Porsche Penske Motorsport met best geplaatste LMDh-prototype op Spa

Race, FIA World Endurance Championship WEC, Round 3, Spa-Francorchamps (België)

  • De nr. 5 Porsche 963 op slechts drie seconden van de derde plaats
  • Zusterauto wordt tweede voor lange stukken dankzij perfecte bandenstrategie
  • Hertz Team Jota als eerste klantenteam met een Porsche 963
  • Proton Competition eindigt GTE-Am klasse als vierde met de 911 RSR
Porsche Penske Motorsport sloot de zes uur durende race op Spa-Francorchamps af op de vierde plaats met de Porsche 963. Michael Christensen, Deen Cameron en Frédéric Makowiecki misten een podiumresultaat met minder dan drie seconden. Daarmee is het hybride prototype opnieuw het best geplaatste LMDh-conforme hypercarvoertuig in ronde drie van het FIA World Endurance Championship WEC. De tweede raceauto van het fabrieksteam moest kort voor de eerste rijderswissel uitvallen vanwege een elektrische storing. Het Hertz Team Jota-team bracht de eerste door klanten gerunde Porsche 963 als zesde over de finish. In de GTE-Am-klasse werd Proton Competition vierde met de Porsche 911 RSR.

Stuttgart. Slechts 13 dagen na het succes in Portimão heeft Porsche Penske Motorsport nipt een podiumplaats gemist. Michael Christensen uit Denemarken, de Amerikaan Dane Cameron en Frédéric Makowiecki uit Frankrijk eindigden de zes uur durende race op Spa-Francorchamps in België op de vierde plaats aan het stuur van het Porsche 963 hybride prototype. Koele asfalttemperaturen en lastige omstandigheden, evenals meerdere incidenten op het 7,004 kilometer lange circuit bepaalden ronde drie van het FIA World Endurance Championship WEC. Als eerste team met een privé LMDh-voertuig sloot Hertz Team Jota de race in de Ardennen af op de zesde plaats. Voor het Porsche-klantenteam deelden fabrieksrijder António Félix da Costa uit Portugal, William Stevens uit het Verenigd Koninkrijk en Yifei Ye de cockpit. De Chinese coureur is de geselecteerde coureur van Porsche Motorsport Asia-Pacific. In de GTE-Am-categorie behaalde Proton Competition het beste resultaat voor een Porsche 911 RSR op de vierde plaats met zijn bemanning Ryan Hardwick uit de VS, de Canadees Zacharie Robichon en Harry Tincknell (VK).

“We verloren de podiumplek pas in de allerlaatste ronde en eindigden als vierde – dus dat is erg teleurstellend”, besluit Thomas Laudenbach na ronde drie van het seizoen. De vicepresident van Porsche Motorsport voegt toe: “Het team heeft goed werk geleverd. Onze strategie was eerste klas en we hebben bij de start de juiste bandenkeuze gemaakt. Toch moeten we erkennen dat door de huidige machtsverhoudingen de zaken tot nu toe voor ons onbereikbaar zijn geweest. We moeten het resultaat van vandaag van ons afschudden en hard blijven werken aan verdere verbeteringen.”

Voor de nr. 5 Porsche 963 begon ronde drie met een handicap: de elektrische koppelingsbediening maakte het werk moeilijk voor de eerste stint-coureur Michael Christensen. Bij de eerste pitstop werd het probleem opgelost door het systeem opnieuw op te starten. De Deen zette vervolgens de achtervolging in en profiteerde ook van safety car-fases veroorzaakt door ongelukken. Toen hij de auto overdroeg aan Deen Cameron, lag hij weer op de derde plaats. Met nog ruim 100 minuten op de klok reed Frédéric Makowiecki als derde coureur verder op de zesde plaats. Toen de Porsche safety car een paar minuten later voor de vierde keer werd ingezet, speelde dit het fabriekstrio in de kaart: zij schoven weer op naar de derde plaats. Makowiecki verdedigde deze plek tot de laatste ronde, maar moest een Ferrari laten inhalen vanwege de verslechterende prestaties van de achterbanden.

Porsche 963, Porsche Penske Motorsport (#6), Kevin Estre (F), Andre Lotterer (D), Laurens Vanthoor (B)

De zusterwagen bestuurd door Kévin Estre (Frankrijk), André Lotterer (Duitsland) en startrijder Laurens Vanthoor moest vervroegd opgeven. Ondanks koele baantemperaturen maakte de Belg perfect gebruik van de gedurfde bandenkeuze van het team op de opdrogende baan: op slicks katapulteerde hij binnen enkele minuten van de zesde naar de tweede plaats. Kort voor de tweede pitstop kwam de nr. 6-coureur aan het begin van het rechte stuk tot stilstand met een elektrisch probleem in ronde 54.

“Dat was een zware dag in Spa”, besluit Jonathan Diuguid, Managing Director Porsche Penske Motorsport. “Onze auto met nummer 6 ging met pensioen vanwege een technisch mankement – nu moeten we de oorzaak volledig onderzoeken. We hebben goed werk geleverd met ons nummer 5-voertuig en gekozen voor een ideale strategie. Maar we waren gewoon niet snel genoeg. We moeten kijken waar we kunnen verbeteren en verdere vooruitgang kunnen boeken. Aan de operationele kant liep het perfect.”

De ploeg van Hertz Team Jota maakte indruk met zijn sterke prestaties. Fabrieksrijder António Félix da Costa wist in de eerste ronde drie rivalen in te halen en op te rukken naar de vierde plaats. Pech met de safety car-fases in een later stadium kostte het Porsche-klantenteam een paar posities. Dankzij hun constante prestaties behaalden de Portugese coureur en zijn teamgenoten Yifei Ye en William Stevens nog een opmerkelijk resultaat met een zesde plaats: Hertz Team Jota had pas op vrijdag van de vorige week de eerste privé-porsche 963 overgenomen en werd bij wijze van spreken in het diepe gegooid op Spa-Francorchamps met het 500 kW (680 pk) hybride prototype.

Beste Porsche 911 RSR eindigt GTE-Am-categorie op vierde plaats
In de GTE-Am-categorie streden de 911 RSR van de Porsche-klantenteams Iron Dames en Proton Competition over lange stukken om podiumplaatsen: de volledig vrouwelijke bemanning Sarah Bovy (België), Rahel Frey (Zwitserland) en Michelle Gatting (Denemarken) brachten stints aan de leiding, vooral vroeg in de zes uur durende race. Uiteindelijk eindigden de Iron Dames als vijfde in hun klasse achter de 911 bestuurd door Ryan Hardwick (USA), Zacharie Robichon (CDN) en Harry Tincknell (UK).

Ronde vier van het FIA World Endurance Championship WEC markeert het hoogtepunt van het seizoen: de 24 uur van Le Mans wordt betwist op 10 en 11 juni. Dit jaar viert het traditionele evenement zijn 100-jarig bestaan.

Commentaar van de coureurs na de race Dane Cameron (Porsche 963 #5): “Na een moeilijke kwalificatie vochten we ons een weg terug in de race
en hebben we het al met al geweldig gedaan als team. We ondervonden kleine problemen tijdens de zes uur durende race, maar we hebben ze goed overwonnen. De balans van onze auto was vandaag duidelijk beter en ons tempo lag merkbaar hoger. Een podiumplaats lag binnen handbereik maar helaas misten we op het allerlaatste moment. De volgende is Le Mans. We zullen ons uiterste best doen om daar nog meer prestaties uit onze Porsche 963 te halen.”

Laurens Vanthoor (Porsche 963 #6): “Toen ik door de laatste chicane reed, viel plots het hele elektrische systeem uit. Ik heb bepaalde procedures doorlopen om het systeem opnieuw op te starten, maar helaas werkte dat niet. We moeten nog analyseren wat er precies is gebeurd. Het is heel jammer, want onze race verliep tot dat moment heel goed. Onze strategie speelde perfect en de auto voelde geweldig om te rijden. We hebben de juiste beslissing genomen om voor slicks te kiezen, zeker in het begin.”

António Félix da Costa (Porsche 963 #38): “We hebben de auto een paar dagen voor dit raceweekend in bezit genomen en zijn in feite in het diepe gesprongen. Het feit dat we de zes uur durende race onder deze omstandigheden zonder technische tegenslagen konden voltooien, verdient enorm veel lof. Het team heeft ongelooflijk werk geleverd. We hebben de auto niet eens tot het uiterste gedreven – onze prioriteit was om zoveel mogelijk ronden te draaien en zoveel mogelijk gegevens te verzamelen als we konden. Nu gaan we alles onder de loep nemen, gaan testen en dan nog sterker naar Le Mans gaan.”

Zacharie Robichon (Porsche 911 RSR #88): “Het was een spannende race – zoals altijd op Spa. Het weer in de Ardennen speelt altijd een grote rol. Bij de start reed Ryan clean stints. Omdat we de banden van onze Porsche sneller op temperatuur konden krijgen dan sommige van onze rivalen, slaagde ik er zelfs in om de leiding te nemen in de GTE-Am-klasse. Maar op de fliP kant, we worstelden met verslechterende banden aan het einde van onze stints en verloren daardoor opnieuw tijd. We hebben er het beste van gemaakt. Toch is de vierde plaats in de autosport een uiterst pijnlijk resultaat.”

Uitslag
Hypercar klasse:

1. Conway/Kobayashi/Lopez (UK/J/ARG), Toyota #7, 148 ronden
2. Buemi/Hartley/Hirakawa (CH/NZ/J), Toyota #8, 148 ronden
3. Pier Guidi/Calado/Giovinazzi (I/UK/I), Ferrari #51, 148 ronden
4. Cameron/Christensen/Makowieki (USA/DK/F), Porsche 963 #5, 148 ronden
6. Félix da Costa/Stevens/Ye (P/UK/CHN), Porsche 963 #38, 147 ronden
DNF Estre/Lotterer/Vanthoor (F/D/B), Porsche 963 #6

GTE-Am klasse:
1. Perez Companc/Wadoux/Rovera (ARG/F/I), Ferrari #83, 140 ronden
2. Keating/Varrone/Catsburg (USA/ARG/NL), Corvette #33, 140 ronden
3. Al Harthy/Dinan/Eastwood (OMN/USA/IRL), Aston Martin #25, 140 ronden
4. Hardwick/Robichon/Tincknell (USA/CDN/UK), Porsche 911 RSR #88, 139 ronden
5. Bovy/Gatting/Frey (B/DK/CH), Porsche 911 RSR #85, 139 ronden
10. Ried/Pedersen/Andlauer (D/DK/F), Porsche 911 RSR #77, 138 ronden
11. Schiavoni/Cressoni/Picariello (I/I/B), Porsche 911 RSR #60, 137 ronden
12. Wainwright/Pera/Barker (UK/I/UK), Porsche 911 RSR #86, 136 ronden

Volledige uitslag: http://fiawec.alkamelsystems.com.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait