Lamborghini onthult SC63: hybride raceprototype om te concurreren op top van uithoudingsvermogen

LMDh-auto onthuld op Goodwood Festival of Speed voorafgaand aan de 2024 FIA World Endurance Championship en IMSA WeatherTech Sportscar Championship-raceprogramma’s

Sant’Agata Bolognese/Goodwood, 13 juli 2023 – Lamborghini Squadra Corse lanceert vandaag zijn eerste hybride endurance raceprototype, de SC63, op Goodwood Festival of Speed. De SC63, die binnen enkele weken zal beginnen met testen, zal deelnemen aan de Hypercar-klasse van het FIA World Endurance Championship 2024, inclusief de 24 uur van Le Mans, en in de GTP-klasse van de IMSA WeatherTech Sports Car Championship Endurance Cup, bestaande uit klassieke races zoals de 24 uur van Daytona en de 12 uur van Sebring. Lamborghini werkt samen met het Italiaanse team Iron Lynx om de auto in internationale competitie te laten rijden en heeft coureurs van wereldklasse uit de wereld van de Formule 1 en endurance-races gecontracteerd.

Het LMDh-project vertegenwoordigt een nieuw concept van racen en past in de Direzione Cor Tauri-strategie die in 2021 wordt gepresenteerd: een routekaart voor elektrificatie die ertoe leidt dat het bedrijf het volledige modellengamma tegen het einde van 2024 hybridiseert en tegelijkertijd de rij-emoties en prestaties verbetert. Dankzij de SC63 is deze aanpak ook toegepast op het autosportprogramma dat een nieuwe pijler van het Lamborghini-manifest vertegenwoordigt: Driving Humans Beyond.

“De SC63 is de meest geavanceerde raceauto ooit geproduceerd door Lamborghini en volgt onze roadmap ‘Direzione Cor Tauri’ die door het merk is opgesteld voor de elektrificatie van ons productassortiment”, zegt Stephan Winkelmann, voorzitter en CEO van Lamborghini. “De mogelijkheid om deel te nemen aan enkele van de grootste uithoudingsraces ter wereld met een hybride prototype past bij onze visie op de toekomst van high-performance mobiliteit, zoals aangetoond voor straatlegale auto’s met de lancering van de Revuelto. De SC63 LMDh is de stap naar de hoogste regionen en naar de toekomst van de autosport voor onze Squadra Corse.”

De SC63 is voorzien van een geheel nieuwe 3,8-liter twinturbo V8-motor die speciaal voor het raceprogramma is ontwikkeld door Lamborghini-ingenieurs. De motor is een ‘koude V’-configuratie, wat betekent dat de turbo’s buiten de veehoek van de motor zijn gemonteerd, waardoor ze gemakkelijker te koelen en te onderhouden zijn. Bovendien verlaagt de ‘koude V’-oplossing de massa en optimaliseert het zwaartepunt van de auto. Deze oplossing, gecombineerd met een specifiek ontwikkelde aerodynamische balans en houding, is geïdentificeerd als de meest effectieve om de beste grip op de banden en een perfecte balans, rijeigenschappen en consistente snelheid te bereiken, zowel over een enkele ronde als over langeafstandsraces.

Het vermogen van de motor en het hybride systeem, dat standaard is in de auto’s van de LMDh-categorie, is door de regelgeving beperkt tot 500 kW (680 CV). De Power Unit wordt beheerd door een elektronische besturingseenheid van Bosch. De LMDh-regelset specificeert een standaard versnellingsbak, batterij en motorgeneratoreenheid (MGU), die helpt om de ontwikkelingskosten voor het prototype te beheersen.

Onderhuids hebben de ingenieurs van Lamborghini hun invloed kunnen uitoefenen op alle aspecten van de auto. Hoewel de versnellingsbak standaard is in alle LMDh-auto’s, is er nog steeds vrijheid om deze aan te passen aan de vereisten van een merk, inclusief de selectie van de overbrengingsverhoudingen en de slip van het mechanische differentieel.

“Autosport is voor ons ook een waardevolle en veeleisende testplaats voor onze technologie”, zegt Rouven Mohr, Chief Technical Officer van Lamborghini “Onze LMDh-auto, de Lamborghini SC63, is een spannende uitdaging vanuit zowel technisch als menselijk oogpunt. De ontwikkeling van onze verbrandingsmotor, aerodynamisch efficiënte carrosserie en het totale technische pakket is een proces dat ons ertoe heeft aangezet om onze eigen normen voortdurend te verhogen. Nu is het tijd om de wielen letterlijk op de baan te zetten om klaar en competitief te zijn voor het seizoen 2024. Bij de ontwikkeling van onze LMDh-auto houden we ook rekening met de mogelijkheden voor technologieoverdracht. We zullen onze leerervaringen uit de autosport meenemen en waar mogelijk toepassen op onze toekomstige productieauto’s.”

Lamborghini heeft de gerenommeerde experts Ligier geselecteerd als partner om de monocoque te ontwikkelen en te bouwen. Als de eerste fabrikant die Ligier selecteerde voor een LMDh-project, was er vrijheid voor Lamborghini om zijn vereisten te specificeren, waaronder de ontwikkeling van het ontwerp van de duwstang voorwielophanging, de algehele gewichtsverdeling en het onderhoudsgemak voor kritieke onderdelen van de auto. De bellhousing, die de opening tussen de achterkant van de motor en de voorkant van de versnellingsbak opvult, heeft een positieve invloed op de torsiestijfheid en is ontworpen om de elektrische motor te huisvesten.

Een ander belangrijk aspect van de ontwikkeling is het remsysteem, dat onder alle omstandigheden het hoogste niveau van prestaties en betrouwbaarheid moet leveren. Endurance-racen legt veel nadruk op de remmen en het eerste doel was om een compromis te vinden tussen gewicht en duurzaamheid, effectieve koeling en ook een systeem dat geschikt is voor verschillende rijstijlen.

De carrosserie is ontworpen door Lamborghini’s Centro Stile design afdeling, in samenwerking met het race design team. Het heeft zeer duidelijke merkstijlkenmerken in de hele auto, inclusief de iconische y-vormige lichten aan de voor- en achterkant.

“Vanaf het begin was mijn persoonlijke briefing aan het ontwerpteam dat de auto zeer functioneel moet zijn, maar we wilden een auto maken die onmiddellijk herkenbaar is als Lamborghini”, zegt Mitja Borkert, Lamborghini’s Head of Design bij Centro Stile. “De belangrijkste herkenning van de voor- en achterkant van de SC63 wordt aangedreven door het y-vormige kenmerkende licht. De grootte van de cabine en het hoofdkarakter van de auto wordt gedreven door de sportieve regels, maar we hebben ook onze eigen merkstijlkenmerken in de hele auto geïmplementeerd. Geïntegreerd in het zijpaneel van de carrosserie zie je een NACA-kanaal dat is geïnspireerd op de luchtinlaat van de Countach. Als je naar de achterste wielkast kijkt, gaven we de indruk van acceleratie naar voren, en dit heeft betrekking op de wielkastontwerptaal van Lamborghini die ook op de Revuelto te zien is.”

De auto’s worden aangekleed in een vertrouwde kleurstelling, in overeenstemming met de branding van de Huracán GT3-uitdager. De SC63’s zullen in Verde Mantis-groen lopen, met een zwarte Nero Noctis-strip over de cabine, voorkap, carbon diffuser, achtervin en vleugel. De auto’s zullen ook groene, witte en rode Italiaanse Tricolore-kleuren hebben en zullen de branding dragen van een jarenlange partner van Lamborghini, de Zwitserse horlogefabrikant Roger Dubuis.

De koeling lay-out voor de auto heeft veel van de techniek en het ontwerp bepaald. Zo ondergingen luchtinlaten in de sidepods achter de cockpit verschillende iteraties voordat een definitief ontwerp werd vastgesteld. Het team heeft acht verschillende radiatoren opgenomen, waaronder twee intercoolers, een versnellingsbakradiator, een condensor voor de airconditioning, een radiator voor het Energy Recovery System (ERS), een voor het Energy Storage System (ESS) en twee waterradiatoren.

Een van de beperkingen van het reglement is dat er slechts één bodykitconfiguratie is toegestaan en dat wijzigingen die teams race-to-race in dat tenue mogen aanbrengen, beperkt zijn. Het ontwerpteam moet daarom rekening houden met het slechtste scenario, zoals hoge omgevingstemperaturen, en de thermische efficiëntie van de auto beheren op zowel IMSA- als WEC-circuits.

De SC63 is ontworpen en ontwikkeld om het breedst mogelijke ‘bedieningsvenster’ te bieden, om de prestaties te optimaliseren en tegelijkertijd in staat te zijn om voor zijn banden te zorgen, zelfs op de meest agressieve baanoppervlakken. Vooruitlopend op het testen van de baan, is intensief ontwikkelingswerk uitgevoerd in de virtuele wereld met behulp van een Driver in the Loop (DiL) -simulator.

Verdere hulp kwam van de Lamborghini-fabrieksrijders Mirko Bortolotti en Andrea Caldarelli, samen met nieuwe coureurs Daniil Kvyat en Romain Grosjean. De laatste twee hebben recente race-ervaring met hybrides in de Formule 1 en hebben de ingenieurs kunnen helpen om het LMDh-systeem af te stemmen, met name het ontwerp van de stuurwielbediening om de bestuurder in staat te stellen de noodzakelijke functies van het hybride systeem te bedienen.

“Dit jaar markeert niet alleen de 60e verjaardag van ons merk, maar ook de tiende verjaardag van Squadra Corse, Lamborghini’s motorsportdivisie”, zegt Giorgio Sanna, Lamborghini’s Head of Motorsport. “De afgelopen tien jaar hebben we mooie resultaten geboekt. Vanaf nul hebben we enkele van de meest prestigieuze uithoudingsraces in de GT-categorie gewonnen voor onze op productie gebaseerde raceauto’s. Deze omvatten drie klasseoverwinningen in de 24 uur van Daytona en twee overwinningen op rij in de 12 uur van Sebring. Nu zijn we klaar voor wat onze grootste stap is in de toekomst van de autosport, waarbij we ons meten met de beste fabrikanten ter wereld.”

Vanaf 2024 zal één auto deelnemen aan het volledige FIA World Endurance Championship. De tweede auto zal racen in de North American Endurance Championship races van de IMSA-serie. Het Iron Lynx-team, gepresenteerd als partner tijdens de Lamborghini Grand Finals van 2022, zal de auto’s in beide series besturen en de rijdersbezetting bestaat uit Bortolotti, Caldarelli, Grosjean en Kvyat. Andere coureurs worden later in 2023 bevestigd.

Iron Lynx Team Principal en CEO, Andrea Piccini, zei: “Betrokken zijn bij zo’n ambitieus project is een once in a lifetime ervaring. We zijn vereerd en zeer verheugd om er deel van uit te maken en een nieuw hoofdstuk voor Iron Lynx met Lamborghini te beginnen. Het was geweldig om te zien dat alles eindelijk samenkwam voor de onthulling van de SC63. Iedereen bij Iron Lynx staat te popelen om het testen op gang te brengen. Dit is ongetwijfeld een van de grootste uitdagingen waar we als team ooit voor hebben gestaan en we kijken er nu naar uit om de SC63 op de baan te zien.”

OVER ROGER DUBUIS

Roger Dubuis vertegenwoordigt een onverwachte mix van onderscheidend vermogen en horologische expertise en loopt sinds 1995 voorop in de expressieve horlogerie. Met de gedurfde uitvinding van Hyper Horology™ is het Maison bekend geworden om zijn grenzeloze obsessie met het bedenken, ontwerpen en vormgeven van de toekomst van Haute Horlogerie – de waarden van plezier, vrijheid en waanzin die zijn ontwrichtende houding voeden. Ondersteund door zijn volledig geïntegreerde productie, waarbij elk kaliber 100% in eigen huis wordt gemaakt, zet Roger Dubuis zich in voor prestaties en streeft naar uitmuntendheid. Beloond met de Poinçon de Genève-certificering, zijn hun traditionele maar hedendaagse meesterwerken een demonstratie van radicale vaardigheid en voorouderlijk vakmanschap, dat het Maison jaar na jaar herinterpreteert met fervente creativiteit en innovatieve materialen. Met deze avant-gardistische en gedurfde energie brengt Roger Dubuis zijn collecties naar een exclusieve kring van klanten, terwijl hij zich voortdurend inzet om de meest opwindende manier te bieden om Hyper Horology™ te ervaren.

GEEN REGELS, ONS SPEL™

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait