Porsche op Le Mans – statistieken, rijderscommentaar en schema

  • Coureurs van Porsche Penske Motorsport en klantenteams vol vertrouwen
  • Op zijn 75ste verjaardag begint een nieuw tijdperk voor Porsche als meest succesvolle fabrikant
  • Organisator heeft het schema uitgebreid om het 100-jarig bestaan te vieren
Porsche Penske Motorsport en de klantenteams van de sportwagenfabrikant uit Stuttgart staan klaar om de 24 uur van Le Mans aan te gaan. De 91e editie van de langeafstandsklassieker in Frankrijk markeert de 100e verjaardag van het evenement en valt samen met de 75e verjaardag van het Porsche-sportwagenmerk.

Stuttgart. Het evenement op het 13,626 kilometer lange Circuit des 24 Heures in Le Mans markeert het jaarlijkse hoogtepunt op de WEC-kalender van het FIA World Endurance Championship. De eerste editie van de race was in 1923 om innovatie, duurzaamheid en prestaties van auto’s te laten zien. De enige keer dat de klassieker niet werd betwist in de stad in het noordwesten van Frankrijk was in 1936 (algemene staking in Frankrijk) en tussen 1940 en 1948 (WOII en wederopbouw). Dit jaar is het de 91e editie en het 100-jarig jubileum van de langeafstandsrace.

Ter gelegenheid van het jubileum heeft organisator ACO (Automobile Club de l’Ouest) enkele extra hoogtepunten toegevoegd aan het speciale programma. Op vrijdag voor de start van de race is er nog een presentatie van alle coureurs op het circuit, naast de traditionele rijdersparade in het centrum van de stad. Als onderdeel van een show-run van 40 legendarische Le Mans-voertuigen, zullen vier Porsche-racewagens op zaterdag ook het circuit ronden kort voordat de 24-uursklassieker van start gaat: Mark Webber rijdt in een 936 Spyder, Timo Bernhard in een Porsche 956, Marc Lieb in een 962C en Stephane Ortelli klimt achter het stuur van zijn zegevierende voertuig uit 1998, de Porsche 911 GT1.

Commentaar van de coureurs voor de race
Dane Cameron (Porsche 963 #5): “Ik heb hoge verwachtingen van het Le Mans-weekend. Na meer dan anderhalf jaar voorbereiding met de Porsche 963 is het absoluut het moment waar we allemaal op hebben gewacht. Het is een heel speciaal gevoel om eindelijk aan de start van deze raceweek te staan. We hebben de kans om de triomf in Le Mans mee naar huis te nemen – voor Porsche en de heer Penske. Tegelijkertijd is het een droom die uitkomt voor mij: ik heb er altijd van gedroomd om voor de eindzege te racen in Le Mans. Ik kan niet wachten en ik weet zeker dat ik een aantal heel speciale dagen ga beleven.”

André Lotterer (Porsche 963 #6): “Ik kijk echt uit naar mijn comeback in Le Mans. Deze race is voor mij een hoogtepunt. Aangezien ik maar één jaar in het voormalige Porsche LMP-team heb kunnen rijden, voel ik me supergemotiveerd om met het nieuwe fabrieksteam te gaan racen. Ik ben enorm dankbaar dat ik deze kans krijg om de 100ste verjaardag van deze klassieker mee te maken – het is een stukje geschiedenis. Ik ben blij met mijn drie overwinningen, maar ik wil meer. Om samen met Porsche en Penske nog een overwinning te behalen, zou een droom zijn.”

Mathieu Jaminet (Porsche 963 #75): “Het is alweer een paar jaar geleden dat ik de kans kreeg om deel te nemen aan de 24 uur van Le Mans. Ik kan niet wachten om daar weer mee te doen. Aangezien het waarschijnlijk mijn enige race in Frankrijk zal zijn dit jaar, kan ik spreken van een thuisrace. We reizen er vol goede moed naartoe met ons Amerikaanse team en de derde auto, die momenteel het IMSA-kampioenschap leidt. We gaan het weekend in met optimisme, hopend op een goede race en dat we een champagnedouche mogen nemen op het podium.”

António Félix da Costa (Porsche 963 #38): “Voor ons team en mij persoonlijk is Le Mans een heel groot probleem. Er zitten veel emoties vast in het feit dat we dit jaar met de Porsche 963 kunnen strijden om de eindzege in de topklasse. Hoewel ons team daar al de LMP2-klasse heeft gewonnen, is iedereen zich er terdege van bewust hoe groot de taak zal zijn met de nieuwe auto. Onze ervaring met de Porsche is nog vrij beperkt. We hebben veel geleerd tijdens een gezamenlijke test met het fabrieksteam in Le Castellet. We komen in de race met diepe nederigheid, maar even hoge verwachtingen. Stap voor stap willen we dichter bij maximale prestaties komen.”

Jan Heylen (Porsche 911 RSR #16): “In 2022 had ik een geweldige ervaring in Le Mans met Fred Poordad en Max Root, waar ik vijfde werd in onze klasse. Dit jaar race ik met mijn oude teamgenoten Ryan Hardwick en Zach Robichon. We hebben samen veel races gereden en gewonnen. We hopen die traditie in stand te houden op het jubileum van Le Mans. Het is om verschillende redenen een bijzonder evenement: het laatste jaar van de 911 RSR, het laatste jaar voor de GTE-Am-klasse en het inaugurele jaar van de Hypercar-categorie. Ik kan niet enthousiaster zijn om het allemaal te ervaren met Ryan, Zach en ons Proton Competition-team.”

Alessio Picariello (Porsche 911 RSR #60): “Dit is de derde keer op rij dat ik deelneem aan de 24-uursrace. Maar dit jaar is een heel speciaal jaar omdat de endurance-klassieker zijn 100-jarig jubileum viert en Porsche zijn 75-jarige sportwagens. Ik vind het geweldig om er deel van uit te maken. Tegelijkertijd is het ook het laatste seizoen van het GTE-tijdperk en dus ook voor de 911 RSR – een raceauto waar ik erg dol op ben. Ik wil dus zoveel mogelijk genieten van het evenement en kan bijna niet wachten tot het eindelijk van start gaat.”

Julien Andlauer (Porsche 911 RSR #77): “Le Mans is de meest legendarische race van allemaal en het is duidelijk een van de hoogtepunten van het jaar. Tegelijkertijd is het het belangrijkste FIA WEC-evenement omdat je hier meer punten kunt scoren voor het kampioenschap. Ik kijk uit naar mijn zesde race, allemaal met Dempsey-Proton. Het team gaf me voor het eerst een kans in 2018 en heeft me sindsdien elk jaar vertrouwd – daar ben ik erg dankbaar voor. Na 2019 deel ik weer de cockpit met Christian Ried. Als Fransman betekent het veel voor mij om deel te nemen aan de 100ste verjaardag van Le Mans. We zullen ons uiterste best doen om dit speciale evenement te winnen.”

Michelle Gatting (Porsche 911 RSR #85): “Ik kijk er erg naar uit om mijn vijfde 24 uur van Le Mans met het Iron Dames-team te betwisten. Meedoen aan het 100-jarig bestaan is iets heel bijzonders. We zijn allemaal enorm gemotiveerd en we weten dat we een krachtige auto en een sterk team achter ons hebben. We gaan de race in met veel respect – er kan van alles gebeuren. Toch zijn we hongerig om de top te halen.”

Riccardo Pera (Porsche 911 RSR #86): “Binnen slechts drie weken pak ik twee van de belangrijkste races ter wereld aan. Het is als een droom. Ik reed voor het eerst in de Porsche Mobil 1 Supercup tijdens de Grand Prix van Monaco en nu is het rechtstreeks naar Le Mans. Dit is mijn vierde keer dat ik deelneem aan de 24-uursrace – tot nu toe altijd in een 911 RSR. Dit jaar rijd ik weer voor GR Racing. We willen onze vierde plaats van vorig jaar verbeteren.”

Harry Tincknell (Porsche 911 RSR #88): “Tijdens de WEC-ronde op Spa behaalden we het beste resultaat voor een GTE Porsche met een vierde plaats, wat een vrij goede indicator is voor de race op Le Mans. Maar we moeten nog aan een paar dingen werken. Proton heeft ook dit jaar weer meerdere auto’s. Ik kijk ernaar uit om alle gegevens en informatie onderling uit te wisselen en samen met de engineers de beste setup voor de raceweek te vinden. Het is duidelijk dat er massa’s fans zullen zijn bij de jubileumrace van Le Mans in Le Mans. Dat is absoluut fantastisch. Er is zeker een ongelooflijke sfeer – het zou het beste Le Mans-evenement ooit kunnen zijn. Ik hoop dat we een goede show kunnen neerzetten en het tijdperk van de 911 RSR met een knal kunnen afsluiten.”

Richard Lietz (Porsche 911 RSR #911): “Het project met Michael Fassbender is nu aan zijn vijfde jaar toe. Ik ben ervan overtuigd dat hij de wedstrijd goed voorbereid zal ingaan. Met Proton Competition hebben we een zeer ervaren team dat ons ondersteunt. Alle ingrediënten zijn aanwezig om het goed te doen op Le Mans. We willen de race uitrijden en zo foutloos mogelijk rijden. Als we daarin slagen, dan komt er zeker iets goeds uit.”

Porsche’s ongeëvenaarde staat van dienst op Le Mans
Op 8 juni 1948 kreeg de Porsche 356 No.1 Roadster zijn rijbewijs in Duitsland. Dit evenement markeerde 75 jaar geleden de geboorte van het sportwagenmerk uit Stuttgart. Slechts drie jaar later stuurde de fabrikant voor het eerst een delegatie naar de 24-uursrace in Le Mans. Met succes: de twee Fransen Auguste Veuillet en Edmond Mouche pakten prompt de klassezege aan het stuur van de Porsche 356/4 SL Coupé. Sindsdien is het merk Porsche elk jaar vertegenwoordigd op de grid van ’s werelds grootste uithoudingsrace. Dankzij 19 algemene overwinningen en 110 klasseoverwinningen tot nu toe is de sportwagenfabrikant uit Stuttgart veruit de nummer één op de palmares van de organisator Automobile Club de l’Ouest (ACO).

24 uur van Le Mans – Porsche’s regelrechte overwinningen
1970 – Herrmann (D) / Attwood (GB) – Porsche 917 KH 1971 – Marko (A) / Van Lennep (NL) – Porsche 917 KH

1976 – Ickx (B) / Van Lennep (NL) – Porsche 936
1977 – Ickx (B) / Haywood (USA) / Barth (D) – Porsche 936/77
1979 – Ludwig (D) / D. Whittington (USA) / B. Whittington (USA) – Porsche 935 K3
1981 – Ickx (B) / Bell (GB) – Porsche 936

1982 – Ickx (B) / Bell (GB) – Porsche 956

1983 – Schuppan (AUS) / Haywood (USA) / Holbert (USA) – Porsche 956

1984 – Pescarolo (F) / Ludwig (D) – Porsche 956 1985 – Barilla (I) / Ludwig (D) / Krages (D) – Porsche 956

1986 – Bell (GB) / Stuck (D) / Holbert (USA) – Porsche 962C

1987 – Bell (GB) / Stuck (D) / Holbert (USA) – Porsche 962C

1994 – Dalmas (F) / Haywood (USA) / Baldi (I) – Dauer Porsche 962 LM

1996 – Wurz (A) / Reuter (D) / Jones (USA) – TWR Porsche WSC-95

1997 – Kristensen (DK) / Alboreto (I) / Johansson (S) – TWR Porsche WSC-95

1998 – Aiello (F) / McNish (GB) / Ortelli (F) – Porsche 911 GT1

2015 – Bamber (NZ) / Tandy (GB) / Hülkenberg (D) – Porsche 919 Hybrid
2016 – Jani (CH) / Lieb (D) / Dumas (F) – Porsche 919 Hybrid

2017 – Bernhard (D) / Hartley (NZ) / Bamber (NZ) – Porsche 919 Hybrid

Het schema (alle tijden CEST)
Woensdag 7 juni 14:00 – 17:00 uur: Vrije training 13:00 – 20:00 uur: Kwalificatie
22:00 – middernacht: Vrije training 2

Donderdag 8 juni

15:00 – 18:00 uur: Vrije training 15

:00 – 20:30 uur: Hyperpole
22:00 – 23:00 uur: Vrije training 4

vrijdag, 9 juni
14.00 – 16.30 uur: Rijdersparade (centrum) 15.00 – 20.00 uur: Pitwalk
18.30 – 19.30 uur: Rijdersparade (racebaan)

Zaterdag 10 juni Middag – 12.15 uur: Warming-up
12.30 – 13.10 uur: Parade van 40 legendarische Le Mans-voertuigen
16.00 uur: Start 24 uur van Le Mans Zondag 11 juni

16.00 uur: finish 24 uur van Le Mans

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait