Rally van Wallonië 2024

BRC Masters 2024

Jimmy D’hondt op uithouding en regelmaat
Rally van Wallonië

Wat een wedstrijd, de 41ste Rally van Wallonië van afgelopen weekend! Door het wisselvallige weer en het erg hoge tempo vooraan, waren de positiewissels en incidenten amper bij te houden. Ook de strijd bij de Masters kende een verrassend verloop, met Jimmy D’hondt die zondagnamiddag in Jambes als winnaar over het finishpodium reed.
Nochtans zag was de wedstrijd helemaal niet goed begonnen voor de tweevoudige Master-kampioen. “Op de eerste proef was ik te enthousiast en schoven we in een veld. Meteen 20″ verloren. En op de jump van Wartet, bij de finish, heb ik amper gelost, met heel wat schade aan de auto als gevolg. De dakspoiler viel er af en zelfs de carterplaat bleek verschoven. Maar, we zijn in koers gebleven en zondag, toen het voor ons ook een stuk beter ging, viel alles plots in ons voordeel uit,” aldus Jimmy D’hondt.
De wedstrijd werd, zoals verwacht, van bij de start in handen genomen door Jos Verstappen. Ondanks het feit dat hij voor de eerste keer de Rally van Wallonië reed, stond de Nederlander aan de leiding van het algemeen klassement na de eerste dag. “We hebben in de eerste ronde even afgetast waar er grip is en waar niet. Dat kan je vooraf moeilijk inschatten. Daarna bekijken Renaud en ik de onboards nog een keer voor de tweede ronde en passen we hier en daar de rempunten en lijnen aan. Zo kunnen we telkens ons ritme een beetje verhogen,” vertelde Verstappen. De leider bij de Masters was zaterdagavond al verlost van zijn belangrijkste achtervolger in het Master-klassement. Fred Miclotte, die een goed ritme gevonden had, knalde in Crupet op een grote strobaal. De Skoda had zware averij opgelopen en Miclotte moest opgeven.
Zondagmiddag ging het dan plots helemaal fout voor Verstappen op de proef in Naninne. Verstappen reed twee banden lek en met slechts één reservewiel in de koffer, was opgeven de enige mogelijkheid. Op dezelfde proef moest ook Kris Princen noodgedwongen de strijd staken. De transmissie was gebroken op zijn Porsche 991 GT3. Hij was trouwens niet het enige slachtoffer bij de Porschisten, want ook Henri Schmelcher moest met technische problemen vroegtijdig opgeven.
Zo ging de tweede plaats bij de Masters naar streekrijder Etienne Monfort, die zijn Skoda naar een mooie 13de plaats stuurde. De overwinning in RGT en de derde plaats bij de Masters ging naar Olivier Collard, die op zondag enorm genoot van de power van de Porsche. “We hebben zaterdag bijna de ganse dag op regenbanden gereden en de proeven lagen er toen erg verraderlijk bij. Het was echt niet evident om de Porsche dan op de baan te houden. Zondag konden we eindelijk slicks monteren en dan stuurt de Porsche toch een stuk scherper. Dan was het weer genieten, tot de regenvlaag op de laatste proef,” aldus Olivier Collard.
Steven Spittaels, actief in de Stellantis Motorsport Cup, stuurde zijn Peugeot 208 naar de vijfde plaats, gevolgd door Koen Verhaeghe, de winnaar in het Historic BRC met zijn rode Ford Escort Mk1. Hij klopte lokale favoriet Emile Tollet, in een Ford Escort Mk2.

Olivier Leroy stuur zijn Clio naar de zege in BRC 2WD

De deelnemers aan de 2WD Trophy reden in de Rally van Wallonië de Divisie 2-wedstrijd. Ze werkten dus enkel de 11 klassementsproeven op zaterdag af, goed voor 102,59 km tegen de chrono.
In de eerste ronde nam Laurent Vanton het commando in handen met zijn Renault Clio R3. Hij nam zelfs de leiding in de D2-wedstrijd voor Jérôme Septon in een Peugeot 208 Rally4 en met 43″6 voorsprong op Bruno de Wilde, zag het er goed uit, maar bij het begin van de tweede ronde ging de gaskabel stuk. Bruno de Wilde kon maar twee proeven genieten van de leidersplaats, want even verder brak… de versnellingsbak. Een onderdeel dat hem al eerder parten speelde.
Vanaf dat moment nam Olivier Leroy de leiding over. De 44-jarige piloot uit Jodoigne gaf de leidersplaats niet meer uit handen en won met 1’21” voorsprong op Geoffrey Horward.
“Deze overwinning doet deugd, want het was vijf jaar geleden dat ik nog met de Renault Clio gereden had,” aldus de partner van Daphné Henry, gekend als vroegere copilote van Lyssia Baudet. “In het begin was de set-up van de auto nog niet optimaal en stelselmatig kreeg ik meer vertrouwen. We gaan nu bekijken of we nog meer manche van de 2WD Trophy gaan rijden,” aldus winnaar Olivier Leroy.
Dat gaat Geoffrey Horward in elk geval wel doen. De Clio-piloot werd mooi tweede in de Rally van Wallonië: “We hebben onze achterstand vooral opgelopen in de eerste ronde. Het was jammer dat de wedstrijd zo kort was. We hebben plannen om ook de East Belgian Rally en de Spa Rally nog te rijden.”
Dimitri Marion, streekpiloot uit Durnal, reed voor de eerste keer op nationaal niveau, dankzij de betaalbare formule van Divisie 2 en de 2WD Trophy. Ondanks dat hij wat last had van motorstoringen in zijn Ford Fiesta R2T, werd hij mooi derde, voor Pascal Demarche en… de leider in de tussenstand, Eddy Buntinx met de Saxo waarmee hij al rijdt sinds 2003. “We hebben heel voorzichtig de proeven afgewerkt, want binnen drie weken staat mijn thuisrally, de Sezoensrally, op het programma,” lachte Eddy Buntinx.

Jérôme Septon leider in Divisie 2 na Wallonie

Na de Rallye des Ardennes en de TAC Rally, werd in het kader van de Rally van Wallonië voor de eerste keer een Divisie 2-manche afgewerkt als nevenwedstrijd van een Divisie 1-rally. De D2-wedstrijd is voor elke klasse toegankelijk, met uitzondering van RC2 en RGT. Wie de 2WD Trophy rijdt, moet altijd de D2-wedstrijd kiezen, aangezien dat een budgetvriendelijke formule is, aangezien enkel de langste dag van een tweedaagse wedstrijd als D2-manche wordt verreden. In dit geval betekende het dat de deelnemers enkel op zaterdag de 11 klassementsproeven afwerkten, goed voor een wedstrijd van 102 km tegen de klok.
Lange tijd was het onzeker of Thierry Schloesser aan de start zou komen met zijn Ford Escort. De Luxemburger hinkte immers op twee gedachten. “Enerzijds heb ik dit seizoen mijn zinnen gezet op de titel in Divisie 2, maar de Rally van Wallonië is ook de openingsmanche van het Luxemburgs kampioenschap. Als ik daar punten in wil pakken, dan moet ik rijden in Divisie 1… Ik heb uiteindelijk toch voor D2 gekozen, want daarin maak ik meer kans om kampioen te worden,” vertelde de sympathieke Luxemburger.
Hij leek vooraf favoriet, maar uiteindelijk zou hij pas vijfde worden na een ongelukkige wedstrijd. “Het grote probleem blijven onze banden. We rijden met 15″ velgen en daardoor is de bandenkeuze erg beperkt. Toen sommige proeven in de eerste ronde er nat bij lagen, stonden wij op harde slicks. Heel moeilijk. Op de vijfde proef reden we bovendien lek in de eerste bocht. We moesten het wiel wisselen,” vertelde Schloesser.
Vooraan nam Laurent Vanton de wedstrijd in handen, maar een gebroken gaskabel zorgde voor een vroege opgave. Zo ging de zege naar Jérôme Septon met zijn Peugeot 208 Rally4. “Ik ben heel blij met deze eerste overwinning in Divisie 2, waarmee we ook aan de leiding komen. In het begin was Laurent Vanton te snel, maar in de loop van de dag vond ik meer vertrouwen en kon ik het tempo verhogen,” aldus de piloot uit Dinant.
Olivier Leroy, winnaar van de 2WD Trophy, eindigde in zijn Clio R3 op de tweede plaats, voor Geoffrey Horward en Dimitri Marion, nog een streekpiloot uit Durnal.
In de tussenstand van Divisie 2, na 3 van de 5 wedstrijden, heeft Jérôme Septon de leiding genomen met 40 punten, voor Thierry Schloesser (28) en Kurt Braeckevelt en Jonas Dewilde, de winnaars in Tielt en Dinant, met elk 25 punten

Koen Verhaeghe aan het feest in Namen HBRC.

Zoals verwacht, werd de Historic-wedstrijd in de Rally van Wallonië gedomineerd door de enige Youngtimer aan de start. Er stond zaterdag geen maat op de tijden van Dirk Deveux met zijn krachtige Ford Sierra Cosworth, al beleefde de Limburger wel een hachelijk moment op de jump in Wartet.
“We hebben in elk geval bewezen dat onze Sierra sterk gebouwd is,” lachte Dirk Deveux. “Ik nam de jump zonder te lossen, vol gas in vijfde versnelling. Ik had niet gedacht dat we zo hoog zouden vliegen. De landing was nog verrassend zacht, maar de haken voor het slepen waren wel krom op de bumper vooraan. Daar moet je dan zo oud voor geworden zijn…”
Dirk Deveux had een voorsprong van 3 minuten bij elkaar gereden na 10 proeven, maar toen moest hij de motor aan de kant zetten. De krachtbron was oververhit en wellicht gebroken…
Emile Tollet, man van de streek, nam de leiding over met zijn Ford Escort Mk2. Hij had 45″ voorsprong bij het begin van de slotdag, maar Koen Verhaeghe zette de achtervolging in en reed de kloof dicht. Toen het in de slotfase opnieuw begon te regenen, nam de rode Escort Mk1 de leiding op de voorlaatste proef in Fernelmont. Verhaeghe won de wedstrijd, voor Emile Tollet en Pierre Delettre, die met zijn Escort Mk1 op zaterdag al vroeg moest opgeven en pas later via een herstart aan de wedstrijd kon beginnen.
“In de TAC Rally hebben we onze motor stuk gereden. We moesten een nieuwe motor laten bouwen en ik moet onze tuner in Engeland, Sherwood, zeker bedanken. Ze hebben hun werk anders ingepland om onze motor op tijd klaar te krijgen. Paul Lietaer is trouwens deze week speciaal naar Engeland gereden om onze motor op te pikken. Al die inspanningen zijn met deze overwinning natuurlijk de moeite waard geweest, want we winnen en ik kom aan de leiding in het kampioenschap. Mooi bij mijn debuut op deze proeven. Ik ben al 20 jaar actief als rallyrijder en de Wallonie is een van de weinige wedstrijden die ik nog nooit gereden had. Die staat nu ook op mijn lijstje,” aldus winnaar Koen Verhaeghe.

 

 

Copyright © 2024 BRC Media

CLIO TROPHY BELGIUM : SUGAR EN IPPEN OP VERPLAATSING AAN HET FEEST.

  • Verrassende zege van Cristian Sugar
  • Knap debuut van jong talent Leny Cols
  • Kampioen Lander Depotter showt zijn talent met de Clio Rally3

Met elf Clio’s Rally5 aan de start, waaronder heel wat nieuwe gezichten, beloofde de Rally van Wallonië, de openingswedstrijd van het vierde seizoen van de Clio Trophy Belgium een open wedstrijd te worden. Dat bleek ook dit weekend, want de verrassing kwam vanuit Roemenië. De 26-jarige Cristian Sugar won bij zijn debuut op Belgische rallyproeven. De tweede plaats ging naar de Nederlander Nard Ippen en het podium werd vervolledigd door de 20-jarige debutant Leny Cols.

Het wisselvallige weer zorgde op het snelle parcours voor enkele vroege opgaves. Laurent Benoit ging van de baan. Ook Nicola Peiffer, die in het begin van de wedstrijd mooie tijden klokte, werd verrast. Jo Muylle werd verrast toen op een recht stuk de wagen plots achteraan uit brak. De Limburger kon wel opnieuw starten op zondag om wat vertrouwen op te doen met het oog op zijn thuisrally, de Sezoensrally.

Vooraan toonde Cristian Sugar meteen zijn snelheid. Zelfs ondanks een straftijd van 1’20”, wegens te laat inklokken bij de hergroepering in Bouge, nam hij zondag opnieuw de leiding in handen om uiteindelijk met 28″8 voorsprong. Kortom, Cristian Sugar gaf zijn visitekaartje af bij zijn debuut.

“Ik had plannen om het Junior WRC te rijden, maar daarvoor kregen we het budget niet rond. Omdat ik al 6 jaar actief was in het Roemeens kampioenschap met een R2, wilde ik nieuwe proeven ontdekken, liefst in een competitie met premies om het betaalbaar te houden. Zo kwam ik bij de Clio Trophy Belgium terecht. Deze wedstrijd is me erg bevallen. De proeven waren heel mooi en uitdagend. Dit soort natuurlijke, snelle proeven hebben we ook in Roemenië, dus ik voelde me wel thuis. En de sfeer was erg gezellig. We waren zaterdagmiddag bij de hergroepering zo ontspannen in gesprek dat we gewoon vergaten om op tijd in te klokken en straftijd kregen. Gelukkig konden we die tijd nog goedmaken,” lachte Cristian Sugar.

 

Ippen strijdlustig

Nard Ippen was blij met zijn tweede plaats. “Cristian was een maatje te sterk, zeker omdat we ook nog eens rechtdoor gingen op een topje. Een schuiver aan hoge snelheid, gelukkig zonder iets te raken. Ik heb lang geprobeerd om de opmars van Sugar af te houden, maar in de slotronde moest ik toch plooien. Ik kijk al uit naar de Sezoensrally, de eerste wedstrijd die ik voor de tweede keer zal rijden met de Clio,” vertelde Ippen.

 

Leny Cols, de derde generatie

De derde plaats ging naar Leny Cols, de 20 jarige zoon van Larry en kleinzoon van Jean-Marie. Leny reed een erg verstandige wedstrijd, met de ervaren Pascal Lopes als coach. Zonder enige ervaring in gemotoriseerde sporten, reed hij een verstandige wedstrijd, bekroond met de derde plaats. “Pascal heeft me goed ingetoomd, want het was belangrijk om kilometers te maken met de Clio Rally5 en om geen foutjes te maken. Ik probeer stap voor stap te leren. Het ging zeker goed, al kon ik misschien wel sneller,” aldus Leny.

Lyssia Baudet werd vierde, ondanks twee tijdrovende lekke banden op zaterdag. “De samenwerking met Pauline, mijn nieuwe copilote, verliep uitstekend. Maar, twee lekke banden en vooral enkele proeven op slicks in de regen, waarbij ik mijn vertrouwen verloor, hebben veel tijd gekost op zaterdag. In Crupet ging ik van de baan, maar we konden gelukkig verder. Zondag ging het veel beter. We rukten nog op naar de vierde plaats,” aldus Lyssia Baudet, die kon profiteren van de tijdrovende lekke band bij Joé Plattes, die ruim 3 minuten verloor door een lekke band op Naninne. Ook Valery Revillod, zesde bij zijn debuut in de Clio Trophy, verloor bijna 3 minuten in Fernelmont door een geoxydeerde aansluiting van de batterij. Benoit Verlinde, twee jaar geleden kampioen in de Clio Trophy, schreef zich op het allerlaatste moment in voor deze manche van de Clio Trophy. Hij werd als favoriet getipt, maar de pas heropgebouwde wagen stond nog niet helemaal op punt. “Ik begreep eerst niet waarom de tijden niet volgden, maar ’s avonds bleek dat de achtertrein helemaal krom was. Onmogelijk om op die manier snelle tijden te rijden. Op zondag zijn we opnieuw gestart, maar wat later ging een remleiding stuk. Het was ons weekend niet,” aldus Benoit Verlinde.

Sandrine Wanson, coördinatrice van de Clio Trophy Belgium voor MY Racing, kijkt tevreden terug op de openingsmanche in de Rally van Wallonië. “Er waren heel wat nieuwe gezichten en dan zijn we altijd benieuwd naar het niveau van de nieuwkomers en naar de wijze waarop ze zich integreren in de groep. De sfeer zat meteen goed en enkele nieuwe gezichten bleken ook erg snel. We beleefden een mooi duel tussen Christian Sugar en Nard Ippen, terwijl de jongeren zich ook van hun beste kant toonden. Het wordt een boeiend seizoen!,” aldus Sandrine Wanson.

 

Depotter bevestigt in de Clio Rally3

De kampioen van de Clio Trophy Belgium 2023, Lander Depotter, mocht in de Rally van Wallonië voor de eerste keer zijn talent tonen aan het stuur van de officiële Renault Clio Rally3. De West-Vlaming loste de verwachtingen helemaal in met een knappe 12de plaats algemeen, in het spoor van de Rally2’s. “We hadden vooraf 60 km getest met de Clio Rally3 en de auto gaf me meteen veel vertrouwen. Het was mijn eerste ervaring met een 4×4. Op de allerlaatste proef, op slicks in de regen, was het bijzonder moeilijk, maar we bleven geconcentreerd en brachten de wagen zonder schrammetje aan de finish. Natuurlijk smaakt dit naar meer,” lachte Lander Depotter, die we in de Omloop van Vlaanderen opnieuw met de Clio Rally3 aan de start mogen verwachten.

De tweede wedstrijd van de Clio Rally Trophy Belgium, de Sezoensrally in Bocholt, staat op 18 mei op het programma.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait