Krachtigste in serie geproduceerde Porsche aller tijden zet ronderecordtijden neer op Laguna Seca en de Nürburgring

Taycan Turbo GT en Taycan Turbo GT met Weissach-pakket.

 

  • Van nul naar 100 km/u in 2,2 seconden en een topsnelheid tot 305 km/u met het Weissach-pakket
  • De Attack-modus biedt een korte boost van 120 kW extra vermogen
  • Tot 815 kW (1.108 pk) piekvermogen¹ met Launch Control
  • Tot 75 kg lichter dan de Taycan Turbo S
  • Verkrijgbaar met twee of vier zitplaatsen, met standaard Porsche Active Ride-ophanging
Porsche breidt het modellengamma van zijn volledig elektrische sportsedan uit met de Taycan Turbo GT en de Taycan Turbo GT met Weissach-pakket. Deze laatste is gebouwd voor het circuit en laat de achterbank achterwege ten gunste van een nog betere vermogen-gewichtsverhouding. Op piekvermogen kunnen beide modellen meer dan 1.100 PS¹ leveren. In combinatie met verschillende lichtgewicht constructie- en aerodynamicamaatregelen leggen deze volledig elektrische GT-sportwagens de lat hoger op het gebied van rijdynamiek. Op de achteras wordt een krachtigere en efficiëntere pulsomvormer gebruikt die siliciumcarbide als halfgeleidermateriaal gebruikt. De eerste Taycan Turbo GT-modellen zouden vanaf dit voorjaar aan klanten moeten worden geleverd.

Stuttgart. Nog niet op de markt, maar nu al recordhouder: de Taycan Turbo GT met Weissach-pakket verdiende op 23 februari 2024 de titel van snelste elektrische serieproductieauto op de Weathertech Raceway Laguna Seca, in Californië. Met een tijd van 1:27.87 minuten zette Porsche-ontwikkelingscoureur Lars Kern een snellere ronde neer dan welke andere coureur dan ook met een elektrische auto die op de openbare weg is goedgekeurd.

Niet lang daarvoor vestigde een pre-productieversie van ditzelfde nieuwe model een nieuw klasserecord op de Nürburgring. Kern zat toen ook achter het stuur en zette op de Nordschleife een rondetijd neer van 7:07.55 min. Deze officiële rondetijd is maar liefst 26 seconden sneller dan Kern in augustus 2022 noteerde voor zijn laatste recordronde in een Taycan Turbo S Sport sedan uitgerust met het prestatiepakket. Deze tijd geldt ook als het huidige record voor in serie geproduceerde elektrische auto’s en maakt de Turbo GT ook de snelste vierdeurs van alle aandrijflijntypes op de Nürburgring.

“De twee records in Laguna Seca en op de Nordschleife laten zien wat een groot circuitpotentieel er in de Taycan zit”, zegt Kevin Giek, vice-president van Model Line. “Om je moed op de baan te bewijzen, is het niet genoeg om gewoon zoveel mogelijk vermogen te hebben. Het totaalpakket van accelereren en remmen, grip in bochten, aerodynamica, stabiliteit en finetuning moet kloppen. Met name bij de Taycan Turbo GT en de Taycan Turbo GT met Weissach-pakket hebben onze ingenieurs dit op werkelijk verbluffende wijze bereikt. Ze hebben al geweldig werk geleverd met de onlangs bijgewerkte bestaande Taycan-modellen. Maar onze nieuwe GT-auto’s leggen de lat opnieuw duidelijk nog hoger op het gebied van rijdynamiek.”

“Het circuit van Laguna Seca drijft de Taycan Turbo GT tot het uiterste. Het is het totaalpakket dat het verschil maakt”, zegt ontwikkelingsaanjager Kern. “De Turbo GT met Weissach-pakket zet nieuwe maatstaven in bijna elke meetvorm. Deze omvatten accelereren en remmen, een Attack-modus die intuïtief te gebruiken is en een aandrijflijn die is ontworpen voor maximale tractie en prestaties. En de gripniveaus in bochten zijn net zo indrukwekkend. De beheersbaarheid en lichtvoetigheid zijn ongelooflijk. De banden werken erg goed en je hebt in elke rijsituatie de juiste balans. Het is ongelooflijk leuk om met deze auto over het golvende circuit van Laguna Seca te rijden.”

Bij activering is met een druk op de knop gedurende 10 seconden tot 120 kW extra vermogen beschikbaar. De aanvalsmodus is gebaseerd op de push-to-pass-functie van de andere Taycan-modellen.² Het systeem is geoptimaliseerd voor het rijden op het circuit en werkt op dezelfde manier als de 99X-raceauto’s die Porsche gebruikt in het elektrische ABB FIA Formula E World Championship. De boost wordt aangegeven door een countdown-timer in het instrumentenpaneel en dynamisch geënsceneerd met geanimeerde ringen op de snelheidsmeter.³

In vergelijking met de push-to-pass-functie in de andere Taycan-modellen biedt de Attack Mode 50 kW meer boostvermogen en wordt deze op verschillende manieren bediend en beschikbaar gesteld: als alternatief voor het indrukken van de modusschakelaar die net naast de stuurwielnaaf is gemonteerd, De aanvalsmodus kan ook worden geactiveerd en gedeactiveerd via de rechterpeddel. Dit maakt de functie gemakkelijker te gebruiken op het circuit. “Je kunt de boost ook activeren met racehandschoenen, en zonder een hand van het stuur te halen”, legt Kern uit. “Met deze eenvoudige, veilige en snelle mDe Taycan Turbo GT-modellen zijn afgestemd op de behoeften van een coureur.” Met de linker stuurpaddle kan het recuperatieniveau worden ingesteld en aangepast aan de rijsituatie.

Nieuwe vermogenselektronica in de aandrijflijn
Porsche heeft onlangs de Taycan-modellijn uitgebreid geüpgraded en in het algemeen het totale systeemvermogen van de auto’s verhoogd. Onder andere de verbeterde aandrijflijn met een nieuwe achterasmotor maakt nog dynamischere prestaties mogelijk in vergelijking met de voorgaande modellen. De Taycan Turbo GT en Taycan Turbo GT met Weissach-pakket zijn de nieuwe sportieve topmodellen en tillen de prestaties van de Taycan naar een hoger niveau. Uitgerust met een krachtigere pulsomvormer hebben beide auto’s 580 kW. Met Launch Control neemt dat toe tot 760 kW overboostvermogen of tot 815 kW gedurende twee seconden, afhankelijk van de meetmethode voor het piekvermogen¹. De Taycan Turbo GT heeft slechts 2,3 seconden nodig voor de sprint van nul naar 100 km/u, of slechts 2,2 seconden met het Weissach-pakket. Daarmee is het model één tot twee tienden van een seconde sneller dan de Taycan Turbo S. Het verschil in acceleratie vanuit stilstand naar 200 km/u is nog groter: 6,6 of 6,4 seconden voor de Taycan Turbo GT zonder/met Weissach-pakket, wat tot 1,3 seconden sneller is dan de Taycan Turbo S.

De pulsomvormer is het belangrijkste onderdeel voor de aansturing van de elektromotor. In beide Taycan Turbo GT-modellen worden pulsomvormers met een maximale stroom van 900 ampère op de achteras gebruikt. Deze leveren nog meer vermogen en koppel dan de 600 ampère pulsomvormer in de Taycan Turbo S. Voor een betere efficiëntie wordt siliciumcarbide ook gebruikt als halfgeleidermateriaal in de pulsomvormer. Dit vermindert de schakelverliezen in de omvormer aanzienlijk en maakt hogere schakelfrequenties mogelijk. De overbrengingsverhouding en de robuustheid van de versnellingsbak zijn ook verbeterd, waardoor hogere koppelwaarden mogelijk zijn. Het maximumkoppel in beide versies bedraagt maximaal 1.340 Newtonmeter. De actieradius van de Taycan Turbo GT-modellen bedraagt maximaal 555 km volgens WLTP-metingen.

Carbon-uitrusting en Porsche Active Ride: lichtgewicht constructie en chassis
Met intelligente lichtgewicht constructiemaatregelen heeft Porsche het gewicht van de Taycan Turbo GT met maximaal 75 kg verminderd in vergelijking met de Taycan Turbo S. Een aantal carbon onderdelen dragen hieraan bij. Koolstofvezel wordt onder meer gebruikt voor de sierlijsten van de B-stijlen, de bovenschalen van de buitenspiegels en de inleg van de zijskirts. Ook de volledige kuipstoelen van CFRP, een lichtgewicht bagageruimte en het weglaten van de elektrische soft-closing functie van de achterklep besparen gewicht.

De Taycan Turbo GT is standaard uitgerust met het dynamics-pakket. Dit omvat het Porsche Active Ride-onderstel met GT-specifieke afstemming. In dynamische rijsituaties zorgt deze vering voor een bijna perfecte verbinding met de weg dankzij een uitgebalanceerde verdeling van de wiellasten. Bovendien omvat het uitrustingspakket speciale prestatiegerichte zomerbanden. Ze zijn gemonteerd op 21-inch lichtgewicht gesmede wielen. De exclusieve Turbo GT-wielen hebben reliëfgefreesde spaken, wat gewicht bespaart en tegelijkertijd de remmen effectief ventileert.

De Taycan Turbo GT wordt standaard geleverd met lichtgewicht keramische remmen. Gebaseerd op de Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), het remsysteem is geoptimaliseerd vanuit het oogpunt van gewicht. Ontwerpwijzigingen aan de remschijfkamer en het remklauwhuis besparen meer dan twee kilogram. Dit heeft een positief effect op zowel de rijdynamiek als de prestaties: het verminderen van de onafgeveerde en roterende massa’s verbetert de prestaties. De remklauwen zijn uitsluitend gespoten in Victory Gold.

Achterspoiler met klep en exclusieve lakafwerkingen: aerodynamica en exterieurdesign
Porsche ontwikkelde speciaal voor de Taycan Turbo GT een voorspoiler met aeroblades. Het achteraanzicht wordt gedomineerd door een adaptieve spoiler, waarvan de afscheurrand is voorzien van een Gurney-flap in een hoogglans carbonweefselafwerking.

Matrix LED-koplampen zijn standaard. Ze kunnen optioneel en zonder extra kosten worden geüpgraded naar HD-matrix LED-koplampen op de Taycan Turbo GT. Het zijprofiel onthult een aantal componenten van koolstofvezel. De sierlijsten van de zijruiten zijn gespoten in zwart (hoogglans).

Hoewel de Taycan Turbo en Taycan Turbo S met Turbonite kenmerken verschillen van de andere modellen in de serie, heeft de Taycan Turbo GT meer een race-vibe. Beide modellen dragen het gekleurde Porsche-embleem op de motorkap en op de naafdeksels van de lichtgewicht lichtmetalen velgen. Het ‘Turbo GT’-logo op de achterklep is gespoten in zwart (mat).

Er zijn in totaal zes exterieurkleuren beschikbaar, waaronder de nieuwe lakopties Pale Blue Metallic en Purple Sky Metallic. Deze zijn een jaar lang exclusief voorbehouden aan de Taycan Turbo GT. Het uitgebreide Paint to Sample-programma van Porsche Exclusive Manufaktur biedt nog meer aanpassingsmogelijkheden. Daarnaast is er een set stickers met het Taycan-logo beschikbaar in het onderste deel van de portieren en op de motorkap, naar keuze in Volt Blue of Black (mat)/Black (hoogglans).

Standaard volledige kuipstoelen en een sportieve ambiance: het interieur
De sportieve Race-Tex-uitrusting is standaard voorzien van zwart lederen bekleding. Tot de standaarduitrusting behoren ook lichtgewicht kuipstoelen met een carbongeweven afwerking (hoogglans). Adaptive Sports Seats Plus voor (met elektrisch verstelbaar 18-voudig verstelbaar en geheugenpakket) kunnen als optie en zonder meerprijs worden besteld. Op de voorste hoofdsteunen is een Turbo GT-logo geborduurd. Bovendien bevindt zich onder het klimaatbedieningspaneel een badge met het individuele modellogo. Exclusieve interieuruitrusting met contrasterende tinten in Volt Blue of GT Silver zijn op aanvraag verkrijgbaar.

Op het GT-sportstuur is de velg bekleed met zwart Race-Tex en voorzien van een 12-uursmarkering. De Taycan Turbo GT is voorzien van het Sport Chrono-pakket van de Taycan Turbo S.

Ontworpen voor prestaties op het circuit: Taycan Turbo GT met Weissach-pakket
De Taycan Turbo GT met Weissach-pakket is nog laserscherper in zijn positionering. Met extra aerodynamica en lichtgewicht constructiemaatregelen is dit model nog resoluter ontworpen voor prestaties. De Taycan Turbo GT met Weissach-pakket accelereert in 2,2 seconden van nul naar 100 km/u, waarmee de tweezitter een tiende van een seconde sneller is dan de even krachtige Taycan Turbo GT. De topsnelheid bedraagt 305 in plaats van 290 km/u.

Aanvullende aerodynamische maatregelen inclUde luchtdeflectorelementen aan de onderkant en een nieuwe frontdiffusor. Aan de achterkant heeft het model met het Weissach-pakket een vaste achtervleugel in een carbongeweven afwerking met vleugelsteunen die aan de carrosserie zijn bevestigd. De totale downforce bedraagt hier maximaal 220 kg. Aan beide zijden van de achtervleugel prijkt het logo van het Weissach-pakket. Exclusief verkrijgbaar op aanvraag is een gestreepte omslagdoek in Volt Blue, Black of Black (mat). Dit accentueert het autosportkarakter van de auto nog meer. Het gestreepte dessin is te combineren met de zwarte decal set.

Door het elimineren van alle apparatuur die niet nodig is voor het rijden op het circuit, is er nog eens ongeveer 70 kg bespaard in vergelijking met de Taycan Turbo GT zonder het Weissach-pakket. In plaats van het gebruikelijke achterbanksysteem is er een op maat gemaakte, hoogwaardige lichtgewicht carbon bekleding met een opbergvak achter de zitschalen voor de bestuurder en voorpassagier. Ook de analoge klok uit het Sport Chrono-pakket, die normaal op het instrumentenpaneel aanwezig is, komt te vervallen, net als de voet- en kofferbakmatten en er wordt minder isolatiemateriaal gebruikt. De Taycan Turbo GT met Weissach-pakket heeft alleen een laadpoortdeur aan de passagierszijde, die handmatig wordt bediend in plaats van elektrisch. Speciaal geluids- en warmte-isolerend glas en het Sound Package Plus besparen bovendien gewicht. Deze laatste doet het zonder achterluidsprekers en vervangt het BOSE® Surround Sound-systeem.

Het GT-interieurpakket met Race-Tex-uitrusting in zwart is standaard. Aan de passagierszijde bevindt zich een badge met het logo van het Weissach-pakket. De interieurpakketten in Volt Blue en GT Silver zijn ook beschikbaar voor de Taycan Turbo GT met Weissach-pakket. Contrasterende stiksels in de betreffende kleur ronden het scala aan functies af.

De prijzen voor de Taycan Turbo GT en de Taycan Turbo GT met Weissach-pakket beginnen in Duitsland bij 240.000 euro, inclusief 19 procent btw.

¹ Testmethode: https://www.porsche.com/gtr21
² Verkrijgbaar met Sport Chrono-pakket en Performance Battery Plus.
³ De functie is beschikbaar vanaf een snelheid van meer dan 5 km/h en bij een accutemperatuur van meer dan 10° Celsius en een SoC van meer dan 30 procent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait