Škoda viert 25 jaar debuut in het World Rally Championship

  • Škoda viert 25 jaar sinds zijn debuut in het World Rally Championship (WRC)
  • De Octavia WRC trad in 1999 toe tot ’s werelds beste rallyserie
  • Sindsdien heeft Škoda Motorsport de Fabia WRC, Fabia S2000, Fabia R5, Fabia R5 Evo, Fabia Rally2 en Fabia Rally2 Evo en Fabia RS Rally2
  • Škoda begint het seizoen met Oliver Solberg en Elliott Edmondson achter het stuur van de Fabia RS Rally2, tijdens de Rallye Monte-Carlo Rally op 25-28 januari

Milton Keynes, 26 januari 2024 – Škoda viert een kwart eeuw competitie in het FIA World Rally Championship (WRC). Het nieuwe seizoen begint dit weekend met de Rallye Monte-Carlo (25-28 januari), over 17 etappes en 324 kilometer Alpenwegen ten noorden van het Prinsdom. De Zweed Oliver Solberg en de Britse copiloot Elliott Edmondson leiden het team Škoda in de Fabia RS Rally2.

Na in 2023 met Andreas Mikkelsen de WRC2-rijderstitel te hebben behaald, is Škoda Motorsport op zoek naar verder succes in het autosportseizoen 2024. De 92Nd De Rally van Monte Carlo is het eerste evenement van het nieuwe WRC-seizoen, met het duo Oliver Solberg en Elliott Edmondson onlangs aangekondigd als piloten van de Fabia RS Rally2 in WRC2.

Geschiedenis van Škoda Rally Cars
Octavia WRC – 1999
Na een test- en ontwikkelingsschema van een jaar debuteerde Škoda Motorsport in 1999 met de volledig nieuwe Octavia WRC tijdens de Rallye Monte-Carlo. De Škoda Octavia WRC werd aangedreven door een tweelitermotor met turbocompressor en vijfkleppentechnologie. Hij produceerde 221 kW (300 pk); het koppel bedroeg aanvankelijk 500 Nm bij 3.250 tpm, later oplopend tot 600 Nm. Het leeggewicht van de auto was 1.230 kg, wat het minimum was dat in de reglementen was gespecificeerd. In combinatie met vierwielaandrijving maakte dit de Octavia WRC tot de meest dynamische racewagen tot dan toe in de autosportgeschiedenis van Škoda.

Tijdens de laatste race van het seizoen 1999 behaalde de Belg Bruno Thiry bijna een podiumplaats door als vierde te eindigen. In slechts één seizoen was de Octavia WRC uitgegroeid van een absolute nieuwkomer op de grid tot een geduchte mededinger. De Octavia WRC nam nog drie en een half jaar deel en ging in het seizoen 2003 met pensioen met een derde plaats in de Safari Rally van 2001, met dank aan Armin Schwarz.

Fabia WRC – 2003
De Fabia WRC nam het stokje over van de Octavia, die voor het eerst in competitie van start ging in de Rally van Duitsland.

De Škoda Fabia WRC werd – in tegenstelling tot zijn in serie geproduceerde tegenhanger – aangedreven door een watergekoelde viercilinder benzinemotor met turbocompressor en een cilinderinhoud van twee liter. Het vermogen bedroeg 221 kW (300 pk), met een maximumkoppel van 600 Nm. Het vermogen werd op alle vier de wielen overgebracht via een sequentiële zesversnellingsbak en drie actieve differentiëlen. De McPherson-ophanging omvatte draagarmen aan de voorkant en twee draagarmen en een draagarm aan de achterkant, terwijl schijfremmen op elk wiel zorgden voor een betrouwbare vertraging. Vanwege de regelgeving installeerde Škoda ook een aangepaste voorbumper in de in serie geproduceerde Fabia RS voor homologatiedoeleinden, waardoor de totale lengte van het voertuig groter werd dan de vier meter zoals vereist.

Een opmerkelijk resultaat kwam in 2005 van een van de bekendste personages van WRC en kampioen van 1995, wijlen Colin McRae. In de Rally van Wales behaalde hij de zevende plaats in de Fabia en tijdens het laatste evenement van het jaar in Australië reed hij op de tweede plaats in het algemeen klassement voordat een problematische koppelingswissel zijn uitvalbeurt veroorzaakte.

Eind 2005 trok Škoda zich terug, met twee privéteams die in 2006 en 2007 met de Fabia WRC aan de start verschenen.

Fabia S2000 – 2009
2009 was een doorbraakjaar voor het team van Mladá Boleslav, toen het Škoda Fabia S2000-project, gebaseerd op de tweede generatie Fabia, werd gestart. Met dit project nam Škoda Motorsport voor het eerst deel aan het Wereldkampioenschap Rally (PWRC-categorie) en de Intercontinental Rally Challenge (IRC). Tegelijkertijd lanceerde het een modern klantenprogramma dat ongetwijfeld een van de meest succesvolle tot nu toe is.

In totaal kwamen 63 Fabia S2000-modellen als racespecials bij de klant, waarmee ze 50 nationale en internationale titels wisten te winnen. Ook het fabrieksteam was in deze periode zeer succesvol, dankzij het trio Juho Hänninen, Jan Kopecký en Esappeka Lappi.

Andreas Mikkelsen werd in 2011 gekroond tot coureurskampioen van de Intercontinental Rally Challenge, nadat hij de Rally van Cyprus had gewonnen in zijn fabrieksmatige Škoda UK Motorsport Fabia S2000.

Hoewel de Škoda Fabia S2000 de lat met zijn prestaties erg hoog legde, slaagde zijn opvolger, de Škoda Fabia R5, erin om deze met gemak te overtreffen en ging hij de geschiedenis in als het meest succesvolle project ooit.

Fabia R5, R5 Evo, Rally2, Rally2 Evo – 2015
In 2015 volgden de R5-reglementen die van de S2000 op, waarbij het WRC2-kampioenschap het SWRC verving en dezelfde kalender en etappes gebruikte als het WRC.

Om te kunnen blijven concurreren had Škoda een nieuwe auto nodig, de Fabia R5. Hij had een speciaal ontworpen 1,6-liter turbomotor, die 282 pk en 420 Nm koppel produceerde. Hij had ook een vierwielaandrijving, McPherson-ophanging met rallyspecificaties en een sequentiële vijfversnellingsbak.

De Fabia R5 bewees toonaangevend te zijn in zijn klasse, met een uitstekende tweede plaats algemeen tijdens de eerste rally van de auto in Portugal in 2015. Škoda Motorsport behaalde de WRC2-teamtitels in 2015, 2016, 2017 en 2018, plus rijderstitels in die jaren en 2019 en 2021. In die tijd evolueerde de Fabia R5 mechanisch naar de R5 Evo, die later werd omgedoopt tot de Fabia Rally2 Evo omdat de regelset een nieuwe titel kreeg.

Er werden meer dan 450 Fabia-rallyauto’s van de derde generatie gebouwd, van de R5 tot de Rally2 Evo, waardoor het niet alleen de meest succesvolle Škoda-rallyauto ooit is, maar ook de best verkochte.

Fabia RS Rally2 – 2023
In het voetspoor van de Fabia R5 Evo volgde de Fabia RS Rally2, onthuld in juni 2022. De RS Rally2 profiteert van een 1,6-liter viercilinder turbomotor met 289 pk, verbeterde aerodynamische prestaties, een opnieuw ontworpen sequentiële vijfversnellingsbak en vierwielaandrijving, verbeterde duurzaamheid en, het belangrijkste voor elke rallyauto, verbeterde veiligheid. De auto profiteert van zes lagen koolstofvezel en Kevlar om de bestuurder en bijrijder te beschermen tegen zijdelingse botsingen, met een laag schokabsorberend schuim dat verdere bescherming biedt.

Andreas Mikkelsen, aan het stuur van de Fabia RS Rally2 in 2023, pakte vier overwinningen en één derde plaats op weg naar de rijderstitel, 33 punten voorsprong op de tweede plaats.

Ook in 2023 maar buiten het WRC reed Sébastien Loeb, de meest succesvolle WRC-coureur aller tijden met negen wereldkampioenschappen, voor het eerst in een Škoda in competitie tijdens de Azoren Rallye, de derde ronde van de Tour European Rally 2023, en won met 19,2 seconden voorsprong.

2024
Met 13 ronden op het programma voor het WRC-seizoen 2024 en de seizoensopening van de Rallye Monte-Carlo Rally van 25-28 januari, zal Škoda Motorsport opnieuw deelnemen aan enkele van de zwaarste rallyetappes ter wereld, maar dan op een meer duurzaamheidsbewuste manier.

Het brandstofsysteem van de RS Rally2 is ontworpen om te rijden op fossielvrije, koolstofneutrale P1 WRC-brandstof. Bovendien vermindert het vervangen van noppenfolie voor papieren vulling voor reserveonderdelen 180 kg plastic afval per jaar, waarbij biocomposiet auto-onderdelen de impact op het milieu verder verminderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait