vijfde werd, voor neofiet Thomas Vronen en Valentin Soupart, die eveneens een paar minuten in een drassige weide vast zat.

Volgend weekend staat de vierde manche van het Junior Belgian Rally Championship op het programma: de TAC Rally in Tielt.

Stand Junior BRC: 1. L. Depotter 33 punten; 2. L. Baudet 30; 3. P-M. Brasseur 28; 4. J. Dewilde & T. Heindrichs 25; 6. F. Anderson, A. Duville & B. Verlinde 18; 9. M. Decock 15; 10. L. Dhaene 14; 11. C. Fiasse 12; 12. T. Vronen 8; 13. V. Soupart 6; 14. N. Bruyneel 2

Dirk Deveux een maat te sterk
Rallye des Ardennes

Op het natte en modderige parcours van de Rallye des Ardennes benutte Dirk Deveux de vierwielaandrijving van zijn Ford Sierra Cosworth 4×4 om overtuigend naar de overwinning te rijden in het Historic-klassement. Het podium werd trouwens volledig door Ford-rijders ingenomen, want Patrick Deblauwe werd tweede voor Johnny Delhez, allebei met een Ford Escort Mk2.

Vooraf werd een strijd aangekondigd tussen de Sierra Cosworth van Deveux en de Lancia Delta’s Integrale van het Nederlandse MCC, aangevoerd door Tom Boonen. Helaas moesten Michel Vandergeeten en Marco Geeratz forfait geven omdat hun wagens niet klaar waren. Tom Boonen begon wel sterk aan de wedstrijd met de snelste tijd op de openingsproef, maar even later was het afgelopen voor de wielerkampioen. De versnellingsbak van de Lancia Delta Integrale hield het voor bekeken.
“Ik verloor de eerste versnelling, daarna de tweede, de achteruit en toen begon ook de derde te haperen… Het was wachten tot de bak vast zou lopen en dan is er mechanisch nog veel meer schade. Helaas hadden we de benodigde onderdelen niet bij om de bak te wisselen. Jammer dat we moeten opgeven, want met die 13de tijd algemeen had ik het potentieel van de Lancia wel getoond,”vertelde Boonen, die vast blijft houden aan de Lancia Delta. “Die auto is 32 jaar oud en heeft geen elektronica om je te helpen als piloot. Dit is nog echt rallyrijden. Ik hou wel van het rijden met een klassieker.”

Vanaf de opgave van Boonen, lag de weg naar de zege open voor Dirk Deveux, die op dat moment de leiding al had overgenomen. “Heel spijtig dat Tom zo snel moest opgeven, want het kon een mooi duel worden. Daarna heb ik de wedstrijd gecontroleerd, al moest ik het tempo terug verhogen toen ik in de tweede ronde lek reed. Op deze moeilijke proeven bleef het opletten tot de finish,” vertelde de gelukkige winnaar.

Patrick Deblauwe werd mooi tweede met zijn Escort Mk2. “Ik heb hier nog gewonnen in ASAF, dus ik wist dat het een erg mooi parcours was in Dinant. Natuurlijk waren we in de regen kansloos tegen de 4×4 van Dirk. Ik vind trouwens dat we nog verrassend dicht in de buurt konden blijven met onze Escort. Anderhalve minuut is echt niet zoveel in deze omstandigheden,” vertelde Patrick.

Johnny Delhez, derde op 38″ van Deblauwe, bleef tot de slotronde in zijn kansen geloven. “Op dit parcours blijft alles mogelijk, want een foutje is snel gemaakt. Ik ben blijven aanvallen, maar wij rijden op kleinere velgen dan Patrick en dat speelde misschien in mijn nadeel. We hebben ons wel geamuseerd,” aldus Delhez.

Thaddé Plater-Zyberk werd vierde met zijn Escort, voor Christophe Leclercq met zijn BMW 323i, winnaar in HRC3. Dirk Vermeersch sloot de Historic-eindstand af met zijn Fiat Spider Abarth

Jourdan Serderidis snelste Master
Rallye des Ardennes


Nadat hij vorig jaar ook al de beste was in de Rally van Wallonië en de Sezoensrally, behaalde Jourdan Serderidis in de Rallye des Ardennes zijn derde overwinning in de BRC Master Cup. De Belgische Griek werd daarmee ook beloond voor zijn inspanningen om een internationaal startveld aan te trekken in zijn thuisrally. Want naast de wereldkampioen van 2019, Ott Tänak, die als openingswagen zijn Ford Puma Rally1 kwam testen, waren ook winnaar Georg Linnamae en Grégoire Munster van de partij in Dinant op uitnodiging van de patron van SXM. Die amuseerde zich zelf met de VW Polo GTI Rally2. Het leverde hem een zevende plaats op.

“Je kan een kurkdroge Monte-Carlo rijden in januari en in april een kletsnatte Rallye des Ardennes,” lachte Jourdan Serderidis. “Het regenweer maakte van het parcours een bijzonder verraderlijke modderpoel op sommige plaatsen. Het deed denken aan de Condroz, maar dan nog erger. In die omstandigheden moest ik de VW Polo Rally2 leren kennen. Het is algemeen geweten dat de VW delicaat te besturen is wanneer er weinig grip is. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was door de Polo. De voortrein is ongelofelijk efficiënt en direct, terwijl onze ingenieur het differentieel achteraan uitstekend had afgesteld voor mijn rijstijl. Ik voelde me goed in de auto. Kortom, ik heb me geamuseerd, al waren de omstandigheden erg moeilijk.”

De tweede bij de Masters was Dirk Deveux, autoritair winnaar in Historic met zijn Ford Sierra Cosworth. Patrick Deblauwe werd derde, voor Chris Vandamme, die een mooie tweede plaats in RGT behaalde met zijn Alpine A110. Johnny Delhez was de vierde bij de Masters in zijn Ford Escort Mk2, voor Stefaan Prinzie.

Christiaan Spelmans kandidaat voor de titel

Nadat hij voor eigen publiek in Haspengouw de wedstrijd domineerde, maar door een lekke band naar de derde plaats terug werd geslagen, bevestigde Christiaan Spelmans in de Rallye des Ardennes dat er met hem rekening gehouden moet worden voor de titel in de 2WD Trophy. De Limburger ontdekte het parcours, maar het belette hem niet om anderhalve minuut weg te rijden van de concurrentie. En dat ondanks een straftijd van een halve minuut.
“We kwamen hier niet aan de start om te winnen. Nadat we al vroeg een halve minuut straftijd kregen zonder zelf te beseffen waarom, waren we even van ons melk. Maar, al snel vonden we het goede gevoel op dit moeilijke parcours en toen hebben we de wedstrijd in handen genomen. Ik ben heel blij met deze overwinning,” aldus Christian Spelmans.
Laurent Vanton werd in zijn Clio III tweede. “Ik heb deze Clio III gekocht voor de 2WD Trophy en ik ben tevreden met de tweede plaats, want de omstandigheden waren erg moeilijk,” vertelde Laurent Vanton.
Christophe Doeran nam in zijn thuisbasis Dinant de beste start, maar hij moest tevreden zijn met de derde plaats in zijn Peugeot 206. “Ik denk dat ik op de eerste proef wat kon profiteren van mijn terreinkennis of mijn optimisme, maar daarna kon ik de Clio’s niet meer achter me houden. Ik ben wel tevreden. Het is een mooie manier om af te sluiten, want dit was mijn laatste rally…”
Achter Jonathan Peeters eindigde Nicolas Vanderweerde op de vijfde plaats met zijn Ford Fiesta R2 Junior. “Dit is inderdaad geen full spec R2, maar een Junior-versie die 150 pk heeft. Buiten twee schuivers rechtdoor, ging het behoorlijk goed vandaag. Ik ga zeker nog de Rally van Wallonië en de Rally of Bertrix rijden in de 2WD Trophy. Daarna maken we een balans op,” aldus Vanderweerde.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait