Zes Porsche-klantenteams willen winnen met de nieuwe 911 GT3 R

Preview, 24 uur van de Nürburgring, Nürburgring-Nordschleife (Duitsland)

 

  • Sterk contingent Porsche-partners in de topklasse
  • Eerste 24-uurs Eifelklassieker voor de nieuwe Porsche 911 GT3 R
  • Porsche is het sterkst vertegenwoordigde merk in de “Groene Hel”
  • Onvoorspelbare weersomstandigheden kunnen sensatie en morsen veroorzaken
Zeven Porsche 911 GT3 R’s van zes klantenteams strijden dit jaar om de eindzege tijdens de 24-uursrace op de Nürburgring-Nordschleife (20/21 mei). De tot 416 kW (565 pk) sterke GT3-auto’s uit Weissach nemen het op tegen 27 voertuigen van zes rivaliserende fabrikanten in de hoogste SP9-klasse. Van de verwachte 136 inzendingen voert de Stuttgartse sportwagenfabrikant veruit het grootste contingent aan. In totaal zullen 44 racevoertuigen uit Zuffenhausen deelnemen in twaalf verschillende categorieën.

Stuttgart. Met zijn professionele klantenteams heeft Porsche zijn zinnen gezet op het behalen van zijn 14e algemene overwinning tijdens de legendarische 24-uursrace in de Duitse Eifel. De resultaten en inzichten van het kwalificatie-evenement en eerdere races van de Nürburgring Endurance Series (NLS) waren bemoedigend. Toch blijven er onzekerheden: de Porsche 911 GT3 R, die voor het seizoen 2023 werd gelanceerd en gebaseerd is op de 992-generatie nine-eleven, zal voor het eerst op de grid van de 24-uursklassieker staan. Ter voorbereiding op het hoogtepunt van dit jaar op de beroemde Nordschleife eindigde het Falken Motorsports-team drie van de NLS-races in de top tien.

“Het maakt niet uit hoeveel kilometer je aflegt in de ‘Groene Hel’, het is nooit genoeg om verzekerd te zijn van de overwinning in de 24-uursrace”, waarschuwt Sebastian Golz voorafgaand aan de uithoudingsrace in de Eifel. De projectmanager Porsche 911 GT3 R voegt toe: “Onze klantenteams concurreren dit jaar met onze gloednieuwe GT3-auto. In de voorbereiding lag de focus op het vinden van een baseline setup voor de drie bandenpartners Falken, Michelin en Pirelli. We hebben systematisch gewerkt aan de ontwikkeling van de auto in test- en tuningsessies, tijdens de NLS-races en het 24-uurs kwalificatietoernooi. Dat geeft ons en onze partnerteams reden tot optimisme op weg naar het hoogtepunt.”

Veel andere raceauto’s uit Stuttgart zullen naast de nieuwste Porsche 911 GT3 R staan – waaronder de 911 GT3 Cup uit twee verschillende modeljaren en verschillende versies van de Porsche Cayman, evenals voertuigen zoals een 911 Carrera, die op privé-initiatief werd voorbereid om de “Groene Hel” aan te pakken. In totaal zijn 44 auto’s met het Porsche-embleem ingeschreven voor de 51e editie van de langeafstandsrace. Zo maakt het merk uit Zuffenhausen bijna een derde uit van het 136-koppige veld.

“Porsche is dit jaar veruit het sterkst vertegenwoordigde merk op de 24-uursrace van de Nürburgring. Dit toont aan dat we een hoog niveau van vertrouwen van onze partners en klanten blijven genieten, zelfs in uitdagende tijden, en dat onze producten goed ingeburgerd zijn op de markt”, zegt Michael Dreiser, Director Sales Porsche Motorsport. “Ik ben er zeker van dat onze nieuwe Porsche 911 GT3 R sterk zal presteren in de zware concurrentie van de top SP9-klasse. De klantenteams zijn uiterst professioneel en alle auto’s worden bemand door eersteklas coureurs. En in de andere felbevochten klassen zullen onze klanten zeker actievolle races leveren, bijvoorbeeld in de Cup 2-klasse met de 911 GT3 Cup en de Cup 3-klasse met de 718 Cayman GT4 Clubsport.”

De race
De 24-uursrace op de Nürburgring wordt op 20/21 mei voor de 51e keer verreden. Na het debuutevenement in juni 1970 werd de race twee keer de klok rond drie keer afgelast: in 1974 en 1975 vanwege de toenmalige oliecrisis en in 1983 vanwege bouwwerkzaamheden. Sinds 2005 wordt de race verreden op een 25,378 kilometer lange combinatie van de historische Nordschleife en het moderne Grand Prix-circuit. Het circuit heeft meer dan 70 bochten, waaronder de beroemde steile “Karussell”. De steilste helling van het golvende parcours heeft een stijgingspercentage van 18 procent met het steilste afdalingsgedeelte van maximaal 11 procent. Op het 2,6 kilometer lange rechte stuk “Döttinger Höhe” halen de racewagens een topsnelheid van ruim 280 km/u.

Eifelklassieker kent een paar speciale regels. De opstelling vooraan wordt bepaald door individuele tijdritten. Deze spectaculaire sessie (Top Qualifying 2) wordt voorafgegaan door twee etappes. Dertien voertuigen hebben al een plek bemachtigd als onderdeel van de NLS-races van dit jaar en bij het 24-uurs kwalificatietoernooi. Nog eens zes auto’s kunnen de laatste individuele tijdrit halen in de “Top Qualifying 1” sessie. Een classificatiesysteem – de zogenaamde Balance of Performance (BoP) – is bedoeld om de competitiviteit van de verschillende GT3-modellen in de top sp9-klasse gelijk te trekken. Dit kan worden gedaan met behulp van regulerende factoren zoals motorvermogen, voertuiggewicht en hoeveelheden brandstoftank, onder andere.

Porsche teams en coureurs (SP9 klasse)
Porsche ondersteunt de klantenteams Dinamic GT, Falken Motorsports, Lionspeed by Car Collection Motorsport, Manthey EMA en Rutronik Racing in de Eifel door onder andere coureurs uit het rijdersteam te leveren. De WEC-coureurs Kévin Estre, Michael Christensen en Frédéric Makowiecki en DTM-coureur Thomas Preining vormen het krachtige kwartet in Manthey EMA’s 911 GT3 R met de bijnaam “Grello”. Matt Campbell uit Australië en de Fransman Mathieu Jaminet slaan de handen in elkaar met Lionspeed by Car Collection Motorsport. De Belg Laurens Vanthoor rijdt met de Nr. 54 Porsche 911 van Dinamic GT.

Een overzicht van Porsche teams en rijders (SP9-Klasse) Lionspeed by Car Collection Motorsport (Porsche 911 GT3 R #24) Patrick Kolb (D), Matt Campbell (AUS), Mathieu Jaminet (V), Patrick Pilet (V) Huber Motorsport (Porsche 911 GT3 R #25)

Dennis Fetzer (D), Côme Ledogar (V), Lars Kern (D), Romain Dumas (V) Falken Motorsports (Porsche 911 GT3 R #33) Klaus Bachler (A), Sven Müller (D), Alessio Picariello (B) Falken Motorsports (Porsche 911 GT3 R #44) Joel Eriksson (S), Tim Heinemann (D), Nico Menzel (D), Martin Ragginger (A)
Dinamic GT (Porsche 911 GT3 R #54)

Laurens Vanthoor (B), Laurin Heinrich (D), Ayhancan Güven (TR), Christian Engelhart (D) Rutronik Racing (Porsche 911 GT3 R #96) Dennis Olsen (N), Matteo Cairoli (I), Julien Andlauer (V) Manthey EMA (Porsche 911 GT3 R #911) Michael Christensen (DK), Kévin Estre (F), Frédéric Makowiecki (V), Thomas Preining (A)

24 uur van de Nürburgring – Porsche’s eindoverwinningen:
1976 Müller / Hechler / Quirin (Porsche 911 Carrera) 1977 Müller / Hechler (Porsche 911 Carrera) 1978 Müller / Hechler / Gschwendtner (Porsche 911 Carrera) 1988 Dören / Holup / Faubel (Porsche 911 Carrera RSR) 1993 de Azevedo / Konrad / Wirdheim / Katthöfer (Porsche 911 Carrera) 2000 Mayländer / Bartels / Alzen / Heger (Porsche 911 GT3 R) 2006 Luhr / Bernhard / Rockenfeller / Tiemann (Porsche 911 GT3 MR)

2007 Lieb / Bernhard / Dumas / Tiemann (Porsche 911 GT3 RSR) 2008 Lieb / Bernhard / Dumas / Tiemann (Porsche 911 GT3 RSR) 2009 Lieb / Bernhard / Dumas / Tiemann (Porsche 911 GT3 RSR) 2011 Lieb / Bernhard / Dumas / Luhr (Porsche 911 GT3 RSR)

2018 Lietz / Pilet / Makowiecki / Tandy (Porsche 911 GT3 R) 2021 Estre / Christensen / Cairoli (Porsche 911 GT3 R) Het schema (alle tijden CEST)

Donderdag 18 mei 13:15 – 15:00 uur: Kwalificatie 1 20:00 –
23:30 uur: Kwalificatie 2

Vrijdag 19 mei

13:30 – 14:45 uur: Kwalificatie 3
17:30 – 19:15 uur: Top Kwalificatie

Zaterdag 20 mei 12:40 – 13:25 uur: Warming-up
16:00 uur: Start Nürburgring 24 uur Zondag 21 mei

16:00 uur: Geblokte vlag 24 uur

Nürburgring Opmerkingen voor de race
Mathieu Jaminet (Porsche 911 GT3 R #24): “We staan op het punt om de zwaarste race van het jaar aan te gaan. Vaak zijn het de steeds wisselende weersomstandigheden die het toch al zeer inspannende rijden op de Nordschleife compleet maken. Onze voorbereiding was niet helemaal ideaal omdat we heel weinig circuittijd kregen met ons team Lionspeed by Car Collection. Maar de prestaties zijn er: We zitten al veilig in de ‘Top Qualifying 2’ met onze auto, dus we kunnen ons volledig concentreren op het werken aan de setup in alle sessies voor de shootout voor de beste gridposities. Laten we eens kijken hoe goed we het doen in de race.”

Lars Kern (Porsche 911 GT3 R #25): “Ons Huber Motorsport-team is dit jaar doorgestoten naar de pro-categorie. Dat vind ik geweldig. Ik reed in 2022 voor het team en voel me daar meteen thuis. Ik denk dat ons rijdersteam echt goed is. Daarnaast hebben we de nieuwe Porsche 911 GT3 R al uitgebreid leren kennen. Er moeten nog verfijningen worden aangebracht zodat we een zo hoog mogelijk tempo kunnen aanhouden, niet alleen over een enkele ronde, maar over een volledige stint. Ik hoop op goed weer en een spannende 24 uur racen.”

Klaus Bachler (Porsche 911 GT3 R #33): “Dit jaar doe ik voor de achtste keer mee in de top GT3-klasse tijdens de 24-uursrace. Ik heb al een paar keer kunnen vechten voor een toppositie. In 2021 behaalde ik waarschijnlijk mijn beste resultaat tot nu toe: we misten maar net een podiumresultaat kort voor het einde van de race en eindigden op de vierde plaats. Ik hoop dat het me dit jaar lukt om op het podium te eindigen en – als alles goed gaat – ook voor de eindzege kunnen vechten.”

Nico Menzel (Porsche 911 GT3 R #44): “Dit is de eerste keer dat ik met Falken Motorsports deelneem aan mijn thuisrace. Het team gaf me een warm welkom op het moment dat ik aankwam. De band van Falken werkt dit jaar erg goed. We hebben een uitgebreid testprogramma afgevinkt en veel uitgeprobeerd, en de voorbereidende races zijn goed verlopen. Nu moeten we zien waar we staan ten opzichte van de concurrentie. Ik vind het geweldig om terug te zijn in een Pro-klasse auto na de laatste paar jaar in de Pro-Am-klasse. We hebben een zeer capabele rijdersploeg om vooraan aan te vallen.”

Laurin Heinrich (Porsche 911 GT3 R #54): “Ik kijk vooral uit naar mijn eerste start in de 24-uursrace op de Nürburgring. Het is altijd mijn doel geweest om daar in de topklasse te strijden – een absoluut hoogtepunt in mijn carrière! Ons Dinamic GT-team is ervaren en goed gepositioneerd, en het rijdersteam is ook sterk. We hebben een geweldige mix van ervaring en jeugd aan boord. Onze voorbereidingswedstrijden verliepen erg goed. Samen met onze partners denk ik dat we optimistisch de race in kunnen gaan.”

Dennis Olsen (Porsche 911 GT3 R #96): “Een van de absolute hoogtepunten van het seizoen staat voor de deur en ik kan niet wachten tot het weekend van start gaat. De nieuwe Porsche 911 GT3 R heeft een groot potentieel getoond in vergelijking met de vorige generatie. Samen met Rutronik Racing zijn we goed voorbereid en klaar voor de ‘Groene Hel’.”

Kévin Estre (Porsche 911 GT3 R #911): “Ik ben super enthousiast over de 24 uur van de Nürburgring en kan niet wachten om weer met de ‘Grello’ te rijden. Ik denk dat we na het vervroegd pensioen van vorig jaar nog een punt te pakken hebben. De voorbereidingen verliepen goed, maar we misten nog een beetje prestatie. Laten we eens kijken welke aanpassingen we nog kunnen maken voor de race.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait