Maak kennis met de Aston Martin DB12: ’s werelds eerste Super Tourer

  • DB12 luidt een nieuw tijdperk in voor Aston Martin als de eerste van zijn volgende generatie sportwagens
  • De gedurfde nieuwe DB12 levert een kwantumverschuiving en zet de maatstaf voor prestaties, ultraluxe en stijl
  • Het gedurfde en assertieve exterieurdesign van de nieuwe DB12 is de perfecte uitdrukking van kracht en potentie
  • Het beste vermogen in zijn klasse van 680 pk/800 Nm uit de 4.0 V8 Twin-Turbo-motor tilt het niveau van rijplezier naar een nieuwe standaard
  • Enorme breedte van mogelijkheden combineert spannende dynamiek met verfijning en comfort
  • Geheel nieuw veersysteem met nieuwe intelligente adaptieve dempers, elektronisch achterdifferentieel (E-diff) en op maat gemaakte 21 inch Michelin Pilot Sport 5 S-banden behoren tot de technische hoogstandjes
  • State-of-the-art Aston Martin infotainmentsysteem vormt middelpunt van geheel nieuw interieur
  • Ultra-luxe interieurontwerp richt zich op een op de bestuurder gerichte cockpit, waarbij de nieuwste technologieën worden geïntegreerd met luxe vakmanschap en materialen
  • Topsnelheid van 202 mph, 0-60 in 3,5 seconden
  • Leveringen gepland voor begin Q3 2023 

24 mei 2023, Gaydon, VK: Aston Martin introduceert met trots de nieuwe DB12. Deze nieuwe generatie van de legendarische DB-bloedlijn zorgt voor een kwantumverschuiving in sportief karakter en dynamische capaciteiten en definieert zijn eigen nieuwe categorie. De DB12 combineert een sprankelende rijervaring met uitzonderlijke verfijning, state-of-the-art technologie en heerlijke luxe en vraagt om een nieuwe definitie. Groots is niet genoeg; dit is ’s werelds eerste Super Tourer.

De DB12 slaat een nieuwe richting in. Eentje die het het meest complete en geslaagde DB-model in de geschiedenis van Aston Martin maakt. Gezegend met uitzonderlijke prestaties en handling om de meest veeleisende bestuurders tevreden te stellen en te belonen, is het zorgvuldig geslepen chassis perfect afgestemd op een toonaangevende 680PS/800NM V8 Twin-Turbo aandrijflijn. Het resultaat is een energieke Aston Martin die schittert met authenticiteit, vermogen en passie om een ongeëvenaarde rijervaring te bieden.

De DB12 is ontworpen om de prestaties te maximaliseren en emoties te intensiveren en is het product van een holistische benadering. Een die begint met een aanzienlijke toename van de structurele stijfheid en eindigt met Michelin Pilot Sport 5 S-banden die zijn gemaakt volgens de precieze specificaties van Aston Martin. Ondersteund door een geheel nieuw veersysteem met de nieuwste adaptieve dempers, worden controle en verbinding verder versterkt door een uitzonderlijk nauwkeurig en direct elektronisch stuurbekrachtigingssysteem (EPAS) en een elektronisch achterdifferentieel (E-Diff) dat de wendbaarheid verbetert en de DB12 tot leven brengt op de meest dynamische wegen.

Ondersteund door een toonaangevend Electronic Stability Control (ESC)-systeem, dat zesassige traagheidsmetingen gebruikt om de beschikbare grip te voorspellen, biedt de DB12 de bestuurder ook de keuze uit vijf vooraf ingestelde rijmodi, waardoor de vrijheid om stapsgewijs de grenzen van grip en tractie te verkennen met volledig vertrouwen en veiligheid. Simpel gezegd, geen enkele serieproductie Aston Martin heeft zich zo volledig gewijd aan het zetten van nieuwe dynamische benchmarks.

De aankondiging van DB12 komt op het moment dat Aston Martin twee belangrijke mijlpalen viert in 2023; De monumentale 110Þ jubileum en 75 jaar van de illustere DB-modellijn. Toen oprichters Lionel Martin en Robert Bamford officieel het partnerschap vormden dat Aston Martin werd, ontbrandden ze meer dan een eeuw van passie voor de auto-industrie, geavanceerde Britse innovatie en racesucces met een hoog octaangehalte. Het komt op een moment dat Aston Martin geniet van een van de meest dynamische periodes in zijn 110-jarige geschiedenis dankzij aanhoudend podiumsucces in het Formule 2023-seizoen 1. Concurreren op het hoogtepunt van de wereldsport blijft een belangrijke pijler van de merk- en productstrategie van het merk.®

DB12’s kernwaarden van high-performance en ultra-luxe zijn de speerpunten van Aston Martin’s volgende generatie sportwagens. Als zodanig luidt het een nieuw tijdperk in. Een die alle Aston Martin-modellen zal zien die worden gekenmerkt door wonderbaarlijke prestaties en een nauwkeurige dynamiek, naadloze integratie van geavanceerde technologieën en de sublieme stijl en het voorbeeldige vakmanschap waar het merk al lang om bekend staat.

Roberto Fedeli, Group Chief Technology Officer van Aston Martin zei over de nieuwe DB12: “DB12 is een statement auto. Een die de positie van Aston Martin als leider op het gebied van prestaties, dynamiek, engineering en technologie bevestigt. We hebben elk aspect van deze auto gepusht om de beste in zijn klasse te zijn. Het resultaat is meer kracht en prestaties dan zijn rivalen. Gecombineerd met een uitzonderlijk weggedrag en een spannende soundtrack is het een auto met passie en een echt sportief karakter. Cruciaal is dat we dit dankzij de breedte van de mogelijkheden hebben bereikt zonder afbreuk te doen aan verfijning, comfort en luxe. Samen met ons gebruik van toonaangevende dynamische bedienings- en infotainmentsystemen is de DB12 het begin van aston Martin’s meest opwindende nieuwe tijdperk.”

Prestaties – fellere, hernieuwde betrokkenheid van toonaangevende aandrijflijn
Onnadrukkelijk en ondubbelzinnig maakt DB12 een nadrukkelijk statement. Een die het vertrouwen uitstraalt van een auto begiftigd met een 0-60 mph-tijd van 3,5 seconden, een topsnelheid van 202 mph en de beste potentie in zijn klasse van zijn 4.0 Twin-Turbo V8-motor. Deze uitzonderlijke met de hand gebouwde motor, getuned door Aston Martin-ingenieurs om toonaangevende 680PS / 671bhp te leveren bij 6000rpm en 800Nm / 590lb ft tussen 2750-6000rpm; een stijging van 34% ten opzichte van de uitgaande DB11.

Deze hogere outputs zijn bereikt door aangepaste nokkenprofielen, geoptimaliseerde compressieverhoudingen, turbocompressoren met een grotere diameter en meer koeling. Om de toegenomen thermische eisen te beheersen, is het koelsysteem volledig opnieuw ontworpen, met twee extra hulpkoelers toegevoegd aan de bestaande centrale hoofdradiator. Om ervoor te zorgen dat de gewenste inlaatluchttemperaturen van de motor onder alle omstandigheden worden bereikt, is een extra lage temperatuurradiator op het laadkoelerwatercircuit gemonteerd.

Bovendien heeft de extra buitenboordmotoroliekoeler nu meer dan het dubbele van het vlakoppervlak van zijn voorganger om de eisen aan het smeercircuit te beheren. De koeling is verder geoptimaliseerd door de thermische luchtstroom te verbeteren, een toename van 56% in open openingen waardoor meer koude lucht in de radiatoren kan stromen, terwijl centraal gemonteerde ventilatieopeningen op de motorkap boven de dubbele turbo’s warme lucht laten ontsnappen.

Wegligging en dynamiek – de scherpste DB ooit
Het vermogen wordt geleverd door een 8-traps automatische transmissie en voor het eerst op een Aston Martin DB-model, Electronic Rear Differential (E-Diff). Dit differentieel is gekoppeld aan het Electronic Stability Control (ESC) systeem van de auto. In tegenstelling tot een conventioneel sperdifferentieel kan het in milliseconden van volledig open naar 100% vergrendeld gaan, waardoor de bestuurder een maximale respons krijgt voor een nauwkeuriger en consistenter rijgedrag.

In harmonie met het ESC-systeem van de nieuwste generatie verbetert de E-Diff de bochtencapaciteiten van de auto onder alle omstandigheden aanzienlijk. In bochten met lage tot gemiddelde snelheid voelt de DB12 briljant wendbaar en responsief aan en komt hij tot leven op uitdagende wegen dankzij de immense grip aan de voorkant en de enorme tractie. Ondertussen geeft totale kalmte in snelle bochten de DB12 een groot gevoel van vertrouwen en controle.

Om de betrokkenheid van de bestuurder te vergroten en de intensiteit van zijn prestaties te versterken, beschikt de DB12 over een herziene (verkorte) Final Drive Ratio (3.083:1), plus een unieke kalibratie van de transmissieverschuiving. De eerste werkt om krachtigere acceleratie in de versnelling te leveren, terwijl de laatste de schakelsnelheden verlaagt en verschillende schakelkarakteristieken creëert die passen bij het brede scala aan dynamische modi van de DB12.

De gebonden aluminium structuur van DB12 heeft een toename van 7% in wereldwijde tortionale stijfheid gezien dankzij wijzigingen in een reeks componenten van de onderkant; de kruisbeugel van de motor; voor- en achteronderbakken; voorste dwarsbalk en achterste schot. Het gecombineerde effect is een gerichte verbetering van de tortionale stijfheid en laterale stijfheid – vooral tussen de voorste en achterste veerpoottorens – die een sterkere en stabielere bevestigingspunten voor de dempers en achteras biedt. Dit brengt verbeteringen in ophangingsprestaties, isolatie en verfijning, samen met verbeteringen in het aan- en uit-midden stuurgevoel en het algehele gevoel van bestuurdersverbinding.

Met de introductie van de nieuwe generatie intelligente adaptieve dempers en uitgebreide engineering van belangrijke componenten zoals stijvere antirolstangen, biedt de DB12 toonaangevende rijdynamiek en een sterk toegenomen breedte van mogelijkheden.

Met een toename van 500% in de bandbreedte van de krachtverdeling zijn deze state-of-the-art dempers een enorme vooruitgang, omdat hun grotere capaciteit een veel breder scala aan controle en verfijning mogelijk maakt in de instellingen van de rijmodus van de DB12. Door gebruik te maken van deze grotere reikwijdte, hebben de voertuigattributeningenieurs van Aston Martin het karakterbereik van de DB12 uitgebreid tot ver buiten dat van klasserivalen.

Zorgvuldige kalibratie van de dempers maakt de geleidelijke introductie van meer respons en strakkere carrosseriecontrole mogelijk terwijl u door de dynamische modi scrolt, met gedetailleerde afstemming van de ophangingsbus voor uitstekende verfijning en isolatie. In combinatie met het E-Diff- en ESC-systeem betekent dit dat in de GT-modus een luxueuze rijkwaliteit behouden blijft voor subliem maar wendbaar cruisen, terwijl de Sport- en Sport + -modi het reactievermogen van de DB12 opvoeren en de carrosseriecontrole aanscherpen, waardoor de auto rond de bestuurder krimpt en echt tot leven komt op uitdagende wegen als nooit tevoren.

Als primair contactpunt tussen auto en bestuurder is zorgvuldig aandacht besteed aan het perfectioneren van het elektronische stuurbekrachtigingssysteem (EPAS) van de DB12. Dit begint met de montage van een niet-geïsoleerde stuurkolom, die een verbeterd dynamisch gevoel geeft door ervoor te zorgen dat de stuurinput van de bestuurder en de feedback van de weg zuiver en ongeschonden blijven.

EPAS-kalibratie richt zich op het zorgen voor voldoende on-center gevoel gekoppeld aan een snelle maar natuurlijk aanvoelende reactiesnelheid. De DB12 zorgt ervoor dat de besturing niet overdreven en overdreven agressief reageert en heeft een intuïtief, vertrouwenwekkend gevoel. Een die de bestuurder in staat stelt om te ontspannen op lange ritten, maar te genieten van zijn precisie, reactievermogen en behendigheid bij het aanvallen van een apex.

In het belang van consistentie en driveraansluiting heeft de EPAS een constant rek met een verhouding van 13,09:1 met variabele, snelheidsafhankelijke ondersteuning en 2,4 bochten lock-to-lock. Dit variabele ondersteuningsniveau is geïntegreerd met de rijmodusprogramma’s van de DB12, waarbij het ondersteuningsniveau stapsgewijs afneemt terwijl naar de meest agressieve modus (Sport +) wordt gegaan.

Om ervoor te zorgen dat hij de stopkracht heeft die past bij zijn wonderbaarlijke tempo, is de DB12 standaard uitgerust met gietijzeren 400 mm voorste schijven en 360 mm achterschijven met gegroefde en geboorde vlakken voor een betere thermische capaciteit. De rembekrachtiger is ook opnieuw afgesteld om de pedaalfeedback te verbeteren, waardoor de bestuurder meer vertrouwen krijgt dankzij een stevig pedaal met een onmiddellijk gevoel van stopkracht in combinatie met een progressieve respons.

Om zijn Super Tourer-referenties te onderstrepen, kan de DB12 worden besteld met een Carbon Ceramic Brake (CCB) -optie. Met verbeterde remprestaties en verminderde remvervaging bij temperaturen tot 800 °C bespaart de montage van CCB 27 kg onafgeveerde massa in vergelijking met het standaard remsysteem, wat op zijn beurt de rijkwaliteit en stuurrespons ten goede komt.

Aston Martin bevestigt zijn toewijding aan het vervullen van de Super Tourer-opdracht van de DB12 en is de eerste OEM-toepassing van de nieuwe Michelin Pilot Sport 5 S-banden – 275/35 R21 103Y voor en 315/30 R21 108Y achter. De banden van de DB12 nemen geen genoegen met kant-en-klare versies en zijn gemarkeerd met ‘AML’-codes. Dit betekent dat ze een op maat gemaakte compound hebben en zijn afgestemd door het Aston Martin dynamics-team om de hoogste niveaus van reactiviteit te garanderen voor precisiebesturing, samen met maximale grip in natte en droge omstandigheden.

De Pilot Sport 5 S is ook voorzien van geluidsonderdrukkende inzetstukken van polyurethaanschuim in het karkas van de band. Dit vermindert het ‘brom’ van de band dat wordt doorgegeven aan het interieur van de auto met 20%, verlaagt het geluidsniveau en verbetert de verfijning en het comfort van de bestuurder.

DB12 is standaard voorzien van 21 inch gesmede lichtmetalen velgen; 9.5J voor en 10.5J achter. Er is keuze uit drie verschillende uitvoeringen – standaard Five-Spoke en optioneel Multi-Spoke en Y-Spoke – in verschillende kleuren en afwerkingen: Five-Spoke in Gloss Silver; Multi-Spoke in Satin Platinum, Satin Black en Satin Black Diamond gedraaid; Y-Spoke in Satijn Brons, Satijn Black en Satin Black Diamond gedraaid.

Aston Martin heeft nauw samengewerkt om de structuur van deze lichtgewicht wielen te optimaliseren om de prestaties te maximaliseren zonder afbreuk te doen aan de esthetiek. Met behulp van geavanceerde simulatie om ervoor te zorgen dat overtollige massa is verwijderd, zijn deze wielen 8 kg lichter dan eerdere 20″-aanbiedingen.

Driver centricity – Zuiverdere, intuïtieve technologie die u de controle
geeft
 De DB12 is ontworpen om de bestuurder de perfecte mate van dynamische ondersteuning zonder beperkingen te bieden en introduceert een toonaangevend ESP-systeem (Electronic Stability Programme). Het systeem biedt vier vooraf gedefinieerde ESP-modi (Wet, On, Track &; Off) die kunnen worden geselecteerd via de ESP-knop op de middenconsole. Elk is naadloos geïntegreerd om progressieve controle te leveren terwijl abrupte interventies worden vermeden.

Het systeem werkt door informatie te verzamelen van een groot aantal sensoren rond het voertuig, waarvan de meest geavanceerde de nieuwe zesassige traagheidsmeeteenheid is. Deze complexe accelerometergegevens vormen een real-time beeld van wat de auto doet. Vervolgens voorspelt het met behulp van geavanceerde algoritmen het beschikbare gripniveau en reageert het op kortstondige instabiliteiten.

Dit geavanceerde systeem is ontworpen om discreet op de achtergrond te werken en stelt de bestuurder in staat om het beste uit de auto en de omstandigheden te halen met minder waargenomen ESP-interventies met behoud van een hoge mate van veiligheid. Dezelfde voorspellende, op modellen gebaseerde technologie ondersteunt alle chassiscontrolesystemen van de auto (ABS, tractiecontrole en laterale dynamiek) op een ongekende, geïntegreerde manier voor een ongeëvenaard niveau van vertrouwen en plezier van de bestuurder.

Naast multi-mode ESP beschikt de DB12 ook over vijf vooraf gedefinieerde rijmodi; GT, Sport en Sport+ passen het dynamische gedrag geleidelijk aan, waarbij elke stap de bestuurder meer vrijheid geeft om de grenzen van grip en tractie te verkennen; De natte modus verbetert de stabiliteit op oppervlakken met weinig grip; De individuele modus stelt de bestuurder in staat om de voertuigsystemen nauwkeurig af te stemmen op zijn voorkeuren, met de vrijheid om de instellingen van het chassis, de aandrijflijn, het ESP en de tractiecontrole te mixen en op elkaar af te stemmen.

De rijmodi worden geselecteerd via de middenconsole; een gekartelde draairegelaar die een snelle en eenvoudige cyclusfunctie mogelijk maakt via de vijf voorinstellingen. Individuele override-knoppen voor het chassis, ESP en uitlaat bevinden zich ook op de middenconsole, onder en links van de draairegelaar. Hiermee kan de bestuurder de prioriteit van de rijmodus overschrijven en de voorkeursinstellingen selecteren.

Exterieur – Bolder door ontwerp
Het gedurfde en assertieve exterieurontwerp van de DB12 is een perfecte uitdrukking van kracht en potentie. Gepresenteerd met de onberispelijke stijl waarvoor Aston Martin bekend staat, met integratie van 75 jaar DB-erfgoed en segmentbepalende proporties die ’s werelds eerste supertourer waardig zijn, straalt hij vertrouwen uit en dwingt hij de aandacht af met een indrukwekkend atletische lichaamsbouw, afgemeten agressie en ongeëvenaarde elegantie.

Gepresenteerd met een meer gespierde lichaamsbouw om de kracht aan te geven die eronder ligt – een toename van het spoor met 6 mm aan de voorkant en 22 mm aan de achterkant, heeft de geheel nieuwe voorkant een grotere, opnieuw gevormde radiatoropening en een opnieuw gevormde splitter. Omlijst door nieuwe Light Emitting Diode (LED) koplampen met een opvallende nieuwe Daytime Running Lamp (DRL) signatuur en ingewikkelde oppervlaktedetails, wordt de brede spoorhouding van de DB12 aangevuld met standaard gemonteerde 21 inch gesmede lichtmetalen wielen. Trots op de neus zit de nieuwste evolutie van de iconische Aston Martin-vleugelsbadge. De DB12 symboliseert het begin van een opwindend nieuw tijdperk en is de eerste sportwagen waarop de nieuwe vleugels zijn toegepast. Nieuwe kleinere, frameloze buitenspiegels complimenteren het nieuwe ontwerp, terwijl ze ook het aerodynamische profiel van de auto verbeteren en om de instap te vergemakkelijken, verwelkomen de deurgrepen inzittenden in de nieuwe, ultraluxe cabine.

Marek Reichman, Executive Vice President en Chief Creative Officer van Aston Martin, voegt toe: “”DB12 is onze ontwerpdefinitie van een Super Tourer. Historisch gezien betekende de GT-code onder de meeste hedendaagse liefhebbers enige schijn van comfort, snelheid en verfijning. Maar omdat de Aston Martin-klant geen gewone automobilist is en we niet langer alleen objecten op zichzelf ontwerpen, hebben we alles samengesmolten op de DB12 – het weggedrag, de dynamiek, de aandrijflijn, het gevoel van ruimte en de styling – en we hebben het maximaal gedaan door middel van technologie om deze nieuwe categorie van performance-design rijervaring te leveren.

“We weten dat wanneer de eigenaar van een Aston Martin op pad gaat voor open wegrijden op de bovengrens, in de hoop die opwindende momenten van perfectie te bereiken, ze op zoek zijn naar de sensaties van snelheid en prestaties terwijl ze veilig de controle over hun ervaring krijgen. De DB12 weet intuïtief wat de bestuurder wil en geeft hem moeiteloos die optimale combinatie op elk rijmoment. Het is deze totaalervaring die de DB12 onderscheidt als het eerste ras van Super Tourer”.

De nieuwste toevoeging aan Aston Martin’s meest illustere bloedlijn, DB12, is een voorbeeld van het merk door moedig vooruit te gaan. Die grootschalige progressie wordt weerspiegeld in de styling van de DB12, die een geheel nieuwe front-end behandeling, bredere houding en meer gespierde oppervlakken heeft voor een verhoogde aanwezigheid. Het interieur is ook volledig opnieuw ontworpen, met strakke horizontale lijnen die het gevoel van ruimte benadrukken en de perfecte eigentijdse achtergrond bieden voor een nieuw state-of-the-art infotainmentsysteem. De DB12, die nadrukkelijk fris en toch onmiskenbaar Aston Martin is, definieert het nieuwe ras van Super Tourer.”

Wie zijn eigen stijl wil vieren, kan eindeloze mogelijkheden verkennen via de personalisatieservice Q by Aston Martin. Door toegang te krijgen tot de vaardigheden van de ontwerpers en ambachtslieden van Q by Aston Martin, worden klanten uitgenodigd om een unieke persoonlijke inbedrijfstellingsreis te maken; een die alles omvat, van een enkel klein onderscheidend detail tot volledige engineering en productie van volledig op maat gemaakte componenten. Niets is buiten bereik met het ontwerpteam met eindeloze mogelijkheden om van hun DB12 een echte one of a kind te maken.

Interieur – Fijner ambacht & techniek
Verrijkt met een geheel nieuw, ultraluxueus interieur, verwent de DB12 inzittenden met moderne weelde, versterkt met Aston Martin’s volgende generatie op maat gemaakte infotainmentsysteem en een formidabele suite van verbonden technologie en vermaakt met een spectaculair surround sound-systeem van nieuwe audiopartner Bowers & Wilkins.

Door een strak, eigentijds design te combineren met klassiek vakmanschap en de beste materialen, biedt het interieur van de DB12 een stijlvolle en weelderige oase voor zowel bestuurder als passagiers. Het designkarakter richt zich op een op de bestuurder gerichte cockpit, waarbij alledaagse technologieën naadloos worden geïntegreerd met luxe vakmanschap en materialen. De inzittenden zitten onder de schouderlijn met een hoge middenconsole, waardoor de ultraluxe cockpit en de combinatie van eigentijdse beeldschermen en interactieve analoge schakelaars volledig kunnen worden gebruikt. De op de bestuurder gerichte bedieningselementen zijn ergonomisch langs de middellijn van de cabine geplaatst, wat zorgt voor een maximale verbinding met de bestuurder en de gedurfde, horizontale lijnen worden verzacht met elegante interieurjuwelen en opvallende sierdetails.

Vakmanschap blijft de kern van alle Aston Martins. Gehuld in aromatische, met de hand gestikte Bridge of Weir-huiden, belichaamt deze cosseting-ruimte echte Super Tourer-waarden; Rustgevend comfort om uit te blinken in de hele dag grote kilometers rijden, maar toch de ondersteuning en verbinding biedt die nodig is om maximaal rijplezier te bieden. Prachtige details en een uniek karakter belichaamd door de nieuwe quilts die met DB12 zijn geïntroduceerd. Het nieuwe quiltpatroon wordt toegepast op de hoogste kwaliteit volleer of alcantarainterieurs.®

Een belangrijke mijlpaal van de DB12 is de introductie van aston Martin’s infotainment van de volgende generatie. Volledig op maat gemaakt, ontworpen en ontwikkeld door Aston Martin, is het het eerste interne systeem van het merk.

Het nieuwe systeem, dat draadloze Apple CarPlay™ en Android Auto™* ondersteunt, is een volledig geïntegreerd multi-screen systeem en wordt weergegeven met behulp van 10,25 inch Pure Black, 1970×720 hoge resolutie schermen met ultra-responsieve (30ms reactietijd) capacitieve touch control.

De DB12 begrijpt de behoefte aan balans tussen touchscreen-commando’s en de positieve tactiliteit van fysieke schakelaars en behoudt knoppen voor de belangrijkste mechanische bewerkingen van versnellingskeuze, aandrijfselectie, verwarming en ventilatie en biedt de perfecte mix van digitale en analoge bedieningselementen. Er zijn ook override-schakelaars voor chassis, ESP en uitlaat, Lane Assist en Park Distance Control, zodat de meest gebruikte bedieningselementen altijd gemakkelijk bij de hand zijn.

Het geheel nieuwe navigatiesysteem voor de DB12 biedt online connectiviteit voor een slimmere, snellere en informatievere ervaring. Online verbinding stelt de bestuurder in staat om eenvoudig zijn favoriete restaurant op te zoeken, de beoordelingen te lezen en het als bestemming te kiezen. Of, als het handiger is, kies een bestemming in de Aston Martin-app en stuur deze eenvoudig naar hun DB12 in gereedheid voor reizen.

De nieuwe 3D-mapping met ingetogen tinten geeft intuïtieve, duidelijke instructies met rijstrookbegeleiding en realtime verkeersoverlays. Verbonden dynamische routering zorgt ervoor dat er geen onnodige vertragingen optreden. Satellietweergave is beschikbaar voor diegenen die graag details zien, dynamisch gedownload om de omgeving te visualiseren terwijl u rijdt.

Hoekstenen van het nieuwe infotainmentsysteem van de DB12 zijn online connectiviteit en een geheel nieuwe Aston Martin-app. Twee primeurs voor het merk, DB12-eigenaren zullen in staat zijn om te communiceren, te communiceren en in contact te komen met hun auto.

Online connectiviteit zal de eigendomservaring ondersteunen door meer gebruiksgemak en gemoedsrust, door Over The Air (OTA) -updates en diagnostiek aan te bieden. Aston Martin’s connected car-aanbod is een steeds groter wordend systeem en zal blijven evolueren naarmate producten, diensten en ondersteuning voor voertuigen evolueren.

Dit geheel nieuwe connected car-ecosysteem maakt gebruik van drie belangrijke elementen: de DB12, de Aston Martin-app en de beveiligde dataservers van Aston Martin. Deze drie elementen maken verbinding via wereldwijd roaming 4G LTE / GSM mobiele netwerken via de ingebouwde e-SIM in DB12, die wordt geleverd en gefinancierd door Aston Martin.

Bij de aankoop van hun nieuwe DB12 worden klanten uitgenodigd om zich in te schrijven voor de nieuwe Aston Martin-app en hun eigen unieke AML-ID aan te maken. De app is beschikbaar op iOS en Android en biedt naadloze interactie, bediening en feedback van en naar de auto via hun persoonlijke apparaat.

Gepersonaliseerde content die specifiek is voor hun voertuig wordt gepresenteerd in duidelijke en intuïtieve schermen die naadloos aansluiten bij de nieuwe UI/UX van het infotainmentsysteem. Vanuit de app kunnen klanten hun voertuig monitoren, lokaliseren en beschermen, navigatie-POI’s verzenden of te voet worden begeleid met last mile navigation. Ze kunnen ook hun accountgegevens beheren en delen in de community van Aston Martin-eigenaren via geïntegreerde mediafeeds.

De app biedt ook een reeks abonnementspakketten voor verbonden auto’s die de eerste drie jaar gratis zijn en zijn ontworpen om de eigendomservaring van Aston Martin te maximaliseren. Er zijn drie connected car-abonnementen. Deze worden gratis geactiveerd wanneer de nieuwe DB12-garantie van een klant wordt geactiveerd. Als bijkomend voordeel voor toekomstige eigenaren is het abonnement de eerste drie jaar aan het voertuig gekoppeld, zelfs als de DB12 opnieuw wordt gekocht via het door Timeless goedgekeurde tweedehands verkoopprogramma van Aston Martin.

De verbonden abonnementen en functies zijn als volgt:

Gemak
Verbonden navigatie / diefstalwaarschuwing / spraakassistent / geofence-waarschuwing

Voertuigbeheer
Lokaliseren / identificeren / beschermen / snelheidswaarschuwing / ritgegevens / voertuigstatus / op afstand vergrendelen / ontgrendelen

Diensten voor voertuigen
Noodoproep / Pechoproep / Aston Martin Conciërge / Privacymodus / Over-the-Air updates / Abonnementen / Diagnostiek

Een optioneel Advantage-abonnement biedt extra personalisatie, interactie en functionele voordelen. Advantage biedt in eerste instantie een Stolen Vehicle Tracker en stelt DB12-eigenaren in staat om een portfolio van extra functies en abonnementsdiensten op te bouwen om hun eigendomservaring uit te breiden en te verrijken.

In overeenstemming met zijn missie om uitmuntendheid te leveren in elk aspect, introduceert de Aston Martin DB12 een nieuwe ervaring in audioplezier. Daartoe is hij standaard uitgerust met het Aston Martin 390w 11 speaker audiosysteem. Dit systeem maakt gebruik van geavanceerde hardware en biedt een surround sound-modus en maakt gebruik van QuantumLogic-geluidsverwerking® om een soundscape en audioprestaties te creëren die zijn ontworpen om perfect bij DB12 te passen.

Voor echte audiofielen heeft Aston Martin een optioneel surroundsysteem ontwikkeld met nieuwe audiopartners, Bowers & Wilkins. Met behulp van technologieën en innovaties uit Bowers &Wilkins’ binnenlandse hifi van wereldklasse, is dit op maat gemaakte systeem akoestisch ontworpen voor het interieurvolume en de vorm van de DB12 om een werkelijk spectaculaire luisterervaring te bieden.

Krachtige luidsprekers zoals Aluminium Double Dome tweeters en Continuum® midrange speakers geven dit 15-speaker, dubbel versterkte 1.170W surround sound systeem een gebalanceerd en nauwkeurig geluid. Speciale 3D-kopluidsprekers en een krachtige subwoofer zorgen voor de meest boeiende geluidservaring die mogelijk is in een Aston Martin-sportwagen.

Deze meeslepende kwaliteit wordt bereikt door een perfecte locatie, richting en symmetrie van de luidsprekerposities, die diep in het weefsel van de DB12 zijn ingebouwd; iets dat is bereikt door nauwe samenwerking tussen Aston Martin en de ingenieurs van Bowers & Wilkins.

Naadloos geïntegreerd ontwerp zorgt ervoor dat het systeem er net zo goed uitziet als het klinkt. Met roestvrijstalen luidsprekerroosters die verkrijgbaar zijn in afwerkingen die passen bij de interieurjuwelen van DB12, zijn ze voorzien van perforaties die zijn geoptimaliseerd voor een perfecte akoestiek en opvallende esthetiek.

Amedeo Felisa, Chief Executive Officer van Aston Martin, zei over de nieuwe DB12: “Wanneer een merk zoveel geschiedenis heeft als Aston Martin, is het belangrijk om het verleden te eren. Niet door terug te kijken, maar door te gaan met dezelfde energie en passie die onze oprichters 110 jaar geleden voortstuwde. Met de nieuwe DB12 blazen we de DB-modellijn nieuw leven in en bevestigen we Aston Martin als een maker van echt uitzonderlijke sportwagens. Door toonaangevende prestaties en uitzonderlijke ondersteldynamiek te combineren met geavanceerde technologie, onberispelijk vakmanschap en onberispelijk design, leidt de DB12 Aston Martin naar een nieuw tijdperk van uitmuntendheid.”

Met de eerste leveringen gepland om te beginnen in Q3 2023, definieert de gedurfde nieuwe DB12 zijn eigen nieuwe categorie van één en zet de maatstaf voor prestaties, rijplezier, ultra-luxe en stijl. Dit is niet zomaar GT. DB12 is ’s werelds eerste Super Tourer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait