Lamborghini 350 GT keert 60 jaar na zijn debuut terug naar Genève

 

Automobili Lamborghini viert zijn eerste productiemodel door het terug te brengen naar de stad waar het in 1964 werd onthuld door Ferruccio Lamborghini

Sant’Agata Bolognese, 18 maart 2024 – In maart 1964 stond Automobili Lamborghini nog in de kinderschoenen. Slechts een paar maanden eerder opgericht, had het zijn eerste prototype gepresenteerd in oktober 1963, bekend als de 350 GTV en ontworpen door Franco Scaglione en gebouwd in Carrozzeria Sargiotto in Turijn. De productieauto, afgeleid van dat eerste prototype (dat een one-off bleef), was de 350 GT, gepresenteerd op de Autosalon van Genève in maart 1964. Zestig jaar na dat debuut is Automobili Lamborghini terug in de straten van Genève met de 350 GT met het tweede chassisnummer, de oudste nog bestaande productie-Lamborghini, om het verhaal van zijn eerste productieauto en de oorsprong van het DNA van de Sant’Agata Bolognese autofabrikant te vieren.

Het commerciële verhaal van Automobili Lamborghini begon op zijn stand op de Autosalon van Genève in 1964, met de publieke presentatie van de 350 GT. Vanaf dat moment konden klanten een auto kopen met het iconische stierensymbool. Vanaf het begin was de 350 GT snel en buitengewoon tegelijk. Het chassis en het frame waren het resultaat van het werk van ingenieur Giampaolo Dallara, toen nog erg jong en nu beschouwd als de beste chassisfabrikant ter wereld. De 3,5-liter V12-motor met vier bovenliggende nokkenassen was het ontwerp van ingenieur Giotto Bizzarrini, die hem voor ogen had voor competitief gebruik, en werd aangepast voor gebruik op de weg op de 350 GT door ingenieur Paolo Stanzani, een sleutelfiguur in de geschiedenis van Automobili Lamborghini- en GT-auto’s over de hele wereld. Het ontwerp van de aluminium carrosserie en de productie ervan werd uitgevoerd door Carrozzeria Touring in Milaan, dat in het begin van de jaren 1960 werd beschouwd als de absoluut beste, in staat om sportwagens met een luxe afwerking te leveren.

Het eerste productiemodel van Lamborghini was meteen een hit en trok de aandacht van een groot deel van de media die destijds in Genève aanwezig waren. Het interieur van de 350 GT was van het hoogste niveau, met wijdverbreid gebruik van leer en verchroming, en gekenmerkt door een 2 + 1 configuratie, met twee voorstoelen en een centrale achterbank. Naast het design was ook de techniek opvallend: de vier onafhankelijke wielen en motorprestaties, met 320 pk, waren state-of-the-art keuzes. De motor boeide elke bezoeker van de stand, waar Ferruccio Lamborghini zelf de auto liet zien aan toeschouwers, toekomstige klanten en journalisten. Als bevestiging van zijn kwaliteiten werd de Lamborghini V12 slechts een paar maanden later op de 400 GT naar 4 liter gebracht, en in deze nieuwe configuratie zou het de hoeksteen van Lamborghini’s succes worden. De volgende 40 jaar zou dezelfde geometrie in verschillende posities en variaties worden gebruikt en een van de belangrijkste symbolen van Lamborghini’s DNA worden. Deze motor zou inderdaad worden gebruikt in een voorste longitudinale positie op de 400 GT, Islero, Jarama, Espada en LM 002, in een achterste dwarspositie op de Miura en in een achterste longitudinale positie op de Countach en Diablo.

De eerste 350 GT werd geleverd aan de in Livorno geboren drummer Giampiero Giusti, die op het hoogtepunt van zijn succes was met de band “I 5 di Lucca”, die later het “Quartetto di Lucca” werd, dat wordt beschouwd als een van de belangrijkste jazzensembles in Italië. Dit markeerde het begin van een hechte relatie tussen Lamborghini en de entertainmentwereld, waarin veel acteurs en musicalartiesten gepassioneerde klanten van het bedrijf werden. De 350 GT kreeg een hoofdrol in de Columbia Pictures-film “Kill Me Quick, I’m Cold” uit 1967, geregisseerd door Francesco Maselli, waar hij werd bestuurd door het leidende paar, Monica Vitti en Jean Sorel.

De auto die op de Lamborghini-stand in Genève 1964 werd tentoongesteld, was het 350 GT-chassis #101, Metallic Geneva Green van kleur met wit interieur, het eerste ooit geproduceerd. De auto, die later werd gebruikt als testmodel voor ontwikkelings- en duurtests, werd helaas vernield door een kop-staartbotsing terwijl hij stopte voor verkeerslichten.

De volgende 350 GT, met het tweede chassisnummer, overleefde echter wel: metallic grijs van kleur met rood interieur, verzonden vanuit Sant’Agata Bolognese op 15 augustus 1964 en gloednieuw afgeleverd in Genève. Dezelfde auto is nu de oudste nog bestaande Lamborghini-productieauto, perfect gerestaureerd en gecertificeerd door Lamborghini Polo Storico. Dit jaar wilde de Bolognese autofabrikant Sant’Agata zijn verhaal vieren door hem weer tot leven te brengen en in topvorm te brengen in de straten van Genève, de stad waar hij zes decennia geleden voor het eerst werd afgeleverd en gepresenteerd.

350 GT Data Sheet (1964-1965):

Motortype: L351, 12 V-cilinders bij 60°

Positie: Voorste longitudinaal

Boring en slag: 77×62 mm

Cilinderinhoud: 3464 cc

Maximaal vermogen: 320 CV bij 7000 tpm

Distributie: 2 kleppen per cilinder, dubbele bovenliggende nokkenas, ketting aangedreven

Benzine systeem: 6 Weber 40 DCOE twin carburateurs

Smering: natte opvangbak

Transmissie: ZF + R met 5 versnellingen

Chassis: Buisvormig

Ophanging: 4-wielige onafhankelijke wielophanging, schroefveren, telescopische dempers

Remmen: 4-wiel schijfremsysteem

Elektrische apparatuur: 12V

Wielbasis: 2550 mm

Spoor: 1380 mm voor en achter

Afmetingen LxBxH mm: 4470x1720x1220

Leeggewicht: 1100 kg

Banden: Pirelli 205/15

Gebouwde eenheden: 135

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait