Porsche viert “50 Years of Turbo” op de Retro Classics

  • Slogan op de beursstand: “Beyond Performance – 50 jaar Porsche Turbo”
  • Turbo talk met de Monegaskische coureur Stéphane Ortelli gevolgd door een handtekeningensessie
  • 25 – 28 april 2024 / Hal 1 Stand A74
Een bezoek aan Porsche op de Retro Classics in Stuttgart is altijd een reis door de tijd. Dit jaar viert de sportwagenfabrikant zijn jubileum “Beyond Performance – 50 Years of Porsche Turbo” op de vakbeurs voor liefhebbers van klassieke auto’s en sportwagens, met indrukwekkende tentoonstellingen van 25 tot 28 april 2024.

Retro Classics brengt massa’s liefhebbers van klassieke auto’s en sportwagens van over de hele wereld naar Stuttgart. Voor Porsche is de beurs niet alleen een thuiswedstrijd, maar een vaste waarde op de jaarlijkse evenementenkalender. Van donderdag tot en met zondag 25 tot en met 28 april 2024 presenteert de sportwagenfabrikant er een buitengewone selectie expositiestukken. “Dit jaar vieren we het 50-jarig jubileum van Turbo op de Retro Classics. Geen enkel ander model weerspiegelt de innovatieve drive van het bedrijf zo treffend als de Turbo-derivaten”, zegt Achim Stejskal, directeur van Porsche Heritage and Museum.

In 1974 presenteerde de sportwagenfabrikant de eerste serie 911 Turbo op de Autosalon van Parijs. Een technologie die op karakteristieke Porsche-wijze van de autosport naar de serieproductie is gemigreerd. “We zijn verheugd dat we bezoekers voertuigen kunnen laten zien die hun tijd altijd ver vooruit waren.” Op zaterdag 27 april om 14.00 uur praten Thomas Krickelberg, projectmanager van de 911/718-modellijn bij Porsche, en Frank Jung, hoofd van het bedrijfsarchief, met de Monegaskische coureur en Le Mans-winnaar Stéphane Ortelli over de Turbo. Na afloop zal Ortelli, die in 1998 samen met teamgenoten Laurent Aïello en Allan McNish de 24-uursrace voor Porsche won in de Porsche 911 GT1, beschikbaar zijn voor handtekeningenverzoeken. Naast de Turbo Talk kunnen bezoekers van de beursstand ook deelnemen aan rondleidingen over het thema 50 jaar Turbo.

50 jaar later: het voormalige verjaardagscadeau
Op stand A74 in hal 1 toont het bedrijf de eerste 911 Turbo, de 911 Turbo waarmee Porsche een nieuw tijdperk inluidde. Het eerste in zijn soort, het tentoongestelde model is ook een one-off, namelijk de Porsche 911 Turbo “No. 1”, die Louise Piëch in de zomer van 1974 voor haar 70e verjaardag kreeg. In tegenstelling tot de Turbo-modellen die de fabrikant vanaf het voorjaar van 1975 aanbood, heeft Piëch’s geschenk de smalle carrosserie van de 911 Carrera. Op de motorkap van de 176 kW (240 pk) sterke sportwagen staat het ‘Carrera’-logo in plaats van het ‘Turbo’-logo. Om de schilderachtige berglandschappen van Oostenrijk in levensechte kleuren te zien, zag de dochter van Ferdinand Porsche af van het kleuren van de voorruit. Een badge op het dashboardkastje draagt de initialen LP en het opschrift: Turbo-Porsche No. 1, Stuttgart-Zuffenhausen, 29 Aug. 1974.

Zeldzame en extreem snelle auto’s
Het volgende pareltje op de stand is een 911 Turbo 3.0 Coupé uit 1975. Deze Porsche in Silver Green Diamond was een van de eerste 30 Turbo’s die in serieproductie werd voltooid. De spiegels kwamen overeen met die van de Carrera en werden in de exterieurkleur gespoten, terwijl de bredere vleugels met de hand aan de carrosserie werden gelast.

Een andere publiekstrekker op de meer dan 500 vierkante meter grote tribune is een 911 GT2 met vleugelverlengingen en extra luchtinlaten. Om de Turbo-motor van voldoende lucht te voorzien, had de verstelbare achtervleugel zijdelingse openingen. De uitrusting van de sportwagen uit 1996 was spartaans, zodat er geen enkele vreemde gram aan boord was. De deuren en motorkap waren van aluminium, de achter- en zijruiten waren van dun glas en de fabrikant zag volledig af van isolatiemateriaal. De biturbomotor had 20 pk meer vermogen dan de standaardversie.

Lichtgewicht racers en krachtige motoren
Ook te zien op de beurs is de 911 GT1 ’98, een lichtgewicht racer die slechts 970 kilogram weegt. In tegenstelling tot zijn voorganger met een plaatstalen voorkant, had de sportwagen met middenmotor een monocoque van koolstofvezel en een plastic buitenschaal. De watergekoelde 3,2-liter zescilindermotor met twee turbo’s leverde ongeveer 404 kW (550 pk). Dankzij de baanbrekende motorelektronica was het brandstofverbruik zeer laag, een doorslaggevend voordeel bij het racen op Le Mans. Dit model diende zijn hele carrière als testvoertuig en later als stand-in voor fotoshoots.

De 911 Turbo S was een van de slechts 435 modellen die Porsche Exclusive bouwde. Met 331 kW (450 pk) was de luchtgekoelde biturboboxermotor een van de krachtigste van de 911-generatie 993. Het chassis van de sportwagen werd met 15 millimeter verlaagd en de carrosserie was voorzien van een aerodynamisch pakket met voor- en achterspoilers. Vooral de vier uitlaatpijpen waren opvallend. Bezoekers van de beurs die een kijkje nemen in de beurs, zien bijna alle kunststof onderdelen bekleed met leer.

Een duo bestaande uit een sportwagen en een vliegtuig
Er zit een bijzonder verhaal achter het nieuwste Turbo-model op de stand. De 911 Turbo S “Duet” uit 2020 is het product van een samenwerking tussen Porsche en de vliegtuigbouwer Embraer. Wie destijds voor de Phenom 300E zakenjet koos, kon een op maat gemaakte 911 Turbo S kopen in een zilveren tweekleurige afwerking. In veel van zijn details doet de 650 pk sterke sportwagen denken aan de luchtvaart. Zo doen de luchtinlaten aan de zijkant en de sierlijsten op de zijruiten in glanzend chroom denken aan het uiterlijk van straalmotoren. De individuele registratie van de bijbehorende jet is te vinden aan de onderkant van de achtervleugel en op de voertuigsleutel van het model, dat in een beperkte oplage van tien exemplaren werd geproduceerd. Met een knipoog naar de tekst op vliegtuigvleugels staan op de panelen van de dorpels in de deuren de woorden “No step”.

Naast spannende voertuigen uit het Turbo-tijdperk presenteert Porsche ook twee motorententoonstellingen. Terwijl de ene motor uit 1988 de tweede generatie van de Turbo vertegenwoordigt, komt de andere uit de zevende generatie. Tussen de twee modellen van de 911 Turbo – de eerste heette in eigen huis 930, de tweede 991 – zat een spanwijdte van 26 jaar en 220 pk. In een vitrine op de stand toont Porsche een aantal stukken uit het archief, zoals de tekening van het Turbo-logo uit 1974, advertenties en de uitrustingskaart van de eerste Turbo. De museumwinkel, die in de beursstand is geïntegreerd, biedt bezoekers geselecteerde producten met betrekking tot Porsche en een speciaal voor het Turbo-jubileum gecreëerde collectie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait