Testsessies met de nieuwe Panamera: de laatste details

  • Vierde hybrideversie toegevoegd aan het gamma
  • Groter elektrisch rijbereik en kortere laadtijden
  • Standaard semiactieve luchtvering met twee kamers en twee kleppen
  • Nieuw actief onderstel met diverse bijkomende functies als optie verkrijgbaar
  • De nieuwe Panamera beleeft zijn wereldpremière in november 2023
Enkele maanden voor zijn wereldpremière ondergaat de nieuwe Porsche Panamera zijn laatste testsessies in Barcelona. Die testsessies focussen voornamelijk op de aandrijving met de nieuwe PDK-transmissie (Porsche Doppelkupplung), alsook op het nieuw ontwikkelde onderstel met actieve schokdempersturing.

Stuttgart. In de aanloop naar zijn lancering werkt de nieuwe Panamera zijn laatste testsessies af. In Barcelona en omgeving evalueren de ingenieurs de laatste details van de jongste modelgeneratie. De vierdeurs sportberline heeft het grootste deel van zijn testprogramma reeds achter de rug en verdiende daarbij zijn sporen op vier continenten. Zo trok hij naar de Verenigde Staten om er de prestaties van zijn aandrijving te testen op grote hoogte en bij beperkte zuurstofniveaus en om de werking van zijn motorkoeling en airconditioning bij extreme hitte te controleren. In Scandinavië werd hij getest bij extreem lage temperaturen, in Zuid-Afrika bood hij het hoofd aan moeilijke wegomstandigheden, en in Azië werd de hele wagen blootgesteld aan de bijzondere uitdagingen van een hoge luchtvochtigheid en urenlang fileverkeer in megasteden.

“We testen elke nieuwe wagen tot in de puntjes om er zeker van te zijn dat hij voldoet aan al onze eisen en die van onze klanten wereldwijd”, aldus ontwikkelingsmanager Marcel Hönemann. “De standaard die we vooropstellen, omvat steeds de ontwikkelingsdoelstellingen die in de specificaties zijn gedefinieerd. De nieuwe Panamera moet hier en nu uitmunten, vooral op het gebied van prestaties, comfort en geluiddemping.”

Vier E-Hybrid-versies voor de nieuwe Panamera

Bij Porsche staat de juiste aandrijving voor optimale prestaties bovenaan het prioriteitenlijstje. De nieuwe Panamera krijgt dan ook een volledig opgewaardeerd motorgamma, met een doorgedreven focus op duurzame en erg efficiënte aandrijfgehelen. “Terwijl we in de tweede Panamera-generatie al drie E-Hybrids aanboden, voegen we er voor het nieuwe model nog een vierde oplaadbare hybridevariant aan toe. Zo spelen we in op de enorme vraag van onze klanten. In sommige landen maken de E-Hybrid-versies bijna 100 procent van de totale Panamera-verkoop uit. Deze nieuwe afgeleide is een ultraperformant model, dat perfect aansluit bij het veelzijdige gamma”, vertelt Dr. Thomas Friemuth, hoofd van het Panamera-gamma. “We drijven de elektrische prestaties van alle E-Hybrid-versies van de Panamera ten top met het oog op een dynamisch rijgedrag en belangrijke aspecten zoals elektrisch rijbereik en laadsnelheden. Tijdens onze tests geraakten we in de zuiver elektrische modus tot 70 procent verder dan met het vorige model.”

Het hart van alle E-Hybrid-versies van de nieuwe Panamera is een nieuwe, krachtigere elektromotor, die voortaan volledig is geïntegreerd in de behuizing van de nieuwe transmissie met dubbele koppeling. Die elektromotor tilt de rijprestaties en energierecuperatie naar een hoger niveau dan bij het vorige model, terwijl hij bovendien minder weegt. Hij puurt zijn energie uit een hoogspanningsbatterij met een gevoelig grotere capaciteit van 25,9 kWh. Maar ondanks die grotere energie-inhoud, zorgt de boordlader met een vermogen van 11 kW voor kortere laadtijden.

Ingrijpende aanpassingen aan de verbrandingsmotoren verzekeren nog bijkomende voordelen qua efficiëntie en prestaties. Alle aandrijfgehelen van de nieuwe Panamera voldoen aan de toekomstige emissienormen. “Ik ben erg verheugd met de vooruitgang die we met onze elektrificering hebben geboekt. De twee aandrijfsystemen van de Panamera werden naadloos geïntegreerd en werken harmonieus samen. Met zijn nieuwe aandrijfgehelen getuigt de auto van een ontzagwekkend gemak en zelfvertrouwen bij acceleraties”, vertelt Arno Bögl, projectmanager voor de aandrijving van het Panamera-gamma, tijdens de testsessies.

Met innovatieve luchtvering

Behalve zijn compleet herwerkte motorgamma heeft de nieuwe Panamera nog meer upgrades te bieden. Zo kan hij voor het eerst worden uitgerust met een optioneel, hoogwaardig onderstel met actieve schokdempersturing en diverse bijkomende functies. “Met het actieve onderstel vestigen we nieuwe normen. Dat voelen we in elke meter van onze testsessies: het onderstel toont zich uiterst comfortabel op de kasseien in de haven van Barcelona en tegelijk bijzonder dynamisch en wendbaar op de bochtige landwegen buiten de stad. Dat maakt hem onvergelijkbaar veelzijdig”, besluit Thomas Friemuth. De nieuwe Panamera is standaard uitgerust met een semiactief onderstel met nieuwe schokdempers met twee kleppen, die de in- en uitveerfasen onafhankelijk van elkaar kunnen regelen. Dat geeft ook het nieuwe standaardonderstel nog meer afstelmogelijkheden tussen een comfortabele en een ultraperformante rijervaring.

Tijdens de testsessies wordt ook de laatste hand gelegd aan de nieuwe Panamera met het oog op zijn wereldpremière. Porsche stelt de derde generatie van zijn vierdeurs sportwagen op 24 november 2023 voor op het Icons of Porsche-festival in Dubai. Festivalbezoekers kunnen hem daar bewonderen op 25 en 26 november 2023.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *