GTO Legacy Tour 2024 – een reis door de Dolomieten als ode aan een icoon

  • Ferrari viert de 40e verjaardag van zijn eerste supersportwagen in oktober met de GTO Legacy Tour 2024
  • Het GTO-event wordt de tweede Legacy Tour, na de debuutrally een jaar geleden ter ere van de F40
  • De prachtige bergpassen en het adembenemende landschap van de Italiaanse Dolomieten vormen het perfecte decor voor deze indrukwekkende supersportwagens
  • De route bereikt zijn hoogtepunt in Maranello met een parade op het iconische Fiorano Circuit

Naarden, 28 februari 2024 – Precies veertig jaar na de presentatie tijdens de Autosalon van Genève in 1984 kondigt Ferrari met trots de GTO Legacy Tour 2024 aan, de exclusieve viering van de veertigste verjaardag van een legendarische auto. Het merk uit Maranello organiseert tussen 1 en 5 oktober 2024 een rij-experience voor bezitters van de allereerste supersportwagen van Ferrari, in de adembenemende omgeving van de Italiaanse Dolomieten.

Het Ferrari GTO-event wordt de tweede editie van de Legacy Tour, na de F40-editie in 2023. Toen reden 39 teams een route die van Forte dei Marmi door de Apuaanse Alpen en het Toscaanse landschap naar Maranello voerde.

 

De Legacy Tour 2024 start daarentegen in Val Rendena en de teams hebben de indrukwekkende Dolomieten als decor tot de laatste dag van de tour, wanneer ze in Maranello arriveren. De GTO’s worden daar verwelkomd op het hoofdkantoor van Ferrari, waar de experts van Ferrari Classiche en enkele leden van het originele GTO-ontwikkelingsteam de verhalen achter de auto uit de doeken zullen doen. De auto’s worden vervolgens tentoongesteld in de fabriek, waarna de GTO Legacy Tour 2024 officieel wordt afgesloten met een parade op het Fiorano Circuit.

 

GTO-eigenaren die willen deelnemen aan de GTO Legacy Tour dienen vóór eind april contact op te nemen met hun officiële Ferrari-dealer.

FERRARI GTO

De Ferrari GTO werd onthuld tijdens de Autosalon van Genève in 1984. De kracht van de V8 turbomotor, het Pininfarina lijnenspel en de geavanceerde composiet carrosserie zorgden direct voor veel bijval. De GTO was de eerste Ferrari met een in lengterichting geplaatste V8 met dubbele turbo’s. De cilinderinhoud van 2,8 liter en de acht cilinders leverden hem de onofficiële aanduiding 288 op, terwijl de officiële naam een verwijzing is naar de legendarische 250 GTO uit het begin van de jaren ‘60. Aanvankelijk wilde Ferrari alleen de 200 exemplaren bouwen die nodig waren voor homologatie voor deelname aan Groep B-races. Grote wijzigingen in de regels leidden er echter toe dat Ferrari zich terugtrok uit het kampioenschap. Desondanks is de GTO de geschiedenisboeken ingegaan als Ferrari’s allereerste supersportwagen. Hij werd opgevolgd door de F40, de F50, de Enzo Ferrari en de LaFerrari. Het model bleek zo’n succes dat er 272 exemplaren van werden gebouwd voordat de productie werd stopgezet.

 

default

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait