De nieuwe McLaren Artura Spider: opwinding van de volgende generatie supercars

  • Nieuwe Artura Spider onthuld als McLaren’s allereerste High-Performance Hybrid cabriolet; voegt een spannende nieuwe dimensie toe aan het Artura- en McLaren-supercar-assortiment
  • De nieuwe Spider heeft aanzienlijke upgrades ten opzichte van de originele Artura, waaronder meer vermogen, meer prestaties en een nog grotere betrokkenheid van de bestuurder
  • De nieuwe Artura-coupé profiteert van dezelfde verbeteringen, waardoor de prestaties van de volgende generatie supercars verder worden verbeterd
  • Nieuwe Spider en nieuwe coupé aangeduid als modeljaar 2025; Beide nu te bestellen, voor levering vanaf medio 2024 (afhankelijk van de regio)
  • De geavanceerde 3,0-liter V6 en E-motor produceren nu samen 700 pk (690 pk)* – met een benzinemotor van meer dan 200 pk/liter
  • Artura Spider is de lichtste cabriolet supercar in zijn klasse en overtreft rivalen met maar liefst 83 kg
  • Artura Spider’s uitstekende vermogen-gewichtsverhouding van 480 pk/ton bij het lichtste drooggewicht van 1.457 kg zorgt voor opwindende prestatieniveaus
  • Maximaal koppel van de aandrijflijn: 720 Nm (531 lb ft); De E-motor levert een tijdelijk koppel tot 225 Nm, wat zorgt voor een onmiddellijke gasrespons
  • De woeste acceleratie van Artura Spider is bijna niet te onderscheiden van coupé: 0-100 km/u (0-62 mph) in 3,0 seconden; 0-200 km/u (124 mph) in 8,4 seconden; 0-300 km/u in 21,6 seconden; Maximale snelheid van 330 km/u (205 mph)
  • Herziene transmissiekalibratie en nieuwe voorvulfunctie zorgen voor 25% sneller schakelen
  • Nieuw ontwerp van de aandrijflijnbevestiging verbetert de dynamische wendbaarheid en precisie
  • Handmatig schakelen en dynamische instellingen van McLaren zijn allemaal toegankelijk zonder uw handen van het stuur te halen
  • De respons van het Proactive Damping Control-ophangingssysteem is tot 90% gestegen, waardoor de reactie op input van de bestuurder en veranderingen in het wegdek is verbeterd
  • Meer remkracht en consistentie bij hoge snelheden, met nieuwe remkoelkanalen die het thermisch beheer verbeteren
  • Crescendo van geluid van opnieuw ontworpen uitlaat omhult bestuurder, vooral met dak of achterruit neergelaten
  • De intrekbare hardtop uit één stuk van de Artura Spider werkt elektrisch in slechts 11 seconden, bij snelheden tot 50 km/u (31 mph); Elektrochroom dakpaneel optioneel verkrijgbaar
  • Aerothermische efficiëntie geoptimaliseerd op Artura Spider met vier afzonderlijke kanaalsystemen om de luchtstroom van de motorkoeling en warmteafvoer te verhogen en tegelijkertijd de schokken van de inzittenden te verminderen
  • Artura Spider is de zuinigste McLaren-cabriolet ooit (108 g/km CO2/ 4,8 l/100 km/58,9 mpg in gecombineerde EU WLTP) met een grotere EV-actieradius van 33 km/21 mijl
  • Infotainmentsysteem met HD-touchscreen vergemakkelijkt de configuratie van geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS); smartphone mirroring ter ondersteuning van Apple CarPlay® is standaard en draadloos opladen voor ingeschakelde mobiele apparaten is als optie beschikbaar
  • Blindspot Monitoring en Cross-Traffic Detection nieuw beschikbaar; Road Sign Recognition en Lane Departure Warning nu standaard
  • Nieuwe lakkleuren voor het exterieur; nieuwe ‘Stealth’ zwarte badge (zilver optioneel)
  • 5 jaar garantie op het voertuig; 6 jaar garantie op de batterij; 10 jaar garantie op perforatiecorrosie van de carrosserie; 3-jarig serviceplan
  • 20 pk krachtige upgrade naar een gecombineerde 700 pk gratis beschikbaar voor eerdere Artura-coupés**

McLaren onthult vandaag de nieuwe Artura Spider, de allereerste cabriolet met een high-performance hybride aandrijflijn en het tweede Artura-model. De nieuwe Spider wordt geïntroduceerd met aanzienlijke upgrades op het gebied van vermogen, prestaties en betrokkenheid van de bestuurder, die in combinatie met de zintuiglijke geneugten van open rijden een opmerkelijke nieuwe dimensie aan de Artura toevoegen.

Om de prestaties van de volgende generatie supercars van de Artura verder te verbeteren, zijn de verbeteringen die voor de Spider zijn ontworpen ook opgenomen in de Artura-coupé, met tegelijkertijd een nieuw model. Zowel de nieuwe Spider als de nieuwe coupé leveren de hoogste niveaus van dynamische prestaties – tot en met uitstekende circuitcapaciteiten – voldoen aan de eisen van normaal rijden en bieden de vrijwel geruisloze elektrische aandrijving die zo voordelig is in stedelijke omgevingen.

De nieuwe Artura Spider is ontworpen en ontwikkeld volgens ambitieuze doelstellingen over de hele linie, met bijzondere aandacht voor de betrokkenheid van de bestuurder, prestaties, wendbaarheid, verfijning, efficiëntie en kwaliteit. De extra aantrekkingskracht van een intrekbare hardtop die in slechts 11 seconden elektrisch werkt om een volledige cabrioletervaring te bieden, zorgt voor bedwelmende opwinding van een supercar.

De nieuwe Artura Spider en de nieuwe Artura coupé – die beide modeljaar 2025 (‘MY25’) worden genoemd – zijn nu te bestellen, met eerste leveringen vanaf halverwege het jaar, afhankelijk van de regio.

“De nieuwe Artura is absoluut de complete supercar van de volgende generatie, welk model je ook kiest. We hebben de aandrijflijn en de chassissystemen geüpgraded om meer vermogen, dynamischere prestaties en een nog betere verbinding met de bestuurder te leveren – zonder compromissen te sluiten in het dagelijkse rijgedrag. En nu hebben we naast de nieuwe Artura-coupé de Artura Spider, een nieuwe cabriolet die al deze verbeteringen heeft en een nieuwe dimensie van McLaren-supercar-opwinding in de open lucht aan ons assortiment toevoegt.”
Michael Leiters, CEO, McLaren Automotive

McLaren’s niet-aflatende focus op zijn superlichte technische filosofie is de sleutel tot het leveren van de voordelen die het mogelijk maken om de uitzonderlijke dynamische kenmerken en prestaties te leveren – met bijpassende betrokkenheid van de bestuurder – die van al zijn auto’s worden geëist.

De nieuwe Artura Spider heeft een droog, lichtste gewicht van slechts 1.457 kg, met een leeggewicht (DIN) van slechts 1.560 kg – slechts 62 kg meer dan de Artura coupé. Deze cijfers positioneren de nieuwe Spider als verreweg de lichtste onder de cabrio-concurrentie, met een voordeel tot 83 kg.

Wat nog belangrijker is, in combinatie met de 700 pk van de high-performance hybride aandrijflijn, geeft dit een vermogen-gewichtsverhouding van 480 pk/ton bij het lichtste drooggewicht, wat de Artura Spider perfect positioneert om elk aspect van de high-performance van supercars te optimaliseren, inclusief het ten volle benutten van de middenmotor en de lay-out van het chassis met achterwielaandrijving.

De McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA) in het hart van de Artura biedt een veilig platform zonder verlies van stijfheid wanneer het vaste dak wordt verwijderd – het grootste deel van het verschil van 62 kg tussen de Spider en de coupé wordt verklaard door het elektrisch bediende Retractable Hard Top (RHT)-mechanisme.

Naast de kern van koolstofvezel monocoque bevat MCLA aluminium impactstructuren en een achterstructuur waarin de hybride aandrijflijn is ondergebracht. Een innovatieve ethernet elektrische architectuur maakt ook deel uit van MCLA, waardoor de bekabeling met 25% wordt verminderd en daarmee proportioneel gewicht. De elektrische architectuur werd tijdens het ontwikkelingsproces voor de nieuwe Spider geoptimaliseerd om de datacapaciteit en overdrachtssnelheden te verhogen.

De high-performance hybride aandrijflijn van McLaren is opnieuw gekalibreerd, met een extra 20 pk van de V6-verbrandingsmotor* op de MY25 Artura, waardoor het totale vermogen is toegenomen tot 700 pk. Het extra vermogen wordt geconcentreerd van 4.000 tpm tot de rode lijn bij 8.500 tpm, wat zorgt voor een duidelijk ‘crescendo’ in de prestaties. De piekwaarde van het koppel blijft op een gespierde 720 Nm, waarbij de afgifte wordt geoptimaliseerd door kleine wijzigingen in de elektronische mapping. Deze herkalibratie van de motor zal ook gratis beschikbaar worden gesteld aan bestaande Artura-eigenaren** via hun McLaren-dealer.

De 3,0-liter M630 dry-sump aluminium benzinemotor, die nu meer dan 200 pk per liter levert, is extreem compact en licht van gewicht – met slechts 160 kg weegt hij 50 kg minder dan een McLaren V8 en is hij aanzienlijk korter, wat de verpakkingsefficiëntie ten goede komt. De afmetingen worden mogelijk gemaakt door een ontwerp met een V-hoek van 120 graden dat ook bijdraagt aan een laag zwaartepunt. Het motorontwerp vermindert drukverliezen door het uitlaatsysteem en zorgt voor een stijvere krukas en op zijn beurt een toerentallimiet van 8.500 tpm. Het vrijtoerige karakter van de V6-motor wordt ondersteund door de dubbele turbo’s die zich in de ‘hete v’ bevinden, waardoor ze sneller kunnen draaien en de gasrespons wordt verbeterd.

De soundtrack van de motor is ook verbeterd, met een herzien uitlaatsysteem met kleppen met een afgestemde resonator en een opwaartse conische vorm naar de uitlaatpijpen om het motorgeluid op de middelste en hogere punten van het toerenbereik verder te verfijnen. Dit zorgt voor een ‘schoner’ geluid dat de inzittenden omhult. Optioneel is een sportuitlaatsysteem verkrijgbaar, dat een verbeterde, helderdere klank biedt en een nog grotere betrokkenheid van de bestuurder via een uitlaatsymposer die authentieke geluidsgolven van de uitlaatpijp naar het interieur kanaliseert.

De respons en het vermogen van de V6 van de Artura wordt aangevuld met een uiterst compacte axiale flux E-motor. Hij bevindt zich in de behuizing van de transmissiebel, genereert 95 pk en 225 Nm en heeft een vermogensdichtheid per kilogram die 33% groter is dan het systeem dat wordt gebruikt in de iconische McLaren P1™ hypercar.

De E-motor wordt aangedreven door een batterijpakket bestaande uit vijf lithium-ionmodules, met een bruikbare energiecapaciteit van 7,4 kWh en een groter EV-bereik van 33 km (21 mijl). De batterij wordt gekoeld met koelmiddel met behulp van koelrails en het geheel – inclusief een stroomverdeeleenheid die de batterijstroom van de achterkant van het voertuig naar de accessoires aan de voorkant overbrengt – is gemonteerd op een structurele koolstofvezelvloer. Dit geheel wordt vervolgens op de achterkant van de monocoque geschroefd, waardoor de stijfheid, gewichtsverdeling en crashbescherming worden geoptimaliseerd.

Al met al voegt de compacte hybride componenten van de Artura – inclusief het batterijpakket van 88 kg en de E-motor van 15,4 kg – slechts 130 kg toe aan het totale gewicht, een prestatie die ertoe bijdraagt dat de nieuwe Spider zijn beste gewichtscijfers in zijn klasse heeft behaald.

De onmiddellijke koppelafgifte van de E-motor en de 605 pk van de V6-motor met dubbele turbo geven de Artura een vlijmscherpe gasrespons en acceleratie over de hele linie, zowel in de versnelling als door de versnellingen. De officiële cijfers van de Artura Spider van 0-100 km/u (0-62 mph) in 3,0 seconden, 0-200 km/u (0-124 mph) in 8,4 seconden en 0-300 km/u (0-186 mph) in 21,6 seconden benadrukken de beschikbare niveaus van supercar-prestaties, helemaal tot een maximumsnelheid die beperkt is tot 330 km/u (205 mph).

Een Launch Control-systeem voor optimale prestaties op het circuit is standaard, net als een nieuwe ‘Spinning Wheel Pull-Away’-functie. Geactiveerd door de elektronische stabiliteitscontrole uit te schakelen door op de ESC-knop op de bestuurdersbak te drukken, zorgt dit voor een dramatische wielspin bij het accelereren vanuit stilstand met een grote gasbelasting.

Nieuwe aandrijflijnbevestigingen die voor de MY25 Artura zijn ontwikkeld, bieden duidelijke voordelen voor de dynamische eigenschappen. De nieuwe steunen zijn afgesteld om de controle over de aandrijflijn in het chassis te verbeteren. Dit beperkt de beweging van de aandrijflijn, vooral onder belasting, en verbetert op zijn beurt de stabiliteit, het stuurgevoel en de algehele wendbaarheid van het voertuig, wat zorgt voor een nauwkeuriger en meer betrokken rijgedrag.

Naast de dynamische voordelen van nieuwe motorsteunen, betekent de toename van de stijfheid dat de bestuurder zich meer bewust is van de aandrijflijn zelf als een integraal onderdeel van de algehele betrokkenheid die hij ervaart, wat zorgt voor meer theater en emotie.

De achterwielophanging van de Artura combineert een bovenste draagarm met twee onderste stangen en een spoorstang voor het midden van het wiel, om de stabiliteit en precisie van het voertuig te maximaliseren en onderstuur uit een bocht tijdens het accelereren te verminderen. Het concept van de achterwielophanging wordt gecombineerd met een op maat gemaakte versie van McLaren’s Proactive Damping Control-systeem – geleverd door de officiële Intelligent Suspension Partner, Monroe – die uitzonderlijke rij- en rijeigenschappen verder ondersteunt.

Het rijgedrag en het rijgedrag zijn herzien voor de MY25 Artura met herziene demperkleppen voor een grotere responsiviteit. De prestaties van de Domain Control Units (DCU) in de ethernetarchitectuur zijn ook verbeterd, waardoor de respons op demping en handling wordt ondersteund en tot 90% wordt verhoogd, wat de reactie op input van de bestuurder en veranderingen in het wegdek verbetert.

Er zijn drie dynamische rijmodi, die elk een verhoogd niveau van carrosseriecontrole activeren door de demper aan te passen. ‘Comfort’ is de standaardmodus, waarbij Sport en Track meer ondersteunende instellingen bieden. De gewenste modus wordt geselecteerd met behulp van een van de twee tuimelschakelaars aan de bovenkant van de instrumentenbinnakel.

De mate van interventie van de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) kan ook worden aangepast aan de voorkeur van de bestuurder en de weers- en wegomstandigheden. Bediend met een knop in de bedieningsmodus van de handlingmodus, zijn de selecteerbare instellingen volledig ingeschakeld; ESC DYN, dat meer vrijheid biedt en ook de mogelijkheid biedt om Variable Drift Control te activeren; of OFF, waardoor elektronische interventie wordt verwijderd.

De dynamische precisie wordt bovendien verbeterd door de Pirelli CyberTMBandentechnologie. De Pirelli Cyber bestaat uit hardware en software die is geïntegreerd met de elektronische systemen van Artura en is voorzien van een elektronische sensor in elke bandTMTyre genereert real-time gegevens waarmee bestuurders de bandenspanningslimieten kunnen aanpassen, waarbij het potentieel van de gemonteerde banden volledig wordt benut. Pirelli’s Noise Cancelling System (PNCS), dat gebruik maakt van een geluidsabsorberend apparaat aan de binnenkant van de bandwand om trillingen en geluid te verminderen, is ook aanwezig.

De standaard gemonteerde P ZERO-band™ heeft een asymmetrisch loopvlakpatroon dat het remmen verbetert en het rijgedrag en de controle verbetert in een breed scala aan wegomstandigheden, met bijzondere aandacht voor prestaties bij nat weer. De optionele P ZERO™ CORSA-band is ontworpen voor gebruik op zowel de weg als het circuit en is voorzien van racecompounds en unieke loopvlakpatronen, waardoor een hogere grip en verbeterde rem- en tractieniveaus worden bereikt. Er is ook een P ZERO™ WINTER-band verkrijgbaar.

Ook de remprestaties zijn uitzonderlijk. De MY25 Artura maakt gebruik van koolstofkeramische schijven, verbeterde lichtgewicht aluminium remklauwen en nieuwe remkoelkanalen. Het remsysteem werkt in combinatie met de kinematica van de achteras en de herziene respons van de motor en de demping van het voertuig om een nog betere remkracht en stabiliteit bij hoge snelheden te leveren, waardoor ook de levensduur van de schijven en remblokken op het circuit wordt verlengd. Met herziene ABS-kalibratie is de remweg voor de Spider en de nieuwe coupé 31 m tot stilstand van 100 km/u (62 mph) en een verbeterde 124 m van 200 km/u (124 mph).

De geavanceerde achttrapstransmissie, speciaal ontworpen voor de krachtige hybride aandrijflijn van de Artura, integreert de E-motor en is toch zeer compact; ondanks het feit dat er een extra versnelling is ten opzichte van de zevenversnellingsbak op de V8-aangedreven voertuigen van McLaren, is de lengte van het tandwielcluster met 40 mm verminderd, geholpen door het gebruik van een geneste koppeling in plaats van een parallelle koppeling.

De kalibratie van de versnellingsbak is herzien voor de MY25 Artura. De close-ratio versnellingsbak met acht versnellingen heeft nu een nieuwe pre-fill-functie die zorgt voor nog sneller schakelen, waarbij de schakelsnelheden met 25% zijn verhoogd. Dit wordt mogelijk gemaakt door de hydraulische vloeistof in de versnellingsbak onder druk te zetten tot de drempel die nodig is om te schakelen (het ‘kiss point’), zodat wanneer de bestuurder een versnelling kiest (of een automatische schakeling wordt aangevraagd), de schakeltijd wordt geminimaliseerd.

Het vermogen wordt overgebracht op de achterwielen via een lichtgewicht en compact elektronisch geregeld differentieel (E-diff). Het E-diff bevindt zich in de transmissie en levert een variabele differentieelvoorspanning om de stabiliteit en wendbaarheid te optimaliseren.

De Artura heeft vier aandrijflijnmodi: Comfort, Sport en Track, plus de alleen elektrische, emissievrije E-modus. De Comfort-modus combineert elektrische en hybride aandrijving voor langdurig stoppen en wegrijden, waarbij de verbrandingsmotor wordt uitgeschakeld bij lage snelheden en opnieuw wordt ingeschakeld wanneer de snelheid of acceleratie daarom vraagt. De Sport- en Track-modi gebruiken de elektromotor op een steeds agressievere manier voor een respons en acceleratie bij lage toerentallen (’torque infill’) en bevatten scherpere schakelstrategieën. De Track-modus levert de hoogste oplaadsnelheid van de hoogspanningsbatterij. De E-modus – de standaard ‘start’-modus – is verfijnd om een groter emissievrij rijbereik te bieden.

Het proces van het overschakelen van de rijmodi Electric naar Comfort, Sport of Track is verbeterd op de MY25 Arturas. Het motorconditioneringsproces dat de uitstoot van het voertuig vermindert door de katalysator op te warmen voordat de aandrijving naar de verbrandingsmotor wordt ingeschakeld, is opnieuw gekalibreerd voor het gemak van de bestuurder en is nu tot 90% sneller *** wanneer het voor het eerst wordt geselecteerd bij het opstarten.

De visuele vormgeving en architectuur van de nieuwe Spider maken hem direct herkenbaar als een Artura, ondanks de integratie van de Retractable Hard Top (RHT) en de veranderingen die dit met zich meebrengt. De ‘in krimpfolie verpakte’, gebeeldhouwde carrosserie; kenmerkende ‘hamerhaai’-neus; geïntegreerde lamellen in het voorspatbord; En de luchtinlaten van de koplampen zijn allemaal bekend maar toch opvallend – net als de dihedrale deuren die dicht bij de carrosserie openen om gemakkelijk in- en uitstappen in krappe parkeerplaatsen mogelijk te maken.

Maar als cabriolet is de nieuwe Spider ontegenzeggelijk een supercar met een geheel eigen visuele identiteit, waarbij de eisen van het RHT-systeem centraal staan. Geheel nieuwe steunberen – waarin de kantelstructuur is verwerkt – bevatten een glazen gedeelte om het zicht naar achteren te bevorderen en dat ook dienst doet als kanaal voor luchtstroom naar de motorruimte. Tussen de steunberen bevindt zich een verwarmde achterruit, die met een druk op de knop omhoog of omlaag kan om het comfort te optimaliseren met het dak omlaag of om uitlaatgeluid in de cabine door te laten voor extra betrokkenheid van de bestuurder wanneer deze omhoog gaat.

De koelopeningen van de aandrijflijn, inclusief de ‘hot v’-schoorsteen, bevinden zich verder naar achteren van de auto dan bij de coupé, om plaats te bieden aan het RHT-mechanisme en de tonneau-afdekking. De tonneaucover is omhoog en verplaatst wanneer het dak omhoog of omlaag wordt bediend, heeft een lichtgewicht koolstofcomposietstructuur en kan desgewenst tegen meerprijs worden afgewerkt in glanzend koolstofvezel.

De intrekbare hardtop zelf is een paneel van koolstofvezel en composiet, maar kan ook worden geconfigureerd met een elektrochroom glaspaneel, dat met één druk op de knop het interieur kan verlichten – of meer dan 99% van het zonlicht kan blokkeren. McLaren heeft voor deze functie geavanceerde Suspended Particle (SPD)-technologie toegepast op de Artura Spider, om de warmteoverdracht naar het interieur in de donkerste modus verder te verminderen – meer dan 96% van de zonne-energie wordt geblokkeerd – om de luchttemperatuur zo koel mogelijk te houden.

Het RHT-systeem wordt vrijwel geruisloos bediend door acht elektromotoren. Twee motoren klappen het dakpaneel, twee brengen de achterste tonneaucover omhoog en omlaag en twee regelen de aerodynamische covers aan de voorrand van de tonneausteunen. Een andere motor is verantwoordelijk voor de bediening van de achterruit, een andere voor het RHT-vergrendelingsmechanisme. Het dak wordt bediend met een bediening boven het hoofd in de cabine of met de autosleutel wanneer de auto stilstaat, zodat deze van buiten de auto kan worden geopend of gesloten.

De nieuwe Artura Spider introduceert een nieuw aerothermisch koelsysteem om de aandrijflijn te koelen, dat ook de verpakking van de RHT mogelijk maakt en de luchtschokken voor de inzittenden van de Spider vermindert. Het nieuwe aerothermische concept bestaat uit vier afzonderlijke kanaalsystemen en onderscheidt zich van de coupé door de twee inlaten op het achterdek die zich aan de buitenkant van de uit één stuk bestaande aluminium warmgevormde bovenste carrosserie bevinden. Deze bevatten zowel koelinlaten voor de aandrijflijn en de RHT-opslagruimte als een uitlaat voor warme lucht. Daartussen bevindt zich de schoorsteen van de aandrijflijn en de in- en uitlaten voor het beheer van de luchtstroom. De steunberen van de Artura Spider – geglazuurd in polycarbonaat in autosportstijl – zijn zichtbaar meer gebeeldhouwd dan die van de coupé, omdat ze ook koude lucht naar discrete kanalen in de tonneau-afdekking leiden.

Bovendien is de dakvorm ontworpen om lucht naar de verplaatste schoorsteen te leiden om de stroom warme lucht uit de aandrijflijn te versnellen. Zelfs de omlijsting van de voorruit is herzien en bevat nu kleine brancards die fijn zijn vormgegeven om schokken in het interieur te verminderen wanneer het dak wordt ingetrokken – een lichtgewicht aerodynamische oplossing die het detailniveau belichaamt dat in de Artura Spider is verwerkt.

Het interieur van de nieuwe Artura Spider – bekleed met prestatiegerichte of luxe materialen volgens de voorkeur van de bestuurder – behoudt het doelgerichte, op de bestuurder gerichte design van de coupé. Het ‘schone’ stuurwiel is vrij van knoppen en bedieningselementen, afgezien van de gebeeldhouwde schakelpaddles die met het stuur meebewegen voor een optimale ergonomie voor de bestuurder. Het binnakel van het bestuurdersdisplay, dat met de kolom meebeweegt wanneer deze wordt aangepast voor bereik of hellingshoek om ervoor te zorgen dat alle rij-informatie altijd binnen de ooglijn van de bestuurder is, bevat ook de bedieningselementen om de rijmodi en aandrijflijn te selecteren, waardoor wijzigingen mogelijk zijn – inclusief een eenvoudige omschakeling tussen elektrische en hybride aandrijving – zonder de handen van het stuur te halen. Het scherm van de binnacle richt zich op belangrijke informatie om afleiding van de bestuurder tot een minimum te beperken, en heeft verder een stealth-modus die niet-essentiële inhoud verbergt, afleiding vermindert en volledige concentratie op de weg voor u bevordert.

Het innovatieve McLaren Clubsport-zadel is in de meeste markten standaard. De Clubsport-stoel kan door middel van een elliptische boog worden versteld om het bewegingsbereik van een beweegbare rugleuning te combineren met het lichte gewicht en de nauwe ondersteuning van een kuipstoel, en voelt zich zowel thuis op de weg als op het circuit. Verstelbare lendensteun kan als extra functie worden gespecificeerd. Bestuurders die een meer traditionele maar toch passende sportieve stoel willen, kunnen kiezen voor de elektrisch verstelbare, verwarmde comfortstoelen met geheugen.

Het McLaren-infotainment- en connectiviteitssysteem (MIS II) van de Artura maakt gebruik van twee high-definition schermen. MIS II levert een reactievermogen van de smartphone en is in staat om smartphone te spiegelen en de Artura biedt nu draadloos opladen als optie, voor gebruik met ingeschakelde mobiele apparaten en bevat een unieke, zachte houder die de telefoon ondersteunt in een verticale rechtopstaande positie. Bekende McLaren-apps – waaronder Variable Drift Control – zijn ook te vinden op MIS II.

MIS II maakt ook een aantal ADAS-rijhulpfuncties mogelijk met Lane Departure Warning – dat de voorkeur van de gebruiker behoudt totdat deze handmatig opnieuw wordt geactiveerd via een op het dashboard gemonteerde schakelaar – en Road Sign Recognition die nu op alle Arturas is gemonteerd. Optioneel zijn ook Intelligent Adaptive Cruise Control met schakelbare volgmodus, Auto High-Beam Assist, Blindspot Monitoring en Rear Cross-Traffic Detection leverbaar.

De Artura beschikt ook over een Bluetooth low-energy voertuigsleutel die detecteert wanneer de bestuurder op weg is naar het voertuig en systemen inschakelt om de inzittenden te verwelkomen. Deze begroeting omvat sfeerverlichting in de deuren, die ook als plaslampen fungeren.

Met de MY25 Artura wordt een herziene reeks opties en optiepakketten geïntroduceerd, waaronder koolstofvezelcomponenten voor het exterieur en interieur en een nieuwe, snellere voertuiglift. Zilveren badges zijn nu een gratis optie, met nieuwe Stealth-badges – met zwarte badges voor en achter en een zwarte McLaren Speedmark op de wielnaafdoppen – standaard.

Een McLaren-audiosysteem met vijf luidsprekers is standaard. Klanten kunnen ervoor kiezen om het veelgeprezen Bowers & Wilkins surround sound-audiosysteem met 12 luidsprekers van Artura te specificeren, dat exclusief verkrijgbaar is met het Technology Pack. Dit systeem is voorzien van Bowers & Wilkins’ Continuum™ midrange luidsprekers om een nauwkeurige weergave van stemmen en instrumenten in de hele cabine te garanderen, aangevuld met Nautilus™ Aluminium Double Dome tweeters voor meer helderheid bij hoge frequenties. De Artura Spider beschikt bovendien over een extra middenluidspreker achterin om de specifieke akoestische eisen van het interieur te optimaliseren.

De MY25 Artura heeft standaard een nieuw 15-spaaks wiel, in zilverkleurige afwerking. Een nieuwe goudkleurige Orum-wielafwerking is beschikbaar op zowel Dynamo- als Star-wielontwerpen, waarbij de laatste nu verkrijgbaar is in een volledige reeks afwerkingen. Het Calibre 10-spaaks Super-Lightweight wiel voegt zich bij de lijst van optionele wielen en is verkrijgbaar in Silver, Dark Stealth of Gloss Black. Alle wielen kunnen optioneel worden gespecificeerd met titanium wielbouten, wat een besparing van ongeveer 0,4 kg onafgeveerde massa oplevert – een indicatie van de mate van aandacht die wordt besteed aan het leveren van gewichtsvermindering.

De Artura Spider is geprijsd op de thuismarkt in het VK vanaf £ 221.500 voor de standaardspecificatie. Er zijn nog drie andere interieurspecificaties, elk beschikbaar voor £ 5.050 extra: Performance, die een meer sportieve esthetiek heeft; TechLux, waarbij de focus ligt op de technische luxe die de naam doet vermoeden; en Vision, dat een meer avant-gardistische en avontuurlijke look en feel heeft.

Voor de nieuwe Spider wordt een uitgebreid palet aan exterieurlakken geïntroduceerd, waarvan sommige voor het eerst beschikbaar zijn op de Artura; Naast de standaard vijf kleuren worden er twintig Elite-kleuren aangeboden, en daarnaast zijn er nog eens achttien MSO-kleuren beschikbaar.

Elke nieuwe Artura wordt standaard geleverd met een voertuiggarantie van vijf jaar zonder kilometerbeperking; een batterijgarantie van zes jaar op 75.000 km/45.000 mijl en een garantie van tien jaar op de antiperforatiebehuizing. Deze garanties kunnen worden verlengd. Een driejarig serviceplan is ook inbegrepen, evenals een vijfjarig pechhulppakket.

Meer informatie over de nieuwe McLaren Artura Spider, inclusief volledige specificaties en beschikbare opties, is te vinden in combinatie met een online configurator waarmee klanten kleur- en uitrustingskeuzes kunnen verkennen,
op: https://cars.mclaren.com/en/artura-spider

*China blijft 585 pk voor ICE, 680 pk totaal
** beschikbaar volgens individuele markthomologatievereisten
***afhankelijk van de markt, ook omgevingstemperaturen

McLaren P16S – Croatia
Ref: McLaren_P16S-022.JPG

McLaren Artura Spider technische specificatie

Configuratie van de motor M630 V6-motor, 2.993 cc twin-turbo, hybride aandrijflijn met axiale fluxelektromotor
Lay-out aandrijflijn Middenmotor in lengterichting, RWD
Vermogen PS (pk/kW) @ tpm 700 (690/515)*: 605 pk (596/445) @7.500 tpm met benzinemotor, 95 pk (94/70) met elektromotor1
Koppel Nm (lb ft) @ tpm 720 (531): 585 (431) @2.250-7.000 tpm van benzinemotor, 225 (166) van elektromotor1
Overdracht 8-traps SSG (achteruit met E-motor) met elektronisch differentieel (E-Diff).

Elektrische, Comfort-, Sport- en Track-modi

Stuurinrichting Elektro-hydraulisch; Elektrisch ondersteund
Chassis MCLA koolstofvezel monocoque met aluminium voor- en achterframes en chassisstructuren
Suspensie Onafhankelijke adaptieve dempers, voor: dubbele aluminium draagarmen, achter: bovenste draagarm en onderste multi-link opstelling.

Proactieve dempingsregeling (PDC). Comfort-, Sport- en Track-modi

Remmen Koolstofkeramische schijven (390 mm voor; 380 mm achter) met remklauwen van gesmeed aluminium (monobloc met 6 zuigers voor; 4 zuigers achter)
Wielen (inches) Voorkant: 19 x 9J; Achter: 20 x 11J
Banden Pirelli P-ZERO™, Pirelli P-ZERO Corsa en Pirelli P-ZERO™™ Winterbanden met Pirelli CyberTyre-technologie®

Voorzijde: 235/35/ZR19 91Y

Achter: 295/35/ZR20 105Y

Lengte, mm (inches) 4,539 (179)
Wielbasis, mm (inches) 2,640 (104)
Hoogte, mm (inches) 1,193 (47)
Breedte, met spiegels, mm (inches) 2,080 (82)
Breedte, spiegels ingeklapt, mm (inches) 1,976 (78)
Breedte, zonder spiegels, mm (inches) 1,913 (75)
Spoor (naar contactvlakcentrum), mm (inches) Voorzijde: 1650 (65); Achter: 1613 (64)
Lichtste drooggewicht, kg (lbs) 1,457 (3,212)
DIN Leeggewicht [vloeistoffen + 90% brandstof], kg (lbs) 1,560 (3,439)
Inhoud brandstoftank, liter (gallon VK/VS) 65 (14.3/17.2)
Bruikbare batterijcapaciteit (kW/h) 7.4
Oplaadtijd van de batterij 2,5 uur (via EVSE-kabel) tot 80%
Bagagecapaciteit, liter (Wet/DIN) 160/124

 

Prestatiegegevens

0-97 km/u (0-60 mph) 3.0 seconden
0-100 km/u (0-62 mph) 3.0 seconden
0-200 km/u (0-124 mph) 8,4 seconden
0-300 km/u (0-186 mph) 21,6 seconden
0-400m / 1/4 mijl 10,8 seconden
Maximumsnelheid (km/u/mph) 330/205 – Elektronisch beperkt
Alleen elektrische actieradius (km/mijl) 33/21
200-0km/h (124mph-0) remmen, meter (ft) 124 (407)
100-0 km/u (62 mph-0) remmen, meters (ft) 31 (102)

 

Efficiëntie

CO2 emissies, g/km WLTP EU (gecombineerd) 108
Brandstofverbruik, WTLP EU I/100km/UK MPG
Gewogen gecombineerd 4.8/58.9
Brandstofverbruik, VS
Elektriciteit (MPGe) 45
Alleen benzine MPG 19
Volledig elektrische actieradius (mijlen) 11
Totale actieradius (mijlen) 340

Garantie

Voertuig (jaren/mijlen) 5/onbeperkt
Batterij (jaren/mijlen) 6/45,000
Pechhulp (jaren/mijlen) 5/onbeperkt
Corrosie (jaren/mijlen) 10/onbeperkt
Onderhoudsplan 3 jaar

* Afhankelijk van de markt
1Het vermogen is 95 pk (70 kW) tijdelijk en 50 pk (37 kW) aanhoudend (4,6 kW/kg)
N.B. Het gebruikte piekkoppel is 225 Nm. De koppelverdeling van de V6-verbrandingsmotor en de e-motor wordt beheerd om de rijeigenschappen van de aandrijflijn te optimaliseren, niet tegelijkertijd op het maximum – vandaar 720 Nm in totaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait