De Kia EV9 brengt de SUV van morgen naar de wereld van vandaag

  • Kia’s nieuwste eSUV met 800V ultrasnel opladen (15 minuten opladen resulteert in 239 km bereik) en tot 541 km bereik
  • Gedurfde look geïnspireerd door Kia’s ‘Opposites United’ designfilosofie
  • Avontuurlijke zes- of zevenzits SUV is robuust en toch geavanceerd en effent de weg naar emissievrije, verbonden en autonome mobiliteit
  • Leeralternatieven, biomaterialen en gerecycled plastic bewijzen Kia’s driestappenverschuiving naar duurzame materialen

Kia’s geheel nieuwe EV9 is een volledig elektrische SUV die is ontworpen en gebouwd voor moderne levensstijlen in het geëlektrificeerde tijdperk. Als de eerste drierijige elektrische vlaggenschip-SUV van het bedrijf, is de ruime en opvallende EV9 een robuust, geavanceerd en technologisch geavanceerd elektrisch voertuig. Hij is verkrijgbaar als zes- of zevenzitter en combineert een gedurfde styling, premium veelzijdigheid, veelzijdige connectiviteit en Kia’s kenmerkende ‘Opposites United’-ontwerp om een voertuig te leveren dat klaar is voor alles, met een rijbereik tot 541 kilometer, volgens WLTP.

De opvallende visuele aanwezigheid van het voertuig is geïnspireerd op Kia’s ‘Opposites United’-ontwerpfilosofie die harmonie vindt in de contrasterende kwaliteiten van natuur, moderniteit en technologie. Een krachtige maar serene houding en een reeks slimme innovaties maken de EV9 zowel thuis off-road als in stedelijke gebieden, terwijl intelligent gebruik van de binnenruimte iedereen aan boord in staat stelt om comfortabel, ontspannen en verbonden te zijn.

“De EV9 zet nieuwe normen voor het segment en herdefinieert het volledig”, aldus Won Jeong Jeong, President van Kia Europe. “Het brengt het voertuig van morgen naar de wereld van vandaag, moedigt mensen aan om de verandering naar elektrische voertuigen te omarmen en nodigt hen uit om deel uit te maken van de transformatie van mobiliteit. De EV9 zal een integrale rol spelen bij het transformeren van het merk Kia en het hervormen van de manier waarop mensen zich bewegen.”

Een nieuwe EV- en SUV-benchmark
Gebouwd op Kia’s Electric Global Modular Platform (E-GMP), loopt de EV9 voorop in het populairste voertuigsegment van Europa. De lange wielbasis en de volledig vlakke elektrische voertuigarchitectuur van het voertuig bieden royale ruimte voor alle inzittenden, met lounge-achtig comfort in alle drie de zitrijen. Wanneer het voertuig stilstaat, kan de klant kiezen tussen een ontspannings- of draaifunctie voor de stoelen op de tweede rij. De relaxstoelen bieden superieur comfort, terwijl de draaibare stoelen kunnen worden omgedraaid naar de derde zitrij. Daarnaast beschikt de EV9 over tal van innovaties die reizen comfortabeler en comfortabeler maken, waaronder digitale zijspiegels, verzonken deurgrepen, relaxstoelen en een Triple-Panorama-Display.

“De Kia EV9 is uniek omdat hij niet alleen is ontworpen voor bestuurders – het is de SUV voor iedereen, die een ongekend niveau van comfort, ruimte, toegang en technologie biedt”, aldus Sjoerd Knipping, Vice President marketing en product bij Kia Europe. “Het vereist ook een holistische benadering van elektrificatie die het voertuig in staat stelt om zoveel meer te doen dan van A naar B te gaan. Naast vele baanbrekende functies kan de EV9 elektrische apparaten en apparaten van stroom voorzien, andere elektrische voertuigen opladen en zelfs uw huis van stroom voorzien. We willen klanten de bruikbaarheid van een SUV met drie rijen bieden met de rijervaring van een EV.”

Het rijbereik van maximaal 541 kilometer wordt aangevuld met ultrasnel opladen dat in slechts 239 minuten tot 15 km rijbereik kan toevoegen. De EV9 is ook uitgerust met bidirectioneel laden, wat betekent dat klanten niet alleen hun EV kunnen opladen met behulp van een wallbox of openbaar oplaadpunt, maar ze kunnen ook de stroom gebruiken die is opgeslagen in de EV-batterij om elektronische apparaten van stroom te voorzien – of zelfs, in de toekomst, hun huis.

De EV9 is ook het eerste Kia-voertuig dat kan worden geüpgraded via de Kia Connect-winkel, waardoor klanten hun voertuig kunnen bijwerken en personaliseren met de functies die ze willen. Lederen alternatieven en materialen gemaakt van gerecyclede kunststoffen markeren een belangrijke en belangrijke verschuiving naar duurzamere interieurs.

De Kia EV9 vertegenwoordigt een cruciale stap voorwaarts in de reis van het bedrijf om een leverancier van duurzame mobiliteitsoplossingen te worden. Als een van de eerste voertuigen in Europa die autonoom rijden op niveau 3 heeft bereikt, draagt de EV9 het DNA van de toekomst en helpt hij de weg vrij te maken voor emissievrije, volledig geconnecteerde en autonome mobiliteit.

Een gedurfd ontwerp geïnspireerd door de natuur
Net als de bekroonde Kia EV6 omarmt de Kia EV9 de ‘Opposites United‘-ontwerpfilosofie van het bedrijf. Het exterieur wordt gekenmerkt door een oerdegelijke geometrie, strakke lijnen en een ongenaakbaar gedurfd SUV-profiel.

Aan de voorkant is de EV9 voorzien van de nieuwste generatie van de Digital Tiger Face van het bedrijf. De kenmerkende verticale koplampen worden aangedreven door LED’s en gekenmerkt door een slanke lensprojectie, of voor de ‘GT-line’, een kleine kubusprojectie. Aan de achterkant geeft een unieke sterrenkaartlampafbeelding in de kenmerkende LED-achterlichten het een onmiddellijk herkenbare look. Automatische verzonken deurgrepen dragen bij aan een moderne, hightech uitstraling, terwijl actieve luchtkleppen met Air Curtain de aerodynamische efficiëntie verbeteren. 19-, 20- of 21-inch geluidsabsorberende banden gemonteerd op lichtmetalen velgen met een lage luchtweerstand en een uniek rechthoekig ontwerpelement maken het exterieur compleet.

“We willen onze visie delen waarin de natuur en het door de mens gemaakte in harmonie naast elkaar kunnen bestaan”, zegt Karim Habib, Executive Vice President en hoofd van het Kia Global Design Center. “De buitenkant, geïnspireerd op de ‘Bold for nature’-designpijler van Opposites United, is een eerbetoon aan de perfectie van de natuur, terwijl het intuïtieve interieur enkele van onze meest geavanceerde technologie tot nu toe biedt.”

De EV9 zal in Europa verkrijgbaar zijn in vijf glanzende kleuren, waaronder Snow White Pearl, Aurora Black Pearl, Flare Red, Pebble Gray, Iceberg Green. Daarnaast zijn Ivory Silver glanzend of mat exclusief verkrijgbaar voor de EV9 Baseline. Tot slot kan Ocean Blue, overgenomen van de Concept EV9, in een matte of glanzende afwerking op de ‘GT-line’ worden aangebracht.

Minimalistisch interieur voor een intuïtieve ervaring
De Kia EV9 kenmerkt zich door een ruim interieur met een minimalistische en gebruiksvriendelijke lay-out. De unieke EV-architectuur, met de lange wielbasis en vlakke vloer van de E-GMP, zorgt voor meer cabineruimte dan ooit tevoren. De EV9 wordt geleverd met drie zitrijen en is verkrijgbaar in zowel een zeszits- als een standaard zevenzitsindeling. Het is momenteel een van de weinige zevenzits EV’s die beschikbaar zijn.

Bij het betreden van de Kia EV9 worden klanten verwelkomd door het Kia-embleem op het stuurwiel, dat oplicht tijdens het rijden. Het model wordt ook geleverd met de optie van digitale zijspiegels (DSM) – digitale schermen die zijn aangesloten op camera’s in plaats van analoge spiegels. Deze vergroten het gezichtsveld van de bestuurder en verhogen zowel de veiligheid als het gemak. De digitale achteruitkijkspiegel kan ondertussen worden gebruikt als een normale elektrische chromatische spiegel of als een display voor camerabeelden waarmee de bestuurder een veilig zicht naar achteren kan krijgen in situaties waarin het zicht wordt verduisterd.

De middenconsole is voorzien van een snelle draadloze telefoonlader en een module met een USB-poort en oplader. De tweede en derde rij zijn ook voorzien van USB-laders. Verschillende sfeerverlichting is aangebracht in de armleuningen achteraan en bovenop het kaartvak, waardoor verschillende verlichtingsfuncties worden geboden, zoals snelheidskoppeling en autokampeermodus. De verborgen verlichte knoppen zorgen voor een intuïtieve bediening. Kleurenschema’s van het interieur omvatten:

  • Donkergrijs en zwart
  • Bruin en Zwart
  • Donkergrijs en lichtgrijs
  • Marineblauw en donkergrijs

Unieke opties op de tweede rij maken pauze- en genietmodi mogelijk
De eerste zitrij biedt ontspanningsstoelen die kunnen worden neergeklapt met de voetsteun uitgeschoven tijdens het parkeren of opladen. De elektronisch verstelbare stoelen zijn uitgerust met een geïntegreerd geheugensysteem, dat de positie van de stoel en het stuurwiel automatisch aanpast aan de vooraf ingestelde voorkeur van de bestuurder. Daarnaast is de derde zitrij voorzien van armleuningen inclusief flessen- en bekerhouders.

Bovenop de ontspanningsstoelen op de eerste rij wordt de indeling met zes zitplaatsen geleverd met een van de twee extra opties voor passagiers op de tweede rij die kunnen worden geactiveerd wanneer het voertuig stilstaat: pauzemodus, die het interieur van het voertuig verandert in een lounge met draaibare stoelen op de tweede rij en de Enjoy-modus met ontspanningsstoelen op de tweede rij met uitklapbare hoofdsteunen.

De zeszitsversie met draaibare stoelen heeft stoelen op de tweede zitrij die zijn uitgerust met een 180 graden draaifunctie. Wanneer de auto wordt gestopt, kunnen de passagiers op de tweede rij hun stoelen draaien en naar de derde rij kijken en direct met elkaar communiceren. In deze indeling fungeert de lange schuiflade, die zich uitstrekt vanaf de middenconsole, als een tafel tussen de stoelen.

De Enjoy-modus stelt passagiers op de tweede rij ondertussen in staat om achterover te leunen wanneer de passagiers op de eerste rij ontspannen, wat zorgt voor maximaal comfort voor alle passagiers tijdens de reis. Elke relaxstoel is uitgerust met een extra beensteun en met volledige ventilatie, zowel voor als achter, om de rij- en reiservaring te maximaliseren.

Deze twee alternatieve stoelindelingen herdefiniëren de mogelijkheden voor activiteiten in de auto, of ze nu geparkeerd, opladen of kamperen zijn. Naast de afzonderlijke instellingen voor de bestuurder en de voorpassagier, biedt het volledig onafhankelijke klimaatsysteem achterin het voertuig een verbeterd comfort voor de achterpassagiers. Dit bespaart energie door passagiers alleen te verwarmen of te koelen wanneer ze het willen, waar ze het willen. Daarnaast is de EV9 het eerste Kia-model in Europa met het nieuwe Kia-klimaatregelingspaneel. Dit maakt het gemakkelijker om alle klimaatinstellingen te zien en te bedienen zonder dat u toegang hoeft te krijgen tot de infotainment-submenu’s.

Baanbrekende ruimte-innovatie voor een unieke voertuigarchitectuur
Met een lengte van 5.010 mm is de Kia EV9 Kia’s ruimste personenauto tot nu toe en het is het tweede Kia-model dat wordt gebouwd op het speciale BEV-platform van de HMG: Electric Global Modular Platform of E-GMP. Het model is 1.980 mm breed en 1.750 mm hoog, met een wielbasis van 3.100 mm. Naast dat hij ruim en ruim is voor passagiers, wordt de Kia EV9 ook geleverd met extra opbergruimte in de vorm van een frunk, of ‘voorste kofferbak’. De achterwielaangedreven variant heeft een maximaal frunk volume van 90 liter, terwijl de vierwielaangedreven versie 52 liter opbergruimte biedt. De kofferbak biedt 828 liter opbergruimte wanneer 4/5 zitplaatsen rechtop staan en tot 333 liter wanneer 6/7 zitplaatsen rechtop staan.

Duurzame beweging met een milieuvriendelijk interieur
In lijn met de transformatie om een leverancier van duurzame mobiliteitsoplossingen te worden, heeft Kia een Design Sustainability Strategy gedefinieerd om milieuvriendelijkere materialen in zijn auto’s te integreren. Concreet omvat het plan het uitfaseren van het gebruik van dierlijk leer, het toepassen van tien ‘must-have’ duurzame items in het interieur van de auto en het continu innoveren van nieuwe, biobased materialen.

De Kia EV9 vertegenwoordigt de eerste fase in deze reis, met milieuvriendelijke interieurmaterialen zoals een lederen alternatief gemaakt van BIO PU (Bio-Polyurethaan). Dit materiaal is afgeleid van natuurlijke ingrediënten zoals maïs en ricinusolie. Daarnaast zijn gerecycled PET (polyetheentereftalaat) en TPO (thermoplastisch olefine) geïntegreerd in het dashboard en de deur- en stijlbekleding. Voor de interieurgarnituren is de EV9 ontworpen met gerecyclede kunststoffen uit post-consumer afval. De stof en tapijten zijn gemaakt van gerecycled PET en gerecyclede visnetten en creëren een gezellig, premium gevoel. De schakelaar en bekleding zijn voorzien van biolak, terwijl de interieurafwerkingen BTX-vrije verf gebruiken. Het garen en vilt in het hele voertuig zijn gemaakt van 100 procent gerecycled PET.

Twee aandrijflijnopties zorgen voor een uitstekende actieradius en acceleratie
De Kia EV9 is leverbaar met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. Beide versies worden geleverd met een batterij van 99,8 kWh met Kia’s vierde generatie batterijtechnologie. De achterwielaangedreven versie heeft een 150 kW sterke motor die in staat is tot een maximaal koppel van 350 Nm. Met een topsnelheid van 185kmh kan deze aandrijflijn in 0,100 seconden van 9-4kmh accelereren. Hij heeft een volledig elektrisch rijbereik van maximaal 541 km, aldus WLTP.

De Kia EV9 is in staat tot 800 volt ultrasnel laden, wat betekent dat klanten meer tijd kunnen besteden aan rijden en minder tijd aan opladen. 15 minuten opladen resulteert in een volledig elektrisch rijbereik tot 239 km voor de RWD-versie en tot 219 km voor de AWD-versie.

Innovatief bidirectioneel laden: de energieoplossing van de toekomst
De Kia EV9 is in staat tot bidirectioneel laden, waardoor geavanceerde toekomstige technologieën als Vehicle-to-Load (V2L), Vehicle-to-Building/Vehicle-to-Home (V2B/V2H) en Vehicle-to-Grid (V2G) mogelijk worden. V2L, voor het eerst geïntroduceerd met de Kia EV6 en standaard beschikbaar met de EV9, stelt klanten in staat om 220V-apparaten van stroom te voorzien met behulp van hun EV9-batterij door de kabel aan te sluiten op de EV-oplaadpoort. V2B en V2H verwijzen naar het vermogen van het voertuig om een gebouw of het huis van de klant van stroom te voorzien. V2G betekent dat het voertuig energie rechtstreeks naar het net kan terugbrengen, door goedkope elektriciteit op te slaan tijdens daluren en terug te sturen tijdens perioden van piekvraag. V2B, V2H en V2G zullen geleidelijk in heel Europa worden uitgerold.

Kia EV Routeplanner voor extra veiligheid en gemoedsrust
Dankzij de innovatieve Kia EV Route Planner hoeven klanten minder tijd te besteden aan het plannen van hun reis rond de beschikbaarheid van laadpunten. Wanneer het navigatiesysteem detecteert dat de batterijlading niet voldoende is om op een ingestelde bestemming te komen, beveelt het automatisch een oplaadpunt aan voor de geplande route. Dit vermindert het bereik en de laadangst voor klanten door hen automatisch te laten zien wanneer, waar en hoe lang ze moeten opladen.

“Voor de klant biedt de Kia EV Route Planner een slimme en gemakkelijke reis, zonder dat hij vooraf veel tijd hoeft te besteden aan het zoeken naar laadstations”, zegt Gunther Frank, General Manager Development Project Operations bij Hyundai Motor Europe Technical Center. “We willen dat ze langere afstanden kunnen rijden in de kortst mogelijke tijd en op de meest ontspannen manier. Met functies zoals deze willen we onze systemen verder verbinden en verbeteren om de verwachtingen van de klant te bereiken en te overtreffen en om de stap van ICE naar EV-auto’s zo eenvoudig en soepel mogelijk te maken.”

Bij het rijden in koude temperaturen werkt deze functie ook samen met batterijconditionering om de batterij voor te verwarmen tot de optimale laadtemperatuur voordat deze het station bereikt. Hierdoor kunnen klanten profiteren van tijdbesparend ultrasnel laden, ongeacht het weer.

De Kia EV9 is ontworpen om het comfort en de efficiëntie van de passagiers te maximaliseren, zonder concessies te doen aan het plezier om te rijden. Een echte SUV, speciale functies zoals vierwielaandrijving en Terrain Mode betekenen dat hij klaar is om elke rijuitdaging aan te gaan.

Infotainment: technologie met een doel
Het interieur van de Kia EV9 is uitgerust met eenvoudige, verfijnde technologie voor een intuïtieve gebruikerservaring. Het Triple-Panorama-Display bestaat uit een 12,3-inch cluster voor de bestuurder, een 12,3-inch AVNT-scherm en een 5,1-inch toegepast klimaatsysteem voor stoel- en verwarmingsinformatie. De EV9 is ook uitgerust met een Head-Up Display (HUD) voor extra gemak.

Naast fysieke knoppen op het stuurwiel lichten extra verborgen knoppen alleen op als de auto wordt ingeschakeld.

Het touchscreen-navigatiesysteem van de Kia EV9 biedt een breed scala aan functies, zoals standaard Bluetooth multi-verbinding, waardoor inzittenden twee mobiele apparaten tegelijk kunnen verbinden, terwijl Android Auto en Apple CarPlay-functionaliteit ook standaard zijn.

Het wordt geleverd met verbeterde bruikbaarheid van spraakherkenning op basis van natuurlijke taal die het gebruik van diensten zoals navigeren, het inschakelen van de media en het regelen van de temperatuur mogelijk maakt. Een Quick Control Screen, dat toegankelijk is door vanaf de bovenkant van het scherm naar beneden te vegen, stelt klanten in staat om toegang te krijgen tot veelgebruikte functies zonder door menu’s en submenu’s te hoeven navigeren. Google Fast Pair Service maakt het ondertussen nog gemakkelijker voor Android-gebruikers om hun telefoon te verbinden met het infotainmentsysteem van de auto.

Een nieuwe functie, Car Wash Mode, maakt het nog handiger om een automatische wasstraat te gebruiken. Met één druk op de knop activeert de AVNT alle instellingen die nodig zijn om een automatische wasstraat binnen te gaan, inclusief ervoor zorgen dat alle deuren en ramen gesloten zijn, de zijspiegels intrekken en ervoor zorgen dat de automatische verzonken deurgrepen erin blijven.

Net als bij andere Kia-modellen kunnen EV9-klanten profiteren van Kia Connect Live Services, waaronder online navigatie en realtime informatie over verkeersinformatie, parkeerbeschikbaarheid en parkeerkosten, locaties en prijzen voor tankstations en EV-oplaadpunten, weersvoorspellingen, online POI-zoekopdrachten en, in markten waar beschikbaar, flitspaalinformatie.

“Wij geloven dat technologie en innovatie positieve interacties tussen mens en machine bevorderen”, zegt Jochen Paesen, Vice President voor Interior Design. “Ons doel met het interieur van de albekende Kia EV9 was om hightech functies te combineren voor een hoge mate van intuïtiviteit. Daarom hebben we een eenvoudig, verfijnd interieur bedacht met de beste lay-out en graphics om de bruikbaarheid voor onze klanten te verbeteren.”

Meridian Premium Sound System voor een ongeëvenaarde audio-ervaring
Voor muziekliefhebbers biedt de Kia EV9 een Meridian Premium Sound System met 14 luidsprekers door het hele voertuig en een externe versterker. De Intelli Q-functie past automatisch het volume en de geluidskwaliteit aan op basis van de snelheidsverandering van het voertuig, en Horizon zorgt voor gelijktijdige controle over het afspelen van muziek en beeld / surround.

Meer personalisatie via de Kia Connect store De EV9 wordt de eerste Kia die via de Kia Connect store
kan worden geüpgraded voor een nog hogere mate van flexibiliteit en personalisatie. Klanten kunnen via Kia Connect extra functies kopen, die vervolgens op afstand in het voertuig worden geïnstalleerd met behulp van over-the-air (OTA) -updates. Dit maakt het voor klanten gemakkelijker dan ooit om hun Kia-ervaring te upgraden en up-to-date te blijven met de nieuwste technologie.

Gedurende de levensduur van het voertuig omvatten deze upgrades alle elementen van het voertuig, van veiligheids- en comfortfuncties, rijprestaties, uiterlijk en infotainment, zoals:

  • Remote Smart Parking Assist 2.0 (RSPA 2), waarbij het voertuig zichzelf automatisch kan parkeren, zelfs als de bestuurder zich buiten het voertuig bevindt, met verbeterde objectdetectie.
  • Content streamen
  • Koppeltoename (in toepasselijke landen)

Veiligheid en gemoedsrust standaard
De Kia EV9 is uitgerust met een verscheidenheid aan actieve rijhulp- en veiligheidsvoorzieningen voor maximaal gemak en veiligheid op de weg. Het is het eerste Kia-model dat is uitgerust met level 3 autonoom rijden met Highway Driving Pilot-systeem (HDP).

Highway Driving Pilot houdt een veilige volgafstand tot de voorligger en houdt het voertuig gecentreerd op zijn rijstrook, zelfs als de bestuurder het stuur loslaat. Als het systeem een dreigend risico detecteert, kan het een noodmanoeuvre uitvoeren om een botsing te voorkomen. In het geval van functiestoring of limietsituatie wordt de bestuurder gevraagd om het over te nemen. En als de bestuurder het niet overneemt, herkent het voertuig dit als een noodgeval en stopt het voertuig. Daarnaast wordt de EV9 geleverd met de uitstekende functie van hands-off rijden, die eerst in Duitsland beschikbaar zal zijn.

De Kia EV9 wordt ook standaard geleverd met de nieuwste generatie Highway Driving Assist met Lane Change Assist en hands-on detectie. HDA 2 met Hands-On Detection voorkomt een aanrijding als een ander voertuig er met lage snelheid voor rijdt. Lane Change Assist helpt het voertuig van rijstrook te wisselen wanneer de bestuurder de richtingaanwijzer inschakelt. Het voertuig wisselt automatisch van rijstrook in de aangegeven richting wanneer het veilig is om dit te doen.

Lane Following Assist 2.0 (LFA 2.0) zorgt ondertussen voor een veilige zijdelingse passeerafstand door de positie van het voertuig op zijn rijstrook aan te passen. Op dezelfde manier geeft Lane Keeping Assist (LKA) een waarschuwing en, indien nodig, hulp bij het sturen als het voertuig van zijn rijstrook begint af te drijven zonder dat de richtingaanwijzer wordt geactiveerd.

Blind View Monitor (BVM) en Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) bieden beide extra veiligheid om kopbotsingen te voorkomen. Blind View Monitor geeft het zijaanzicht naar achteren weer wanneer de richtingaanwijzer wordt geactiveerd voor extra zicht tijdens het wisselen van rijstrook, en Blind-Spot Collision-Avoidance Assist geeft een waarschuwing of hulp bij het remmen als een ander voertuig wordt gedetecteerd bij het verlaten van een parallelle parkeerplaats of het wisselen van rijstrook.

Forward Collision-avoidance Assist 2.0 (FCA 2) met Junction Turning/Crossing helpt botsingen met een verscheidenheid aan andere weggebruikers, waaronder voetgangers, fietsers en andere voertuigen, te voorkomen , ook in uitdagende situaties zoals het navigeren op een kruispunt, omgaan met tegemoetkomend verkeer en tijdens het wisselen van rijstrook. Afhankelijk van de situatie kan het systeem een waarschuwing geven of een ontwijkende stuurinrichting of noodremming toepassen om een botsing te voorkomen.

Het intelligente frontverlichtingssysteem schakelt ’s nachts automatisch grootlicht in om zowel het zicht als de veiligheid te verbeteren. High Beam Assist (HBA) kan ondertussen het omgevingslicht van een tegenligger herkennen en het grootlicht dienovereenkomstig in- of uitschakelen.

Driver Attention Warning (DAW) controleert het gedrag van de bestuurder en geeft een waarschuwing als wordt vastgesteld dat het aandachtsniveau te laag is. Op dezelfde manier kan het, wanneer het voor een verkeerslicht stopt, de bestuurder ook waarschuwen als het voertuig voor hem al is vertrokken en de bestuurder niet snel genoeg heeft gereageerd.

Intelligent Speed Limit Assist (ISLA) herkent ondertussen de snelheidslimiet van de weg en waarschuwt de bestuurder als deze deze begint te overschrijden. In combinatie met Smart Cruise Control wordt de snelheid van het voertuig automatisch aangepast wanneer de snelheidslimiet verandert. De Kia EV9 biedt toonaangevende niveaus van bescherming en beveiliging voor zowel inzittenden als batterijen, waaronder negen airbags die zelfs de derde zitrij bedekken.

Verbeterde veiligheid tijdens het stoppen en parkeren
De Kia EV9 wordt ook geleverd met verschillende intelligente functies om rijden en parkeren gemakkelijker te maken. Surround View Monitor (SVM) geeft bijvoorbeeld een veranderlijk 360-gradenbeeld weer tijdens het parkeren of rijden, dat zelfs naar een smartphone kan worden verzonden. Rear View Monitor (RVM) geeft ondertussen een achteraanzicht weer bij het parkeren en rijden.

Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) voorkomt botsingen door een waarschuwing te geven of te remmen wanneer het voertuig achteruit rijdt en een tegenligger van opzij wordt gedetecteerd , bijvoorbeeld bij het verlaten van een parkeerplaats. Parking Distance Warning (PDW), Parking Collision-Avoidance Front and Side (PCA-F/S) en Parking Collision-Avoidance Assist Reverse (PCA-R) helpen botsingen met voetgangers en objecten tijdens het parkeren te voorkomen, en Remote Smart Parking Assist 2.0 stelt het voertuig in staat om zichzelf te parkeren in loodrechte, diagonale en zelfs parkeersituaties (RSPA 2) – ongeacht of de bestuurder zich in het voertuig bevindt of niet.

De Kia EV9 wordt ook standaard geleverd met twee veiligheidsvoorzieningen die speciaal zijn ontworpen om de achterpassagiers te beschermen: Safe Exit Warning (SEW) en Safe Exit Assist (SEA). Wanneer het voertuig wordt gestopt en een ander voertuig van achteren nadert, geeft het systeem een waarschuwing of activeert het de kindersloten om te voorkomen dat een achterpassagier het voertuig in een onveilige situatie verlaat.

Bewaar een digitale sleutel op uw telefoon voor extra gemak
Naast de Smart Key van de Kia EV9 kunnen klanten ook een smartphone gebruiken om de deuren te vergrendelen of te ontgrendelen, de auto te starten of uit te schakelen, het noodalarm te bedienen en de kofferbak te openen of te sluiten. Dit is te danken aan de nieuwe Digital Key 2 met Ultra-Wide Band (UWB) technologie. En voor extra gemak hoef je de telefoon niet eens uit je zak te halen om de deur te ontgrendelen. Deze digitale sleutel kan met maximaal drie andere personen tegelijk worden gedeeld en de eigenaar kan bepalen welke functies moeten worden gedeeld en voor hoe lang.

De volgende stap in duurzame mobiliteit
De Kia EV9 maakte eerder deze maand zijn Europese debuut op de Kia Brand Summit. Onder het motto “Moving responsibly together” illustreerde het evenement hoe het model de transformatie van Kia naar een leverancier van duurzame mobiliteitsoplossingen stimuleert door beweging op de Europese manier mogelijk te maken: verantwoordelijk, collaboratief, vooruitstrevend en geïnspireerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait