Renault Symbioz, een nieuw tijdperk voor de gezinsauto om in te leven

Bijna zestig jaar na de lancering van de moderne, ruime en praktische Renault 16 en veertig jaar na de revolutionaire eerste Espace, een wagen met zeven plaatsen op een totale lengte van 4,25 meter, sluit Renault Symbioz zich aan bij het erfgoed van de ‘gezinsauto’s om in te leven’.

Symbioz is een veelzijdige wagen met de beste technologieën uit de compacte wagens van Renault, een auto die compacte buitenafmetingen verenigt met een ruim interieur om aan ieders behoeften te voldoen.

Een interieur in de traditie van de ‘auto’s om in te leven’ van Renault

De Renault 16, die in 1965 werd gelanceerd, was ontworpen als een ‘auto om in te leven’, een essentieel kenmerk dat hem moest onderscheiden van de concurrentie. Hij introduceerde een nieuw silhouet, met een achterklep die toegang bood tot de koffer en een moduleerbare achterbank die onder meer de stand ‘vertrek op vakantie’ bood. Hij kon schermen met een voor die tijd ongekende veelzijdigheid en beantwoordde de verzuchtingen van gezinnen die op zoek waren naar een wagen die zich aan hun leven aanpaste en die perfect aansloot bij een maatschappij in volle verandering.

Sindsdien is Renault blijven innoveren, en waren de gezinswagens van het merk altijd perfect afgestemd op hun tijd. Dat was ook in de jaren tachtig het geval met Espace, een ware revolutie dankzij zijn monovolumekoetswerk en voor die tijd volkomen onuitgegeven moduleerbaarheid. In de jaren negentig deed Renault die krachttoer nog eens over met Scénic, de eerste compacte monovolume, ontworpen als een ‘coconwagen’. Het interieur was uitgedacht om het welzijn van alle inzittenden te verzekeren.

Ook Symbioz kan zijn koffer en interieur aanpassen aan de behoeften van gezinnen en beschikt over nuttige technologieën met toegevoegde menselijke waarde en compacte afmetingen op maat van de stad. Zo meet hij zich het DNA en het recept van de veelzijdige ‘auto om in te leven’ aan en past hij het aan zijn tijd aan. Vanuit de nieuwe designtaal van het merk Renault benadrukt Symbioz zijn verwantschap met de recente Scenic E-Tech electric en Nieuwe Captur.

 

Een concentraat van het allerbeste uit het C-segment

Symbioz verenigt het beste uit de compacte Renault-modellen op het vlak van moduleerbaarheid, connectiviteit en efficiëntie. Zo werpt hij zich op als een concentraat van knowhow en intelligentie ten dienste van het leven aan boord, zowel voor korte als lange ritten. Deze wagen richt zich dan ook tot een erg breed publiek, in de eerste plaats tot gezinnen die een ruime, moduleerbare, moderne en efficiënte wagen zoeken. Maar ook tot bedrijfsvloten die nood hebben aan geëlektrificeerde wagens met beperkte gebruikskosten. Beide categorieën van klanten vinden in Symbioz een erg geslaagd en compromisloos aanbod.

Hij versterkt de aanwezigheid van Renault aan de onderzijde van het C-segment door zich tussen Captur en Austral in te positioneren. Met zijn lengte van 4,41 meter vervolledigt dit nieuwe model de ‘E-Tech hybrid’-tak, die ook Arkana (4,57 meter) en Austral (4,51 meter) omvat. Daarnaast vormt hij een aanvulling op de ‘E-Tech electric’-tak met Megane en Scenic E-Tech electric. Hij versterkt de strategische coherentie van Renault, die een antwoord biedt op alle wensen van automobilisten door een dubbel gamma met specifieke platformen uit te bouwen.

Symbioz is uitgerust met de beste technologieën van Renault. Zo beschikt hij over het multimediasysteem OpenR Link met alle geïntegreerde Google-diensten en over het glazen Solarbay-dak. In de Iconic-versie is hij uitgerust met 29 rijhulpsystemen van de nieuwste generatie voor een onovertroffen veiligheid en rijcomfort.

De koffer van Symbioz behoort tot de beste in deze categorie: zijn koffervolume tot 624 liter is ongeëvenaard in verhouding tot zijn beperkte lengte terwijl de verschuifbare achterbank en de vlakke vloer een ongeëvenaarde moduleerbaarheid verzekeren. Bovendien gaan die troeven hand in hand met compacte afmetingen en een uiterst wendbaar rijgedrag. Het ideale recept voor een veelzijdig gebruik tussen stadsverkeer en gezinsleven.

Als nieuwe milieuvriendelijke en zuinige gezinswagen beperkt Symbioz zijn gewicht tot minder dan 1.500 kilogram en beschikt hij over de E-Tech hybrid 145-motor voor een verbruik en uitstoot die tot de beste op de markt behoren. Dat is te danken aan zijn exclusieve, ultra-efficiënte technologie die sinds de lancering in 2020 voortdurend werd verbeterd.

Na Arkana, Megane E-Tech electric, Austral en Scenic E-Tech electric vervolledigt Symbioz het compacte gamma van Renault en sluit hij het hoofdstuk ‘herovering van het C-segment’ van het Renaulution-plan af.

 

“Nog nooit heeft een auto zijn naam zo verdiend! Symbioz haalt het beste uit de nieuwste modellen uit het Renault-gamma en combineert dit met ons DNA van auto’s om mee te leven: het nieuwe Renault-design, onze efficiënte E-Tech full hybrid-technologie en het beste multimediasysteem op de markt – OpenR Link met geïntegreerde Google -, alom geprezen door onze klanten. Voeg daarbij een grote kofferruimte van maar liefst 624 liter, een verschuifbare achterbank en het opaciferende Solarbay glazen dak met stembediening. Aantrekkelijk, praktisch, compact, zuinig en uitgerust met handige technologieën: Renault Symbioz is de perfecte bondgenoot voor het professionele en persoonlijke leven. Met Renault Symbioz bent u nooit alleen. ” Fabrice Cambolive, CEO van het merk Renault

 

“Het design van Renault Symbioz combineert sensuele volumes en dynamische karakterlijnen, behandeld met finesse en precisie. Samengebracht in een uitgebalanceerd silhouet, straalt Symbioz kracht en techniek uit, terwijl het tegelijkertijd een grote bewoonbaarheid aan boord belooft. ” Gilles Vidal, Directeur Design van het merk Renault

KOETSWERKDESIGN: MODERN EN GESOFISTIKEERD

De evenwichtige proporties in de lijnen van Renault Symbioz kwamen tot stand dankzij de ruim bemeten achteroverhang, die verwijst naar de verticale lijnen van de voorkant, twee zones waar de nieuwe designtaal van Renault zich ontwikkelt, met een uitzonderlijk raffinement.

Evenwichtige proporties

Symbioz rust op de langere versie van het CMF-B-platform van Clio en Captur (B-segment) maar ook van Arkana (C-segment). De auto getuigt van evenwichtige proporties, waarbij zelfs de achteroverhang, die het royale koffervolume verzekert, de algemene lijn vloeiender maken. Deze achterzijde vormt een uitgekiend evenwicht met de moderne, assertieve voorpartij, die een hoge horizontale motorkap en een erg verticale voorkant verenigt.

 

Geraffineerd en modern design

De gebeitelde lijnen van Renaults nieuwe designtaal, die zichtbaar zijn op de voor- en achterkant van Symbioz, omlijsten de flanken die een zachte en sobere behandeling kregen.

De voor- en achterkant hebben uitgesproken randen die het licht opvangen om de volumes in facetten te structureren en zo een zekere verfijning uit te stralen.

Het nieuwe Renault-logo is alomtegenwoordig. Het kan in een deel in het radiatorrooster staan, of verticaal in twee worden gesneden om de lichtsignatuur te vormen of het motief van de grafische animatie van het radiatorrooster te worden.

 

“Op het radiatorrooster worden de motieven van het logo verbreed om een vrij gesofisticeerde animatie te creëren. Ze zijn ook kleur-op-kleur gelakt, maar met een 3D-effect dat wordt gegenereerd door een transparante verdikking, voor een meer standingvolle indruk.” Paula Fabregat, Design Project Director Renault

 

Exclusieve nieuwe velgen

Bij de versies Esprit Alpine en Iconic wordt het design van Symbioz vervolledigd met de grote 19″-velgen. Alle velgen (18″ en 19″) zijn nieuw en exclusief voor dit model. Hun snedige design speelt in op dynamische grafische effecten om de illusie te wekken dat de wielen zelfs bij stilstand in beweging zijn.

 

Indringende blik

De horizontaal uitgerekte koplampen geven de auto een doordringende blik. Ze zijn met elkaar verbonden door een zwarte band die het frontale oppervlak visueel lichter en de auto visueel breder maakt. Deze zwarte lijst ziet eruit als het spiegelbeeld van de onderste lijst in koetswerkkleur. Het spiegeleffect loopt door op de motieven die ze opvrolijken.

 

De achterkant die alles verandert

De achterzijde onderscheidt zich door een gebeiteld, royaal en dynamisch volume dat speelt met het licht. De lichten rekken de breedte van de wagen maximaal uit en drijven zo de visuele uitstraling ten top, zonder dat de auto daardoor moeilijker door smalle doorgangen geraakt. De verticale achterklep belooft veel ruimte.

 

“Binnenin de lichtblokken geven verlichte geometrische vormen de illusie van ijsblokjes die zweven in een vloeistof.” Paula Fabregat, Design Project Director Renault

 

Palet van zeven kleuren

Van de zeven beschikbare kleuren is er een die door Symbioz wordt ingewijd: de nieuwe, bijzonder levendige tint Bleu Mercure. Het emblematische Rouge Flamme is de kleur die gratis wordt aangeboden in de configurator. Daarnaast zijn er nog vijf andere kleuren verkrijgbaar: Blanc Nacré, Gris Cassiopée, Noir Étoilé, Gris Rafale en Bleu Iron.

LEVEN AAN BOORD: EEN RUIME EN LICHTE LEEFRUIMTE

Zonder afbreuk te doen aan de compacte buitenafmetingen biedt Symbioz een royale interieurruimte die zich eenvoudig laat moduleren dankzij de verschuifbare achterbank. Bovendien dragen diverse voorzieningen bij tot het welzijn aan boord, zoals het glazen Solarbay-dak en de gemotoriseerde achterklep. Symbioz werpt zich dan ook op als een ‘alleskunner’, een echt Zwitsers zakmes dat werkt als een nieuwe ‘leefruimte’ voor het hele gezin.

 

Een geraffineerde cocon

Het interieur van Symbioz deelt de structuur van zijn dashboard met Nieuwe Captur. In de Iconic-versie is het bovendien getooid met specifieke, moderne en geraffineerde materialen. De bovenste lijst is afgewerkt met een bijzondere, erg zachte lak op de Techno-versie, een sierlijst in blauwtinten op de Esprit Alpine-versie en een geborsteld aluminiumeffect op de Iconic-versie. De onderste lijst is afgewerkt met een sportieve, technologische stof op de versie Esprit Alpine en een gecoate stof (TEP) met sierstiksels op de versie Iconic.

 

Met zijn erg geraffineerde afwerkingsdetails beantwoordt de Iconic-versie van Symbioz aan de hoogste normen in het C-segment.” Gabriela Argumedo, Product Manager Symbioz

 

Specifieke zetelbekleding voor elke versie

De drie versies krijgen allemaal een specifieke bekleding met sterk verschillende persoonlijkheden, in lijn met de beoogde klantenprofielen. De zetels van de Techno-versie zijn bekleed met een dikke stof met een discrete geborduurde ruit, gele stiknaden en gele en grijze sierstrips. De Esprit Alpine-zetels nemen de specifieke stijlelementen van deze versie over, met blauwe stiknaden en TEP-opschrift op de zijkanten, terwijl de rugleuningen en de zittingen zijn bekleed met dezelfde technologische, sportieve stof als op de deurpanelen en het dashboard.

Tot slot zijn de zetels van de Iconic-versie bekleed met een hoogtechnologische stof die doet denken aan de wereld van hoogwaardige sportuitrusting. Deze stof is getooid met een enorm ruitfragment op de rugleuning, sierstiksels en goudkleurige sierstrips. Al die elementen geven deze Iconic-versie een erg moderne en verfijnde sfeer die de traditionele stijlelementen van de auto overstijgt.

 

Een uniek evenwicht tussen compacte buitenafmetingen en een ruim interieur

Met zijn beperkte lengte (4,41 meter) en breedte (1,79 meter) voor een wagen uit het C-segment zet Symbioz in op wendbaarheid zonder compromissen te sluiten op het vlak van interieurruimte en koffervolume, een van de grootste troeven van de wagen op de markt. Als veelzijdige wagen werpt Symbioz zich op als het ideale compromis tussen gezinsgebruik en wendbaarheid in de stad.

 

Voorbeeldige moduleerbaarheid

De over 16 centimeter verschuifbare achterbank biedt de achterpassagiers een knieruimte van 221 millimeter en behoudt in deze configuratie een koffervolume van 492 liter. Wanneer de achterste plaatsen niet door volwassenen worden ingenomen, kan men de achterbank naar voren schuiven om zo een groter koffervolume te creëren (tot 624 liter). Of tot 1.582 liter wanneer men de achterzetels volledig neerklapt (2/3-1/3).

De toegang tot de vlakke vloer wordt vergemakkelijkt door de afwezigheid van randen zodat zelfs de grootste voorwerpen gemakkelijk kunnen worden ingeladen. Een bijzonder welkome configuratie op een gezinsmodel.

Het opbergvak in het interieur bedraagt in het totaal 24,7 liter, waarvan 7 liter voor het handschoenkastje alleen. Voor opladen en connectiviteit tot slot zijn er twee USB-C-aansluitingen vooraan en twee achteraan. De versies Techno, Esprit Alpine en Iconic zijn ook standaard uitgerust met een inductielader voor smartphones.

 

Gemotoriseerde achterklep: praktisch in het dagelijkse leven

Een belangrijke troef van Symbioz is dat een gemotoriseerde achterklep met handenvrij openingssysteem toegang geeft tot de koffer, waarvan het bagagevolume naargelang de stand van de verschuifbare achterbank varieert van 492 tot 624 liter. Vanuit het interieur kan de bestuurder de koffer openen en sluiten met een specifieke toets op het dashboard. Aan de buitenzijde kan de achterklep worden geopend of gesloten met de elektrische toets op de koffer, via de handenvrije contactkaart of met een eenvoudige voetbeweging onder de sensor in de achterbumper.

 

Meer licht dankzij het dak in Solarbay-glas, dat kan worden verduisterd

Het glazen Solarbay-dak, dat werd ingewijd door Rafale en Scenic E-Tech electric, is een emblematische uitrusting voor de nieuwste generatie ‘auto’s om in te leven’ van Renault. Dat dak maakt deel uit van de standaarduitrusting van Symbioz. Het merk blijft dus trouw aan zijn DNA, dat modellen die op grote schaal verkrijgbaar zijn, toegang geeft tot de beste technologie.

Dankzij de ‘AmpliSky’-technologie heeft het dak geen velum nodig. Dat is een volledig actief systeem dat het dak op verzoek segment per segment ondoorzichtig maakt. Daartoe gebruikt het vloeibare polymeerkristallen (Polymer Dispersed Liquid Cristal, PDLC) en de verplaatsing van moleculen onder invloed van een elektrisch veld. Dat resulteert in een maximale en onmiddellijke zonnebescherming. En dan hebben we het nog niet over het wow-effect, dat wordt gegarandeerd door de animatie van de negen segmenten die het oppervlak van het glazen dak progressief ondoorzichtig maken. Dit slimme glazen dak kan zelfs met de stem worden bediend via Google Assistant of met een knop ter hoogte van het plafondlampje.

De bestuurder en zijn passagiers krijgen de keuze uit vier standen: volledig transparant, volledig ondoorzichtig, transparant vooraan en ondoorzichtig achteraan, of omgekeerd. Het glazen Solarbay-dak kan ondoorzichtig worden gemaakt om het broeikaseffect in het interieur tot een minimum te beperken en zomer en winter het thermische comfort in het interieur te verzekeren. Het is tevens doeltreffender dan een mechanisch gordijn. Bovendien schakelt het dak automatisch over naar de ondoorzichtige modus wanneer men het contact uitschakelt en het voertuig verlaat. Wanneer de wagen opnieuw wordt gestart, neemt Solarbay zijn laatste stand weer aan. Ook wordt het gevoel van openheid en helderheid versterkt door het grotere glasoppervlak en de extra hoofdruimte. Dit unieke ontwerp, dat geen mechanisch of elektrisch gordijn omvat, biedt 30 millimeter extra hoofdruimte. Dat is een niet te onderschatten comfortvoordeel voor de passagiers en beperkt tevens de hoogte van de wagen, wat dan weer de efficiëntie verhoogt.

 

Solarbay verspreidt een constante lichtinval in het interieur en biedt de passagiers een aangenaam contact met de natuur.” Gabriela Argumedo, Product Manager Symbioz

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait