SF90 XX Stradale en SF90 XX Spider: Ferrari’s eerste straatversies binnen het XX-programma

De nieuwe speciale Ferrari-versie van de SF90 Stradale wordt onthuld op het circuit
van Fiorano • De SF90 XX Stradale wordt geflankeerd door de SF90 XX Spider die is uitgerust met een intrekbare hardtop
• Er worden slechts 799 SF90 XX Stradale en 599 SF90 XX Spider gebouwd
• De prestatiekenmerken zijn een perfecte combinatie tussen de Special Series en het XX-programma

Maranello, 29 juni 2023 – Op basis van de SF90 Stradale werd vandaag de nieuwe speciale gelimiteerde serie SF90 XX Stradale onthuld naast zijn SF90 XX Spider-tegenhanger. Deze nieuwe V799-aangedreven PHEV’s, die respectievelijk in slechts 599 en 8 exemplaren worden gebouwd, vertegenwoordigen het nieuwste en meest extreme voorbeeld van een concept van speciale versies, dat de prestaties van Ferrari’s straatmodellen naar een nieuw niveau tilt.

Het concept is de afgelopen 20 jaar of zo aangescherpt, waarbij veel van deze modellen al snel als benchmarks in de line-up van het Steigerende Paard werden beschouwd, zoals de 488 Pista en 812 Competizione. In dezelfde twee decennia heeft Ferrari ook het XX-programma ontwikkeld om een selecte groep deskundige client-coureurs extreme auto’s te bieden die niet gehomologeerd zijn voor de weg, maar die op de uiterste limiet op het circuit kunnen worden gereden. Alle modellen die door het programma zijn geproduceerd, zijn een enorm succes gebleken, met als meest recente toevoeging de FXX-K EVO.

Op basis van zijn ervaring op beide gebieden besloot Ferrari een straatlegale auto te creëren die de maximale expressie van de technische concepten van de twee programma’s belichaamt. De SF90 XX Stradale is gebaseerd op de supercar in het gamma, de SF90 Stradale, en tilt zijn toch al indrukwekkend opwindende circuit- en on-the-limit rijervaring naar nieuwe hoogten. De prestaties worden verbeterd dankzij de indrukwekkende 1.030 pk (30 meer dan de SF90 Stradale), specifieke softwarelogica en het gebruik van radicaal nieuwe aerodynamische oplossingen, waaronder een vaste achterspoiler – de eerste die op een Ferrari voor op de weg verschijnt sinds de dagen van de F50 – die een ongeëvenaarde 530 kg downforce levert bij 250 km / u.

Hetzelfde concept vormde de inspiratie voor de SF90 XX Spider, die de ultieme adrenalinestoot op het circuit combineert met het bedwelmende plezier van en plein air rijden, waar het iconische geluid van de Ferrari V8 zo’n essentiële bijdrage levert. De SF90 XX Spider profiteert van dezelfde geavanceerde aerodynamische oplossingen als de SF90 XX Stradale, evenals speciaal ontwikkelde cockpitluchtstromen die een uitstekend comfort voor de inzittenden garanderen met de bovenkant naar beneden. Hij is uitgerust met Ferrari’s veelgeprezen Retractable Hard Top (RHT), die bestaat uit aluminium panelen en niet alleen in slechts 14 seconden kan worden in- en uitgeschoven, maar ook kan worden geactiveerd bij snelheden tot 45 km / h.

 

AANDRIJFLIJN

De SF90 XX Stradale heeft ook de kenmerkende PHEV-lay-out geërfd die te vinden is in de SF90 Stradale en SF90 Spider, waarin de V8-verbrandingsmotor is geïntegreerd met drie elektromotoren, twee onafhankelijk op de vooras en één tussen de motor en de versnellingsbak aan de achterkant. Met deze configuratie kan de auto maximaal 1030 pk (+30 pk meer dan de SF90 Stradale) ontketenen, waarmee een geheel nieuwe prestatiemaatstaf wordt gezet.

 

VERBRANDINGSMOTOR

Dankzij zijn 797 pk legt de V8-turbo met middenachterin de prestatiegrens nog hoger voor deze specifieke architectuur. De krachtbron van de SF90 Stradale werd gebruikt als uitgangspunt voor de F154FB-motor die de SF90 XX Stradale aandrijft en is nu aanzienlijk extremer. De efficiëntie werd verhoogd door het polijsten van de inlaat- en uitlaatkanalen en de compressieverhouding werd verhoogd met de toepassing van nieuwe zuigers en specifieke bewerking van de verbrandingskamer. De verwijdering van het secundaire luchtsysteem verminderde ook 3,5 kg van het gewicht van de motor in vergelijking met de vorige toepassing.

 

MOTORGELUID

De soundtrack van de SF90 XX Stradale werd opnieuw ontworpen om de ultieme inkapseling van de raceziel van de auto te worden. Om een nog voller, rijker geluid te produceren en de harmonischen over het hele toerenbereik van de V8 te vieren, werd het hot tube-systeem geoptimaliseerd. Dit stuurt de verbrandingspulsaties door naar de cabine en benadrukt de hogere frequenties om de ultieme evolutie van de Ferrari V8 te onthullen.

Het gebruik van innovatieve materialen verbeterde de akoestische helderheid van het systeem: het resultaat is een heerlijk rijke explosie van iconisch Ferrari V8-geluid. De buis van het inlaatplenum is opnieuw ontworpen en dichter bij het schot van de cabine geplaatst, zodat de inzittenden worden getrakteerd op nog scherpere, meer rauwe harmonischen naarmate de motor grotere hoeveelheden lucht opneemt om het gewenste koppel te leveren. De resonator bevindt zich nu dichter bij de motor om een rijkere harmonie te creëren en de intensiteit te verhogen.

Werkzaamheden aan beide takken van het hottube-systeem hebben een duidelijke verbetering van de geluidskwaliteit opgeleverd, die op zijn best is bij middentoerentallen. Naarmate de auto echter dichter bij de begrenzer komt, het punt waarop de auto het toppunt van zijn kracht en macht ontketent, zorgen de aanpassingen ervoor dat zowel de kwaliteit als de intensiteit soepel en progressief blijven toenemen.

 

ELEKTROMOTOREN

Net als de SF90 Stradale heeft de SF90 XX Stradale drie elektromotoren, één tussen de ICE en de versnellingsbak en twee op de vooras. In dit geval leveren ze maximaal 233 pk of 171 kW, dankzij de gepatenteerde extra boost voertuigdynamicalogica, een absolute primeur op een Prancing Horse-straatauto. De krachtige lithium-ionbatterij van de SF90 XX Stradale drijft de drie motoren aan en garandeert een bereik van 25 km in volledig elektrische modus. Wanneer de ICE is uitgeschakeld, geven de voorste motoren de auto een maximale snelheid van 135 km/u.

De besturingslogica beheert de vermogensstromen optimaal en richt zich op efficiëntie of prestaties zoals vereist. De bestuurder kan de eManettino-keuzeschakelaar op het stuurwiel gebruiken om te kiezen uit vier verschillende vermogensbeheermodi. In de eDrive-modus wordt de verbrandingsmotor uitgeschakeld en wordt de tractie volledig aan de vooras toevertrouwd; in de hybride modus bevordert het de uitputting van de batterij-energie en beheert het autonoom overgangen, waardoor het volledig elektrische bereik wordt gemaximaliseerd; in de Performance-modus wordt de verbrandingsmotor draaiende gehouden, omdat de prioriteit ligt bij het handhaven van consistente prestaties in plaats van bij het bereiken van het piekvermogen; en in de kwalificatie ontketent het systeem zijn maximale vermogen, dankzij een besturingslogica die prioriteit geeft aan prestaties, met behulp van de gloednieuwe extra boost-functie.

 

VERSNELLINGSBAK

De SF90 XX Stradale en de SF90 XX Spider behouden de 8-traps versnellingsbak met dubbele koppeling die voor het eerst in het Ferrari-gamma verscheen op de SF90 Stradale. De schakellogica is echter aanzienlijk veranderd: de auto gebruikt de gepatenteerde logica die op de Ferrari Daytona SP3 is geïntroduceerd om boeiendere dynamische acceleratieprofielen te bereiken. Bovendien verbetert de nieuwe logica het schakelgeluid door een uitlaattoon te introduceren die vergelijkbaar is met de overschrijding bij lift-off-geluid die kenmerkend is voor high-performance rijden bij gemiddelde / hoge toerentallen.

Daartoe ontwikkelden de Ferrari-ingenieurs een specifieke motorkalibratie die in synergie werkt met de besturingslogica van de versnellingsbak: de bedieningsvolgorde van de SF90 Stradale werd opnieuw ontworpen en de drukcyclus van de verbrandingskamer werd geoptimaliseerd om de intensiteit van het schakelgeluid te maximaliseren, precies op het punt van opstijgen om de versnellingsbak in te schakelen.

AËRODYNAMICA

De SF90 XX Stradale levert de meest efficiënte aerodynamische prestaties van elke straatauto in de geschiedenis van Ferrari, waardoor hij alleen vergelijkbaar is met die van de LaFerrari-supercar. Het levert het dubbele van de maximale downforce van de SF90 Stradale, verbetert de grip en levert een voelbaar snellere rondetijd op Fiorano op. Dit resultaat, het product van de onschatbare race-ervaring van Maranello, werd bereikt door het koelstroombeheer voor de thermische en elektrische componenten en de motorruimte opnieuw te ontwerpen om het hogere maximale beschikbare vermogen aan te kunnen.

Vanuit aerodynamisch oogpunt is het kenmerkende element zeker de achterste vaste vleugel die is ontwikkeld op basis van ervaring met de XX Programme-auto’s. Dit is een element met een enorm aerodynamisch potentieel dat dankzij de nauwe samenwerking met het Ferrari Styling Centre op natuurlijke wijze geschikt bleek voor deze specifieke toepassing. De vorm werd gedicteerd door de noodzaak om de manier waarop het drukveld gecreëerd door de vleugel efficiënt interageert met de complexe druk- en tegendruksystemen die zich ontwikkelen rond de afsluitende Gurney aan te scherpen.

De laatste, die ook opnieuw is ontworpen, beheert efficiënt de downforce / drag-trade-off en heeft twee configuraties: LD (Low Drag) waarin het mobiele element wordt verhoogd en wordt ingekuipt met het vaste gedeelte, waardoor de weerstand wordt geminimaliseerd om de longitudinale prestaties te verbeteren, terwijl in HD (High Downforce) het mobiele element wordt verlaagd, waardoor het geblazen gebied wordt gesloten, waardoor de lucht het vaste gebied kan raken. Dit genereert een overdrukgebied dat, naast het genereren van neerwaartse druk aan de achterkant, ook de inkomende stroom verticaal afbuigt om de absoluut maximale downforce achteraan mogelijk te maken: 315 kg bij 250 km / h.

De ICE profiteert van een verbeterde koeling dankzij het feit dat de frontradiatoren voor het hoge temperatuur koelcircuit efficiënter zijn. De nieuwe lay-out van de onderzijde werd ook geoptimaliseerd om een betere afvoer van de lucht die uit de radiatoren voor de voorwielen komt, te garanderen. De zijroosters op het onderste deel van de voorbumper, die al te zien waren op de SF90 Stradale, werden ook opnieuw ontworpen en zijn nu groter om de tegendruk te verminderen.

De gelijktijdige toename van vermogen en downforce vormde een nieuwe uitdaging die de ingenieurs van Ferrari aanpakten door de lay-out van de middentemperatuurradiator om te keren, belast met het koelen van de elektrische componenten, het verhogen van de efficiëntie en ook het omsluiten van een deel van de onderkant van de auto, waardoor de effectieve oppervlakken die zouden helpen bij het genereren van downforce aan de voorkant werden vergroot. Het mag geen verrassing heten dat deze zeer duidelijk van ras afgeleide architectuur wordt gedeeld door de gloednieuwe 296 GT3.

De verschillende hellingshoek van de voorradiator verbeterde de aerodynamische coëfficiënten en leidde tegelijkertijd warme luchtstromen door en over de motorkap vooraan. Deze stromen worden gecontroleerd en over de auto geleid door twee S-kanalen die zich aan weerszijden van de ventilatieopeningen in het midden van de motorkap bevinden.

Aan de achterkant van de auto reinigt en vertraagt een schep voor de ingang van de luchtinlaat van de intercooler de uitzetting van de stroom die bij de radiatoren aankomt. Wanneer de auto in beweging is, wordt koele lucht via drie openingen in de motorruimte aangezogen: de eerste bevindt zich boven de intercoolerinlaat aan de zijkant en de tweede dwars op de motorkap, terwijl de derde een paar kanalen is die zich aan de zijkanten van de veerpoten van de vaste spoiler bevinden.

De auto heeft ook een specifieke frontsplitter, die groter is dan die van de SF90 Stradale, en is het resultaat van minutieus werk in de windtunnel. Het genereert een zeer energieke buis van luchtstroom onder de auto en dit wordt vervolgens benut door de opnieuw ontworpen onderkant. Een grotere, bredere voordiffusor draagt bij aan de toename van de downforce van meer dan 45 kg bij 250 km/u, door in synergie te werken met vortexgeneratoren die zelf opnieuw zijn ontworpen. De downforce die door de onderkant wordt gegenereerd, wordt gestabiliseerd en vermenigvuldigd met specifiek gevormde carrosserieoppervlakken.

Zoals eerder vermeld, helpen de twee S-Ducts alleen al de downforce aan de voorkant met 20% te verhogen in vergelijking met de SF90 Stradale. De introductie van de lamellen op de voorste wielkast was hiervoor echter van fundamenteel belang, omdat ze dynamische afzuiging uit de voorwielbehuizing mogelijk maken, waardoor de auto een totale downforce-waarde vooraan van 325 kg op topsnelheid krijgt.

De toename van de luchtweerstand werd beheerd door te werken aan de vormen met de grootste potentiële impact op de Cd van de carrosserie: twee verschillende geblazen kanalen zijn in de voorbumper verwerkt om de overdruk te verminderen en de doorlaatbaarheid van de carrosserie te vergroten. De eerste, gelegen op radiatorhoogte aan de voorzijde, creëert een kleine bubbel die het voorwiel efficiënter afschermt en inboezemt. De tweede leidt de geactiveerde lucht rechtstreeks naar de motorkap, waardoor de lucht eroverheen en de flanken stroomt en de stroombuis die de radiatoren aan de zijkanten binnenkomt schoon blijft.

De evacuatie van het achterste deel van de wielbehuizing heeft een gunstig effect op zowel het genereren van downforce als de weerstand, en de gecreëerde oppervlakken maken het juiste beheer van de luchtstroom die het wiel verlaat mogelijk.

De achterdiffusor is verder ontwikkeld om te garanderen dat deze een cruciale bijdrage levert door zeer efficiënte downforce te genereren, dankzij het zorgvuldig ontwerpen van de achterrand rond het expansievolume, wat helpt om het zog van de auto compact te houden.

 

VOERTUIGDYNAMICA

De focus bij de ontwikkeling van de SF90 XX Stradale was om de meest krachtige Ferrari-straatauto ooit te produceren die ook maximaal plezier achter het stuur leverde, met behoud van alle functionaliteiten van de hybride aandrijflijn van de SF90 Stradale. De bruikbaarheid van de prestaties was vooral belangrijk, vooral in termen van het vermogen van de elektrische modus om verrassend hoge prestaties te leveren, zowel in typisch stedelijke omgevingen als in ritten buiten de stad – in feite is de topsnelheid in de eDrive-modus 135 km / h.

De overgang van elektrische modus naar hybride modus verloopt uiterst soepel dankzij de naadloze afstemming tussen de elektrische vooras, de 8-traps DCT-versnellingsbak, de achterin gemonteerde elektromotor en de V8-motor. Dit garandeert op zijn beurt een progressieve, continue acceleratie en maakt al het vermogen van de aandrijflijn zo snel mogelijk beschikbaar.

De Torque Vectoring en Energy Recovery onder rem- en lift-off-functies zijn beschikbaar in alle configuraties en de Ferrari Dynamic Enhancer (2.0) maakt zijn debuut. Het is ook actief in alle dynamische Manettino-posities en alle gripomstandigheden. De verschillende systemen worden allemaal aangestuurd door de elektronische Side Slip Control (eSSC) 1.0.

Een andere belangrijke nieuwe toevoeging is de ABS EVO-controller, die debuteerde op de 296 GTB. Dankzij de integratie met de 6W-CDS-sensor verbetert het zowel de prestaties als de herhaalbaarheid bij krachtig remmen in droge omstandigheden. Het functioneert in situaties met veel grip en in de Manettino-posities van Race naar boven met behulp van de gegevens van de 6W-CDS-sensor om een nauwkeurige schatting van de snelheid van de auto te verkrijgen. Dit maakt het mogelijk om de doelslip van alle vier de wielen te bepalen en zo de remverdeling te optimaliseren.

Bijgevolg kan de langskracht van de vier banden beter worden benut, zowel bij het remmen in een rechte lijn als bij het remmen tijdens het insturen, waarbij de achteras een natuurlijke afweging moet maken tussen remprestaties in de lengterichting en zijdelingse stabiliteit. Het systeem maximaliseert de herhaalbaarheid van de remmanoeuvre tot een streefwaarde en vermindert verliezen als gevolg van de toleranties van de componenten of de natuurlijke variabiliteit van de testomstandigheden. De controller stelt de SF90 XX Stradale dus in staat om later en op een meer herhaalbare manier te remmen, waardoor de handling op het circuit wordt verbeterd.

De 6W-CDS-sensor levert veel meer gegevens dan de vorige iteratie: met name de mogelijkheid om zowel de acceleratie als de rotatiesnelheid op drie assen (X, Y, Z) te meten, stelt de andere dynamische bedieningselementen van het voertuig in staat om het dynamische gedrag van de auto nauwkeuriger te lezen, waardoor hun interventie met veel grotere precisie wordt geoptimaliseerd.

Daarnaast debuteert ook op de SF90 XX Stradale de extra boost control logic die extra vermogen garandeert in korte bursts. De taak van deze software, die alleen actief is in de kwalificatiemodus van de eManettino, is om een extra boost van vermogen te produceren op het kritieke moment dat de auto een bocht uitkomt, iets dat alleen al de rondetijd met 0,25s verbetert op Fiorano. De logica regelt de vermogensafgifte, beheert de piekprestaties met batterijlading en bewaakt ook de status van de componenten met als doel de elektrische vermogensafgifte te optimaliseren.

De beschikbaarheid van de extra boost wordt aangegeven door een grafiek aan de rechterkant van het dashboarddisplay en toont het resterende aantal bursts (maximaal 30). De besturingslogica garandeert dat deze functie volledig bruikbaar is voor ten minste één of meer ronden van het circuit, afhankelijk van de individuele kenmerken van de baan. Dit is te danken aan het feit dat de delen van het circuit waar het activeren van het vermogensoverschot het nuttigst is, heuristisch worden gelokaliseerd, in een poging om gebieden uit te sluiten waar het gebruik ervan de rondetijd niet zou verminderen.

De auto heeft een set-up met elastische eigenschappen en kinematische hoeken die uitsluitend zijn ontworpen om zijn gedrag op de limiet te optimaliseren. Er is een verbetering van 9% in laterale prestaties (Ay max) in vergelijking met de SF90 Stradale in hoge snelheidsomstandigheden, voornamelijk als gevolg van downforce. Bovendien werd de rolsnelheid met 10% verlaagd, waardoor een betere lichaamsbeheersing werd gegarandeerd.

Omdat de nieuwe auto aanzienlijk meer downforce levert dan de SF90 Stradale en dus sneller vertraagt, werd ook het remsysteem van de SF90 XX Stradale geüpgraded. Hoewel het de Aero-remklauwen aan de voorkant behoudt, zijn de voorste schijven volledig opnieuw ontworpen om de koeling te verbeteren, zijn er nu grotere schijven met een diameter van 390 mm en zijn de remblokken een nieuw ontwerp dat het contactoppervlak maximaliseert om de wrijvingscoëfficiënt te verbeteren.

 

STYLING

BUITENKANT

De SF90 XX Stradale is de meest extreme versie van de SF90 Stradale; De ontwerpcriteria zijn dus die van een circuitauto, gekalibreerd om ervoor te zorgen dat deze kan worden gehomologeerd voor gebruik op de weg. Dat gezegd hebbende, de SF90 XX Stradale is niet alleen een speciale versie: het is het eerste XX-model dat door de fabriekspoorten gaat en het toppunt van Prancing Horse-tracktechnologie, aerodynamische efficiëntie en kracht overbrengt naar de weg.

De SF90 XX Stradale, ontworpen door het Ferrari Styling Centre onder leiding van Flavio Manzoni, bevat de technische principes die ten grondslag lagen aan de SF90 Stradale en duwt ze naar nieuwe uitersten. Dankzij de nauwe synergetische relatie tussen het Styling Centre en de Technische Dienst werden belangrijke wijzigingen doorgevoerd, voornamelijk met als doel de downforce van de originele auto te vergroten.

Qua concept is dit in alle opzichten een XX-auto. De kenmerken ervan, de vrucht van een scherpere, radicalere vormentaal, zijn nog extremer. De stylingkenmerken van de SF90 XX Stradale zijn ontworpen om zijn volbloed prestatiekenmerken te benadrukken met behoud van de pure lijnen en vormen van zijn voorganger. Vandaar de beslissing om luchtinlaten en ventilatieopeningen niet te verbergen, een fundamenteel onderdeel van de stilistische taal van raceauto’s. Een technische oplossing die ook een kenmerkend element wordt: de drie lamellen op de voorvleugel van de SF90 XX Stradale en op de achtervleugel zijn daar een voorbeeld van. Net als bij de F12tdf zijn dit typische aanwijzingen uit Ferrari’s stijltaal.

Het lijdt geen twijfel dat een van de meest onderscheidende kenmerken van het ontwerp van de SF90 XX Stradale de achtervleugel is. Het staartvolume, dat speciaal is ontworpen met aero in het achterhoofd, is nu slanker, waardoor het het lange staartsilhouet krijgt dat typisch is voor raceauto’s. De luchtinlaten voor de intercoolers zijn nu ook groter, waardoor de lucht efficiënter naar de radiatoren wordt geleid.

Het pijlvormige voorvleugelconcept is behouden op de SF90 XX Stradale. De koplampen, die nu een nog lager bovenprofiel hebben, zijn nu in dit gebied geïntegreerd door twee externe verticale vleugelprofielen. Dit creëert wat we een meer geometrische taal zouden kunnen noemen die de geest van deze nieuwe auto weerspiegelt. Nieuwe en onderscheidende elementen van het voorste gedeelte zijn de twee imposante onderste vleugels die de luchtinlaten domineren, die eruit zien alsof ze zweven, waardoor de SF90 XX Stradale zelf breder en meer aan het asfalt gelijmd lijkt dan alle andere.

De achterkant van de auto wordt gekenmerkt door het trimaran-ontwerp van de staart. In vergelijking met de SF90 Stradale heeft de SF90 XX Stradale meer imposante ventilatieopeningen achter de wielen. Het trimarangedeelte bevat ook twee centrale uitlaten. Qua ontwerp was het doel hier om de indrukwekkende breedte van de achterkant van de auto visueel te onderstrepen en dit werd bereikt door te putten uit een gelaagdheidsconcept.

Een van de lagen is de vaste achtervleugel, een oplossing die sinds de F1995 uit 50 niet meer op een straatlegale Ferrari te zien is. De tweede is het carrosseriekleurige profiel dat zich om een lichtbalk wikkelt, een element dat volledig afwijkt van het concept van de dubbele achterlichten van de SF90 Stradale. De derde laag, al te zien op de SF90, is de geblazen spoiler in combinatie met een actief aerodynamisch concept dat bekend staat als een afsluiter Gurney.

Koolstofvezelelementen onderscheiden zich van carrosseriekleurelementen over de hele auto, maar vooral in het onderste gedeelte, om de technische aspecten van de auto te onderstrepen. Andere connotatieve elementen zijn de ventilatieopeningen in de vorm van afgeronde vierhoeken op zowel de motorkap als de achterste motorklep, die effectief deel uitmaken van de livery van de auto. Ze zijn ontworpen als kleuraccenten die bijvoorbeeld coördineren met de eindplaten op de koolstofvezel achtervleugel. De auto heeft ook specifieke star-burst velgen met prominente aerodynamische profielen.

 

BINNENSTE

Het leidende principe van het interieurontwerp van de SF90 XX Stradale was het benadrukken van de race-roeping van de cockpit door middel van oplossingen die aanzienlijke gewichtsbesparingen zouden opleveren. De belangrijkste betrokken gebieden waren de deurpanelen, tunnel en matten, die nu eenvoudiger zijn in termen van hun vorm en de voornamelijk technische stoffen die worden gebruikt, terwijl koolstofvezel werd gebruikt voor functionele gebieden. Het bovenste deel van het dashboard is afgewerkt met alcantara®, terwijl het onderste deel is afgewerkt met technische stof. Beiden zijn geïnspireerd door de racewereld.

De deurpanelen benadrukken het thema van de SF90 Stradale: de concave delen die samenkomen op het dashboard worden benadrukt door het kleurcontrast. De drie lamellen in de middelste zone zijn daarentegen een knipoog naar de ventilatieopeningen op de wielkast, waardoor een algeheel dynamisch, sculpturaal effect ontstaat. De drie diafragma’s, die verwijzen naar de buitentaal, integreren ook naadloos technische en besturingsfuncties, in een volledig nieuwe stilistische interpretatie.

De uitgeklede middentunnel ziet er niet alleen uit, maar is ook uitzonderlijk licht. Het wordt gedomineerd door de versnellingspook die zich nu centraal en meer naar voren op de tunnel bevindt in vergelijking met de SF90 Stradale. De raamheffers en het sleutelvak bevinden zich op secundair niveau. Het stylingthema wordt gekenmerkt door volumes die een verfijnde combinatie van functionele vides en structurele solids creëren, waardoor de tunnel een sportieve maar verfijnde aantrekkingskracht krijgt en toch de functionaliteit wordt benadrukt.

Een specifiek racezitje met een zichtbare koolstofvezel buisstructuur en kussensteunen is ontworpen voor de auto om het sportieve rijplezier te verbeteren zonder in te leveren op comfort. Het harkmechanisme van de rugleuning is in de zitting geïntegreerd met behulp van elastische bekledingsmaterialen die de scheiding tussen de rugleuning en de zitting verbergen. Dit betekent dat de structuur er te allen tijde naadloos uitziet – net als een stoel uit één stuk, terwijl ook de rugleuning kan worden aangepast. Samen met de koolstofvezelstructuur bespaarde deze functie 1,3 kg aan gewicht in vergelijking met de stoel uit één stuk van de SF90 Stradale.

 

SF90 XX Spin

Met de SF90 XX Spider kon het Ferrari Styling Centre de wijzigingen aan de achterkant van de auto gebruiken om een onmiddellijk herkenbare architectuur te creëren waarin de vliegende steunbeer, een geliefd onderdeel van de Ferrari-traditie, naadloos samensmelt met het pijlthema van de voorkant. Het resulterende visuele effect verlengt het lichaam naar voren en geeft het een heel andere connotatie dan de SF90 XX Stradale.

Het zwaartepunt van de auto lijkt dus ook lager te liggen, met name vanaf de zijkant. Dat komt niet alleen door het dak, dat een omhullende voorruit heeft die naadloos overgaat in de zijruiten, maar ook doordat de luchtbogen lager zijn dan bij de SF90 XX Stradale. Hoewel de rolbeugels uit de rest van de carrosserie steken wanneer het dak wordt neergelaten, betekent het feit dat ze koolstofvezel zijn dat ze de brede, gehurkte look die door de luchtbogen wordt gecreëerd, niet bezoedelen. Dit verbetert op zijn beurt de visuele verlaging van het volume van de auto.

Wanneer het dak omhoog is, sluiten de rolbeugels naadloos aan op en worden ze één met de dakstructuur. Net als de rolbeugels is de bovenkant van koolstofvezel en dankzij het beroemde Ferrari Retractable Hard Top (RHT) -mechanisme kan deze worden geopend terwijl de auto in slechts 14 seconden beweegt met een snelheid tot 45 km / h, waardoor inzittenden optimaal van de auto kunnen genieten in alle weersomstandigheden.

 

7 JAAR ONDERHOUD

Ferrari’s ongeëvenaarde kwaliteitsnormen en sterke focus op klantenservice ondersteunen het uitgebreide zevenjarige onderhoudsprogramma dat wordt aangeboden met zowel de SF90 XX Stradale als de SF90 XX Spider. Beschikbaar over het hele gamma, is al het reguliere onderhoud gedurende de eerste zeven jaar van de levensduur van de auto gedekt. Dit geplande onderhoudsprogramma voor Ferrari’s is een exclusieve service die klanten de zekerheid biedt dat hun auto door de jaren heen op topprestaties en veiligheid wordt gehouden. Deze zeer speciale service is ook beschikbaar voor eigenaren van tweedehands Ferrari’s.

Regelmatig onderhoud (met tussenpozen van 20.000 km of eenmaal per jaar zonder kilometerbeperkingen), originele reserveonderdelen en zorgvuldige controles door personeel dat rechtstreeks is opgeleid in het Ferrari Training Centre in Maranello met behulp van de modernste diagnosetools zijn slechts enkele van de belangrijkste voordelen van het Genuine Maintenance Program. De service is beschikbaar op alle markten wereldwijd en bij alle dealers in het officiële dealernetwerk.

Het Genuine Maintenance-programma breidt het brede scala aan after-sales services van Ferrari verder uit om te voldoen aan de behoeften van klanten die de prestaties en uitmuntendheid willen behouden die de handtekeningen zijn van alle auto’s die in Maranello worden gebouwd.

 

SF90 XX Stradale* – TECHNISCHE SPECIFICATIES

AANDRIJFLIJN

Type V8 – 90° – dubbele turbo

Cilinderinhoud 3990 cc

Boring en slag 88 mm x 82 mm

Maximaal vermogen* 586 kW (797 cv) bij 7900 tpm

Maximum koppel 804 Nm bij 6250 t/m

Maximaal toerental** 8000 tpm

Compressieverhouding 9,54:1

Specifiek uitgangsvermogen 200 cv/l

Hybride systeem

Maximaal vermogen elektromotoren 171 kW (233 cv)

Accucapaciteit 7,9 kWh

Max. actieradius onder elektrische stroom 25 km

AFMETINGEN EN GEWICHT

Lengte 4850 mm

Breedte 2014 mm

Hoogte 1225 mm

Wielbasis 2650 mm

Spoorbreedte voorzijde 1683 mm

Spoorbreedte achter 1674 mm

Droog gewicht*** 1560 kg

Droge gewicht/vermogen verhouding 1.51 kg/cv

Gewichtsverdeling 44% voor / 56% achter

Inhoud brandstoftank 68 liter

BANDEN EN WIELEN

Voor 255/35 ZR F20

Achter 315/30 ZR F20

REMMEN

Voor CCM 398 x 223 x 38 mm

Achter CCM 390x 263 x 32 mm

TRANSMISSIE EN VERSNELLINGSBAK

8-traps F1 DCT

ELEKTRONISCHE BEDIENING

eSSC (elektronische Side Slip Control) 1.0; E4WD; SCM; FDE 2,0; .EPS; ABS EVO

VOORSTELLING

Max. snelheid 320 km/h

0-100 km/h 2,3 s

0-200 km/h 6,5 s

Fiorano rondetijd**** n.d.

BRANDSTOFVERBRUIK EN CO 2-UITSTOOT

Onder homologatie

 

* Het motorvermogen wordt uitgedrukt in kW, in overeenstemming met het International System of Units (SI) en in CV. Met 98 octaan-rated benzine en 5 cv dynamisch ram-effect

** Max. overschrijding: 8300 rpm

Met optionele content

De rondetijd van Fiorano wordt neergezet tijdens de International Media Test Drive (IMTD) later dit jaar

 

SF90 XX Spider* – TECHNISCHE SPECIFICATIES

AANDRIJFLIJN

Type V8 – 90° – Twin Turbo

Cilinderinhoud 3990 cc

Boring en slag 88 mm x 82 mm

Maximaal vermogen* 586 kW (797 cv) bij 7900 tpm

Maximum koppel 804 Nm bij 6250 t/m

Maximaal toerental** 8000 tpm

Compressieverhouding 9,54:1

Specifiek uitgangsvermogen 200 cv/l

HYBRIDE SYSTEEM

Maximaal vermogen elektromotoren 171 kW (233 cv)

Accucapaciteit 7,9 kWh

Max. actieradius onder elektrische stroom 25 km

AFMETINGEN EN GEWICHT

Lengte 4850 mm

Breedte 2014 mm

Hoogte 1225 mm

Wielbasis 2650 mm

Spoorbreedte voorzijde 1683 mm

Spoorbreedte achter 1674 mm

Droog gewicht*** 1660 kg

Droge gewicht/vermogen verhouding 1.61 kg/cv

Gewichtsverdeling 44% voor / 56% achter

Inhoud brandstoftank 68 liter

BANDEN EN WIELEN

Voor 255/35 ZR F20

Achter 315/30 ZR F20

REMMEN

CCM voor, 398 x 223 x 38 mm

Achter CCM, 390 x 263 x 32 mm

TRANSMISSIE EN VERSNELLINGSBAK

8-traps F1 DCT

ELEKTRONISCHE BEDIENING

eSSC (elektronische Side Slip Control) 1.0; E4WD; SCM; FDE 2,0; .EPS; ABS ‘evo’

VOORSTELLING

Max. snelheid 320 km/h

0-100 km/h 2,3 s

0-200 km/h 6,7 s

Fiorano rondetijd n.d.

BRANDSTOFVERBRUIK EN CO 2-UITSTOOT

Onder homologatie

 

* Het motorvermogen wordt uitgedrukt in kW, in overeenstemming met het International System of Units (SI) en in CV. Met 98 octaan-rated benzine en 5 cv dynamisch ram-effect

** Max. overschrijding: 8300 rpm

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait