Alfa Romeo Giulietta Sprint, “la fidanzata d’Italia”

(‘Italië’s vriendin’) die nooit oud wordt

 

  • De legendarische Alfa Romeo Giulietta, die op 21 april 1954 op de Autosalon van Turijn in zijn Sprint-versie werd onthuld, is nu 70 jaar oud. Een lijn die nog steeds helemaal up-to-date is, voor de smaakpapillen van echte kenners van klassieke auto’s
  • De Giulietta was een voorloper van de economische bloei van de jaren 1960, de eeuwige “vriendin” van Italië en bovenal de eerste massaproductieauto in de historische Portello-fabrieken van Alfa Romeo in Milaan
  • De Giulietta beëindigde zijn zeer geëerde carrière in 1965, na 11 jaar bezaaid met sportieve triomfen en grote commerciële prestaties, ook in het buitenland: in totaal meer dan 177.000 geproduceerde exemplaren

TURIJN, 22 april 2024 – De legendarische Alfa Romeo Giulietta, die dit jaar 70 wordt, is een model dat autogeschiedenis heeft geschreven en tot op de dag van vandaag een maatstaf blijft voor fans van vier wielen van over de hele wereld.

In het begin van de jaren 1950, nadat het onlangs twee opeenvolgende F1-kampioenschappen had gewonnen met de Alfetta die eerst door Farina en vervolgens door Fangio in 1950 en 1951 werd bestuurd, wilde het in Milaan gevestigde merk een model produceren dat de productievolumes kon ondersteunen en een breder, minder elitair publiek kon aanspreken, zonder de belangrijkste kenmerken te verraden die Alfa Romeo al zo’n succes hadden gemaakt: stijl, prestaties en betrouwbaarheid.

De Alfa Romeo Centro Stile ging aan de slag en aan voorstellen ontbrak het niet. Hoe dan ook, de winnende kandidaat werd bij Bertone ontwikkeld door de onovertroffen Franco Scaglione, dezelfde ontwerper als de bijna eigentijdse ‘2000 Sportiva’, de latere ‘Giulietta Sprint Speciale’ en de prachtige ’33 Stradale’ uit 1967.

Het resultaat was een laaghangende auto met uiterst eenvoudige en strakke zijkanten, terwijl de achterkant – met zijn sterk hellende omhullende achterruit – twee zijvinnen had die dynamiek in het geheel brachten: zelfs als hij stilstond, leek de Giulietta in beweging te zijn. Het personeel van Alfa Romeo werd meteen verliefd op de nieuwe auto en twee weken voor de lancering werd op de binnenplaats van Portello een preview georganiseerd voor insiders en autoriteiten: twee acteurs sprongen uit een helikopter verkleed als Shakespeare’s Romeo en… Juliet.

Hij werd officieel onthuld aan het publiek op 21 april 1954 op de Autosalon van Turijn, alleen in de coupéversie, een ongebruikelijke gebeurtenis in die tijd, toen de sedanversie altijd op de eerste plaats kwam. De Giulietta Sprint raakte meteen een snaar en in de eerste dagen van het Autosalon werden zo’n 2.000 bestellingen verzameld, een enorm aantal voor die tijd.

Alfa Romeo betrad dus een nieuwe competitieve arena, van high-performance compacte coupés, en zou nieuwe technische en prestatienormen stellen die het een voorsprong geven op zijn concurrenten. De motor van de Giulietta was een 1,3-liter viercilinder met dubbele nokkenas (een oplossing geleend van de racerij) die volledig was gemaakt van aluminium op basis van luchtvaart, een gebied waarin Alfa Romeo lange tijd een maatstaf van uitmuntendheid was geweest. Hij reed de auto naar een topsnelheid van ongeveer 170 km/u, een zeer hoge snelheid in die tijd. In zijn “Veloce”-versie won de Sprint ook zijn klasse op de 1000 Miglia van 1956, evenals talloze overwinningen op circuits en wegen over de hele wereld.

De Sprint werd ‘de vriendin van Italië’, als een van de eerste auto’s die de naam van een vrouw aannam, en won al snel een publiek, vooral de midden- en hogere middenklasse die hem zagen als een symbool van wat bekend kwam te staan als de ‘economische boom’ van Italië. Toen de 100.001St Giulietta sedan rolde van de productielijnen in de fabriek in Portello, Giulietta Masina (de muze van Federico Fellini) vierde deze belangrijke productiemijlpaal persoonlijk; het was het eerste model van de in Milaan gevestigde autofabrikant dat een volume van zes cijfers bereikte.

De Sprint kreeg al snel gezelschap van verschillende andere versies, zoals de sedan, de legendarische Spider die zo succesvol werd in de VS, en de Giulietta SZ met zijn ‘afgeknotte staart’: van 1954 tot 1965 werden 177.690 Giulietta’s geproduceerd in al zijn variaties, wat getuigt van een succes en aantrekkingskracht die ondanks het verstrijken van de tijd geen tekenen van afname vertoont.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait