Werelddebuut van de nieuwe Toyota GR Yaris op de Tokyo Auto Salon 2024

  • Aanzienlijke verbeteringen voor Toyota’s high-performance hatchback uit de autosport,
  • Het maximumvermogen van de driecilinder-in-lijn 1,6-liter turbomotor steeg tot 280 DIN-pk/206 kW, met een koppel van 390 Nm
  • Gloednieuwe achttraps GAZOO Racing Direct Automatic Transmission-optie met snel schakelen volgens wedstrijdstandaard
  • Opnieuw ontworpen bestuurderscockpit op maat gemaakt met op raceauto’s geïnspireerde digitale instrumenten en verbeterde locatie van belangrijke bedieningselementen en gegevensbronnen
  • Verhoogde stijfheid van de carrosserie en versterkte vering
  • Fulltime vierwielaandrijving en nieuwe selecteerbare rijmodi
  • Versie met enkele “Circuit”-specificatie die in Europa wordt aangeboden, met standaard koelpakket voor de aandrijflijn

De nieuwe Toyota GR Yaris beleeft vandaag zijn werelddebuut op de Tokyo Auto Salon 2024 en profiteert van technische, ontwerp- en constructieverbeteringen die een nog betere rijervaring beloven te bieden.

De GR Yaris werd bij zijn lancering zo geprezen en enthousiast dat Toyota misschien dacht dat zijn werk erop zat. Hier was een auto die in één klap naar de top van het hot-hatch-segment stormde, een rally-geboren, volbloed machine die alle concurrenten in zijn kielzog achterliet.

Think again: dit was in feite nog maar het begin van het verhaal. In de drie jaar sinds de eerste auto van de band rolde, zijn er intensieve inspanningen geleverd om hem nog beter te maken: krachtiger, responsiever, boeiender en – geloof het – meer lonend om mee te rijden.

TOYOTA GAZOO Racing-ingenieurs, Master Drivers en race- en rallyprofessionals hebben samengewerkt in de geest van constante verbetering om het essentiële karakter van de GR Yaris te verrijken als een ‘driver-first’-auto – een auto die draait om de speciale ervaring die je geniet vanaf het moment dat je achter het stuur kruipt en de motor start.

De checklist met wijzigingen is uitgebreid en rechtvaardigt de beschrijving “nieuwe GR Yaris”. Belangrijke elementen zijn onder meer de evolutie van de toonaangevende driecilinder turbomotor om nog meer vermogen en koppel te leveren en de introductie van een gloednieuwe achttraps GAZOO Racing Direct Automatic Transmission, ontworpen voor snel schakelen in competitieverband.

Het op maat gemaakte GR Yaris-chassis is verder versterkt en in de cabine zijn de cockpitlay-out en de rijpositie opnieuw getekend voor een meer authentiek sportwagengevoel, of het nu op de weg is of in de autosport. De ophanging is ook aangepast voor meer controle over het rijgedrag en robuuste prestaties onder hoge belasting, met herziene veerconstanten en een versterkte voorschokdemper.

De nieuwe GR Yaris biedt alles wat het origineel zo’n succes maakte, maar dan meer. Daardoor belooft het zich nog verder voor te blijven op de concurrentie.

Een meer gericht assortiment biedt een enkele versie in “Circuit”-specificatie, met een koelprestatiepakket dat een extra radiateur, intercoolerspray en aangepaste luchtinlaat omvat.

De nieuwe GR Yaris zal vanaf de zomer van 2024 in heel Europa te koop zijn.

 

GR YARIS: HET VERHAAL TOT NU TOE

De GR Yaris is de perfecte demonstratie van hoe Toyota en zijn prestatietak TOYOTA GAZOO Racing zich inzetten voor het ontwikkelen van steeds betere auto’s door middel van autosport. Vanaf het begin zou dit niet zomaar een hot hatch worden: dit was een auto die qua techniek en design direct de vruchten plukte van de kampioenschapswinnende ervaring van TOYOTA GAZOO Racing in het World Rally Championship.

Een nieuwe motor, een nieuwe elektronische vierwielaandrijving en een op maat gemaakt chassis maakten allemaal deel uit van het plan. Toen de productieauto in handen kwam van de pers en klanten, overtrof de respons de verwachtingen van Toyota ruimschoots. Sinds de lancering van het model in 2020 zijn er in Europa meer dan 18.000 auto’s verkocht, met een klanttevredenheidsscore van 99%. De meeste verkochte exemplaren waren de Circuit-versie, vandaar de beslissing om zich voor het nieuwe model op deze specificatie te concentreren. Onder de klanten bevinden zich veel liefhebbers van prestatiegerichte auto’s, die de GR Yaris een plaats waard vinden naast aanzienlijk krachtigere prestigemodellen in hun collecties. De GR Yaris is dus niet in een hokje te plaatsen; Het is een klasse apart en een instant sportwagenklassieker.

Het ontwikkelingsprogramma dat de nieuwe GR Yaris heeft opgeleverd, volgt het concept van “ontwikkelen, racen, remmen, repareren”. Dit beschrijft hoe de auto bij het zoeken naar verbeteringen tot het uiterste wordt gedreven – letterlijk tot het breekpunt van zijn componenten. Hoofdingenieur Naohiko Saito zei: “Elk aspect van de nieuwe GR Yaris bevat de knowhow en expertise die wordt teruggekoppeld uit echte autosportsituaties en van onze Master Driver en race- en rallyrijders.”

MEER VERMOGEN, MEER KOPPEL, MEER CONTROLE

Bij de lancering onderscheidde de turbomotor van de GR Yaris zich als ’s werelds krachtigste driecilinder productie-eenheid. Nu biedt hij nog meer: het vermogen is met 19 DIN-pk verhoogd en de bestuurder kan een beroep doen op een extra koppel van 30 Nm, waarbij de maximumcijfers stijgen van 261 DIN-pk en 360 Nm naar 280 DIN-pk en 390 Nm.

Deze nieuwe maatstaf op het gebied van prestaties bevestigt opnieuw de suprematie van de auto in zijn klasse, vergroot het voordeel ten opzichte van de concurrentie en levert een authentiek raceautogevoel dat opnieuw bevestigt hoe Toyota zijn ambitie heeft waargemaakt om een rallyauto voor de weg te bouwen.

Tegelijk met de verhoging van het motorvermogen zijn er maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat de duurzaamheid behouden blijft. Opnieuw waren het circuit en de rallyetappe het testterrein, waarbij de motor tot het uiterste werd getest in het Japan Rally Championship en de Japanese Endurance Race-serie. Details zijn onder meer een versterkte kleppentrein, een nieuw uitlaatklepmateriaal en een verhoging van de D-4ST-brandstofinjectiedruk. Er zijn nieuwe lichtgewicht zuigers met slijtvaste ringen gemonteerd en er is een nieuwe inlaatdruksensor toegevoegd.

Het nieuwe model zal worden aangeboden in een enkele “Circuit”-specificatie die een koelprestatiepakket omvat. Hierdoor is de auto uitgerust met een nieuwe subradiator om de betrouwbaarheid bij volgas rijden te verbeteren, aanpassingen aan de luchtinlaat en een intercoolerspray.

 

SUPERSNEL SCHAKELEN MET DE NIEUWE GAZOO RACING DIRECT AUTOMATISCHE TRANSMISSIE

De introductie van een gloednieuwe achttraps GAZOO Racing Direct Automatic Transmission is een van de belangrijkste veranderingen in het nieuwe GR Yaris-programma, dat als optie wordt aangeboden voor de gevestigde handgeschakelde zesversnellingsbak. Bij het ontwerpen van de nieuwe unit heeft Toyota zich gericht op het bereiken van de hoogst mogelijke terugschakelsnelheid. Overschakelen naar automatische werking; Het gebruik van een automaat zorgt er ook voor dat de bestuurder zich sterker kan concentreren op het sturen en het gebruik van het rem- en gaspedaal.

Waar conventioneel schakelen afhankelijk is van het detecteren van het gedrag van de auto, zoals vertraging, g-kracht en snelheid, is de geoptimaliseerde software van de nieuwe transmissie ook nauwkeurig afgesteld om te detecteren hoe de bestuurder de remmen en het gaspedaal gebruikt. Door dit te doen, anticipeert het systeem op het moment dat schakelen nodig is, zelfs voordat er veranderingen in het gedrag van het voertuig optreden, zodat de versnellingskeuze de bedoelingen van de bestuurder weerspiegelt en vergelijkbaar is met hoe professionele chauffeurs werken.

Tijdens tests op het circuit bewees het nieuwe systeem zijn waarde en hielp het snellere rondetijden te behalen dan de handgeschakelde versnellingsbak. Het rijgedrag wordt ondersteund door de standaardvoorziening van Torsen-sperdifferentiëlen voor en achter.

Om problemen aan te pakken, zoals de kwetsbaarheid van automatische systemen voor hitteschade en de noodzaak om een hoge schakelsnelheid in evenwicht te brengen met rijeigenschappen, voerden GR-ingenieurs herhaalde materiaal- en softwarerevisies uit. Het testprogramma omvatte TGR World Rally Team-coureurs die het op verschillende ondergronden op de proef stelden, waaronder besneeuwde wegen in Finland. Het toestel werd ook gebruikt in het Japan Rally Championship, de TOYOTA GAZOO Racing Rally Challenge en de Super Taikyu Series.

Door het aantal versnellingen te verhogen van zes naar acht, kan de transmissie nauwere verhoudingen hebben. Het profiteert ook van een nieuw koppelregelsysteem en een compacte, zeer responsieve lineaire solenoïde. Het gebruik van zeer hittebestendig materiaal in de schakelkoppeling en de afstelling van de besturingssoftware hebben schakelsnelheden van wereldklasse opgeleverd. Schakelen in de D-reeks is van wedstrijdniveau en de voorspellende versnellingskeuzefunctie sluit perfect aan bij de intenties van de bestuurder. Aan de koelingsvereisten wordt voldaan door de installatie van een vloeistofkoeler met automatische transmissie als standaard.

Er is een nieuwe functie voor het selecteren van de rijmodus beschikbaar om de auto aan te passen aan zowel sportief rijden als dagelijks gebruik, waarbij de modi Sport, Normal en Eco verschillende instellingen inschakelen voor de elektrische stuurbekrachtiging, de werking van de airconditioning, de gasrespons en het instrumentendisplay van de bestuurder. Op modellen die zijn uitgerust met de GAZOO Racing Direct Automatic Transmission worden ook het schakelgevoel en de keuze aangepast. Het schakelgevoel is responsgericht in de Sport-modus en heeft een balans tussen schok en respons in de modi Normal en Eco. In de Sport-modus krijgt de respons prioriteit in de D-reeks, terwijl het gebruik van de M-reeks zorgt voor het snelste schakelen. De bestuurder zal merken dat hij binnen de toerenband van 4.900 tpm tot de rode lijn van 7.200 tpm in het hart van de actie staat.

Net als bij de huidige GR Yaris worden optimale grip en tractie bereikt met de GR-FOUR elektronisch geregelde, permanente vierwielaandrijving. Deze speciaal voor de auto ontwikkelde modus past de balans tussen voor- en achterwielaandrijving in drie modi aan het rijscenario aan: Normal, Sport en Track.

 

VERHOOGDE STIJFHEID VAN DE CARROSSERIE ZORGT VOOR EEN NOG BETERE RESPONS VAN HET CHASSIS EN DE STUURINRICHTING

De lichtgewicht behuizing van de GR Yaris is nog stijver gemaakt met een toename van ongeveer 13% in puntlassen en de toepassing van ongeveer 24% meer structurele lijm. Als gevolg hiervan zijn de gierrespons, de stuurfeedback en het gripgevoel van de auto verbeterd, waardoor het toch al een strak en zeer lonend chassis is opgebouwd.

Het platform is speciaal ontworpen voor de auto en combineert het voorste gedeelte van de GA-B-structuur van de Yaris met een nieuwe achterkant die is gemaakt van Toyota’s grotere GA-C-platform.

De lichte maar stijve ophangingssystemen zijn behouden gebleven – MacPherson-veerpoten voor en dubbele draagarmen achter met draagarmen – maar er zijn aanpassingen gedaan naar aanleiding van feedback van wedstrijdcoureurs. Door extra bouten toe te voegen om de voorste schokdempers aan de carrosserie te bevestigen, worden veranderingen in de uitlijning onderdrukt die kunnen optreden wanneer de bovenste bus vervormt bij rijden onder hoge belasting. De voor- en achterveren zijn ook aangepast voor optimale prestaties en verbeterde controle over het rijgedrag.

 

OP DE COMPETITIE GEÏNSPIREERDE NIEUWE BESTUURDERSCOCKPIT

In de GR Yaris zijn belangrijke wijzigingen aangebracht om de cockpit van de bestuurder een authentiek sportief gevoel te geven met een ontwerp dat trouw is aan de ‘driver first’-principes die de auto definiëren.

Het GR-team nam de input van race- en rallyrijders als inspiratie voor het herpositioneren van de bedieningselementen en het geven van snellere, duidelijkere toegang aan de bestuurder. Race- en rallyrijders hadden ook directe inbreng in de veranderingen.

Bedieningselementen die vaak moeten worden gebruikt bij wedstrijdrijden, zoals intercoolerspray, VSC-OFF en alarmlichten, zijn dichter bij de bestuurder geplaatst, zodat ze snel en gemakkelijk kunnen worden bereikt bij gebruik van een raceharnas. Aan de passagierszijde is de bak in het instrumentenpaneel groter gemaakt zodat er ruimte is voor extra meters of een bijrijdersmonitor.

Het gezichtsveld van de bestuurder vanaf het stuur is verbeterd door de bovenrand van het instrumentenpaneel 50 mm te laten zakken, de positie van de achteruitkijkspiegel te veranderen en het bedieningspaneel 15 graden verder naar de bestuurder toe te kantelen.

Het instrumentarium omvat een nieuwe 12,3-inch volledig digitale combimeter met twee lay-outmodi – normaal en sport, waarbij de laatste een op sportprestaties gerichte gegevensweergave biedt. Het ontwerp is vrij van overbodige versieringen, zodat afbeeldingen duidelijk zijn en informatie direct kan worden bekeken en begrepen. Bij het automatische model omvat de uitlezing de temperatuur van de transmissieolie en een visuele waarschuwing, naast een geluidsalarm om de bestuurder te waarschuwen wanneer het motortoerental te hoog is om terug te schakelen.

Er zijn nauwkeurige wijzigingen aangebracht om de bestuurder de beste houding te geven. De stoel is 25 mm verlaagd en het stuur is dienovereenkomstig aangepast. De schakelrichting is aangepast aan het wedstrijdrijden, zodat de bestuurder de hendel naar voren duwt om terug te schakelen en terug te schakelen om op te schakelen – een detail dat wordt gepromoot door Master Driver en Toyota Motor Corporation-voorzitter Akio Toyoda (alias “Morizo”).

 

DETAILS VAN HET EXTERIEURONTWERP

Zoals te verwachten is bij zo’n volbloed machine, zijn de veranderingen aan het exterieur van de GR Yaris verre van eenvoudige cosmetische aanpassingen. Nogmaals, de feedback van professionele en meestercoureurs en de ervaring die is opgedaan in het heetst van de strijd zijn een integraal onderdeel geweest van de herzieningen.

Het essentiële pakket blijft hetzelfde: de GR Yaris is een driedeurs auto die echt een model op zich is: alleen de achterlichtclusters, antenne en buitenspiegels zijn overgenomen van de standaard hatchback. Elk element is herzien om optimale downforce, aerodynamica en grip te bereiken.

Aan de voorkant van de auto bevindt zich een nieuw stalen gaas voor de onderste grille, geoptimaliseerd voor de beste balans tussen dikte, sterkte en gewichtsvermindering. De grille aan de zijkant heeft een grotere opening en de onderste bumper heeft een nieuwe split-constructie die het gemakkelijker en goedkoper maakt om te repareren of te vervangen.

Aan de achterkant zorgt een opening in de onderrand van de onderste garnering ervoor dat lucht van onder de vloer kan ontsnappen, waardoor de luchtweerstand wordt verminderd, de wendbaarheid en stabiliteit van de auto worden verbeterd en de warmte van het uitlaatsysteem wordt afgevoerd.

De mist- en achteruitrijlichten zijn verplaatst van de onderste bumper naar de achterlichten, waardoor het risico op schade wordt verkleind. Ook het hoog gemonteerde remlicht is verplaatst van de achterspoiler naar beneden op de achterdeur, zodat alle achterlichten zijn uitgelijnd en in een duidelijke zichtlijn staan voor de volgende bestuurders. Het verplaatsen van het remlicht maakt het ook gemakkelijker om de spoiler te vervangen of aan te passen.

De nieuwe GR Yaris introduceert een nieuwe exterieurkleuroptie, Precious Metal, naast de gevestigde kenmerkende tinten Emotional Red, Precious Black en Super White/Platinum White Pearlescent, die de kleuren van de TOYOTA GAZOO Racing-kleurstelling vertegenwoordigen.

Nieuwe uitrustingskenmerken* zijn onder meer de nieuwste generatie Toyota Safety Sense-systemen, navigatie en een digitale sleutel. Het automatische model biedt een hogere specificatie met gesmede wielen, achter- en zijmonitoren en een premium JBL-geluidssysteem.

*Specificaties kunnen variëren afhankelijk van de lokale markt; Details zullen worden bevestigd tegen het moment van de lancering van het model.

 

Speciale edities geïnspireerd op rallykampioenen

Toyota gaat speciale edities produceren van de nieuwe GR Yaris, genoemd naar twee van zijn topcoureurs in het World Rally Championship (WRC). De Sébastien Ogier Special Edition en Kalle Rovanperä Special Edition zijn gebaseerd op conceptmodellen die op de Tokyo Salon van 2023 werden getoond. Ze worden onthuld tijdens de Rallye Monte-Carlo, de openingsronde van de FIA WRC van dit jaar, die plaatsvindt van 25-28 januari.

Nieuwe technische specificaties GR Yaris*

Lengte (mm) 3,995
Breedte (mm) 1,805
Hoogte (mm) 1,455
Wielbasis (mm) 2,560
Spoorbreedte – voor (mm) 1,535
Spoorbreedte – achter (mm) 1,565
Zitplaatsen 4
Leeggewicht (kg) 1,280

1.300 (GAZOO Racing Direct automatische transmissie)

Motor 3-cilinder-in-lijn met turbocompressor en intercooler
Type G16E-GTS
Boring x slag (mm) 87,5 x 89,7 cm
Waterverplaatsing (cc) 1,618
Max. vermogen (DIN pk/kW @ rpm)) 280/206 @ 6,500
Max. koppel (Nm @ tpm) 390 @ 3,250 – 4,600
Overdracht 6-traps iMT of 8-traps GAZOO Racing Direct automatische transmissie
Aandrijflijn GR-FOUR AWD-systeem, elektronische lamellenkoppeling AWD met drie selecteerbare modi
Differentiëlen – voor en achter Torsen LSD©
Ophanging – voor MacPherson veerpoot
Ophanging – achter Dubbele draagarm
Remmen – voor 14 inch (356 mm) geventileerde schijven met tegenoverliggende 4-pots remklauwen
Remmen – achter 11,7 inch (297 mm) geventileerde schijven met tegenoverliggende 2-pots remklauwen
Wielen BBS 8J gesmeed aluminium
Banden 225/40ZR18 Michelin Pilot Sport 4V
Inhoud brandstoftank (l) 50

*Europese specificaties kunnen variëren in afwachting van definitieve homologatie

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait