Drie Porsche 963 nemen het voor het eerst op tegen Spa-Francorchamps

  • Laatste repetitie voor de 2023 uur van Le Mans in 24
  • Porsche Penske Motorsport zet twee hybride prototypes in
  • Racedebuut voor Hertz Team JOTA’s particuliere Porsche 963
  • Klantenteams pakken de GTE-Am-klasse aan met zes 911 RSR
Porsche Penske Motorsport reist vol vertrouwen af naar ronde drie van het FIA World Endurance Championship WEC. Op het Circuit de Spa-Francorchamps is het fabrieksteam vastbesloten om voort te bouwen op zijn succesvolle uitstapje in het Portugese Portimão, waar de LMDh-conforme Porsche zijn eerste podiumresultaat in het WEC behaalde. Drie “Made in Flacht” hybride prototypes zullen strijden in de Hypercar-klasse: Naast de twee fabrieksauto’s heeft de klantenoutfit Hertz Team JOTA voor het eerst een 963. In de GTE-Am-klasse strijden vijf andere Porsche-klantenteams om de overwinning met zes 911 RSR uit Weissach.

Stuttgart. Komend weekend is Spa-Francorchamps gastheer van het FIA World Endurance Championship. Ter voorbereiding op de derde WEC-ronde voerde Porsche Penske Motorsport eind maart enkele testdagen uit op het 7,004 kilometer lange circuit. Het fabrieksteam voelt zich dan ook goed gepositioneerd om de zes uur durende race met de Porsche 963 aan te gaan. Bovendien geeft de derde plaats in ronde twee van het seizoen in Portimão het WEC-team extra motivatie. De in Mannheim gevestigde fabrieksclub staat opnieuw te popelen om in België op het podium te eindigen. De zogenaamde “Ardense achtbaan” is een van de meest veeleisende circuits van het seizoen en dient als het podium voor de laatste voorbereidingen op weg naar de 24 uur van Le Mans. Dit jaar viert de endurance klassieker zijn 100ste verjaardag op 10-11 juni.

“Onze overwinning in de IMSA-race op Long Beach en het podiumresultaat in de FIA WEC-race in Portimão hebben het hele team een extra boost gegeven. We willen hier het beste van maken op Spa-Francorchamps en onze sterke vorm voortzetten”, legt Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport, uit. “De race in België dient als laatste repetitie voor het grote hoogtepunt in Le Mans. Dit maakt het des te belangrijker om de prestaties van de auto en de processen binnen het team verder te verbeteren. Ik kijk er ook naar uit om op Spa-Francorchamps voor het eerst een Porsche 963 in handen van klanten te zien. Ik ben er zeker van dat de leercurve voor Hertz Team JOTA steil zal zijn en het zal niet lang duren voordat ze het hoogste niveau bereiken.”

“De derde plaats in Portimão was een prachtige beloning voor het team en het onderstreepte dat hard werken loont. Nu willen we de volgende stap zetten op Spa-Francorchamps”, schetst Urs Kuratle zijn verwachtingen. De Director Factory Motorsport LMDh vult aan: “We verwachten een spannende wedstrijd in de Ardennen. De prestaties van het voertuig in Spa zijn niet de enige doorslaggevende factor – net zo belangrijk zijn de veranderende weersomstandigheden, rijprestaties, strategie en teamwork. Het is geweldig dat de LMDh-vloot “Made in Flacht” drie auto’s omvat. Ik ben erg benieuwd naar het debuut van ons JOTA-klantenteam met zijn Porsche 963.”

Première: Eerste privateer team zet een Porsche 963 in Medio april leverde Porsche de eerste 963
klantenracewagen aan Hertz Team JOTA. Het Britse team dat mede-eigendom is van David Clark en Sam Hignett is de regerend FIA World Endurance Champion in de LMP2-categorie. In de afgelopen negen jaar eindigde het team tien keer op het podium tijdens de 24 uur van Le Mans. Dit seizoen pakt het team de Hypercar-klasse aan en zet het voor het eerst een meer dan 500 kW (680 pk) hybride prototype in op Spa-Francorchamps. Als ondersteuning voorziet Porsche Motorsport zijn LMDh-klantenteam van consultants bij alle WEC-races.

In de cockpit van de eerste particuliere Porsche 963 debuteren de fabrieksrijder António Félix da Costa uit Portugal, Will Stevens uit het Verenigd Koninkrijk en Yifei Ye. De Chinese coureur is de geselecteerde coureur van Porsche Motorsport Asia Pacific. “Onze eerste race als Hypercar-deelnemer is een heel speciale tijd voor iedereen die verbonden is met JOTA, Hertz, Singer en Brady”, zegt JOTA-mede-eigenaar Sam Hignett. “Samen met Porsche hebben we keihard gewerkt om de auto klaar te stomen voor zijn debuut en er geweldig uit te zien. Met onze unieke livery en sterke rijdersbezetting kunnen we niet wachten om aan de slag te gaan.”

De WEC-race
Het Circuit de Spa-Francorchamps ligt in het oosten van België, niet ver van de Duitse grens. Het circuit, dat in 1921 werd geopend, meet 7,004 kilometer – het langste permanente circuit op de FIA WEC-kalender. Met 21 bochten en verschillende relatief lange rechte stukken rolt het legendarische circuit bergop en af door het Waalse platteland – vandaar de bijnaam de “Ardense achtbaan”. Recente renovaties hebben de uitloopgebieden in de legendarische hoekcombinatie Eau Rouge – Raidillon verbeterd. Hier en op andere punten langs het spoor zijn extra tribunes aangelegd. De basisindeling is echter ongewijzigd. De zes uur durende race is vanaf het allereerste FIA WEC-seizoen een vaste waarde op de kalender.

Porsche-teams en -coureurs In het FIA WEC zet het fabrieksteam van Porsche Penske Motorsport twee LMDh-prototypes
in de Hypercar-klasse in. Volgens de huidige Balance of Performance (BoP) bereikt het vermogen 516 kW (702 pk). Kévin Estre (Frankrijk), André Lotterer (Duitsland) en Laurens Vanthoor (België) delen de nr. 6. Bij de vorige wereldkampioenschapsronde in Portimão behaalde het trio de derde plaats. De cockpit van de nr. 5 zusterauto wordt bezet door Dane Cameron uit de VS, de Fransman Frédéric Makowiecki en Michael Christensen uit Denemarken. De Nr. 38 Porsche 963 van Porsche’s klantenteam Hertz Team JOTA wordt bestuurd door António Félix da Costa, Will Stevens en Yifei Ye.

In de GTE-Am-categorie rijden de klantenteams van Porsche met zes van de ca. 378 kW (515 pk) sterke 911 RSR-racers. De nr. 56 Porsche 911 RSR van Project 1 – AO wordt geleid door PJ Hyett en Gunnar Jeannette (beide VS) en Matteo Cairoli uit Italië. In de nr. 86 cockpit van GR Racing vormen Michael Wainwright en Ben Barker uit het Verenigd Koninkrijk het rijderstrio samen met Riccardo Pera uit Italië.

De auto’s van de Iron Lynx-ploeg worden gedeeld door de Italianen Claudio Schiavoni en Matteo Cressoni en Alessio Picariello uit België. De enige volledig vrouwelijke bemanning in het WEC, bestaande uit lokale ster Sarah Bovy uit België, Michelle Gatting uit Denemarken en Rahel Frey uit Zwitserland, staat aan het roer van de roze zusterauto nr. 85 van Iron Dames.

In de nr. 77-inzending van Dempsey-Proton Racing bundelt teameigenaar Christian Ried uit Duitsland zijn krachten met Mikkel Pedersen uit Denemarken en de voormalige Porsche-Junior Julien Andlauer uit Frankrijk. In de Nr. 88 Porsche 911 vertrouwt Proton Competition op Ryan Hardwick uit de VS, de Canadees Zacharie Robichon en de Britse coureur Harry Tincknell.



Overzicht van de teams en coureurs
Hypercar klasse (Porsche 963): Porsche Penske Motorsport : Dane Cameron (USA), Michael Christensen (DK), Fréderic Makowiecki (F) Porsche Penske Motorsport : Kévin Estre (F), André Lotterer (D), Laurens Vanthoor (B)
Hertz Team JOTA (#38):
António Félix da Costa (P), William Stevens (UK), Yifei Ye (CHN)


GTE-Am klasse (Porsche 911 RSR): Project1 – AO (#56): Matteo Cairoli (I), PJ Hyett (USA), Gunnar Jeanette (USA)
Iron Lynx (#60): Claudio Schiavoni (I), Matteo Cressoni (I), Alessio Picariello (B)
Dempsey-Proton Racing (#77):
Christian Ried (D), Mikkel Pedersen (DK), Julien Andlauer (V) Iron Dames (#85): Sarah Bovy (B), Michelle Gatting (DK), Rahel Frey (CH) GR Racing (#86): Michael Wainwright (UK), Riccardo Pera (I), Ben Barker (UK) Proton Competition (#88): Ryan Hardwick (USA), Zacharie Robichon (CDN), Harry Tincknell (UK) Het schema (CEST)

Donderdag 27 april
11:30 – 13:00 uur: Vrije training 1
16:20 – 17:50 uur: Vrije training 2

Vrijdag 28 april 11:00 – 12:00 uur: Vrije training 15:00 – 17:15 uur: Kwalificatie GTE-Am
17:50 – 18:05 uur: Kwalificatie Hypercar

Zaterdag 29 april

12:45 – 18
:45 uur:

Commentaar coureurs voorafgaand aan de race
Laurens Vanthoor (Porsche 963 #6): “Ik kijk uit naar mijn thuisrace in het WEC. Ik woon op ongeveer een uur rijden van de baan – en misschien kan ik nog een nachtje thuis slapen. Het is lang geleden dat een Belg meedeed in de topklasse van de endurance topklasse. Jacky Ickx was de laatste succesvolle coureur. Het is voor mij een eer om in zulke beroemde voetsporen te treden. Ik hou van het circuit van Spa. Het heeft een aantal interessante facetten, waardoor het populair is bij veel coureurs. Alle 963-coureurs in ons team kennen het circuit goed en sommigen hebben daar ervaring opgedaan en succes gehad in de GT-racerij. Ik denk dat we uitstekend gepositioneerd zijn.”

Dane Cameron (Porsche 963 #5): “Het Circuit de Spa-Francorchamps is een van de Europese circuits die ik het beste ken. En het is een van mijn favorieten. We boeken constante vooruitgang in de ontwikkeling van de Porsche 963 en we verbeteren elk weekend een beetje. De race in België is het laatste WEC-evenement voor de 24 uur van Le Mans. Dit geeft ons nog een kans om nog een paar items van ons lijstje af te vinken, zodat we optimaal voorbereid naar Frankrijk kunnen gaan.”

Alessio Picariello (Porsche 911 RSR #60): “Ik verwacht dat er deze keer veel bezoekers naar België zullen komen omwille van de Hypercar-hype. Ik hou er altijd van om in mijn thuisland te racen – vooral in een wereldkampioenschap als het WEC. Het is erg leuk om met de 911 RSR op dit circuit te rijden. Ik kijk uit naar een van mijn favoriete circuits.”

Sarah Bovy (Porsche 911 RSR #85): “Dit is mijn eerste ‘6 Hours of Spa’ in het WEC. Ik heb deze wedstrijd vaak als toeschouwer bekeken. Ik ging erheen als fan, bekeek alle auto’s op de grid en was getuige van wat er op dit circuit gebeurde in echt gek weer. Ik zei toen tegen mezelf, het zou heel gaaf zijn om deze race zelf te rijden. Nu kan ik bijna niet wachten om daar met de Porsche 911 RSR te rijden. We willen iets leveren voor de vele mensen die ons steunen en aanmoedigen. Het duurt slechts ongeveer 30 minuten om van het huis van mijn ouders naar het spoor te rijden. Ik voel me thuis in Spa, het is net mijn achtertuin. Het is gemakkelijk om te verdwalen in de paddock, maar ik ken alle snelkoppelingen. Ik ben ook heel bekend met de lay-out van het circuit.”

Ben Barker (Porsche 911 RSR #86): “Spa-Francorchamps. Eau Rouge. Volgas in de 911 RSR. Ontzagwekkend! De nine-eleven is erg sterk. Ons tempo vorig jaar was goed ondanks de ongunstige omstandigheden. De Porsche rijdt goed in het droge en het natte. Als chauffeur krijg je altijd de nodigeary feedback van de auto. We kunnen dit jaar weer te maken krijgen met veranderende weersomstandigheden, maar we zijn zelfverzekerd en goed voorbereid. Vorig jaar eindigden we als zesde, dus een podiumresultaat zou dit keer heel mooi zijn.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait