Rally van Haspengouw 2024

Dirk Deveux favoriet in eigen streek bij de Historics
Rally van Haspengouw

Het Historic Belgian Rally Championship 2024 volgt de kalender en het format van het Belgisch kampioenschap Divisie 1. Dat betekent dat de deelnemers hun beste 6 resultaten mogen laten meetellen in de eindstand van het kampioenschap, behaald in de 7 D1-wedstrijden en één D2-wedstrijd die ze vooraf hebben genomineerd. Het grote verschil met het algemeen kampioenschap, is dat er in het Historic BRC ook rekening gehouden wordt met de punten behaald in de klasse.

In Sint-Truiden gaat drievoudig Belgisch Historic rallykampioen Dirk Deveux als favoriet van start met zijn gekende Ford Sierra Cosworth 4×4, zeker omdat het parcours er wellicht modderig bij zal liggen. De Sierra is de enige historic 4×4 aan de start.

De Ford-piloot neemt het op tegen twee snelle BMW M3 E30’s. Olivier Breittmayer heeft ook een “MATS” M3 E30 aangekocht, terwijl deIer Kelly Donagh ook weer van de partij is.

Deze drie youngtimers nemen het op tegen de Opel Manta A van Nick Hoens, de Ford Escort Mk1 van Koen Verhaeghe en de Ford Escort Mk2 van Michael America.

Wie nog meer rallybolides van weleer wil bewonderen, kan terecht bij de Slowly Sideways demo, die de eerste twee ronden afwerken.

Jimmy D’hondt gaat voor drie op een rij in de BRC Master Cup

Rally van Haspengouw

Mede omdat Roger Hodenius en Jos Verstappen hun kansen niet verdedigden in de laatste wedstrijd van het seizoen in Spa, werd Jimmy D’hondt vorig seizoen voor het tweede jaar op rij eindwinnaar in de BRC Master Cup. De Citroën-piloot uit Montenaken wil voor eigen publiek belangrijke punten pakken om opnieuw een gooi te doen naar de titel bij de 50-plussers.

Het zal echter niet makkelijk worden voor de streekrijder, want de concurrentie is sterk. Denk maar aan Jos Verstappen, die met zijn Skoda Fabia RS een gooi doet naar de algemene overwinning. Fred Miclotte komt ook niet aan de start om een figurantenrol te spelen. De teambaas van SXM, hier genavigeerd door Robbie Plevoets uit Sint-Truiden, wil goed scoren met zijn Skoda Fabia R5. En dan is er nog de snelle Clio Rally3 van Pieter Tsjoen, die we op een modderig parcours zeker niet mogen onderschatten.

De vier RGT’s aan de start worden allemaal bestuurd door Masters, te beginnen met de Porsche 991 GT3 van Kris Princen, die voor de eerste keer de Rally van Haspengouw zal rijden met een Porsche. “De overvloedige regen van de voorbije weken maakt het parcours ongelofelijk glad en verraderlijk, omdat de modder van de velden op de baan is gestroomd. Dan is het constant zoeken naar tractie en glijden met de Porsche. De omstandigheden zullen nog verraderlijker zijn dan tijdens de Rally van Zuid-Limburg waar ik voor de eerste keer met de Porsche reed. Winnen gaan we niet doen dit weekend, maar ik wil me wel amuseren,” lachte Kris Princen. Bij de GT’s neemt hij het op tegen Glenn Janssens en Henri Schmelcher. De drie 991’s worden bijgestaan door het team van Johan Dekens. Christophe Kerkhove, tweevoudig Belgisch Historia-kampioen, kiest deze keer voor een Alpine A110 RGT, een wagen die al twee keer de GT-titel won. Met zijn tractiecontrole kan de Franse GT mogelijk zijn voordeel doen.

Ook in de M-Cup vinden we een reeks snelle Masters terug, te beginnen met Patrick Diels, altijd een van de smaakmakers in Haspengouw. Kurt Braeckevelt is ook van de partij, net als Tom Ceuppens en Dany Claesen. In historic zijn Dirk Deveux, Olivier Breittmayer en Koen Verhaeghe de routiniers. Verder zijn er, naast Eric Louies en Erik Vanwinckelen, nog een aantal Masters actief in de 2WD Trophy.

De Clio’s favoriet tussen de boomgaarden bij de 2wd

Ook dit jaar zorgt de 2WD Trophy voor een lage instapdrempel in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. In de 2WD Trophy wordt immers gereden met commerciële benzine, conventionele banden en met wagens van de klassen NAT2 en NAT3, een combinatie van de vroegere klassen NCM en NCE.
De deelnemers kunnen uit alle wedstrijden van Divisie 1 en Divisie 2 een programma van 7 wedstrijden kiezen, waarvan de 6 beste resultaten mee zullen tellen. In de 2WD Trophy wordt rekening gehouden met de punten behaald in het algemeen klassement, maar ook met de punten per klasse.
Christiaan Spelmans en Thyrsa Eertmans, de titelverdedigers, staan in Haspengouw aan de start om een eerste stap te zetten richting het verlengen van de titel. Maar, er zijn nog Clio-rijders die een gooi willen doen naar de overwinning, zoals Bruno de Wilde, de kampioen van 2022, en Faustin Lahy, vorig jaar de winnaar in Haspengouw. Bart Vandevelde, nog een streekpiloot, start ook met ambitie in zijn Clio, net als Stefaan Tjoens en Serge Taymans. Olrik Hanegreefs blijft trouw aan zijn Peugeot 206 RC. Eddy Buntinx (Citroën), Patrick Gaethofs (Honda), Marnix Verfaillie (Mini), Bart Schoenaers (Opel) en Jordy Delvaux (Citroën) maken het veld compleet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait